2019-03-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Du kommer inte få en ansvarig politiker att säga att det är en kollaps. Det har väl aldrig någonsin hänt i något land i historien. Däremot finns det tusentals med enskilda personer på ledande plats i myndigheter eller organisationer som kan beklaga sig över att ingenting fungerar längre.
Jag har väl inte heller talat om vad politiker säger. För mig har inte det mer värde än vad folk i forumet skriver. Mina inlägg borde ha varit kliniskt rena från sådant.

Jag vill ha en mätmetod så att oberoende av vem som mäter så blir svaret detsamma. Dvs som i alla seriösa sammanhang.

Att folk beklagar sig är business as usual. Förekommer i viss mån på mitt jobb också. Men där försöker folk vanligen göra något åt problemet.

Inom offentlig sektor så ber man om mer pengar i stället.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Sedan säger du att det inte finns något mätbart. Ubbe Cykelkedja har nyss serverat åtskilliga konkreta exempel som kan mätas empiriskt. Men nej, det fastnar inte. Fast jag bryr mig inte längre. Jag har själv god insyn i myndigheter och för mig räcker det jag ser och kan jämföra med den allt sämre kvaliteten.
Ubbes exempel är väl ingen mätmetod.

Fö har jag levererat exempel från hur det var förr. Med avsikt att det skulle stämma till eftertanke.
Exempel hit eller dit ger inget när man inte vet om det har med samhällskollaps att göra eller inte.

Och det leder till några frågor:

1) Om det försämras till nivån som gällde under Tage Erlander, har då samhället kollapsat?
2) Om det försämras till dubbla nivån som gällde under Tage Erlander, har då samhället kollapsat?

Vad är kriteriet?

Jag frågade om en minskande social expenditure skulle vara samhällskollaps. Om det faller ned till Singapores nivå, har då samhället kollapsat?
Men sådan verkar jag inte få svar på. Det måste finnas något kvantifierbart. Annars är det ju bara en religiös happening.

--------------------
Jag har inget emot att vi talar om en skala. T ex 0-100. Där 100 är total samhällskollaps.
Det borde tillmötesgå de som talar om att det är en process.

Men hur ser formeln ut?
Den formeln som ger samma resultat oavsett om det är jag eller något i tråden som mäter.
Citera
2019-03-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Ok du menade alltså att polisen fortsätter att lägga ner orimligt mycket resurser på små skitbrott som Svensson ägnar sig åt. Så kanske det är men jag har svårt att se hur man ska ha resurser ens till detta i framtiden. Å andra sidan struntar man nog mer och mer i mycket av den grövre brottsligheten så länge den utövas av blattar eftersom man helt enkelt inte kan eller vågar inte ge sig på dem. Så då kanske man lyckas frigöra lite resurser som man kan lägga ner på att jaga Svensson i stället. Eller vad tror du.
Titta bara på vilka resurser som lades ned på att förfölja utlänningen Julian Assange, för "våldtäkt".
Nog läggs det resurser på utlandsfödda nog. Är nog mer så att folk här blundar för det.

Ang vågar läste jag för en tid sedan om att polis och kronofogde gjorde gemensam sak och plockade folk (dvs kriminella) som kom från Rinkeby och skulle in på krogen på kvällen. Då plockade man av dom bil, klockor, armband, allt som går att sälja. Och så fick dom gå hem.
Citera
2019-03-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furillen
Ensam sjuksköterska tar hand om 21 svårt sjuka strokepatienter

https://www.vardfokus.se/webbnyheter...0QVntK0PQmi6VU
Jag har flera kollegor som råkat ut för stroke och liknande. Men dom har inget att klaga över. Allt fungerade bra och även eftervården.

När min mamma låg på palliativ avdelning så kunde jag se att personalen satt och fikade ganska stor del av arbetstiden.
Det här med sjukvården och överbelastning mm har varit på tal väldigt länge. Men en kollega som hade en förälder i samma situation på 90-talet kunde då konstatera samma sak. Personalen var snäll, omdömeslös, och jobbade inte så många knop.

Sjukvården har många anställda landet över. Vore väl konstigt om det inte gnisslade någonstans då och då. Framförallt med tanke på att det är offentlig sektor, och att en del som jobbar där inte är de mest klipska och dugliga.

