Flashback bygger pepparkakshus!
2019-03-08, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Nu har det ju getts bevis på olika systemkollapser. Och det utifrån kriterier för hur man normalt bevisar saker. Om du inte tycker det räcker får du gärna göra det men du kan inte anse att vi är udda och du företräder det riktiga.

Hur har det getts bevis på olika systemkollapser utifrån kriterier för hur man normalt bevisar saker och hur har du kommit fram till att det är just så man normalt bevisar saker?
Det är hyfsat oväsentligt för mig att företräda någon eller någon...eller inte men om du tror att du tillhör någon sorts majoritet som går omkring och inväntar den annalkande kollapsen då är du mer insnöad än jag anade.
Jag noterar också att jag inte fick något svar av den jag citerade ang. hur man benämner samerna skulle påverkar den uppdiktade kollapsen, utan istället en massa annat allmänt svammel från andra personer.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du förstår inte. Jakob Heidbrink skriver om vad "totalt krig" i praktiken innebar.

"Av någon anledning kom jag att tänka på ett tillfälle under barnaåren då min far förklarade för mig att inte ens det totala kriget träffar alla ständigt. För att ta det närliggande exemplet Andra världskriget, innebar storanfall på en storstad att de andra storstäderna tillfälligt var i fred. I min hemstad Tübingen föll under hela kriget två bomber i den egentliga staden (kasernerna utanför var en annan femma). Dresden var förskonat till nära inpå krigsslutet.

Där bomberna inte faller och artilleriet är tyst, märker man endast indirekt av kriget. Unga män saknas i stadsbilden. Maten blir knapp. Nyheterna förmedlar läget vid fronten.

Men i övrigt går livet sin gilla gång. Barnen leker ute. Man går till jobbet. Man hälsar på varandra. Kriget - märk väl: det totala kriget - märks endast som en skugga.

Mot denna bakgrund är den förvånade frågan: ”Vaddå - jag märker inte något av någon kris i Sverige?” felaktigt ställd. Klart att vi inte alla hela tiden märker av det. Vi skulle ju inte ens alla hela tiden märka av det totala kriget.

Man märker krisläget i Sverige när bokföringstrixeriet i den statliga och de kommunala budgetarna blir rutin för att pengar egentligen saknas.

Man märker krisläget när det allmänna har svårt att attrahera och behålla arbetskraft.

Man märker krisläget när poliser går ut till allmänheten och vädjar om hjälp i ett krig de känner att de håller på att förlora.

Man märker krisläget när centrala myndigheter satsar på snabb outsourcing i besparingssyfte hellre än på säker hantering av känsliga uppgifter.

Nej, det märks inte hela tiden överallt. Det är en skugga, och för den besuttna medelklassen mest en skugga vid horisonten. Icke desto mindre finns det där.

De som förnekar krisen bör alltså göra sig mödan att på ett övertygande sätt förklara hur alla dessa förvaltningshaverier kan ske så plötsligt och samtidigt. Därvid är tesen att det alltid varit lika illa prima facie plausibel, men den tarvar bevisning på samma sätt som tesen att det blivit sämre.

Men att inte hela samhället ännu kollapsat är inget argument.

Det skulle det inte göra ännu ens om landet befann sig i krig."

Bortsett från det hyfsat irrelevanta med att inte allt inträffar överallt samtidigt med vad ni håller på med i den här tråden, även om jag förstår att det är någon typ av långsökt försök att ge det legitimitet, så tycker jag mest det visar vilken tragisk syn på sitt land och sin tillvaro man har om man länkar till något som beskriver andra världskriget som någon typ av jämförelse av varför det är en annalkande kollaps i Sverige.
I övrigt noterar jag att du väljer att kalla det kris hellre än kollaps.
För övrigt så tror jag att ni fortfarande kommer sitta här om 20 år och längta, propagera och förklara vilka idioter alla är som inte förstår att Sverige minsann kommer kollapsa när som helst.
Jag har absolut inget emot det då jag finner den här tråden en av de absolut mest roande på hela flashback.
Citera
2019-03-08, 00:52
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Ytterligare ett litet steg på vägen mot kollaps. Världens dyraste sjukhus klarar inte av att rengöra operationsverktygen.

https://unv.is/aftonbladet.se/nyhete...iga-instrument

Nya Karolinska verkar vara väl anpassat till det Nya Sverige, särskilt Astrid Lindgren-delen.

