Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vad mena du exakt med det?
"Jag vet att jag är fri, och jag låter mig inte påverkas av ondska som alla religiösa gör. "
Intressant med en fullkomlig människa som du.
Du har inte gjort ett enda fel i ditt liv!?.
"Jag vet om att den finns men jag gömmer mig inte bakom en tro för att undgå den."
Vem kan gömma sig, på vilket sätt skulle det gå till?
2 Kor 11:14
”Och det är inte underligt, ty Satan själv omskapar sig ständigt till en ljusets ängel.”
En vilseledande ”ljusets ängel”
Enligt Bibeln är svaret mycket enkelt. Genom att Satan, Djävulen, framställer sig som ”en ljusets ängel” har han vilselett miljoner människor till att följa hans läror i stället för Guds. (2*Korinthierna 11:14)
Aposteln Johannes visade att Satans inflytande är så utbrett att ”hela världen befinner sig i den ondes våld”. (1*Johannes 5:19)
Johannes visste att Satan ”vilseleder hela den bebodda jorden”. (Uppenbarelseboken 12:9)
Vad har det här fått för konsekvenser? Satan har infört religiösa system som ger sken av att vara heliga.
De ”bär fromheten som en mask”, men den onda frukt som de frambringar visar hur deras egentliga tillstånd är. (2*Timoteus 3:5, Bibel 2000; Matteus 7:15–20) I*stället för att bidra till att lösa mänsklighetens problem har religion i själva verket blivit en del av problemet.
Var nu inte snabb att avfärda den här tanken som otänkbar och orimlig. Kom ihåg att det ligger i sakens natur att den som blir bedragen är omedveten om det.
Aposteln Paulus gav ett exempel på det här, när han skrev: ”De ting, som nationerna offrar, offrar de åt demoner och inte åt Gud.” (1*Korinthierna 10:20)
De här människorna skulle troligen ha blivit chockade av tanken på att de tillbad demoner. De trodde att de tillbad en god gud, eller goda gudar, av något slag.
Men i själva verket hade de blivit bedragna av de ”onda andemakterna i det himmelska”, som stödde Satan i hans försök att vilseleda mänskligheten. (Efesierna 6:12)