2012-09-17, 13:20
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Du tror du är fri, men påverkas av ondskan som alla andra.
Jag vet om att den finns och kan värja mig emot den.
Jag vet att jag är fri, och jag låter mig inte påverkas av ondska som alla religiösa gör. Jag vet om att den finns men jag gömmer mig inte bakom en tro för att undgå den.

Citat:
Sen kan du resonera som du vill, dock lever vi i samma situation och kan smaka döden när som, ingen går säker.
Nej ingen går säker för att döden dö, men det är inget heller man ska oroa sig för. Fruktar man döden och det därefter så kan man inte leva livet. Släpp sargen och kom in i matchen.

Citat:
Rom 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Gal 6:5
” Var och en skall nämligen bära sin egen ansvarsbörda.”

Tråkigt att du tackar nej till det liv Skaparen vill ge oss i det återupprättade paradiset-
Upp 21:3-5

http://www.bibeln.se/las/2k/upp#q=Upp+21%3A3-5

Bibelcitat biter inte. Det är som om jag skulle använda mig av logiska förklaringar till dig.
Citera
2012-09-17, 13:46
Medlem
ieshos avatar
I den mycket seriösa starten av denna tråd, säg de femtio första inläggen eller så, diskuteras människans relation till Satan genom det som vi är relativt omedvetna om. För det är så, det finns en yttre värld som vi har en begränsat överblick över och förståelse för - och det finns en inre värld som vi har en begränsad inblick i och ofta alls ingen förståelse för.

Det har diskuterats om drifternas och ovanornas makt, och om demonernas eller djinnernas makt över oss. Enligt muslimsk tradition (andra folk har eller har haft likartade traditioner) så förekommer en verksamhet i närhet av oss i vårt inre. Djinner gaddar ihop sig mot oss och får oss att bli oresonliga eller försvagade på något annat sätt utan att vi förstår sambanden. Det har framförts att det förekommer ett viskande i vårt inre och frågan är då hur det skulle kunna påverka oss. Man kan jämföra med det där reklamtricket att så snabbt flasha ett varumärke i en film så att man inte hinner se det, men som enligt undersökningar får oss att tex dricka mer Coca Cola.

Enligt min erfarenhet så finns denna inre värld av demoner. Fast nuförtiden "förklaras" allt av olika sjukdomsbegrepp som snabbt blir på modet för att sedan utrangeras. I min ungdom levde jag ganska ensam och studerade matematik och naturvetenskap. Jag levde ensam i en lägenhet med bullrande ventilationssystem och jag var nog inte alltid så lycklig. En natt började jag höra röster från ventilen i sovrummet. Jag försökte inte tolka in röster i bullret utan en klar och tydlig barnröst kallade familjärt på mig genom att använda mitt smeknamn.

För att göra en lång historia kortare: snart var jag omgiven av röster, personligheter med namn och karaktär, vilka förändrade min tillvaro och belastade min sociala situation. Detta är vad psykiatrin kallar för ”psykos”, och som så många andra med mina ”symtom” fick jag uppleva hur rösterna med tiden blev alltmer aggressiva och elaka: smädelser och förklenande tilltal som liknar de som förekommer här på FB förgiftade mitt inre.

Men så en dag ingrep en ande av en helt annan sort, en allvarlig men varsam närvaro som skrämde bort de elaka demonerna och som frågade den enda kvarvarande ”debattören”, nämligen jag själv: ”Nå? Har du en själ?”

Befriad från demoner och attityder, andligt naken inför något mycket större än mig, vågade jag inte ens svara.
Citera
2012-09-17, 15:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
För att göra en lång historia kortare: snart var jag omgiven av röster, personligheter med namn och karaktär, vilka förändrade min tillvaro och belastade min sociala situation. Detta är vad psykiatrin kallar för ”psykos”, och som så många andra med mina ”symtom” fick jag uppleva hur rösterna med tiden blev alltmer aggressiva och elaka: smädelser och förklenande tilltal som liknar de som förekommer här på FB förgiftade mitt inre.

Men så en dag ingrep en ande av en helt annan sort, en allvarlig men varsam närvaro som skrämde bort de elaka demonerna och som frågade den enda kvarvarande ”debattören”, nämligen jag själv: ”Nå? Har du en själ?”