Citat:
I månader ska det ha förekommit att operationsinstrument, som förberetts åt kirurger som ska operera barn, varit smutsiga – av kroppsrester.

Det har inte hänt en gång alltså. Det har pågått i månader.

Aftonbladet fortsätter.

Citat:
I månader ska det ha förekommit att operationsinstrument, som förberetts åt kirurger som ska operera barn, varit smutsiga – av kroppsrester.

I andra fall har operationer fördröjts eftersom kirurger varit på jakt efter rena instrument.

–*Häromdagen hände det två gånger för samma patient. Utrustningen var smutsig och skickades tillbaka, sedan kom ny utrustning som också var smutsig. Det var först på tredje försöket man kunde operera med något som såg rent ut, säger Aftonbladets källa.

Och till sist det här, som får en att undra vad ledningen sysslar med. Kanske väldigt mycket och ansträngande värdegrundsrbete?

Citat:
Och även om utrustningen*ser*ren ut väcks frågetecken kring om det verkligen är rent, eller om det ändå finns spår från tidigare operationer som blotta ögat inte kan se.

– Det kan vara lika farligt fast det inte syns. Varför ledningen inte stoppar det här omedelbart och tar reda på var i kedjan man felar är för mig ofattbart, säger Aftonbladets källa.

Inte kollapsar Sverige av dålig hygien på sjukhus, men det här är i alla fall inte ett exempel på en enskild incident som enkelt kunnat åtgärdas, det är ett missförhållande som pågått under lång tid och som man uppenbarligen inte kunnat komma tillrätta med.

Och faktiskt, vad är väl detta egentligen, om inte ett solklart exempel på ren och skär kollaps, om än bara av vad som kan tyckas vara en liten detalj i det stora hela. Den kollapsande detaljen sänker varken Nya Karolinska eller Sverige, men blir dessa små detaljer tillräckligt många, ja då ligger vi nog mer än risigt till.
Citera
2019-03-08, 00:57
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Bortsett från det hyfsat irrelevanta med att inte allt inträffar överallt samtidigt

Varför är det enl. dig irrelevant?

Citat:
.. så tycker jag mest det visar vilken tragisk syn på sitt land och sin tillvaro man har om man länkar till något som beskriver andra världskriget som någon typ av jämförelse av varför det är en annalkande kollaps i Sverige.

Du förstår inte.

Citat:

??
Citera
2019-03-08, 01:08
Medlem
Citat:
Varför är det enl. dig irrelevant?

Därför att bara för att inte allt pågår överallt samtidigt så bevisar inte det på något sätt att vi har eller går mot en kollaps. Det bevisar bara att inte allt pågår överallt samtidigt.

Citat:
Du förstår inte.

Jodå, man kan faktiskt förstå vad du menar och ändå inte hålla med.

Citat:
??

Många snackar om systemkollapser här, tråden handlar om kollaps och jag noterar att du väljer att kalla det kris istället....inget annat, om än intressant.
Citera
2019-03-08, 01:19
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Därför att bara för att inte allt pågår överallt samtidigt så bevisar inte det på något sätt att vi har eller går mot en kollaps. Det bevisar bara att inte allt pågår överallt samtidigt.

Vad skulle visa för dig, att "Sverige går mot en systemkollaps"?

Citat:
Många snackar om systemkollapser här, tråden handlar om kollaps och jag noterar att du väljer att kalla det kris istället....inget annat, om än intressant.

Jag *citerar* en jurist, som skriver: "De som förnekar krisen bör alltså göra sig mödan att på ett övertygande sätt förklara hur alla dessa förvaltningshaverier kan ske så plötsligt och samtidigt".

