2012-09-20, 23:53
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Du frågade om hur Gud meddelade sig till oss.

Du fick svar.

2 Timoteus 3:16-17
16 Hela Skriften är inspirerad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till korrigering, till tuktan i rättfärdighet, 17 så att gudsmänniskan kan vara fullt duglig, fullständigt rustad för alla slags goda gärningar.

2 Petrus 1:20-21
" 20 Ni vet ju först och främst detta, att ingen profetia i Skriften blir till av någon privat utläggning. 21 Ty aldrig har en profetia framförts av en människas vilja, utan människor talade ord från Gud, under det att de drevs av helig ande.”
Kan en människa bli så förledd av ord att han inte förstår innebörden av budskapet? Vad är det som drar vissa människor från att tänka och känna själva? Rädslan över att det man så krampaktigt håller fast vid inte ska stämma?
Det är ingen tro, det är dumhet på samma sätt som ateism.

Du är ju bokstavstroende Flexbärt. Du tillåter ju dig inte att reflektera över ordet.
Citera
2012-09-20, 23:58
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror väl på ett sätt själv att "vi" förför "oss själva".

Man undviker de svåra frågorna/svaren genom att intala sig själv : Jag är ju snäll.., jag ångrar mig (igen).., jag vill ju väl..(skit samma om det är på en annans bekostnad)..

Några exempel : En kvinna (attraktiv men med den biologiska klockan som tickar).., knullar friskt, inklusive gifta män.., väninnors "intresse snubbar"..(kan ej förklara det bättre)

(o nej.., har ej farit på själv, är oaktuellt)

En annan.., en man : Säger sig vara religiös.., men syndar friskt.. Det märkliga är att trots dennes syndiga leverne.., som är av kronisk art och att han trivs i det..., så tror han att allt blir bra med en bön.., fastän det finns ingen egentlig ånger..

Har nog flera exempel men.., som jag ser det : det handlar om ens egen moral.., det är ju mänskligt att synda.., men det bör ju finnas en genuin ånger även.., en vilja att förändra ens liv och brister.
Tack för att du förstår min tanke.
Hoppas någon annan förstår din vinkel bättre än min över samma fenomen.

Hur kan vi då sätta fingret på och undvika denna destruktiva "kraft"?
Citera
2012-09-21, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Kan en människa bli så förledd av ord att han inte förstår innebörden av budskapet? Vad är det som drar vissa människor från att tänka och känna själva? Rädslan över att det man så krampaktigt håller fast vid inte ska stämma?
Det är ingen tro, det är dumhet på samma sätt som ateism.

Du är ju bokstavstroende Flexbärt. Du tillåter ju dig inte att reflektera över ordet.

Det som avgör är om vi är villiga att lyssna till vårt samvete och vad vi baserar vårt smmvete på.
Sedan är vad vi umgås med, det påverkar oss antingen positivt eller negativt.

Är man rädd, då har man ingen sann tro på Gud.
Citera
2012-09-21, 00:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Tack för att du förstår min tanke.
Hoppas någon annan förstår din vinkel bättre än min över samma fenomen.

Hur kan vi då sätta fingret på och undvika denna destruktiva "kraft"?

Jadu.., endel "växer" inte upp helt enkelt, det är bara så.., jag kan bara anta att självbedrägeriet är bara så förförande för ens egen självbild att "allt det andra" i livet blir en parentes. Dessa människor "klickar" inte på samma sätt som andra..

I de fall som jag nämnde ovan så tror jag att kvinnan kommer så småningom att råka ut för en rejäl livskris.., då är det upp till henne (som tappar vänner som löven på hösten).., att ställa sig frågan : Vad är det jag gör med mitt liv..?, vad har jag gjort..?

(vill ej spekulera om hennes val..)

Mannen som jag nämnde har jag avskrivit, intressant är dock att för ett par år sedan så blev han allvarligt sjuk.., rejält.., då fanns det en smula insikt i honom..

Det har han glömt idag.., samma "rock`n roll".., samma lögner..

Min slutsats : Endel önskar ej att "vakna". Andra tar ett uppgör.

Det fria valet helt enkelt.
Citera
2012-09-21, 00:24
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Jadu.., endel "växer" inte upp helt enkelt, det är bara så.., jag kan bara anta att självbedrägeriet är bara så förförande för ens egen självbild att "allt det andra" i livet blir en parentes. Dessa människor "klickar" inte på samma sätt som andra..

