2014-04-04, 19:13
Medlem
100x234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean3
Lucifer är en ängel, inte en orm.
Kanske borde läsa på lite innan du blir dödsateist. Satan var ormen i edens lustgård, han blev en fallen ängel under Adam och Evas tid.
Citera
2014-04-04, 19:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean3
Lucifer är en ängel, inte en orm.

Citat:
Ursprungligen postat av 100x234
Kanske borde läsa på lite innan du blir dödsateist. Satan var ormen i edens lustgård, han blev en fallen ängel under Adam och Evas tid.

Det är nu nog snarare DU som borde frigöra dig från klyschorna i missions-manualen.

Bibel-kronologin talar EMOT en identifiering av ormen, Satan och Lucifer.
Citera
2014-08-03, 18:54
Medlem
WykkedWitchs avatar
Skillnaden mellan Samael/Satan/Lucifer och Djävulen...

Vad är egentligen skillnaden?
Jag vill inte ha förklaringar inom den traditionella kristendomen.
Jag har endel erfarenheter inom ämnet och TOTBL verkar vara ganska ensamma om att uttrycka Satan allena som yttersta mörka makten.
Luciferianismen har flera karaktärer för att inte tala om Wicca.
Citera
2014-08-03, 20:18
Medlem
WykkedWitchs avatar
Lucifers högsta manifestation är utvecklandet av jaget.

Satan/Samaels högsta manefestation är det fulla befriandet av den innersta viljan.

Leviathans högsta manifestation är att förgöra och skapa såväl som att vara helt oförutsägbar.

Lilith associeras med katten och ugglan och den svarta månen.

Jag tycker att ni borde ha mer information med mer tuggmotstånd.

Vänligen skippa ironi och andra lustigheter, enbart ren konstruktiv information efterlyses.

Det går inte att googla på ämnet då det nästan bara dyker upp info ur biblisk synvinkel.

Att Djävulen har hundratals alter egon och ytterligare namn hör inte till saken.
Citera
2014-08-03, 20:25
Medlem
goran744s avatar
Tycker och tycker!
Det är väl inte så många som är intresserade av de här figurerna.
Och du ger ju en massa vinkar på vad man INTE får ta med i samtalen.
Du vill styra det hela och kan ju redan massor så vad vill du då?
Prata med dig själv ,eller?
Citera
2014-08-03, 20:36
Medlem
WykkedWitchs avatar
Point taken..

Då börjar vi från början: Finns det någon därute som vet icke-biblisk info om dessa karaktärers skillnad?

Det kan vara en utveckling eller förhistorisk mytologi från den hycklande kristendomen.
Citera
2014-08-03, 20:41
Medlem
WykkedWitchs avatar
Point taken..

Då tar vid det från början. Finns det någon här som kan ge icke-biblisk info om ovanståendes karaktärers olikheter?
Citera
2014-08-03, 21:10
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Point taken..

Då tar vid det från början. Finns det någon här som kan ge icke-biblisk info om ovanståendes karaktärers olikheter?

Inte då jag i alla fall. Jag har endast de religiösa tolkningarna av de här svavelosade herrarna och min egen tolkning.
Att de har något med hjärnan och intellektet att göra( Inte hjärtat i alla fall)
Annat vet jag inte om dem och vill inte veta heller.
Citera
2014-08-03, 23:26
Medlem
MalleusMaleficarums avatar
Lustig tråd det här, du tänker alltså skilja ut bibliska figurer och efterlyser utombibliska källor som berättar mer om dem? Säkert kan det finnas nånstans sådana texter men betänk att dessa ändå baserar sig på samma som de bibliska figurerna.
Citera
2014-08-04, 01:27
Medlem
Himmler!s avatar
Jag är jude. Det hebreiska ordet Ha Satan betyder ungefär åklagaren eller han som dömer. Det står om honom i Jobs bok i gamla testamentet. Han är ingen Djävul som skickar folk till helvetet efter döden om man har varit ond. Det här är någonting som kristna och sedermera muslimer har hittat på. Enligt judedomen så existerar ingen himmel för goda och helvete för onda.
Citera
2014-08-04, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Lucifers högsta manifestation är utvecklandet av jaget.

Satan/Samaels högsta manefestation är det fulla befriandet av den innersta viljan.

Leviathans högsta manifestation är att förgöra och skapa såväl som att vara helt oförutsägbar.

Lilith associeras med katten och ugglan och den svarta månen.

Jag tycker att ni borde ha mer information med mer tuggmotstånd.

Vänligen skippa ironi och andra lustigheter, enbart ren konstruktiv information efterlyses.

Det går inte att googla på ämnet då det nästan bara dyker upp info ur biblisk synvinkel.

Att Djävulen har hundratals alter egon och ytterligare namn hör inte till saken.

eftersom du vill ha info utanför biblisk synviken så kan du kolla vad det står om ämnet i koranen.
Läs den
Citera
2014-08-04, 09:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det är väl inte så många som är intresserade av de här figurerna.

Inte det?

Pådyvlande abrahamism brukar ju annars krylla av hänvisninger till dessa olika "bad guys" ... dock med en hel del okunskap omkring dessas identiteter, natur och funktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in