Det enda som verkar intressera dig är att skribenten i fråga har valt ordet "kris" och inte begynnande samhällskollaps för de förvaltningshaverier, som han nämner. Det är vidare en utomordentligt egendomlig tanke, att undertecknad skulle ha valt vilka begrepp som vederbörande använder.
Citera
2019-03-08, 01:26
Medlem
Citat:

Vad var meningen med inlägget då?

Citat:
Jag *citerar* en jurist, som skriver: "De som förnekar krisen bör alltså göra sig mödan att på ett övertygande sätt förklara hur alla dessa förvaltningshaverier kan ske så plötsligt och samtidigt".

Det enda som verkar intressera dig är att skribenten i fråga har valt ordet "kris" och inte begynnande samhällskollaps för de förvaltningshaverier, som han nämner. Det är vidare en utomordentligt egendomlig tanke, att undertecknad skulle ha valt vilka begrepp som vederbörande använder.

Det var väl du som valde att citera denne jurist ändå och måste ha tyckt att det på något sätt var relevant för dina åsikter?
Citera
2019-03-08, 01:34
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
Vad var meningen med inlägget då?

Det svaret kan jag tyvärr inte tolka. Min fråga: Vad skulle visa för dig, att "Sverige går mot en systemkollaps"? är en rak fråga. Vore tacksam för ett svar.

Citat:
Citat:

Det var väl du som valde att citera denne jurist ändå och måste ha tyckt att det på något sätt var relevant för dina åsikter?

Du begrep tyvärr inte, vad citatet handlade om.
Citera
2019-03-08, 02:19
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:

...

Det är hyfsat oväsentligt för mig att företräda någon eller någon...eller inte men om du tror att du tillhör någon sorts majoritet som går omkring och inväntar den annalkande kollapsen då är du mer insnöad än jag anade.

...

För övrigt så tror jag att ni fortfarande kommer sitta här om 20 år och längta, propagera och förklara vilka idioter alla är som inte förstår att Sverige minsann kommer kollapsa när som helst.
Jag har absolut inget emot det då jag finner den här tråden en av de absolut mest roande på hela flashback.

Lägger mig ogärna i lärda mäns diskussioner, men jag skulle ändå vilja veta om du anser samhälleligt sammanbrott på något sätt vara avhängigt uppfattningen hos någon sorts majoritet? Anledningen till att jag frågar att jag gärna vill hänga med i diskussionen, vilket jag inte alltid gör när jag inte riktigt förstår de argument som framförs.

Är det din uppfattning att en systemkollaps är beroende av hur många som tycker att ett system kollapsat? Eller är det mera en fråga om konsensus? Är en kollaps beroende av att man gemensamt kommer överens om det? Eller är det lite av båda; det krävs många som tycker så, för att något ska ha kollapsat, men inte förrän frågan diskuterats och därigenom svaret blivit något en majoritet kunnat ansluta sig till. Utveckla gärna ditt svar till mer än bara ja, nej eller kanske, om och när du har tid att svara såklart.

I övrigt finner jag dina inlägg roande. Det är bra med nån i tråden som säger emot och ser positivt på Sveriges framtid. Det är ju inte alltid majoriteten har fattat hur det är.
Citera
2019-03-08, 07:02
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ett Facebook-inlägg om Uppsala:

"När samhället/polisen retirerar

Regionsspolismästare Carin Götblad meddelade nyligen att Polisen inte längre har kontroll över områden i Uppsala. Vad betyder det rent praktiskt?

Jo, det betyder att någon annan har tagit över kontrollen, närmare bestämt beväpnade ungdomsgäng med extremt våldskapital där till och med unga hang-arounds gärna utför mord för att visa lojalitet och stiga i de äldres aktning.

