2013-05-05, 18:42
Medlem
Citat:
Varför skapade Gud Satan?
Troligtvis för att skapa lite spänning. Det vore tråkigt om allt var bara ett "paradis" hela tiden. Star Wars skulle vara tråkigt utan Darth Vader. Filmer och berättelser behöver ondska och problem för att vara underhållande.
Senast redigerad av elsydeon 2013-05-05 kl. 18:45.
Citera
2013-05-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Troligtvis för att skapa lite spänning. Det vore tråkigt om allt var bara ett "paradis" hela tiden. Star Wars skulle vara tråkigt utan Darth Vader. Filmer och berättelser behöver ondska och problem för att vara underhållande.

Haha
Citera
2013-05-05, 21:43
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Troligtvis för att skapa lite spänning. Det vore tråkigt om allt var bara ett "paradis" hela tiden. Star Wars skulle vara tråkigt utan Darth Vader.

Lustigt nog så påminner ju också den mytologiska/popkulturella Satan mer om Darth Vader än vad vi får veta om Satan i Bibeln
Citera
2013-05-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Satan är alltid en "motståndare" (till människor), i den mening att hans uppgift är att försöka få människor att vända sig bort från Gud (pröva deras tro), och är alltid en "anklagare", i den mening att hans uppgift är att anklaga människor inför Gud när de vänder sig bort. "Anklagare" är däremot en mer lämplig term än "motståndare" för att översätta hebreiska Satan. Det finns inget som direkt tyder på att han skulle ha varit något annat från början, eller att han blir någonting annat sedan (om vi utgår från Bibeln).

Nej inte direkt, men Hesekiel kan inte tala om någon annan än Satan, han fanns i Edens trädgård och var en kerub:

Du var som en dyrbar sigillring. Du var full av vishet och fulländat skön. I Eden, Guds trädgård, bodde du. Du var höljd i ädelstenar av alla de slag: karneol, topas och kalcedon, krysolit, onyx och jaspis, safir, rubin och smaragd. Av guld var dina smycken och prydnader, gjorda åt dig den dag du blev skapad. Du var en kerub som jag hade smort och satt till beskyddare. På det heliga gudaberget bodde du. Där gick du bland gnistrande stenar. Du var oförvitlig i allt vad du gjorde, från den dag du blev skapad till dess att orätt kom i dagen hos dig. (Hesekiel 28:12-15 Bibel 2000)
Senast redigerad av ttsp 2013-05-05 kl. 23:47.
Citera
2013-05-06, 00:07
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hesekiel kan inte tala om någon annan än Satan, han fanns i Edens lustgård och var en kerub

Hes 28:11-12 berättar vem det handlar om: Herrens ord kom till mig: Människa! Sjung en sorgesång om Tyros kung: Så säger Herren Gud: (sedan följer ditt citerade stycke). Kungen beskrivs här med de ädelstenar som förknippas med en överstepräst, och liknas vid den kerub som enl. 1 Mos 3:24 vaktade ("satts till beskyddare" av) Edens lustgård.

Det här är ett återkommande tema i GT, att mäktiga kungar liknas vid högt stående väsen i stor prakt, som däremot nu - pga deras högmod - ska falla. Som står i samma sorgesång, vers 17, "din skönhet gjorde dig högmodig, och du förödde din vishet och storhet. Då kastade jag dig ner till marken och lämnade dig att beskådas av andra kungar."

Inte här heller finns det några indikationer till att sången handlar om Satan, utan det står uttryckligen att den handlar om Tyros kung - vars högmod och fall beskrivs på ett allegoriskt och poetiskt vis. I kapitel 29 riktas samma typ av sång emot Egyptens farao, där han beskrivs som "Egyptens kung, feta krokodil som dåsar i Nilen" - vilket inte betyder att farao är en fet krokodil, lika lite som Tyros kung är en kerub, utan även här handlar det om bokens (och stora delar av Gamla testamentets) allegoriska språkbruk och berättarstil.

Så visst, med en stor näve fantasi så kan vi tolka Hes 28 som att det handlar om Satan. Men med god fantasi så kan vi ju låtsas som att allt möjligt handlar om Satan - varför är t.ex. inte Satan en fet krokodil? Eller trädet som blir högmodigt i Hes 31? Det är så här den mytologiska bilden byggts upp - man har tagit stycken som handlar om något helt annat och sagt att det handlar om Satan, varefter en komplex bild vuxit fram som, som sagt, saknar stöd i Bibeln om man inte väljer att inkludera en mängd passager där inga indikationer finns om att de skulle handla om Satan. Babyloniens kung kallas hånfullt lik en lysande (morgon)stjärna ("lucifer"), Tyros kung kallas hånfullt lik en praktfull kerub, Egyptens kung kallas hånfullt lik en fet krokodil, och lik ett cederträd som vuxit sig så stort att det blivit högmodigt, osv. Ett flertal kungar kallas liknande saker - vilket, i texten, läggs fram som hånfulla liknelser, inte som en redogörelse för himmelska eller demonska väsen och deras eventuella historia.