Jag har inga problem med min privata tandläkare. Skulle inte det mesta av problemen bara försvinna om vi privatiserade sjukvården.
Citera
2019-03-09, 23:35
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Titta bara på vilka resurser som lades ned på att förfölja utlänningen Julian Assange, för "våldtäkt".
Nog läggs det resurser på utlandsfödda nog. Är nog mer så att folk här blundar för det.
I den länken jag postade i mitt senaste inlägg i denna tråd så finns även exempel på vad som är ssmhällskollaps. Här är ett sådant:

Citat:
Incorporation/Absorption: Alternately, a society may be gradually incorporated into a more dynamic, more complex inter-regional social structure. This happened in Ancient Egypt and Mesopotamia, the Levantine cultures, the Mughal and Delhi Sultanates in India, Song China, the Aztec culture in Mesoamerica, the Inca culture in South America, and the modern civilizations of China, Japan, and India, as well as many modern states in the Middle East and Africa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Societal_collapse

Det är väl uppenbart för alla att USA lejde knähunden Sverige att plocka Assange. Sverige som en delstat till USA, så enligt exemplet så är samhällskollapsen uppfylld.
Citera
2019-03-10, 00:20
Medlem
Citat:
Jag har flera kollegor som råkat ut för stroke och liknande. Men dom har inget att klaga över. Allt fungerade bra och även eftervården.

När min mamma låg på palliativ avdelning så kunde jag se att personalen satt och fikade ganska stor del av arbetstiden.
Det här med sjukvården och överbelastning mm har varit på tal väldigt länge. Men en kollega som hade en förälder i samma situation på 90-talet kunde då konstatera samma sak. Personalen var snäll, omdömeslös, och jobbade inte så många knop.

Sjukvården har många anställda landet över. Vore väl konstigt om det inte gnisslade någonstans då och då. Framförallt med tanke på att det är offentlig sektor, och att en del som jobbar där inte är de mest klipska och dugliga.

Jag har inga problem med min privata tandläkare. Skulle inte det mesta av problemen bara försvinna om vi privatiserade sjukvården.

Det är alltså ditt svar på att en ensam sjuksköterska tvingas ta hand om 21 stroke-patienter på egen hand? Att det är lite "gnissel" i det annars så välfungerande maskineriet? Gött oskön syn på samhället du har.

Kanske tror du att denne ensamma sjuksköterska också sitter och såsar på jobbet, att hon inte jobbar så många knop?
Citera
2019-03-10, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
"Rätt än så länge." Inga kollapser under fredstid? Jag antar du har kryphålet att när en samhällskollaps eskalerar för långt, så räknas det inte som kollaps under fredstid längre? Vad sägs om det välmående, f.d. landet Jugoslavien? De fick en hyfsad samhällskollaps. Landet finns inte längre. Grekland såg inte vackert ut och gör fortfarande inte det. Venezuela ser inte så prima ut. När börsen kraschade på Wall Street, så svalt miljoner människor ihjäl - och då fanns det massor med bondgårdar. Har du glömt orsaken till att Hitler kom till makten?

Har du redan glömt 2008 och hur det löstes? Det är nämligen fortfarande inte löst, skulden lastades på samhällena, inte slipsförbrytarna som orsakade det för femtielfte gången i historien.

Huruvida ditt extrema intresse för frågan kring samer, får du ta med vedebörande. Jag är ingen representant för något. Jag bryr mig inte ens i frågeställningen. Jag tycker inte det är någon faktor att räkna på.

Om du blir utsatt för brott, men polisen inte kommer, om dina grannar blir utsatta för brott men polisen kommer ändå inte (och om de kommer är det för att notera brotten), om du blir dödligt sjuk och inte får vård, om du ska föda barn i tätort och får föda i skuffen på en riksväg, om det börjar brinna och brandkåren kommer lagom till att grilla marshmallows, om du ber till gudarna att du kommer fram när du ska åka tåg, att bilen håller när du ska köra på en inlandsväg, att du har någonstans att bo eller ett jobb - men sällan både och, du betalar konstant höjd skatt, men får mindre och mindre för pengarna varje år, en stor mängd invandrare enbart bor här för att de har sugit sig fast vid bidragskranen och dessutom i alltför många fall utnyttjar den kriminellt... jag kan fortsätta. Jag kan fortsätta ett bra tag till.

