2019-02-23, 18:11
Medlem
GostaBerlings avatar
Det där dementa fyllot satt och krökade med Ulf Nilsson redan för 20 år sedan. Deras sagor om systemkollaps och ryssinvasion har fortfarande inte infriats. Östling borde läggas in på sjukhem illa kvickt.

Men han har nog privat sjukförsäkring så stuva in fanskapet i någon skrubb på Sophiahemmet.
Citera
2019-02-23, 18:12
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Kyss farväl till dina drömmar om en förnyelsebar energiomställning.

Förbered dig för en dystopi och ett liv för dig och ditt avel som statare. Med lite tur kanske ni slipper gå hungriga och kalla.

Njut nu av din röst på ett genomkorrupt illegitimt politiskt system som har satt i system att hjärntvätta dig till att passivt ta in lögn, villfarelser i realiteten av klimat och energisystem, konsumism via kanaler i massmedia och skola.

Seså, arga snickaren och hemnet väntar. Beijer saknar ditt kreditkort. Den krackelerade potemkinfasaden hemma i missunnsamhetens epicentrum behöver också bättras med ett lager färg från Bauhaus.

Du förstår alltså fortfarande inte. Jag kan inte hålla på att förklara för folk som inte fötsrår.

Ditt CP!
Citera
2019-02-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Då kanske du ska förbereda dig på det då!
Det är redan fixat för min del.
Citat:
Ursprungligen postat av Glio9
Det är ganska trött argumentation att bara för att bara för att inget hänt under din uppväxt så är allt lugnt nu. I själva verket har vi ganska speciella förutsättningar. Minusränta under högkonjunktur är helt nytt liksom världsrekord i invandring från tredje världen. Det krävs inte så stora matematikkunskaper för att räkna ut att Sverige är ett litet land och den migration vi har motsvarar runt 1% av befolkningen per år. Dessa personer har väldigt svårt att komma i arbete och det tar därmed inte speciellt många år innan den "riktiga" arbetslösheten som staten gömt undan statistiskt i olika arbetsmarknadsprogram, SFI-studier (studerande) etc. blir väldigt hög. Något som blir ett väldigt stort problem i ett land med generös välfärd och därmed följande kostnader.

En annan annan inblick i detta får man även av faktumet att vi efter en lång period av högkonjunktur har en rad kommuner i Sverige som har stora ekonomiska problem. I Huddinge drar man in på gatubelysningen för det finns inga pengar, och det är alltså när hjulen borde snurra som bäst. Detta hör inte heller till vanligheterna historiskt. Om det ens har hänt tidigare är det klantiga kommunalpolitiker som gjort bort sig eller stora infrastrukturprojekt som fördyrats. Det är inte mängder av kommuner som plötsligt utan några vidare investeringar fått problem på samma gång, det är onaturligt och ett systemfel.

Tyvärr är det nog du som borde oroas av utvecklingen. Det Östling menar med systemkollaps är just välfärdssystemen. Folk kommer inte att betala om man inte får tillräckligt mycket tillbaka, välfärden är tänkt som en försäkring inte att staten ska larva omkring eller vara god på vår bekostnad, och nu är försäkringen en väldigt dålig deal för alla som betalar skatt i Sverige. Europas längsta sjukvårdsköer, skolan är underfinansierad, polisen tvingas strunta i brott, och det är i ett land som har världens högsta skattetryck. I slutändan kommer det bli så att välutbildade personer som inte är lastgamla kommer att sticka härifrån om de får högre lön, lägre skatt och bättre fungerande välfärd utomlands. Det enda sättet att behålla dem är att radikalt sänka skatterna så att vanligt folk inte behöver ta försörjningsbördan för hundratusen migranter varje år.
Jag tar fram popcornen.
Jag ser inget jag inte hört förut.
Citera
2019-02-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Leif Östling har rätt som vanligt. Sweden as we know it is basically gone. Fan, t o m sossarna har ju blivit liberaler på äldre dar! Sverige är en tummelplats för allehanda bedragare och kriminella element, allt medan Svenne Banan knogar på till 70 och betalar sina allt högre skatter. Nån jädra gång måste väl t o m Svenne vakna upp och ställa sig frågan:

-
Citat:
vad fan får jag för pengarna
?
Du har ju inga pengar!
Citera
2019-02-23, 18:16
Medlem
Xpander-s avatar
Frågan är hur hög skatt svensken accepterar för en allt sämre välfärd, medans cash rullar i mängder till lyxinvandring av fikakunder.

800 000 nya de senaste 5 åren. Har sett såssetankesmedjor diskutera skuldsättning av Sverige på 4ggr dagens skuldsättning, varför? för att finansiera oönskad invandring av aggressiva män från 3e världen, majoriteten av Svenskarna är verkligen så korkade att nog en kollaps behövs för att vakna upp ur dimman.
Citera
2019-02-23, 18:18
Medlem
Sverige står inför en spännande tid för den som sitter säkert och kan kolla på eländet.

Minusränta skall gå mot plussränta

Folk har köpt för dyra bostäder i storstäderna, samtidigt som nybyggnationer står tomma.
Staten kommer inte kunna köpa upp dessa bostäder då det inte finns några pengar.

Inflationen går stadigt uppåt

Industrin börjar sakta ner i produktion, ingen farligt än så länge men högkonjunkturen har peakat redan.

