2017-01-06, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jo, men ett barn har inte en färdigutvecklad hjärna. Brukar du jämställa barn och vuxna? Tycker du att barn ska dömas till fängelse om de begår brott?

Tycker du att Gud ska tvinga dig att dyrka honom?
Man ska tro som ett barn, säger bibeln.
Tycker du att folk som inte kan tro på Gud ska bli dömda, oavsett ålder?
Citera
2017-01-06, 16:29
Medlem
Citat:
Jo, men ett barn har inte en färdigutvecklad hjärna. Brukar du jämställa barn och vuxna? Tycker du att barn ska dömas till fängelse om de begår brott?

I förhållande till en allvetande Gud är vi väl alla i intellektuellt avseende att betrakta som mycket outvecklade barn? Och ja, om det är till mitt eget bästa anser jag att Gud bör tvinga mig att tro på honom (det vore faktiskt inte alls så svårt, det där vatten-till-vin-tricket som Jesus lär ha utfört skulle räcka, helst med bestående verkan på min vattenkran )
Citera
2017-01-06, 16:33
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det tror jag inte.

Falsk analogi. Jag kan inte knacka på hos gud.
Jag har heller inte krävt evigt liv, bostad, frid i sinnet och så vidare av någon.

Det tror jag inte.
Då lär du ju heller inte oroa dig för vad som händer efter döden.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag tackar (kankse) nör jag får bevis för det du påstår. Mycket borde dock Gud undvikit att skapat.
Du kommer inte få bevis eftersom bevis skulle innebära att du fråntas din fria vilja att tro.

Citat:
Man ska tro som ett barn, säger bibeln.
Tycker du att folk som inte kan tro på Gud ska bli dömda, oavsett ålder?
Varför tror du min åsikt är relevant? Jag är inte Gud. Om du nu besitter någon form av mental eller fysisk begränsning skulle jag bli mycket förvånad. Du gör ett val, även om du inte vill ta ansvar för det valet, kommer du tvingas att så göra efter döden.
Citera
2017-01-06, 16:34
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
I förhållande till en allvetande Gud är vi väl alla i intellektuellt avseende att betrakta som mycket outvecklade barn? Och ja, om det är till mitt eget bästa anser jag att Gud bör tvinga mig att tro på honom (det vore faktiskt inte alls så svårt, det där vatten-till-vin-tricket som Jesus lär ha utfört skulle räcka, helst med bestående verkan på min vattenkran )
Tyvärr har Gud lovat oss fri vilja och därför kommer han inte tvinga dig till någonting. Du är ovan att ta eget ansvar och vill att Gud ska vara som en kommunistisk diktator. Men det är han inte. Som tur är.
Citera
2017-01-06, 16:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Ja, jag skulle utan tvekan "tvinga" barnet att inte leka med dynamiten.
På samma sätt skulle jag vilja att gud "tvingade" mig att inte bli torterad i evigheter.
Ett annat alternativ är att helt enkelt inte ta fram dynamiten/skapa helvetet.
Citera
2017-01-06, 16:37
Medlem
Citat:
Då lär du ju heller inte oroa dig för vad som händer efter döden.

Du kommer inte få bevis eftersom bevis skulle innebära att du fråntas din fria vilja att tro.

Varför tror du min åsikt är relevant? Jag är inte Gud. Om du nu besitter någon form av mental eller fysisk begränsning skulle jag bli mycket förvånad. Du gör ett val, även om du inte vill ta ansvar för det valet, kommer du tvingas att så göra efter döden.
Konstigt. Många troende söger att dom har bevis för sin tro. Dom har alltså inte använt sig av sin fria vilja att tro.
Citera
2017-01-06, 16:39
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja, jag skulle utan tvekan "tvinga" barnet att inte leka med dynamiten.
På samma sätt skulle jag vilja att gud "tvingade" mig att inte bli torterad i evigheter.
Ett annat alternativ är att helt enkelt inte ta fram dynamiten/skapa helvetet.
Men om inget helvete fanns, var skulle du då ta vägen efter döden? Det är ju knappast logiskt av dig att kräva tillgång till ett paradis du inte tror på, tycker du inte?
Gud är snäll nog att inte tvinga dig till någonting. Du får göra egna val. Jag förstår att det är jobbigt att behöva ta ansvar, särskilt för curlinggenerationen, men det är bara att acceptera verkligheten som den är. Ibland måste man helt enkelt axla bördan av självbestämmande och försöka leva med att man får fatta egna beslut här i livet. Tidigare generationer klarade detta utan problem.
Citera
2017-01-06, 16:40
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Konstigt. Många troende söger att dom har bevis för sin tro. Dom har alltså inte använt sig av sin fria vilja att tro.
Jag vet inte nån som kunnat bevisa att Gud finns. Om du känner till några bevis, varför tror du ändå inte och varför sitter du och kräver bevis?
Citera
2017-01-06, 16:51
Medlem
Citat:
Jag vet inte nån som kunnat bevisa att Gud finns. Om du känner till några bevis, varför tror du ändå inte och varför sitter du och kräver bevis?
Jag vet inga bevis. Många troende, skrev jag. Det är dörför jag inte tar dina hot på allvar. Antagligen resonerar du lika om någon från en annan religion "hotar" dig?
Citera
2017-01-06, 17:18
Medlem
Citat:
Tyvärr har Gud lovat oss fri vilja och därför kommer han inte tvinga dig till någonting. Du är ovan att ta eget ansvar och vill att Gud ska vara som en kommunistisk diktator. Men det är han inte. Som tur är.

Varför anser du att det är "tur" att en del inte tror på Gud, med alla de förmåner detta förmodas innebära?
Citera
2017-01-06, 17:34
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Varför anser du att det är "tur" att en del inte tror på Gud, med alla de förmåner detta förmodas innebära?
Jag gillar frihet och tycker det är skönt och viktigt att vi tvingas att fatta egna beslut som inte påverkas av en allsmäktig guds vilja.
Citera
2017-01-06, 17:38
Medlem
Citat:
Jag gillar frihet och tycker det är skönt och viktigt att vi tvingas att fatta egna beslut som inte påverkas av en allsmäktig guds vilja.
Ja. Och ändå är indoktrinering den största anledningen till att folk tror.
Och jag kan inte välja vad jag ska tro existerar.
Om man ska tro många troende så har Gud/Jesus uppenbarat sig för dom. Ingen fri vilja där inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in