I de fall som jag nämnde ovan så tror jag att kvinnan kommer så småningom att råka ut för en rejäl livskris.., då är det upp till henne (som tappar vänner som löven på hösten).., att ställa sig frågan : Vad är det jag gör med mitt liv..?, vad har jag gjort..?

(vill ej spekulera om hennes val..)

Mannen som jag nämnde har jag avskrivit, intressant är dock att för ett par år sedan så blev han allvarligt sjuk.., rejält.., då fanns det en smula insikt i honom..

Det har han glömt idag.., samma "rock`n roll".., samma lögner..

Min slutsats : Endel önskar ej att "vakna". Andra tar ett uppgör.

Det fria valet helt enkelt.
En helt off topic-fråga, varför valde du begreppet "rock`n roll" just nu?
Citera
2012-09-21, 00:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
En helt off topic-fråga, varför valde du begreppet "rock`n roll" just nu?

Försökte bara beskriva livet i "the fast lane".., sex.., drugs and "rock`n roll"..., där han önskar att leva.

Själv har jag inget problem med det levnadssättet.., men gör det inte på andras bekostnad. För som jag ser det är tiden det dyrbaraste vi har.., vi skall inte stjäla tid av andra. Vi har bara en kort tid i "solljuset"
Citera
2012-09-21, 00:36
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Försökte bara beskriva livet i "the fast lane".., sex.., drugs and "rock`n roll"..., där han önskar att leva.

Själv har jag inget problem med det levnadssättet.., men gör det inte på andras bekostnad. För som jag ser det är tiden det dyrbaraste vi har.., vi skall inte stjäla tid av andra. Vi har bara en kort tid i "solljuset"
Tänkte precis den formuleringen också. Skrev den den dock aldrig. Men jag fattar precis vad du menar.
Citera
2012-09-21, 00:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Tänkte precis den formuleringen också. Skrev den den dock aldrig. Men jag fattar precis vad du menar.

Då är det min tur med en "off-t" fråga.. : har ju läst lite om din historik här på fb.., hur kommer det säg att du är så intresserad av religion/moral..?
Citera
2012-09-21, 01:00
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Då är det min tur med en "off-t" fråga.. : har ju läst lite om din historik här på fb.., hur kommer det säg att du är så intresserad av religion/moral..?
Genom att jag insåg att ateism inte är allt och försökte förstå essensen av det dom troende levde efter.
Jag är inte ateist numer kan jag säga att det slog mig som en slägga över min enfaldighet att livet är så mycket mer.
Citera
2012-09-21, 04:23
Medlem
DenLedes avatar
Vi ska tydligen inte låtsas om honom.
Citera
2012-09-21, 14:45
Medlem
Fru.Lindholms avatar
mår bra nu
Citera
2012-09-21, 15:36
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Nej det var medicinen, det är bevisat att exempelvis Zyprexa ger självmordstankar, just den medicinen som min vän fick. Och en ex arbetare vid Lilly sade att Zyprexa var endast framställd för att man skulle bli fet och få diabetes. Lilly gör också diabetesmedicin.
Vad gäller sakfrågan här, ger jag dig RÄTT, det du säger stämmer, tyvärr

TS, jag tror ditt inlägg och fråga om råd ligger i helt fel forum, det som hänt dig kan ha neurologiska orsaker, t.o.m urologiska, det kan vara stress, men du behöver psykolog utöver en regelrätt hälsoundersökning, via vårdcentral.

Jag vill rek. TS att vända sig till en samtalspsykolog där du från början kan försäkra dig att inte behöva ta medicin förrän ni utrett vad som egentligen hänt, du behöver ha förtroende för psykologen och försäkran om att inte underkastas tvångsmedicinering.

Visst brukar schizofreni blossa ut i din ålder men det finns INGEN anledning att slå på stora trumman! kom ihåg det, du är ung och frisk och har bara erfarit något som ännu går att snabbt utreda, så försök att inte låta nån slags hypokondri ta över nu.

**FAKTUM ÄR ATT DE FLESTA UNGA ERFAR DET DU GJORT**

Ta kontakt med vårdcentralen så blir du remitterad, gör det så fort du kan - du har alla chanser att INTE glida in i sjukdomsroll och identifiera dig som sjuk. Lugn i stormen... ...lite is i magen bara..

Och bra att du har sällskap med någon, fortsätt med det så länge!

Det behöver inte alls vara att du är psyksjuk, kom ihåg det! Jag tror det INTE.

Din berättelse berör verkligen, önskar dig lycka till!

.
Senast redigerad av BlackJewel 2012-09-21 kl. 15:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in