I centralt belägna Gränby/Kvarngärdet har utvecklingen gått snabbt. Flera skjutningar har inträffat, med minst två dödsoffer nyligen. Öppen knarkhandel. Gäng som skaffar sig revir, där vanliga invånare inte vågar vistas. Handlare som desperat försöker värja sig mot stölder och rån. En polismakt som inte har resurser att möta gängen, eftersom konfrontationer riskerar eskalera och de personalresurser som krävs helt enkelt inte finns. Konflikterna kan dessutom snabbt sprida sig geografiskt, som vid de synkroniserade bilbränderna i slutet av förra året.

I fredags kväll beställde jag jour-jobb av en elinstallatör för att montera teknik i ett garage i området, eftersom det befintliga skåpet hade blivit totalt vandaliserat. I söndags var även det nya skåpet slaktat, varvid proceduren upprepades. Under monteringen i måndags fick installatörerna påhälsning av ett knivbeväpnat ungdomsgäng som tydligt visade att även det nya skåpet skulle slaktas. -Och att några elinstallatörer inte var välkomna på deras territorium.

Den större berättelsen är att den allmännyttiga fastighetsägaren som byggt en ny hyresfastighet i ett nergånget område för att motverka förslumning, är ganska hjälplös. På bara några dagar har ungdomsgängen nöjes-slaktat tre nyproducerade lägenheter totalt, och förstört ett helt trapphus inklusive alla dörrar. Bilar har brunnit och elden har spritt sig till fastighetsägarens kontor som är svårt brandskadat. Varje incident ska rapporteras separat och självrisken på försäkringen är en halv miljon kronor. Per incident.
(min fetstil)

Ett gäng som väljer ut ett revir/tillhåll kan få inte bara lokala näringsidkare utan även stora fastighetsägare på fall. Försäkringspremierna och självriskerna drivs snabbt upp av detta. Samma sak med bostadshyrorna. Det går knappt att få bevakningsföretag att operera i området, då väktarna riskerar attackeras av gängen som tycker att alla representanter för "ordningsmakten" är extra spännande mål.

När politiker och priviligierade kändisar pratar om att "Sverige aldrig varit tryggare" - föreställ dig då hur trygga de 1000-tal invånare som bor i, och i anslutning till, dessa områden känner sig. Och fundera på hur trygg du kommer känna dig när de väljer ditt eller dina anhörigas bostadsområde som tillhåll.

Att polisen inte har "kontroll" över områden, är en så extremt allvarlig utveckling att det kan vara svårt att förstå. Antalet poliser ökar inte för att vår regering lovar det. Yrket är inte jätte-attraktivt och många av de som söker in på Polishögskolan uppfyller helt enkelt inte de nu lågt ställda kraven."

"Vi har inte kontroll på situationen. Det har de kriminella, säger Lisa Sannervik, Uppsala polisens talesperson." 23 aug 2018

https://www.uppsalatidningen.se/aktu...n-5057317.aspx

”Vi försöker, men det räcker inte till” säger regionpolischefen Carin Götblad. 15 nov 2018

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...arna-i-uppsala

Men "Gränby är inte ett laglöst land" framför regionpolischefen.

Personen som skrev Facebook-inlägget ovan har troligen en del synpunkter på regionpolischefens attityd... jag är dock övertygad om, att svenska bilförare noga övervakas.

