Citat:
Hur har det getts bevis på olika systemkollapser utifrån kriterier för hur man normalt bevisar saker och hur har du kommit fram till att det är just så man normalt bevisar saker?
Det är hyfsat oväsentligt för mig att företräda någon eller någon...eller inte men om du tror att du tillhör någon sorts majoritet som går omkring och inväntar den annalkande kollapsen då är du mer insnöad än jag anade.
Jag noterar också att jag inte fick något svar av den jag citerade ang. hur man benämner samerna skulle påverkar den uppdiktade kollapsen, utan istället en massa annat allmänt svammel från andra personer.
Citat:
Du förstår inte. Jakob Heidbrink skriver om vad "totalt krig" i praktiken innebar.
"Av någon anledning kom jag att tänka på ett tillfälle under barnaåren då min far förklarade för mig att inte ens det totala kriget träffar alla ständigt. För att ta det närliggande exemplet Andra världskriget, innebar storanfall på en storstad att de andra storstäderna tillfälligt var i fred. I min hemstad Tübingen föll under hela kriget två bomber i den egentliga staden (kasernerna utanför var en annan femma). Dresden var förskonat till nära inpå krigsslutet.
Där bomberna inte faller och artilleriet är tyst, märker man endast indirekt av kriget. Unga män saknas i stadsbilden. Maten blir knapp. Nyheterna förmedlar läget vid fronten.
Men i övrigt går livet sin gilla gång. Barnen leker ute. Man går till jobbet. Man hälsar på varandra. Kriget - märk väl: det totala kriget - märks endast som en skugga.
Mot denna bakgrund är den förvånade frågan: ”Vaddå - jag märker inte något av någon kris i Sverige?” felaktigt ställd. Klart att vi inte alla hela tiden märker av det. Vi skulle ju inte ens alla hela tiden märka av det totala kriget.
Man märker krisläget i Sverige när bokföringstrixeriet i den statliga och de kommunala budgetarna blir rutin för att pengar egentligen saknas.
Man märker krisläget när det allmänna har svårt att attrahera och behålla arbetskraft.
Man märker krisläget när poliser går ut till allmänheten och vädjar om hjälp i ett krig de känner att de håller på att förlora.
Man märker krisläget när centrala myndigheter satsar på snabb outsourcing i besparingssyfte hellre än på säker hantering av känsliga uppgifter.
Nej, det märks inte hela tiden överallt. Det är en skugga, och för den besuttna medelklassen mest en skugga vid horisonten. Icke desto mindre finns det där.
De som förnekar krisen bör alltså göra sig mödan att på ett övertygande sätt förklara hur alla dessa förvaltningshaverier kan ske så plötsligt och samtidigt. Därvid är tesen att det alltid varit lika illa prima facie plausibel, men den tarvar bevisning på samma sätt som tesen att det blivit sämre.
Men att inte hela samhället ännu kollapsat är inget argument.
Det skulle det inte göra ännu ens om landet befann sig i krig."
Bortsett från det hyfsat irrelevanta med att inte allt inträffar överallt samtidigt med vad ni håller på med i den här tråden, även om jag förstår att det är någon typ av långsökt försök att ge det legitimitet, så tycker jag mest det visar vilken tragisk syn på sitt land och sin tillvaro man har om man länkar till något som beskriver andra världskriget som någon typ av jämförelse av varför det är en annalkande kollaps i Sverige.
I övrigt noterar jag att du väljer att kalla det kris hellre än kollaps.
För övrigt så tror jag att ni fortfarande kommer sitta här om 20 år och längta, propagera och förklara vilka idioter alla är som inte förstår att Sverige minsann kommer kollapsa när som helst.
Jag har absolut inget emot det då jag finner den här tråden en av de absolut mest roande på hela flashback.