Befriad från demoner och attityder, andligt naken inför något mycket större än mig, vågade jag inte ens svara.

Du är inte den enda på detta subforum, som har haft den sortens upplevelser. Själv har jag (större delen av mitt liv) haft erfarenhet av sånt ....... OCH i vissa fall ....... sånt har antingen också upplevds av andra separat här på min gård, eller jag har haft dessa upplevelser kollektivt med andra.

Det är tolknings-metodologin som är den centrala punkten här, och den är båda omfattande och komplex; inget som enkelt kan fastställas till att ge belägg för ena eller andra 'verklighets'-modellen.
Citera
2012-09-17, 17:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du är inte den enda på detta subforum, som har haft den sortens upplevelser. Själv har jag (större delen av mitt liv) haft erfarenhet av sånt ....... OCH i vissa fall ....... sånt har antingen också upplevds av andra separat här på min gård, eller jag har haft dessa upplevelser kollektivt med andra.

Det är tolknings-metodologin som är den centrala punkten här, och den är båda omfattande och komplex; inget som enkelt kan fastställas till att ge belägg för ena eller andra 'verklighets'-modellen.
Då har vi något gemensamt i alla fall, för nu skriver du i klartext så att jag förstår och håller med.
Citera
2012-09-17, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Jag vet att jag är fri, och jag låter mig inte påverkas av ondska som alla religiösa gör. Jag vet om att den finns men jag gömmer mig inte bakom en tro för att undgå den.

Vad mena du exakt med det?
Citera
2012-09-17, 22:37
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Jag menade precis det jag skrev.
Citera
2012-09-17, 23:00
Medlem
Citat:

"Jag vet att jag är fri, och jag låter mig inte påverkas av ondska som alla religiösa gör. "

Intressant med en fullkomlig människa som du.
Du har inte gjort ett enda fel i ditt liv!?.

"Jag vet om att den finns men jag gömmer mig inte bakom en tro för att undgå den."
Vem kan gömma sig, på vilket sätt skulle det gå till?

2 Kor 11:14
”Och det är inte underligt, ty Satan själv omskapar sig ständigt till en ljusets ängel.”

En vilseledande ”ljusets ängel”

Enligt Bibeln är svaret mycket enkelt. Genom att Satan, Djävulen, framställer sig som ”en ljusets ängel” har han vilselett miljoner människor till att följa hans läror i stället för Guds. (2*Korinthierna 11:14)
Aposteln Johannes visade att Satans inflytande är så utbrett att ”hela världen befinner sig i den ondes våld”. (1*Johannes 5:19)
Johannes visste att Satan ”vilseleder hela den bebodda jorden”. (Uppenbarelseboken 12:9)

Vad har det här fått för konsekvenser? Satan har infört religiösa system som ger sken av att vara heliga.
De ”bär fromheten som en mask”, men den onda frukt som de frambringar visar hur deras egentliga tillstånd är. (2*Timoteus 3:5, Bibel 2000; Matteus 7:15–20) I*stället för att bidra till att lösa mänsklighetens problem har religion i själva verket blivit en del av problemet.

Var nu inte snabb att avfärda den här tanken som otänkbar och orimlig. Kom ihåg att det ligger i sakens natur att den som blir bedragen är omedveten om det.
Aposteln Paulus gav ett exempel på det här, när han skrev: ”De ting, som nationerna offrar, offrar de åt demoner och inte åt Gud.” (1*Korinthierna 10:20)

De här människorna skulle troligen ha blivit chockade av tanken på att de tillbad demoner. De trodde att de tillbad en god gud, eller goda gudar, av något slag.
Men i själva verket hade de blivit bedragna av de ”onda andemakterna i det himmelska”, som stödde Satan i hans försök att vilseleda mänskligheten. (Efesierna 6:12)
Senast redigerad av Flexbärt 2012-09-17 kl. 23:05.
Citera
2012-09-17, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, 'vi' kommer inte vidare i din svart/vita .... antingen/eller .....värld. Sen blir resultatet två olika 'världsbilder', som från var sin såpbox har reducerat en debatt till förenklade klyschor, som meningslöst flygar fram och tillbaka ...... "och måste den mest envetna eller monomana 'vinna' ".