Gällande Gränby bör det berättas följande. Området ligger granne med två områden: Löten och Kvarngärdet. Tillsammans tar de upp en stor yta av Uppsala. Alla tre områdena har rustats upp och man har försökt gentrifiera dem genom dyra renoveringar och förtätat med nya hus. Det innebär kraftiga hyreshöjningar. Men invandrarna kan bo kvar eftersom socialtjänsten går med på att betala alla dessa hyreshöjningar. Resultatet innebär att invandrarna och alla nya kommande bor materiellt mycket bra och nära centrum. De svenskar som bor i dessa områden måste ha en god inkomst och bostadsrätterna säljs för många miljoner. Resultatet av att man får allt serverat innebär att det vuxit upp ett samhälle i samhället som bekostas av skattemedel. Här får begreppet allt åt alla verkligen sin innebörd. Det nya samhället har andra lagar med gängledare som styr utan att polisen kan göra något. Det är bevisligen laglöst i och med att de svenska lagarna inte gäller.
Citera
2019-03-08, 11:49
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Hur har det getts bevis på olika systemkollapser utifrån kriterier för hur man normalt bevisar saker och hur har du kommit fram till att det är just så man normalt bevisar saker?
Jag noterar också att jag inte fick något svar av den jag citerade ang. hur man benämner samerna skulle påverkar den uppdiktade kollapsen, utan istället en massa annat allmänt svammel från andra personer...
Du begriper inte. Vadå "inväntar"? Kollapsen är redan igång och kommer enbart eskalera. Och ditt raljerande kring "kris" och "katastrof", de två orden är i princip synonymer till varandra.
Citat:
... Bortsett från det hyfsat irrelevanta med att inte allt inträffar överallt samtidigt med vad ni håller på med i den här tråden, även om jag förstår att det är någon typ av långsökt försök att ge det legitimitet, så tycker jag mest det visar vilken tragisk syn på sitt land och sin tillvaro man har om man länkar till något som beskriver andra världskriget som någon typ av jämförelse av varför det är en annalkande kollaps i Sverige.
"Det irrelevanta med att inte allt inträffar överallt samtidigt." Vad fan menar du människa? Hur kan det vara irrelevant? Vad är då relevant i din begreppsvärld? "Långsökt försök." "Sitta och vänta i 20 år och vänta på en kollaps."

Alltså, hur sinnesslö är du människa och vad har du för bildning? Vad tror du framtidsutsikterna för ett land är, om det i tidernas artificiella högkonjuktur med nollränta i över ett decennium, har...

*först och främst styrs av en intelligensbefriad feministagenda och en media som verkar ha utnämnt sig till sin egen befolknings fiender.
*kris i vården och enorm brist på personal, som bara kommer växa. Det saknas dessutom pengar.
*kris i rättssystemet, det fungerar inte längre. Det gäller polis (stor brist på resurser), domstolar (de hänger inte med och är verkningslösa) och kriminalvården (för få fängelseplatser).
*Räddningstjänsten har i princip halverats och är kraftigt underbemannad. Gissa om de saknar resurser?
*Samhällsberedskapen är i princip noll. Självförsörjningen på livsviktiga resurser som mat är i princip utslagen.
*fler och fler laglösa getton sprider sig, samtidigt som allmänheten uppmanas att röra sig försiktigt, i en del städer, även under dagtid. De kriminella tar över mer och mer av samhället.
*hänsynslös kriminalitet och grova brott skenar.
*skolan är i kris och har en stor brist på lärare, vilket bara kommer bli värre.
*stor brist på kvalificerad arbetskraft i ren allmänhet.
*kommunernas ekonomi är redan idag konkursmässig på väldigt många håll.
*Landstingens ekonomi är på de flesta håll konkursmässig. Vi har enorm brist på vård, medan Landstinget stänger ner sjukhus och vårdcentraler. Tandvård är nästan en myt att få komma till idag på många håll i landet.
*stora brister i infrastrukturen gällande vägnät och järnvägsnät, med kraftigt eftersatt efterhåll, för pengar vi inte har. Tågurspårningar och avbrott är vardag, medan småvägar ser ut som de blivit utsatta för en bombmatta.
*ett försvar som är ett skämt och där saknas också massor med pengar.
*civilkuraget är som bortblåst, samhällsmoralen har kraftigt eroderats, samhällsförtroendet har kraftigt eroderats, segregeringen eskalerar bortom all kontroll.
*korruptionen skenar.
*extrem bostadsbrist, samtidigt som landsbygden slås ut.

Det finns fler tecken, men jag tror det räcker. Om alla som började arbeta igår skulle anställas i det offentliga, skulle kanske krisen gå att någorlunda parera, men så ser inte läget ut, fler och fler söker sig bort från offentlig anställning, eftersom arbetsförhållandena är usla och lönen kass.

