2012-09-21, 18:13
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag anser, att skol-medicin (~modern medicin) skall användas så restriktivt som möjligt, inte slentrian-mässigt. Men det finns fall inom psykiatrin, där det är befogad och nödvändigt.

Jag har sett patienter, som har klöst ögonen ut av sig själv med bara händerna, svåra suicidala depressioner, religions-psykoser etc., där samtals-terapi är i stort sett verkningslöst.
Så du ser det som en defekt i hjärnan?
En människa som ropar efter hjälp?

Kan vi nonchalera det menar du?
Citera
2012-09-21, 18:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Är inte behaviorism något du håller kärt? Den rent vetenskapliga hållningen över vårt varande.

Har du inte förstått ett ord av vad min position är, trots tidigare kommunikation mellan oss?

Men för att vara dig till lags och svara:

Jag är en tämligen 'svag' ateist, en bra bit från filosofisk materialism, reduktionism och vad som generellt kunne kallas 'scientism'. Jag anser att vetenskap/viss filosofi är den mest överlägsne
metod för verklighets-sökande, men inte att den är 100% exklusiv.

Däremot är jag en pedant, när det gällar "rätt verktyg på rätt ställe". Metodologi-analys och granskning är centralt för mig, vilket du kanske förväxlar med stark ateism/materialism.
Citera
2012-09-21, 18:20
Medlem
Citat:
Jag anser, att skol-medicin (~modern medicin) skall användas så restriktivt som möjligt, inte slentrian-mässigt. Men det finns fall inom psykiatrin, där det är befogad och nödvändigt.

Jag har sett patienter, som har klöst ögonen ut av sig själv med bara händerna, svåra suicidala depressioner, religions-psykoser etc., där samtals-terapi är i stort sett verkningslöst.

Håller med dig! Jag hade själv en psykos i 20-års åldern som bland annat berodde på sömnlöshet och droger i en veckas tid i kombination med religösa grubblerier...ingen uppbygglig trio.
Citera
2012-09-21, 18:20
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Har du inte förstått ett ord av vad min position är, trots tidigare kommunikation mellan oss?

Men för att vara dig till lags och svara:

Jag är en tämligen 'svag' ateist, en bra bit från filosofisk materialism, reduktionism och vad som generellt kunne kallas 'scientism'. Jag anser att vetenskap/viss filosofi är den mest överlägsne
metod för verklighets-sökande, men inte att den är 100% exklusiv.

Däremot är jag en pedant, när det gällar "rätt verktyg på rätt ställe". Metodologi-analys och granskning är centralt för mig, vilket du kanske förväxlar med stark ateism/materialism.
Jo.
Kan bara inte låta bli att peta på din frågeställning i brist på ateister i forumet just nu. Ha överseende med mig.
Jag ska försöka låta bli att kritisera dina inlägg i fortsättningen.
Citera
2012-09-21, 18:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så du ser det som en defekt i hjärnan? En människa som ropar efter hjälp? Kan vi nonchalera det menar du?

Vilken bisarr fråga; självklart skall vi inte nonchelera det.

Med hänsyn till upplevelsen av anomalier finns inget éntydigt svar, och det säkraste är att börja med en fysisk undersökning, som kan fastställa om det finns fysiska grunder till anomali-upplevelser.

Hade Paulus kunne undersökas för epilepsi hade världen kanske sett mycket annorlunda ut idag.
Citera
2012-09-21, 18:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo.
Kan bara inte låta bli att peta på din frågeställning i brist på ateister i forumet just nu. Ha överseende med mig.
Jag ska försöka låta bli att kritisera dina inlägg i fortsättningen.

Jag ser gärna kritik, men för det jag är.
Citera
2012-09-21, 19:07
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Jag håller med dig men jag tror även normalbegåvade kristna skulle rekommendera ett läkarbesök.
Klokt val.

En 20-åring... är utsatt för en himla massa information iom de flesta är multimediauppkopplade, sitter med hörlurar dygnet om... vi vet inte om TS suttit i datorsessioner med skrämmande inslag, vad vet vi här på fb?

Det är ju naivt att ens prata psykos, jag vet att diffusa viskningar ÄR JÄTTEVANLIGT I DEN MÅLGRUPPEN, 100%

Men då han blev så rädd, ska han absolut reda ut det med läkare, eftersom han ev. har en kass livsstil, den ende vän han kunde relatera till enligt storyn, var en som han ju inte var van vid att diskutera med så mycket... det gör en läkare som bryr sig.

Han ska bara ha turen, att få fatt i en BRA läkare.. och det kan handla om tur/otur på den fronten.
Citera
2012-09-21, 19:13
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Klokt val.

En 20-åring... är utsatt för en himla massa information iom de flesta är multimediauppkopplade, sitter med hörlurar dygnet om... vi vet inte om TS suttit i datorsessioner med skrämmande inslag, vad vet vi här på fb?

Det är ju naivt att ens prata psykos, jag vet att diffusa viskningar ÄR JÄTTEVANLIGT I DEN MÅLGRUPPEN, 100%

Men då han blev så rädd, ska han absolut reda ut det med läkare, eftersom han ev. har en kass livsstil, den ende vän han kunde relatera till enligt storyn, var en som han ju inte var van vid att diskutera med så mycket... det gör en läkare som bryr sig.

Han ska bara ha turen, att få fatt i en BRA läkare.. och det kan handla om tur/otur på den fronten.
Gillar att du för över mänskliga saker åt läkare? Vad vill du att denna ska göra? Medicinera själen?
Citera
2012-09-21, 19:20
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Gillar att du för över mänskliga saker åt läkare? Vad vill du att denna ska göra? Medicinera själen?
Ja men givetvis måste TS ju prata och bli bedömd av ett ärligt samtal med en psykolog eller läkare, det i sig är inget dramatiskt.

Medicin i sista hand! Utifrån ts:s berättelse, NEJ ingen medicin, däremot samtal och häsloundersökning, utredning OM det ens behövs, vi vet ju inte vad ts matar sig med, vad han läser, vad han sysslar med... det kan en kurator el psykolog hjälpa honom med, + att en ct.scan. och lite prover kan utesluta, som första åtgärd.
Citera
2012-09-21, 19:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vilken 'själ'?

"Den Lede, vad SKALL jag göra med min ambroyad? Jag är säker på att jag har en, och den är sjuk".
Citera
2012-09-21, 19:31
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Vilken 'själ'?

"Den Lede, vad SKALL jag göra med min ambroyad? Jag är säker på att jag har en, och den är sjuk".
Du är inte sjuk. Du ska bara lära dig hantera den.

Vi lever ju ändå i en fysisk värld.
Citera
2012-09-21, 19:34
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ja men givetvis måste TS ju prata och bli bedömd av ett ärligt samtal med en psykolog eller läkare, det i sig är inget dramatiskt.

Medicin i sista hand! Utifrån ts:s berättelse, NEJ ingen medicin, däremot samtal och häsloundersökning, utredning OM det ens behövs, vi vet ju inte vad ts matar sig med, vad han läser, vad han sysslar med... det kan en kurator el psykolog hjälpa honom med, + att en ct.scan. och lite prover kan utesluta, som första åtgärd.
Jag måste tillstå mig att jag undviker trådstarten.
Är dessvärre mer intresserad av reaktionerna från er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in