Så bra att vår kära Regering prioriterar kärnfrågor i den här villervallan. Som att det är kvinnor eller människor med rätt hudfärg som anställs, särskilt i väldigt krävande och ansvarsfulla yrken.

Det här anser du alltså bara vara jobbigt, om du faktiskt blir utsatt för det, med din vintratt framför ögonen? Och ska enbart ses som enskilda händelser? "Polisen kom inte. Dumma polis! Jag fick inte cancervård. Dumma vård! Tåget spårade ur, igen. Dumma tåg!" Men eftersom du sluppit bli utsatt för brott och kriminalitet, inte blivit sjuk, inte behövt räddningstjänst eller ambulans, så är allt ganska ok.

Vi har för lite kvalificerad arbetskraft, eftersom det inte är kebabtekniker, "social influencers", ungdomar som käkar psykofarmaka och programledare som behövs för att upprätthålla samhället. Men det gör inget, för det finns ändå inga pengar att anställa dem för.

Du kan alltså inte se något vidare samband mellan dessa? Men det är ju egentligen irrelevant, för Sverige kan aldrig hamna i total kris/ kollaps, för det är omöjligt. Trots att hela den jävla listan jag gav dig i föregående inlägg är mätbar och det finns data på exakt vad jag skrev. Ok. Du borde bli politiker.

Enligt ditt synsätt så är väl även Irak och Syrien egentligen rätt stabila länder. Det lever ju fortfarande människor där och de kan uppenbarligen fortsätta att överleva där.

Eftersom du inte hade några åsikter ang. det patetiska inlägget om samer, vilket var mitt ursprungliga ifrågasättande som triggat denna senaste argumentationen, så kan man bara anta att du verkligen älskar att rent allmänt svamla och argumentera om Sveriges förstående systemkollaps med mig.
Jag har absolut förstått att ni brinner, längtar suktar efter denna kollaps men snälla hjälp mig förstå sjukdomsbilden. Varför är det så viktigt att övertyga så många som möjligt utanför er lilla insnöade bubbla? Känns det som ett slutgiltigt bevis för att ni har rätt ifall ni bara lyckas övertyga en enda skeptisk person till eller vill ni bara ha så stort stöd och sällskap som möjligt i er misär...eller vad är det?

Sen kan vi med enkelhet fastslå att varken Grekland senast eller Sverige 2008 kollapsade, hur mycket du än vill det.
Fast det är absolut spännande att inse graden av ditt självbedrägeri när du jämför oss med forna Jugoslavien, Venezuela och Tyskland innan 2:a världskriget.

Jag skrev dock precis i ett tidigare inlägg att det är ett antal världsdelar som anses haft kollapsande stater och däribland finns Irak och Syrien. Dina desperata påhitt blir bara löjliga.

Vidare kan vi fastslå att den saken att vi har problem inom olika områden, vilket vi och de flesta länder alltid haft o olika stor utsträckning, betyder inte heller på något sätt att vi har en förestående kollaps.

Sen fortsätter du med dina påhitt och påstår att jag tycker att Sverige aldrig kan hamna i total kris eller kollaps då det är omöjligt, vilket såklart inte heller är sant.
Jag har snarare tillstått att man aldrig kan fastslå det om något enda land.
Dock är vi f.n. inte i tillstymmelse till närheten av någon kollaps och vi kommer def. inte bli det första västland som kollapsar i fredstid, så välmående och framstående vi är i jämförelse med många länder.
Hör av dig när något annat västland kollapsar i fredstid så kan vi börja spekulera om Sverige sedan.
Citera
2019-03-10, 10:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Eftersom du inte hade några åsikter ang. det patetiska inlägget om samer, vilket var mitt ursprungliga ifrågasättande som triggat denna senaste argumentationen, så kan man bara anta att du verkligen älskar att rent allmänt svamla och argumentera om Sveriges förstående systemkollaps med mig.
[...]
Poängen med det som ”triggat denna senaste argumentationen” var att det givetvis INTE handlar om samer. Poängen var att du i mängder av inlägg i denna tråd visar att du är helt oförmögen att förstå de mekanismer som leder till det svenska samhällsförfallet. Istället skriver du en massa inlägg där du bara raljerar, är oförskämd, kommer med personangrepp och så vidare.

