Citat:
Ursprungligen postat av
Furillen
Då regimen inte kan garantera folkets trygghet och att lagar efterföljs så tvingas civilsamhället träda in i dess ställe. Vad blir steget efter det: total laglöshet och medborgargarden? Och steget efter det: inbördeskrig?
När drar du gränsen för att systemet kollapsar?
Det handlar inte om ett sluttande plan. Att man sitter i en rutschbana ner mot botten. Oj, nu for vi förbi -17 på mätaren det betyder att vi snart passerar -18 när som helst.
Dagens samhällen är mer komplexa än så och inte så enkelspåriga.
Dessa dagar. Man hör domedagspredikanterna varna för undergången. Som om vi befinner oss i stenålderns Jerusalem. Där febriga undergångsvarningar och spådomar gick varma bland profeterna och älskades av de vidskepliga. Vart ifrån kommer denna retorik? Är det nutidens tomhet där existentiella grubblerier skapar ångest, eftersom vi nu på riktigt vet att inte bara är gud död. Han har aldrig funnits. Nu står vi där som en utsparkad sommarkatt och siar allting om ont.
Inom systemteori skiljer man ut system enligt vissa kriterier. Tex:
Robusthet. Kan systemet klara av kända möjliga fel/incidenter?
Resiliens. Dess förmåga till återhämtning efter en incident.
Riskteoretikern Nassim Nicholas Taleb har kommit med ett intressant tillägg som han kallar:
Antifragilitet. System vars förmåga att frodas och växa är ett resultat av hur de lyckas hantera stress, chock, incidenter, attacker och annan elakartad påverkan.
Det svenska samhället är ett system. Gör vi rätt så går vi inte mot total laglöshet och anarki. Vi måste få samhället att bli bättre på att självläka. Det gör vi genom att engagera oss och knyta starkare sociala band.
"Regimen". Jag tror du menar Sveriges demokratiskt valda regering. Ja, den är kanske inte mycket att ha just nu. Inga där jag skulle anställa till mer kvalificerade arbetsuppgifter. Jag vet. Men då faller ju bara mer av ansvaret på oss och andra goda krafter. Vi är en del av samhället.
Slutet är inte nära! Framtiden är oskriven. Vi får klura ut hur vi gör längs med vägen, precis som våra förfäder gjorde. Klättrade över berg, seglade på okända hav.