2012-09-21, 17:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fru.Lindholm
Det började förra måndagen när jag och fyra andra kompisar hade tråkigt och drog fram ett Ouija bräde som jag fått av nån gammal släkting. Vi höll på med det ett tag, men tröttnade ganska fort. Kanske två timmar eller så efter att de gått hem så står jag i duschen och börjar helt plötsligt höra små viskningar, språket förstod jag inte, men rösten upprepade samma två ord eller fraser om och om igen. detta höll bara på i 15 sek kanske, så jag tänkte att det måste ha varit rören eller nåt som krånglade och att jag antagligen bara var paranoid. Så jag släppte det och gick till köket för att ta en macka, då kom rösten tillbaka igen och denna gång var den mer intensiv och upprepade samma två ord(fraser) som tidigare nu höll det säkert på i nära 3 minuter. Jag blev kallsvettig och höll på att svimma, de av er som har svimmat vet att synen nästan blir svart och lite prickig, så blev det iaf för mig. Jag föll till golvet och rösten försvann långsamt. Vid detta läget hade jag fan gråten i halsen. Jag satte mig på stolen i köket och samlade kraft. Sen ringde jag till en av de som var med tidigare på kvällen, jag tänkte fråga honom om nåt konstigt hade hänt honom också, men när han svarade så frågade jag bara om han mådde bra. Och han svarade:

X-ööh, ja varför?
jag- nej, jag tänkte bara.. jag tror jag vart magsjuk av pizzan, har spytt flera gånger.
X- ohfyfan, nej men jag mår bra.
Jag- okej tänkte bara höra
X- okej, men krya på dig

Efter samtalet kände jag mig ganska patetisk, så jag bestämde mig för att jag måste ha inbillat mig allt ihop. Så jag gick till sovrummet tog en sömntablett och lyckades faktiskt somna den natten.
Sedan hände inget mer fören på torsdag samma vecka.
Jag gick iväg till jobbet vid 11 på förmiddagen och slutade vid 6. När jag slutat och kommit hem till lägenheten, så går jag upp för trappan och där precis utanför min dörr sitter en svart katt och stirrar. Jag känner direkt hur jag får rysningar i hela kroppen och blir som förlamad, jag börjar hyscha mot katten och säger åt den att gå därifrån, men den sitter bara där som en staty och stirrar på mig. Tillslut så börjar den långsamt att går därifrån och ned för trappan. och sedan inget mer den dagen.

Sen igår när jag stod och lagade mat så började jag höra samma röst igen och samma två ord(fraser)jag blev livrädd och sprang mot ytterdörren och försökte komma ut, men dörren vägrade att öppna sig, jag är helt säker på att den inte var låst, låste upp den direkt. Jag stod och ryckte i dörren som en jävla galning och rösten började att fnissa och jag började att gråta nu, var helt desperat och tillslut så gick dörren upp och jag sprang ut på "tomten" och andades ut. Sen där ute ringde jag en polare(som inte var med den kvällen)och frågade om han hade lust att göra nåt. Så nu har jag vart med honom sen igår. vågar verkligen inte gå hem igen, det är fan omöjligt för mig att vara själv nu. måste ha någon med mig hela tiden.

Jag skrev inte den här tråden för att försöka vara lustig eller nåt, jag vill verkligen bara lätta mitt hjärta för någon, anonymt. Och jag tänker inte berätta detta för någon jag känner, för då kommer jag få stämpeln som stans psykfall. Jag vill verkligen bara ha hjälp att förstå vad fan det är som händer mig. kan ju nämna också att jag är 20 år och kille. Kan man ha Shiczofreni i min ålder?
Snälla inget trams nu.
Det är inte onormalt att höra röster, men inte alla förnimmer att röster fokuserar på den egna personen i vaket tillstånd. Vem hör inte röster i drömmarna? Ibland hamnar hjärnan i drömliknande tillstånd trots att man är vaken, speciellt om man är utvakad. Ett faktum som olika sekter utnyttjar för att få kontroll över personer.

Vi lever i en andlig värld. Vi är inte robotar som HELT styrs av program. Precis som vi kan höra avlägsna röster från yttre värld kan vi också ana röster från en inre värld. Den som sitter och lyssnar på en porlande bäck kan få höra märkliga ljud i porlandet. Ett känt fenomen, som också drabbade mig, är röster i surrandet från ventilationssystem. (https://www.flashback.org/p39378434#p39378434).

Som andra har påpekat ska man inte lyssna för mycket efter röster för psykoser är inte att leka med.

Så här tror jag: man bestämmer vem man vill vara, medan det finns krafter i ens inre värld som kanske tycker att man borde släppa fram andra sidor än dem man själv vill. Vänligt sinnade väsen skulle aldrig tränga sig på, så dem man möter kan vara riktigt, riktigt elaka. Även om allt bara bottnar i förträngda behov eller tankar.

En bra sak med en psykos är att man blir informerad om en märklig verklighet man inte kunnat drömma om. Men psykosen kan också förstöra en människas sociala liv och bli kronisk.

Ursäkta min nyfikenhet, men kan du ljudbokstavera de två fraser som rösten upprepade? (Har inte läst alla inlägg i tråden).
Senast redigerad av iesho 2012-09-21 kl. 17:27.
Citera
2012-09-21, 17:29
Medlem
BlackJewels avatar
Det finns inget beskrivet underlag i TS:s text som indikerar att han har psykos.

