Citat:
Ursprungligen postat av
Agens56
Ja, så här ser det alltså ut på svenska sjukhus idag (titta på videon):
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...utmottagningen
Mycket tydligare än så här blir det väl inte?
Vårdapparaten, en av samhällets allra mest grundläggande funktioner, har faktiskt redan till stora delar kollapsat. Inser man inte det så är man helt enkelt en idiot.
Tråden verkar vara full med idioter. Nu kommer garanterat någon av dessa idioter säga nåt i stil med: "Men ÖÖÖÖHH det där är väl inte så farligt, några patienter som får ligga i en korridor och vänta en stund bara, Sverige har faktiskt fortfarande världens bästa sjukvård - finns forskning och statistik som visar att det är så!!".
Jag tittade på videon, trots att jag inte gärna ser såna inslag, det är svårt att fånga hur verkligheten ser ut. Vården har ännu inte kollapsat men den är i många avseenden inte längre medicinskt säker. Och i flera fall är det som patient farligare att vara på akuten än att vara hemma. Det här har sett snarlikt ut i minst tio år är min egen uppskattning. Men gränserna har nu förflyttats ytterligare. Det som har hänt nu är att vi har gått upp en krisnivå i och med det ökade söktrycket (utöver bristen på sjuksköterskor som var grundproblem från början). Det kommer förstås av att vi har fler människor i landet och även folk med andra skador. (Folk söker i onödan, folk är skottskadade.)
Har hört sjuksköterskor på sitt pass som avsäger sig sitt medicinska ansvar, då dom inte kan ta något, eftersom dem inte hinner se till patienter. Och det gör inte folk för att dem är stressade, på akuten jobbar kompetent folk. Det här blir ju först ett faktum när det har blivit en rutin. Ett jävligt arbetspass har ju alla haft. På vissa akutmottagningar och på avdelningar har personalen i sin uppfattning en jämförlig arbetsmiljö och en medicinsk säkerhet i nivå med ett krigssjukhus i fredstid. Svensk sjukvård har nu nått den lägsta nivån jag hittills har sett som anställd.