Jag upprepar det jag skrev: Det är människor av ditt slag som står för den normupplösning i samhället som lägger grund för en oundviklig systemkollaps. När samhällets normer inte efterlevs kommer samhället gradvis att förstöras. Till slut nås en punkt där så mycket har upphört att fungera att samhällssystemet kan anses kollapsat. Vi är på god väg dit.

Människor som du ger legitimitet åt en dysfunktionell politik som förstör landet. VAD är det som driver sådana som dig?
Citera
2019-03-10, 12:21
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Jag har absolut förstått att ni brinner, längtar suktar efter denna kollaps men snälla hjälp mig förstå sjukdomsbilden. Varför är det så viktigt att övertyga så många som möjligt utanför er lilla insnöade bubbla? Känns det som ett slutgiltigt bevis för att ni har rätt ifall ni bara lyckas övertyga en enda skeptisk person till eller vill ni bara ha så stort stöd och sällskap som möjligt i er misär...eller vad är det?
Allmänt svamla? Jag kommer med listor som kan mätas med data. Vad har du kommit med för faktiska motargument? Vem är det som svamlar av oss? Och vadå längtar efter kollaps, är du dum i huvudet på riktigt? Tror du vi som postar här i tråden tycker det här är ROLIGT?! Har du aspbergers eller någon annan diagnos som du kan skylla på? Allvarligt, hur kan man feltolka en situation så fruktansvärt fel som du gör? Du borde på allvar på riksdagspolitiker eller journalist. Men det kanske du redan är, så skicklig som du verkar vara?
Citat:
Sen kan vi med enkelhet fastslå att varken Grekland senast eller Sverige 2008 kollapsade, hur mycket du än vill det.Fast det är absolut spännande att inse graden av ditt självbedrägeri när du jämför oss med forna Jugoslavien, Venezuela och Tyskland innan 2:a världskriget.

Jag skrev dock precis i ett tidigare inlägg att det är ett antal världsdelar som anses haft kollapsande stater och däribland finns Irak och Syrien. Dina desperata påhitt blir bara löjliga.
Det var du som ville ha exempel på kollapser och kriser under fredstid. Du fick det. Då gnäller du för att det inte går att jämföra med Sverige. Jaha? Har du studerat ett uns av historia och ekonomi? Då förstår du att det i mångt och mycket handlar om cykler, som upprepar sig när "rätt" förutsättningar infinner sig. Krisen 2008 är för övrigt inte över, där har burken blivit nedsparkad nedför gatan, med nollränta i 11 år nu, där skattebetalarna fick lösa ut bankernas och finansinstitutens grovt kriminella girighet. Jag tänker inte vidareutveckla detta, det är som att kasta pärlor åt en journalist.
Citat:
Vidare kan vi fastslå att den saken att vi har problem inom olika områden, vilket vi och de flesta länder alltid haft o olika stor utsträckning, betyder inte heller på något sätt att vi har en förestående kollaps.
När flertalet samhällsfunktioner upphör att fungera till en väldigt stor grad, vad anser du det vara? En utmaning?

Citat:
Sen fortsätter du med dina påhitt och påstår att jag tycker att Sverige aldrig kan hamna i total kris eller kollaps då det är omöjligt, vilket såklart inte heller är sant.
Jag har snarare tillstått att man aldrig kan fastslå det om något enda land.
Dock är vi f.n. inte i tillstymmelse till närheten av någon kollaps och vi kommer def. inte bli det första västland som kollapsar i fredstid, så välmående och framstående vi är i jämförelse med många länder.
Hör av dig när något annat västland kollapsar i fredstid så kan vi börja spekulera om Sverige sedan.
Man kan lätt anta att du anser Sverige aldrig kan hamna i total kris, så som DU raljerar, svamlar och helt avfärdar allt som skrivs här i tråden, utan något seriöst svar på varför. När ska du ge ett seriöst svar på exempelvis den lista jag presenterade till dig? När ska du komma med ett enda faktiskt motargument, istället för att sitta på din moralhäst och se ned på oss i pöbeln som är allvarligt oroade över den nuvarande - och kommande - situationen i landet?
Citat:
Ursprungligen postat av Beta202
Sjuksköterskor som jobbar åt det offentliga är per definition latmaskar.
Eller, så är du per definition fullständigt okunnig om vad du pratar om.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2019-03-10 kl. 12:37.
Citera
2019-03-10, 13:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag har inget emot att vi talar om en skala. T ex 0-100. Där 100 är total samhällskollaps.
Det borde tillmötesgå de som talar om att det är en process.