Men debatten pågår INTE på din planhalva eller på dina villkor. Har du vald att vara 'offentlig' så måste du vara beredd på att bli ställd till svars långt utanför dom gränser DU sättar.

För majoriteten av dina kritiker är den elitiska, självrättfärdiganda, anti-frihets ideologi-fascism du försökar pådyvla världen det 'onda' (i en relativ betydelse). Din 'gud' är 'monstret'.

Och din tystnad i bemötandet av denna kritik talar mycket högt .... det är en mycket höggljudd tystnad.

Religionens bild är alltid svart och vitt.
Sen är världen fri att yttra sig i och mörk och ljus att kämpa i.
Klart det finns fler områden man nu söker, Edit. ge ett naturvetenskapligt exempel på något annat som spelar in i /hos den Kristne/Judiske utövaren.
Senast redigerad av NakatomiPlaza.. 2012-09-17 kl. 23:36.
Citera
2012-09-18, 00:47
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
"Jag vet att jag är fri, och jag låter mig inte påverkas av ondska som alla religiösa gör. "

"Jag vet om att den finns men jag gömmer mig inte bakom en tro för att undgå den."

”Och det är inte underligt, ty Satan själv omskapar sig ständigt till en ljusets ängel.”

Enligt Bibeln är svaret mycket enkelt. Genom att Satan, Djävulen, framställer sig som ”en ljusets ängel” har han vilselett miljoner människor till att följa hans läror i stället för Guds. (2*Korinthierna 11:14)
Aposteln Johannes visade att Satans inflytande är så utbrett att ”hela världen befinner sig i den ondes våld”. (1*Johannes 5:19)
Johannes visste att Satan ”vilseleder hela den bebodda jorden”. (Uppenbarelseboken 12:9)

Vad har det här fått för konsekvenser? Satan har infört religiösa system som ger sken av att vara heliga.
De ”bär fromheten som en mask”, men den onda frukt som de frambringar visar hur deras egentliga tillstånd är. (2*Timoteus 3:5, Bibel 2000; Matteus 7:15–20) I*stället för att bidra till att lösa mänsklighetens problem har religion i själva verket blivit en del av problemet.

Var nu inte snabb att avfärda den här tanken som otänkbar och orimlig. Kom ihåg att det ligger i sakens natur att den som blir bedragen är omedveten om det.
Aposteln Paulus gav ett exempel på det här, när han skrev: ”De ting, som nationerna offrar, offrar de åt demoner och inte åt Gud.” (1*Korinthierna 10:20)

De här människorna skulle troligen ha blivit chockade av tanken på att de tillbad demoner. De trodde att de tillbad en god gud, eller goda gudar, av något slag.
Men i själva verket hade de blivit bedragna av de ”onda andemakterna i det himmelska”, som stödde Satan i hans försök att vilseleda mänskligheten. (Efesierna 6:12)
Jaha? Det är din tro...
Min tro har inget av det du copypastar, och jag behöver inget av det för att ta mig genom livet.

Jag är inte felfri heller, och det är inget jag skyler med en dimmig tro som infekterar mitt intellekt med ångest och rädsla.
Citera
2012-09-18, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Jaha? Det är din tro...
Min tro har inget av det du copypastar, och jag behöver inget av det för att ta mig genom livet.

Jag är inte felfri heller, och det är inget jag skyler med en dimmig tro som infekterar mitt intellekt med ångest och rädsla.

Varför är du så ovänlig, inte konstigt det är osämja i världen.
Om man är lycklig och glad är man vänlig till alla.

I mina ögon verkar du att vara olycklig och i behov av att hävda dig.
Citera
2012-09-18, 10:37
Medlem
Citat:

Du har alldeles rätt Broder just precis så ligger de till
Citera
2012-09-18, 11:10
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Varför är du så ovänlig, inte konstigt det är osämja i världen.
Om man är lycklig och glad är man vänlig till alla.

I mina ögon verkar du att vara olycklig och i behov av att hävda dig.

Men snälla du, jag är inte olycklig! Dina antaganden får dig att tro att jag är olycklig för att du är omprogrammerad att tycka så utifrån subjetiva åsikter från sektpropaganda.

Du har valt Bibeln och med det en underkastelse till Gud och Satan, medan jag har valt livet här och nu utan att leva under din Guds hot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in