På den här kakan är det bara en tidsfråga tills vi får tidernas recession och depression i ekonomin. Man kan inte ha nollränta i ett decennium och inte förvänta sig allvarliga konsekvenser. Nollränta är något man bara använder i korta perioder i yttersta nödläge. Vi har haft det i över ett decennium! Trots detta knakar fogarna redan i samhället. Inget samhälle går bra, endast börsen. HMMMMMMM...

Vad händer när alla pensionspengar är borta i den kommande kraschen? Tror du folk kommer bli glada och hur tror du fattiga kommer reagera när de inte har råd att bo någonstans längre? Hur tror du medelsvensson kommer känna sig utan jobb, utan villa och i personlig konkurs resten av livet?

På den här kakan har vi en hejdlös, expansiv konsumtionsekonomi, som ska förbruka resurser vi inte har, framförallt nyckelresurser som olja.

Men du tycker det här är goja. Det kanske bara är du som är korkad?
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2019-03-08 kl. 11:54.
Citera
2019-03-08, 12:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Episkt inlägg! Jag lyfter på hatten och bugar mig.
Hoppas hex27 bemöter det på sakliga grunder.
Citera
2019-03-08, 18:47
Medlem
Citat:
Det svaret kan jag tyvärr inte tolka. Min fråga: Vad skulle visa för dig, att "Sverige går mot en systemkollaps"? är en rak fråga. Vore tacksam för ett svar.

Du begrep tyvärr inte, vad citatet handlade om.

Du vet alltså inte hur du ska tolka ditt eget inlägg?
En sak är säker, efter 2:a världskriget så har inget västland kollapsat i fredstid(inte ens Grekland) och ett, i jämförelse, såpass välmående Sverige kommer definitivt inte bli det första.

Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Lägger mig ogärna i lärda mäns diskussioner, men jag skulle ändå vilja veta om du anser samhälleligt sammanbrott på något sätt vara avhängigt uppfattningen hos någon sorts majoritet? Anledningen till att jag frågar att jag gärna vill hänga med i diskussionen, vilket jag inte alltid gör när jag inte riktigt förstår de argument som framförs.

Är det din uppfattning att en systemkollaps är beroende av hur många som tycker att ett system kollapsat? Eller är det mera en fråga om konsensus? Är en kollaps beroende av att man gemensamt kommer överens om det? Eller är det lite av båda; det krävs många som tycker så, för att något ska ha kollapsat, men inte förrän frågan diskuterats och därigenom svaret blivit något en majoritet kunnat ansluta sig till. Utveckla gärna ditt svar till mer än bara ja, nej eller kanske, om och när du har tid att svara såklart.

I övrigt finner jag dina inlägg roande. Det är bra med nån i tråden som säger emot och ser positivt på Sveriges framtid. Det är ju inte alltid majoriteten har fattat hur det är.

Nej en eventuell kollaps eller samhälleligt sammanbrott behöver självklart inte vara avhängigt majoritetens uppfattning, även om det möjligen kan eskalera eller påverka saken marginellt.
Min kommentar ang. detta var ett svar till någon som tycktes ha fått för sig att majoriteten tycker att Sverige har eller är på god väg att kollapsa, när det snarare rör sig om några få domedagsprofeter som har dessa åsikter och då företrädesvis på flashback och i synnerhet i den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Du begriper inte. Vadå "inväntar"? Kollapsen är redan igång och kommer enbart eskalera. Och ditt raljerande kring "kris" och "katastrof", de två orden är i princip synonymer till varandra.

"Det irrelevanta med att inte allt inträffar överallt samtidigt." Vad fan menar du människa? Hur kan det vara irrelevant? Vad är då relevant i din begreppsvärld? "Långsökt försök." "Sitta och vänta i 20 år och vänta på en kollaps."

Alltså, hur sinnesslö är du människa och vad har du för bildning? Vad tror du framtidsutsikterna för ett land är, om det i tidernas artificiella högkonjuktur med nollränta i över ett decennium, har...

