Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Hes 28:11-12 berättar vem det handlar om: Herrens ord kom till mig: Människa! Sjung en sorgesång om Tyros kung: Så säger Herren Gud: (sedan följer ditt citerade stycke).
Kungen i Tyros fanns inte i Edens trädgård, han existerade inte ens då. Så det kan omöjligtvis vara kungen som det bokstavligen talas om när det gäller Edens trädgård.
Satan däremot befann sig i Edens trädgård, där han använde sig av en orm för att tala med Eva.
Så det är tydligt att kungen i Tyros liknas med Satan, som på liknande sätt utvecklade ett ont hjärta.
Citat:
Kungen beskrivs här med de ädelstenar som förknippas med en överstepräst, och liknas vid den kerub som enl. 1 Mos 3:24 vaktade ("satts till beskyddare" av) Edens lustgård.
Ja och vilken kerub var det? Även om du inte vill gå med på att det var Satan, så handlar det om en andevarelse som från början var god, tills "orätt kom i dagen hos dig".
Citat:
Det här är ett återkommande tema i GT, att mäktiga kungar liknas vid högt stående väsen i stor prakt, som däremot nu - pga deras högmod - ska falla. Som står i samma sorgesång, vers 17, "din skönhet gjorde dig högmodig, och du förödde din vishet och storhet. Då kastade jag dig ner till marken och lämnade dig att beskådas av andra kungar."
Inte här heller finns det några indikationer till att sången handlar om Satan, utan det står uttryckligen att den handlar om Tyros kung - vars högmod och fall beskrivs på ett allegoriskt och poetiskt vis.
Ja fast återigen kan det omöjligtvis talas om Tyros kung som var i Edens trädgård, det måste ha varit någon annan som befann sig i Edens trädgård, som Tyros liknas vid.
Hesekiel som skrev detta, var väl medveten om berättelsen om Adam och Eva och ormen i Edens trädgård, han hade tillgång till 1:a Moseboken. Jag tycker det är tydligt att Hesekiel liknar Tyros med ormen, som utvecklade ett orätt hjärta. Och att Satan är den ursprunglige ormen är också tydligt, t.ex. där Johannes uttryckligen säger så:
"
Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom. "(Upp 12:9 Bibel2000)
Citat:
Om Hes 28 skulle handla om Satan, varför skriver författaren inte det? Varför skriver han att det är en sorgesång som ska sjungas om/till Tyros kung? I 28 sägs ju också om Tyros kung att han "blev högmodig och sade: "Jag är en gud", och till honom att "även om du inbillar dig att du är gudomlig, så är du människa och inte gud." Betyder det i så fall att Satan är dels ormen i Eden, dels keruben i Eden, och dels en människa (och i så fall Adam eller Eva, som var de enda människorna i Eden)? Eller ska det möjligtvis tolkas som en liknelse, så som det faktiskt står, som handlar om Tyros kung och inte alls om Satan?
Ja det är liknelser, kungen i Tyros liknar Satan, men Satan är en verklig person, det visar många skriftställen, t.ex. där Jesus samtalar med Satan, och Satan erbjuder makten över jorden, eftersom den makten hade tilldelats honom.
Satan och hans demoner har makt över jorden och jordens kungar, i Daniel t.ex. ser man att dom har delat upp världen mellan sig, och påverkar makthavare och kungar:
"
Då sade han: ”Förstår du varför jag har kommit till dig? Jag måste nu återuppta striden med Persiens änglafurste, och när jag drar ut kommer Greklands änglafurste. Mot dessa bistår mig ingen utom er änglafurste, Mikael, som stöder mig och ger hjälp och skydd." (Daniel 10:20-21,11:1 Bibel2000)
Att Tyros kung då liknas vid Satan är inget konstigt, förmodligen hade han en stor påverkan på Tyros kung.
Du frågar varför författaren inte skriver klart och tydligt att det handlar om Satan, ja bibeln är ofta skriven så, med liknelser, inte alltid klarspråk. T.ex. hade Jesus många liknelser, lärjungarna frågade honom varför han talade i liknelser istället för i klarspråk. Orsaken till det var för att skilja dom ödmjuka och andligt hungriga från stolta, fördömande och blinda människorna:
"
Lärjungarna kom fram och frågade honom: ”Varför talar du till dem i liknelser?” Han svarade dem: ”Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.
Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig." (Matteus 10:13-15 Bibel2000)