Men hur ser formeln ut?
Den formeln som ger samma resultat oavsett om det är jag eller något i tråden som mäter.
En generell formel för samhällskollaps som alltid ger samma resultat oavsett vem som använder den är givetvis omöjlig eftersom antalet parametrar är enormt och olika parametrar kan viktas och bedömas olika av olika individer.

En enkel formel, eller snarare konkret metod, som kan användas istället är kostnads-nyttoanalys:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kostnad-nytta-analys

Du kan utgå från Ubbe Cykelkedjas lista och uppskatta kostnaderna för att åtgärda de konkreta problem som presenteras där. Varje förnuftigt tänkande människa förstår att Sveriges intäkter inte kan täcka dessa kostnader. Problemen är alltså olösliga för närvarande. Samhället fungerar inte längre och det saknas resurser att åtgärda problemen. Samhällskollapsen är oundviklig om inget radikalt görs för att minska kostnaderna.
Citera
2019-03-10, 15:05
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Vi har alla sett korkade flödesscheman eller skämtbilder på meningslösa apparater.

Om jag förstod tidigare inlägg (längre upp) med länk till Wikipedia rätt så driver samhällets ökade komplexitetsgrad, eller snarare dess kostnader, på samhällskollapsen. Till slut blir kostnaderna för höga. Vem ska betala för allting?

Sverige är i riskzonen för ett överkomplicerat och helt enkelt för kostsamt samhälle som riskerar att stagnera. Folk förväntar sig annat än stagnation. Därför är stagnation tillbakagång och tillbakagången ses som en gradvis kollaps.
Senast redigerad av Alessia.Osvensk 2019-03-10 kl. 15:09.
Citera
2019-03-10, 16:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Vi har alla sett korkade flödesscheman eller skämtbilder på meningslösa apparater.

Om jag förstod tidigare inlägg (längre upp) med länk till Wikipedia rätt så driver samhällets ökade komplexitetsgrad, eller snarare dess kostnader, på samhällskollapsen. Till slut blir kostnaderna för höga. Vem ska betala för allting?

Sverige är i riskzonen för ett överkomplicerat och helt enkelt för kostsamt samhälle som riskerar att stagnera. Folk förväntar sig annat än stagnation. Därför är stagnation tillbakagång och tillbakagången ses som en gradvis kollaps.
Nja, det som händer i Sverige är mycket värre än stagnation, som ”bara” är en del av problemen. De värsta problemen kommer dels av en till stora delar dysfunktionell offentlig sektor och dels av massinvandringen som innebär en överbelastning av redan hårt belastade system. Mycket beror på ledningsproblem, inkompetens och felprioriteringar inom offentlig sektor.
Citera
2019-03-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Poängen med det som ”triggat denna senaste argumentationen” var att det givetvis INTE handlar om samer. Poängen var att du i mängder av inlägg i denna tråd visar att du är helt oförmögen att förstå de mekanismer som leder till det svenska samhällsförfallet. Istället skriver du en massa inlägg där du bara raljerar, är oförskämd, kommer med personangrepp och så vidare.

Jag upprepar det jag skrev: Det är människor av ditt slag som står för den normupplösning i samhället som lägger grund för en oundviklig systemkollaps. När samhällets normer inte efterlevs kommer samhället gradvis att förstöras. Till slut nås en punkt där så mycket har upphört att fungera att samhällssystemet kan anses kollapsat. Vi är på god väg dit.

Människor som du ger legitimitet åt en dysfunktionell politik som förstör landet. VAD är det som driver sådana som dig?

Som jag tillstått tidigare så är jag absolut extremt road av den här underhållande tråden.
Dock brukar jag oftast göra ifrågasättande inlägg endast för de mest långsökta kopplingarna till den framfantiserade kollapsen, som med samerna nu. Ofta triggar det att tirad av div. generellt raljerande över vad hemsk jag är och hur vi minsann är på väg mot domedagen. Jag har, som sagt, förstått att ni brinner och längtar efter denna kollaps och gärna vill ha med er så många som möjligt i er misär.
Dock vet jag inte exakt hur samtliga normalfuntade tänker, som inte tycker vi är nära en kollaps, vilket är en överväldigad majoritet av befolkningen. Förmodligen är de upptagna av livet och vardagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in