*först och främst styrs av en intelligensbefriad feministagenda och en media som verkar ha utnämnt sig till sin egen befolknings fiender.
*kris i vården och enorm brist på personal, som bara kommer växa. Det saknas dessutom pengar.
*kris i rättssystemet, det fungerar inte längre. Det gäller polis (stor brist på resurser), domstolar (de hänger inte med och är verkningslösa) och kriminalvården (för få fängelseplatser).
*Räddningstjänsten har i princip halverats och är kraftigt underbemannad. Gissa om de saknar resurser?
*Samhällsberedskapen är i princip noll. Självförsörjningen på livsviktiga resurser som mat är i princip utslagen.
*fler och fler laglösa getton sprider sig, samtidigt som allmänheten uppmanas att röra sig försiktigt, i en del städer, även under dagtid. De kriminella tar över mer och mer av samhället.
*hänsynslös kriminalitet och grova brott skenar.
*skolan är i kris och har en stor brist på lärare, vilket bara kommer bli värre.
*stor brist på kvalificerad arbetskraft i ren allmänhet.
*kommunernas ekonomi är redan idag konkursmässig på väldigt många håll.
*Landstingens ekonomi är på de flesta håll konkursmässig. Vi har enorm brist på vård, medan Landstinget stänger ner sjukhus och vårdcentraler. Tandvård är nästan en myt att få komma till idag på många håll i landet.
*stora brister i infrastrukturen gällande vägnät och järnvägsnät, med kraftigt eftersatt efterhåll, för pengar vi inte har. Tågurspårningar och avbrott är vardag, medan småvägar ser ut som de blivit utsatta för en bombmatta.
*ett försvar som är ett skämt och där saknas också massor med pengar.
*civilkuraget är som bortblåst, samhällsmoralen har kraftigt eroderats, samhällsförtroendet har kraftigt eroderats, segregeringen eskalerar bortom all kontroll.
*korruptionen skenar.
*extrem bostadsbrist, samtidigt som landsbygden slås ut.

Det finns fler tecken, men jag tror det räcker. Om alla som började arbeta igår skulle anställas i det offentliga, skulle kanske krisen gå att någorlunda parera, men så ser inte läget ut, fler och fler söker sig bort från offentlig anställning, eftersom arbetsförhållandena är usla och lönen kass.

På den här kakan är det bara en tidsfråga tills vi får tidernas recession och depression i ekonomin. Man kan inte ha nollränta i ett decennium och inte förvänta sig allvarliga konsekvenser. Nollränta är något man bara använder i korta perioder i yttersta nödläge. Vi har haft det i över ett decennium! Trots detta knakar fogarna redan i samhället. Inget samhälle går bra, endast börsen. HMMMMMMM...

Vad händer när alla pensionspengar är borta i den kommande kraschen? Tror du folk kommer bli glada och hur tror du fattiga kommer reagera när de inte har råd att bo någonstans längre? Hur tror du medelsvensson kommer känna sig utan jobb, utan villa och i personlig konkurs resten av livet?

På den här kakan har vi en hejdlös, expansiv konsumtionsekonomi, som ska förbruka resurser vi inte har, framförallt nyckelresurser som olja.

Men du tycker det här är goja. Det kanske bara är du som är korkad?

Ja, jag och de allra flesta kan absolut vara korkade. Vi har haft otvetydigt rätt än så länge i.a.f.
Jag har redan läst dessa domedagsprofetior de senaste 20 åren och jag blir, som sagt inte förvånad om ni fortfarande sitter här om 20 år och hoppas och försöker.

Att inte allt inträffar överallt samtidigt, som någon skrev är ett irrelevant argument för en ev. annalkande kollaps precis som det är för att det inte kommer bli en kollaps. Det enda det säger är att allt inte inträffar överallt samtidigt, vilket alla redan vet.

Ingen av er har förklarat hur benämningen av samer som urbefolkning/ ursprungsbefolkning, vilket någon påstod var ett nytt fenomen och jag i mitt ursprungliga inlägg argumenterade för är gammalt, hur detta ska eskalera eller vara en stor faktor i en som ni tror kommande kollaps?
Eller gillar ni bara att diskutera rent allmänt med mig om massa domedagssvammel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in