2019-03-08, 18:54
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Du vet alltså inte hur du ska tolka ditt eget inlägg?
En sak är säker, efter 2:a världskriget så har inget västland kollapsat i fredstid(inte ens Grekland) och ett, i jämförelse, såpass välmående Sverige kommer definitivt inte bli det första.

Nej en eventuell kollaps eller samhälleligt sammanbrott behöver självklart inte vara avhängigt majoritetens uppfattning, även om det möjligen kan eskalera eller påverka saken marginellt.
Min kommentar ang. detta var ett svar till någon som tycktes ha fått för sig att majoriteten tycker att Sverige har eller är på god väg att kollapsa, när det snarare rör sig om några få domedagsprofeter som har dessa åsikter och då företrädesvis på flashback och i synnerhet i den här tråden.

Ja, jag och de allra flesta kan absolut vara korkade. Vi har haft otvetydigt rätt än så länge i.a.f.
Jag har redan läst dessa domedagsprofetior de senaste 20 åren och jag blir, som sagt inte förvånad om ni fortfarande sitter här om 20 år och hoppas och försöker.

Att inte allt inträffar överallt samtidigt, som någon skrev är ett irrelevant argument för en ev. annalkande kollaps precis som det är för att det inte kommer bli en kollaps. Det enda det säger är att allt inte inträffar överallt samtidigt, vilket alla redan vet.

Ingen av er har förklarat hur benämningen av samer som urbefolkning/ ursprungsbefolkning, vilket någon påstod var ett nytt fenomen och jag i mitt ursprungliga inlägg argumenterade för är gammalt, hur detta ska eskalera eller vara en stor faktor i en som ni tror kommande kollaps?
Eller gillar ni bara att diskutera rent allmänt med mig om massa domedagssvammel?
Vad är din definition av systemkollaps? Vilka rekvisit krävs enligt dig för att en sådan skall vara för handen?
Citera
2019-03-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vad är din definition av systemkollaps? Vilka rekvisit krävs enligt dig för att en sådan skall vara för handen?

Jag har ingen klockren definition över detta men med tanke på att inget västland kollapsat i fredstid i efterkrigstid och att Sverige rankas högt inom en massa viktiga områden så som välstånd, utbildning, innovation, , möjligheter, ekonomi, korruption, demokrati, jämställdhet, hälsa, köpkraft, inkomst, välfärd o.s.v, så är jag helt övertygad om hur extremt löjligt det är att ens påstå att vi är på väg att kollapsa.
Det skulle vara spännande att veta tankemekanismerna bakom absolut. Är man galen, känner sig orättvis behandlad av samhället, gillar att vältra sig i framfantiserad olycka, man är självplågare och frågan blir då varför man vill propagera och övertyga alla andra om saken....eller vad är det?
Vad har du själv för egensnickrad definition förresten?
Citera
2019-03-08, 19:36
Medlem
Vad säger ni om det här siffrorna från SCB? Om ni klickar på årtalet 2018 och sorterar så att Malmö ligger längst upp, då ser man ganska tydligt att kommunen får dubbelt så mycket pengar än år 2005.

Södertälje är ett lysande exempel som nästan har fyrdubblat sina bidrag. Om man jämför samtliga kommuner som får bidrag, så ser man att summan har ökat med 70 procent sedan år 2005.

Kommunalekonomisk utjämning, utfall, tkr efter region och år 2005-2018

http://www.statistikdatabasen.scb.se/sq/66075
Senast redigerad av obyn 2019-03-08 kl. 20:29.
Citera
2019-03-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ett Facebook-inlägg om Uppsala:
1984 gjordes TV-serien korset. Den beskrevs som sista ropet på hjälp innan de kriminella fullkomligt tar över samhället.