Är det någon som vet vad som händer med folks skattepengar som vi investerat in i våran välfärd, om den nu skulle kollapsa helt och hållet?
Citera
2019-02-23, 18:20
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
https://samnytt.se/fore-detta-vd-for...systemkollaps/

Sveriges offentliga sektor kommer att kollapsa inom fem till tio år. Det tror Leif Östling, tidigare ordförande i Svenskt Näringsliv. Enligt Östling är det inkompetenta politiker och administratörer som driver systemen i botten. Leif Östling fick stor uppmärksamhet när han för en tid sedan i skattedebatten ställde frågan ”Vad fan får jag för pengarna?”.

Sunda åsikter?
Vad tror ni om hans prognoser?

Addera till detta penningtvätten genom de europeiska storbankerna, ex. Swedbank och Danske bank.

Globaliseringen har gjort att rättsstater de facto har blivit kriminella industriella komplex.

Europas politiker är köpta, pressade och hotade att fortsätta vurma för en global värld. Ingen tror på detta i hjärtat men showen måste fortsätta eftersom de kriminella organisationerna tjänar grova pengar på att den globala ekonomin består. I en havererad rättsstat betyder kriminella pengar mer än befolkningens välmående.

De kriminella organisationerna saknar etiska regler. Man är beredd att mörda vem som helst för att få som man vill. Utan etik och moral är det endast pengar som står mellan den europeiska befolkningens säkerhet och kommunisterna i Kina och Ryssland. Detta är något som är väl värt att fundera över.

Europa går en mörk framtid till mötes såvida inte europeisk underrättelsetjänst börjar likvidera de kriminella storspelarna. I annat fall är det lika bra att man officiellt går ut med att rättsstaten har kapitulerat så att vanligt folk ges möjligheten att skjuta av asen som staten inte har stake nog att hantera.

Det finns fler än Ulf Kristensson där ute som har ett välfyllt vapenskåp.
Senast redigerad av midvintermorker 2019-02-23 kl. 18:37.
Citera
2019-02-23, 18:24
Medlem
Hoppas systemkollapsen kommer snabbare än vad Leffe utspår.
Vore en fröjd att se landet i lågor Kanske dumsvensson vaknar till liv då
Citera
2019-02-23, 18:25
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Precis som Leif är jag intresserad av att veta var mina pengar tar vägen och vad jag får för dom. Så kom igen nu, låt höra var dina stålar kommer från.

Jag är definitivt inte intresserad av att finansiera mellanhänder som bedriver agitation på nätet. Ni kan helt enkelt dra åt helvete, eller ännu bättre: fixa ett riktigt produktivt jobb.
Mitt ursprungsinlägg är nu raderat så du kan känna dig nöjd med att mitt upplysningsarbete har försvunnit ned i internets svarta minneshål.
Citera
2019-02-23, 18:27
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Tror du missförstår, de sakerna du nämner som fördelar är saker som tagit 30 år för lång tid, saker som knappt någon satsat på förrän precis nu. Förstår du varför det är så? De är precis på väg att bli lönsamma så nu hoppar alla på, de är även "rätt" så företagen tjänar även publicitet. I andra styrelseskick så hade det troligtvis varit bättre/kommit längre med dessa tekniker.

Det går att göra etanol av det mesta sedan 20 år tillbaka och man kan bygga om bilmotorer så de kör på det, men man måste initialt satsa en hel del på forskning och utveckling... ingen gjorde det.

Elbilar, ingen gjorde det förrän det blev lönsamt.

Ögoncaner är botat sedan 15 år tillbaka men folk dör fortfarande av det för forskarlaget som jobbade med det berättade för mycket på en mässa så man kunde inte patentera det efteråt. Ingen var då villig att göra de tester som behövs för att få det godkänt som en medicin.

Etc etc etc.

Sen att det i slutändan brukar bli bra ändå är ju en annan sak. Och du missade att bemöta hans främsta invändning, hur fungerar en exponentiell process som alltid måste öka i ett system med ändliga resurser?

Ok... Foliehattarna anfaller...

Jag börjer mig för eder, ni har alltid rätt. Förlåt ers höghatt. Cosmos over and out...
Citera
2019-02-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En praktiker och en teoretiker har olika uppfattningar. Oftast har praktikern rätt då han grundar sitt uttalande på erfarenhet.

Så, ja vi ser en kollaps i antågande. Statsmakterna kan bara se på, och i förlängningen sälja ut de samhällsbärande funktionerna. Vi går åt en amerikanisering av landet. Tyvärr.

Försäkringskassan, arbetsförmedlingen blir de första bondeoffren. Systembolaget ligger väl i tankarna, sedan blir det sjukvården, skolan och polisen som tas över av privata intressenter.

Allt blir således sämre.

Alla privata flyktingboenden är en fingervisning när regeringen inte hanterar situationen. Pengarna rann iväg. Många miljarder.

Polis och militär tror jag knappast, övriga delar kan privatiseras. Problemet är att hitta system som ger incitament för både kostnad och kvalitet.
Citera
2019-02-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Han betaler mer i skatt/år än du gör under ditt liv... Bara så du är medveten om proportionerna.
Betalar man in hundra miljoner i skatt förväntar man sig nog att polisen kommer när man ringer.
Tack för din mansplaining. Jag hade förstås ingen aaaaning om hur mycket pengar Leif Östling har eller tjänar.
Intressant att du tycker att polisen ska prioritera brott efter hur mycket målsäganden tjänar. På så vis kan en stöld gå före mord.
Men då lär i alla fall Östling känna att han får någonting för pengarna. Alltid något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in