Viskningar är tvärtom direkt lika vanligt som förkylningar i den åldersgrupp som ts befinner sig i.

Överdrivet att ens prata sjukdomar i sammanhanget, om jag får säga

och... de brukar så gott som alltid vara snabbt övergående, ett litet fysiskt fenomen som drar sig över typ från 1-2 veckor till ca 1/2 år
på en höft

...att berättelsen låter stark är för att ts blev så jävla rädd, inte saken ljuden i sig, de är normala! antagligen har han också lagt in betydelser i det som inte ens fanns.. dels via att antagl ha gogglat eller frågat på andra forum, där scharlataner gärna sitter och häckar utan minsta ansvar.

det var alltså hans reaktion på oväntade ljud, som kan ge simulation om att det var slags ord och mkt riktigt kan han inte ens säga vad som sades... "psykotisk debut, men jag vidhåller att det säkerligen ICKE är det på så vagt underlag, enl berättelsen iaf

det gör mig skitförbannad när slarviga scharlatandoktorer köpslår med ungas liv och klipper till med något de bläddrar sig fram, på lösa boliner

fantasin är otroligt livlig likaså oerfarenheten, omognaden, man är under stark mognad och övergång i ts ålder, även 20-åringar kan se figurer i mörkret, som under dagen enbart är formationer av möblerna och kläderna i rummet..

psykos är faktiskt en ganska allvarlig sjukdom, väldigt få.. med betoning väldigt! (extremt) få personer lider av genuin schiz. observera det, lite oansvarigt att sitta och berätta om allvarliga sjukdomar inför en kille som för första gng hör lite viskningar, det är som sagt en mognad som har orsaker i också fysiska sensationer och inte alls mental rubbning

lugn ts...... ( har du ingen mamma och/eller pappa?) en kär anhörig som kan lugna och krama om kan vara det enda du behöver, moster kusin väninna.. kompis att anförtro sig åt och dela med utan dramatik
Senast redigerad av BlackJewel 2012-09-21 kl. 17:49.
Citera
2012-09-21, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har inte förespråkit ett betong-materialistisk perspektiv på situationen.

Men mera väsentligt är, att där modern medicin ofta kan hjälpa, har kristendomen knappast något att komme med alls. Alla dom kristna erbjudande om 'hjälp' i den sorts situationer som denna tråd omhandlar är obefintliga, med mycket sällsynta positiva resultat.

Under inkvisitions-perioden hade kristendomen ju rika möjligheter för att testa effektiviteten av sina metoder. Uppenbarligan är dessa metoder värdelösa, eftersom dom flesta 'besatta' blev dödade till slut.

Det finns också moderna exempel på detta. Kyrkan har blivit motvillig mot exorcism i ökande grad, och från den vanliga psykosliknande kristendomen i USA har det bedrivits pseudo-forskning omkring demon-utdrivning med ett synnerligt dårligt resultat (jag har haft direkt-kontakt med en av företräderna för detta, och han var skvatt-galen själv).

Det du inte förstår i ditt försök på att tvinga verkligheten till att passa med dina spekulativa doktriner är, att vi andra istället relaterar till verkligheten FÖRST, sökar effektiva metod och sen varderar vi resultatet pragmatisk.

Men visst 'predikar' jag: Pragmatisk verklighet.

Jag håller med dig men jag tror även normalbegåvade kristna skulle rekommendera ett läkarbesök.
Citera
2012-09-21, 17:42
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Jag håller med dig men jag tror även normalbegåvade kristna skulle rekommendera ett läkarbesök.
Prova du själv. Günter Wallraff gjorde det på 60-talet och höll på att bli inlåst för resten av livet.
Citera
2012-09-21, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Prova du själv. Günter Wallraff gjorde det på 60-talet och höll på att bli inlåst för resten av livet.

Jag har inga symptom
Citera
2012-09-21, 17:50
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Jag har inga symptom
Dem kan du Googla fram.
Citera
2012-09-21, 17:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det har hänt en hel del på psykiatri-fronten sen 60-talet. På den tiden var behaviourismen nästen enehärskande inom 'officiell' psykiatri, och alla anomalier blev kategoriserade som mentalsjukdom.
Citera
2012-09-21, 17:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det har hänt en hel del på psykiatri-fronten sen 60-talet. På den tiden var behaviourismen nästen enehärskande inom 'officiell' psykiatri, och alla anomalier blev kategoriserade som mentalsjukdom.
Men tycker du verkligen att man ska medicinera bort röster hos en tjugoåring?
Citera
2012-09-21, 17:54
Medlem
Citat:
Dem kan du Googla fram.

Vad är det jag ska googla fram?
Citera
2012-09-21, 17:55
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Är inte behaviorism något du håller kärt? Den rent vetenskapliga hållningen över vårt varande.
Citera
2012-09-21, 17:57
Medlem
Citat:

Man kan konsultera en läkare och det betyder inte med automatik att det blir medicinering.
Citera
2012-09-21, 18:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Jag anser, att skol-medicin (~modern medicin) skall användas så restriktivt som möjligt, inte slentrian-mässigt. Men det finns fall inom psykiatrin, där det är befogad och nödvändigt.

Jag har sett patienter, som har klöst ögonen ut av sig själv med bara händerna, svåra suicidala depressioner, religions-psykoser etc., där samtals-terapi är i stort sett verkningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in