Om Hes 28 skulle handla om Satan, varför skriver författaren inte det? Varför skriver han att det är en sorgesång som ska sjungas om/till Tyros kung? I 28 sägs ju också om Tyros kung att han "blev högmodig och sade: "Jag är en gud", och till honom att "även om du inbillar dig att du är gudomlig, så är du människa och inte gud." Betyder det i så fall att Satan är dels ormen i Eden, dels keruben i Eden, och dels en människa (och i så fall Adam eller Eva, som var de enda människorna i Eden)? Eller ska det möjligtvis tolkas som en liknelse, så som det faktiskt står, som handlar om Tyros kung och inte alls om Satan?
Senast redigerad av BRT 2013-05-06 kl. 00:51.
Citera
2013-05-06, 01:32
Medlem
Kristen dom blev väl välkommen bland Kunga hus i Europa, för dom trodde att dom styrde p.g.av Guds vilja , och det rättfärdiga deras makt "Guds nåde", (Jag vill påstå att det är precis tvärtom).
Inga av dessa Kungar har knappast fått makten för att dom fina och goda människor.
Citera
2013-05-06, 02:01
Medlem
Citat:

Ditt svar kan låta riktig billigt, men det säger en hel del om dej, och jag är beredd att hålla med
Jag bara älskar såna enkla svar, låter för enkelt för att vara sant, men nåt sånt lär det vara. om det nu finns nån Gud.
Senast redigerad av TureRetur 2013-05-06 kl. 02:23.
Citera
2013-05-06, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean3
Lucifer är en ängel, inte en orm.

Djävulen har aldrig varit någon ängel. Men han var en av Guds tjänare under tiden som förflöt innan vårt universums uppkomst. Men Djävulen visade sig vara arrogant så han tappade sin status inför Gud och Han, Adam och Eva förvisades att leva liv på Jorden. Alla demoner som finns är Djävulens släkte och vi människor är Adam och Evas släkte. Gud har ju skapat livet på jorden som ett test för människorna och även demonerna. Djävlarnas syfte är antingen att vilseleda eller vägleda människorna att göra dåliga/bra saker. De kan påverka oss människor på olika sett. Bland annat få oss att glömma saker, och dom kan viska till oss på sett som får oss att tro att det var våra egna tankar vi hörde.
Citera
2013-05-06, 09:29
Medlem
Citat:
Hes 28:11-12 berättar vem det handlar om: Herrens ord kom till mig: Människa! Sjung en sorgesång om Tyros kung: Så säger Herren Gud: (sedan följer ditt citerade stycke).

Kungen i Tyros fanns inte i Edens trädgård, han existerade inte ens då. Så det kan omöjligtvis vara kungen som det bokstavligen talas om när det gäller Edens trädgård.

Satan däremot befann sig i Edens trädgård, där han använde sig av en orm för att tala med Eva.
Så det är tydligt att kungen i Tyros liknas med Satan, som på liknande sätt utvecklade ett ont hjärta.

Citat:
Kungen beskrivs här med de ädelstenar som förknippas med en överstepräst, och liknas vid den kerub som enl. 1 Mos 3:24 vaktade ("satts till beskyddare" av) Edens lustgård.

Ja och vilken kerub var det? Även om du inte vill gå med på att det var Satan, så handlar det om en andevarelse som från början var god, tills "orätt kom i dagen hos dig".

Citat:
Det här är ett återkommande tema i GT, att mäktiga kungar liknas vid högt stående väsen i stor prakt, som däremot nu - pga deras högmod - ska falla. Som står i samma sorgesång, vers 17, "din skönhet gjorde dig högmodig, och du förödde din vishet och storhet. Då kastade jag dig ner till marken och lämnade dig att beskådas av andra kungar."

Inte här heller finns det några indikationer till att sången handlar om Satan, utan det står uttryckligen att den handlar om Tyros kung - vars högmod och fall beskrivs på ett allegoriskt och poetiskt vis.

Ja fast återigen kan det omöjligtvis talas om Tyros kung som var i Edens trädgård, det måste ha varit någon annan som befann sig i Edens trädgård, som Tyros liknas vid.