Då hade vänstern drivit tesen om att kriminella inte skall behöva sitta i fängelse. Och vänstern hade halverat strafftiderna. Man menade att om man bara var snäll på de kriminella så skulle dom bli snälla också. Någon kanske tror att jag driver med er. Men detta är sant. Det är samma människor som värnar om välfärden. Och det är samma slags vansinne.

Bildt-regeringen höjde sedan strafftiderna. Till stor vrede från vänstern. Och så blev Bildt bortröstad.

Nu kan man ju fråga sig om det är värre nu. Eller ungefär lika. Om det är lika eller bättre så betyder det att vi har många år kvar till någon kollaps.

För att avgöra om det är bättre eller sämre kan man ju titta på:
* om vänstern driver att kriminella skall släppas ut ut fängelset. Om inte, så är det bättre.
* om det görs tv-serier om hur kriminellt samhället är och att det måste till drastiska åtgärder för att låsa in folk. Om inte, så är det bättre.
Citera
2019-03-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det där är en bra fråga. Jag har ställt den flera ggr under trådens livstid. Dock utan att få fungerande svar.
Det verkar mest handla om att folk känner i hela kroppen att det är en kollaps. Inget mätbart med andra ord.

Ett sätt att komma framåt vore att titta på något land som kollapsat.

Har länder som Sydkorea och Singapore kollapsat? Om inte så verkar drastiskt lägre "välfärd" inte vara detsamma som systemkollaps.

Venezuela kanske en del vill kalla ett kollapsat samhälle. Frågan är dock vad som karakterisera kollapsen. Dvs vad för något kvantitativt kan vi mäta. Emigration kanske?
Citera
2019-03-08, 19:53
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Vad skulle visa för dig, att "Sverige går mot en systemkollaps"?
Vad var meningen med inlägget då?

Det svaret kan jag tyvärr inte tolka. Min fråga: Vad skulle visa för dig, att "Sverige går mot en systemkollaps"? är en rak fråga. Vore tacksam för ett svar.

Du vet alltså inte hur du ska tolka ditt eget inlägg?

En sak är säker, efter 2:a världskriget så har inget västland kollapsat i fredstid(inte ens Grekland) och ett, i jämförelse, såpass välmående Sverige kommer definitivt inte bli det första.

Försöker du slingra dig undan, att besvara en så pass enkel fråga?

Du framför, att ett "såpass välmående" land som Sverige kommer definitivt inte bli det första västland som kollapsar i fredstid.

Du anser alltså, att det är *omöjligt* att svenska staten skulle kunna kollapsa. Det kan inte hända enl. dig.

Sannolikt har du ngn föreställning om, hur en systemkollaps ser ut. Därför undrar jag:

Vad skulle visa för dig, att "Sverige går mot en systemkollaps"?

Hur anser DU, att en begynnande systemkollaps ser ut?
Citera
2019-03-08, 20:00
Medlem
Citat:
Jag har ingen klockren definition över detta men med tanke på att inget västland kollapsat i fredstid i efterkrigstid och att Sverige rankas högt inom en massa viktiga områden så som välstånd, utbildning, innovation, , möjligheter, ekonomi, korruption, demokrati, jämställdhet, hälsa, köpkraft, inkomst, välfärd o.s.v, så är jag helt övertygad om hur extremt löjligt det är att ens påstå att vi är på väg att kollapsa.
Det skulle vara spännande att veta tankemekanismerna bakom absolut. Är man galen, känner sig orättvis behandlad av samhället, gillar att vältra sig i framfantiserad olycka, man är självplågare och frågan blir då varför man vill propagera och övertyga alla andra om saken....eller vad är det?
Vad har du själv för egensnickrad definition förresten?

Finns det något samhälle, någonstans, under någon period i historien som har upplevt en systemkollaps? Berätta gärna och beskriv! Annars förstår inte vi okunniga idioter vad du menar.