Hesekiel som skrev detta, var väl medveten om berättelsen om Adam och Eva och ormen i Edens trädgård, han hade tillgång till 1:a Moseboken. Jag tycker det är tydligt att Hesekiel liknar Tyros med ormen, som utvecklade ett orätt hjärta. Och att Satan är den ursprunglige ormen är också tydligt, t.ex. där Johannes uttryckligen säger så:

"Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom. "(Upp 12:9 Bibel2000)

Citat:
Om Hes 28 skulle handla om Satan, varför skriver författaren inte det? Varför skriver han att det är en sorgesång som ska sjungas om/till Tyros kung? I 28 sägs ju också om Tyros kung att han "blev högmodig och sade: "Jag är en gud", och till honom att "även om du inbillar dig att du är gudomlig, så är du människa och inte gud." Betyder det i så fall att Satan är dels ormen i Eden, dels keruben i Eden, och dels en människa (och i så fall Adam eller Eva, som var de enda människorna i Eden)? Eller ska det möjligtvis tolkas som en liknelse, så som det faktiskt står, som handlar om Tyros kung och inte alls om Satan?

Ja det är liknelser, kungen i Tyros liknar Satan, men Satan är en verklig person, det visar många skriftställen, t.ex. där Jesus samtalar med Satan, och Satan erbjuder makten över jorden, eftersom den makten hade tilldelats honom.
Satan och hans demoner har makt över jorden och jordens kungar, i Daniel t.ex. ser man att dom har delat upp världen mellan sig, och påverkar makthavare och kungar:

"Då sade han: ”Förstår du varför jag har kommit till dig? Jag måste nu återuppta striden med Persiens änglafurste, och när jag drar ut kommer Greklands änglafurste. Mot dessa bistår mig ingen utom er änglafurste, Mikael, som stöder mig och ger hjälp och skydd." (Daniel 10:20-21,11:1 Bibel2000)

Att Tyros kung då liknas vid Satan är inget konstigt, förmodligen hade han en stor påverkan på Tyros kung.

Du frågar varför författaren inte skriver klart och tydligt att det handlar om Satan, ja bibeln är ofta skriven så, med liknelser, inte alltid klarspråk. T.ex. hade Jesus många liknelser, lärjungarna frågade honom varför han talade i liknelser istället för i klarspråk. Orsaken till det var för att skilja dom ödmjuka och andligt hungriga från stolta, fördömande och blinda människorna:

"Lärjungarna kom fram och frågade honom: ”Varför talar du till dem i liknelser?” Han svarade dem: ”Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.

Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.
" (Matteus 10:13-15 Bibel2000)
Citera
2013-05-06, 10:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Satan däremot befann sig i Edens trädgård, där han använde sig av en orm för att tala med Eva.

Hur har du kommit fram till det? Står det i 'Vakttornet'?
Citera
2013-05-06, 10:38
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean3
Om vi nu hypotetiskt säger att Gud har skapat universum och allt levande osv, och att Gud är allsmäktig. Allsmäktig betyder per definition att "han" har outtömlig och obegränsad makt. Om vi utgår ifrån att han har det så kan han göra allt, tex. se in i framtiden.

Detta medför att när Gud skapade ängeln Lucifer så redan från början så visste han att Lucifer skulle älska Gud mer än människorna och därmed falla från himlen och bli Satan.

Var det inte en jävligt dum idé då av Gud att skapa Lucifer?

Eller är Gud inte allsmäktig?
I
Vad säger ni?

Edit. Jag är dödsateist.

Tänk om det är vi som skapade det här för att uppleva ont och gott, himmel och helvete för att komma på att vi behöver inte skapa ondska längre. Vi kan transformera ondskan till något gott. Det vore ju kanon :-).
Citera
2013-05-06, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Citat:

Hur har du kommit fram till det? Står det i 'Vakttornet'?

Nej det står i bibeln:

"den gamle ormen, som kallas Djävul och Satan" (Upp 12:9 Folkibeln)
"Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan" (Upp 12:9 Bibel2000)
"And the great dragon was thrown down, the serpent of old who is called the devil and Satan" (Upp 12:9 New American Standard Bible)

Det är inte bara Jehovas vittnen som tror så här:

Citat:
"Huvudfåran inom kristendomen anser, utifrån en tolkning av de heliga hebreiska Skrifterna, att Satan är jämställd med djävulen. För de flesta kristna tros han vara en ängel som gjorde uppror mot Gud och den som talade genom ormen och förledde Eva till olydnad mot Guds befallning."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Satan#Satan_i_kristendomen
Så nej, det står inte bara i Vakttornet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in