Här har du Tyskland från slutet av 20-talet, miljoner arbetslösa och en ekonomi i fritt fall:

https://www.youtube.com/watch?v=GcaAh_tYidY

Ser betydligt fredligare ut än våra förorter i alla fall men jag kanske bara är fördomsfull.
Citera
2019-03-08, 20:27
Medlem
Citat:
Personen som skrev Facebook-inlägget ovan har troligen en del synpunkter på regionpolischefens attityd... jag är dock övertygad om, att svenska bilförare noga övervakas.

Vem skrev inlägget du citerar och vad menar du med att svenska bilförare noga övervakas?
Citera
2019-03-08, 20:37
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Vem skrev inlägget du citerar och vad menar du med att svenska bilförare noga övervakas?

Inlägget jag citerar skrevs av en ngn på Facebook, som är helt okänd för mig. Det är inte ngn känd person.

Svensk polis ägnar sig åt trafikövervakning - hastighetskontroller och stickprovs-kontroller betr. ev. rattonykterhet.
Citera
2019-03-08, 20:44
Medlem
Citat:
Inlägget jag citerar skrevs av en ngn på Facebook, som är helt okänd för mig. Det är inte ngn känd person.

Svensk polis ägnar sig åt trafikövervakning - hastighetskontroller och stickprovs-kontroller betr. ev. rattonykterhet.

Ok du menade alltså att polisen fortsätter att lägga ner orimligt mycket resurser på små skitbrott som Svensson ägnar sig åt. Så kanske det är men jag har svårt att se hur man ska ha resurser ens till detta i framtiden. Å andra sidan struntar man nog mer och mer i mycket av den grövre brottsligheten så länge den utövas av blattar eftersom man helt enkelt inte kan eller vågar inte ge sig på dem. Så då kanske man lyckas frigöra lite resurser som man kan lägga ner på att jaga Svensson i stället. Eller vad tror du.
Citera
2019-03-08, 21:02
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Ok du menade alltså att polisen fortsätter att lägga ner orimligt mycket resurser på små skitbrott som Svensson ägnar sig åt. Så kanske det är men jag har svårt att se hur man ska ha resurser ens till detta i framtiden. Å andra sidan struntar man nog mer och mer i mycket av den grövre brottsligheten så länge den utövas av blattar eftersom man helt enkelt inte kan eller vågar inte ge sig på dem. Så då kanske man lyckas frigöra lite resurser som man kan lägga ner på att jaga Svensson i stället. Eller vad tror du.

Svensk polis/svenska staten prioriterar att hålla Svensson på mattan på olika sätt. Det är A och O för svenska staten.

Att flera våldtäkter inträffar på Gotland är inte prioriterat - men om ngr gotlänningar demonstrerar mot brottsutvecklingen på ön, så förstärks polisen med 50-60 man från fastlandet för att visa, att svenska staten inte accepterar ngr protester mot svenska politikers övergrepp mot befolkningen. Man kan, om man vill, se det som en aspekt av samhällskollapsen.
Citera
2019-03-08, 21:10
Medlem
Citat:
Svensk polis/svenska staten prioriterar att hålla Svensson på mattan på olika sätt. Det är A och O för svenska staten.

Att flera våldtäkter inträffar på Gotland är inte prioriterat - men om ngr gotlänningar demonstrerar mot brottsutvecklingen på ön, så förstärks polisen med 50-60 man från fastlandet för att visa, att svenska staten inte accepterar ngr protester mot svenska politikers övergrepp mot befolkningen. Man kan, om man vill, se det som en aspekt av samhällskollapsen.

Å andra sidan röstar ju de flesta svenskar på detta så jag har slutat bry mig, de flesta svenskar får vad de förtjänar men det är ju synd att vi andra ska drabbas av deras vansinne. Man får försöka rikta in sig på att klara sig själv i framtiden. Det så kallade samhällskontraktet är brutet anser jag. Problemet är bara att svenskar är så jävla egoistiska, man kan inte räkna med någon solidaritet alls från andra svenskar om det skiter sig på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in