Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-09, 08:24
  #13
Medlem
baptiii10s avatar
Jag har funderingar på att flytta till Tolered då jag hittat billigt boende där. Någon som vet om det är ett stökigt område? Är det ett bekymmer att det ligger så pass nära Biskopsgården?
Citera
2020-07-09, 10:33
  #14
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baptiii10
Jag har funderingar på att flytta till Tolered då jag hittat billigt boende där. Någon som vet om det är ett stökigt område? Är det ett bekymmer att det ligger så pass nära Biskopsgården?

Här har du en hel tråd om Gbgs områden: (FB) Göteborg, bra och dåliga områden
Citera
2023-10-21, 12:32
  #15
Medlem
Skogswalds avatar
Någon uppdatering på vad som är good/anus, så här mot slutet av 2023?
En sökning ger mig en uppsjö trådar på ämnet, var nedanstående är ett urval:

"Generella"
(FB) Var i Göteborg vill man bo?
(FB) Vart man INTE ska bo i Göteborg
(FB) Bra del av Göteborg att bo i?
(FB) Var ska jag bo i göteborg?
(FB) Vart är bäst att bo i Göteborg?
(FB) Var "vill" man bo i Göteborg?
(FB) Säkraste området att bo i Göteborg

"Områdesspecifika"
(FB) Bo i Haga, Göteborg?
(FB) Hur är det och bo i Pennygången, 2020? (Göteborg)
(FB) Hur är det att bo i Angered, Göteborg?
(FB) Bo i kvibergsstaden, Göteborg?
(FB) Flytta till Göteborg - Bo i Kviberg?

En del av trådarna börjar ha ett par decennium på nacken, så tänker att saker kan ha förändrats. Men jag tänker spontant att om man siktar på en lägenhet (hyresrätt) så är Majorna och Majorna de mest åtråvärda platserna, med en inte helt given ordning. Är jag någorlunda rätt ute i det antagandet, eller har jag missat någon tredje lirare som är jämställd med dessa platser?

Och vidare, om vi leker med tanken att man har relativt lång kötid (Boplats) och kan välja rätt fritt, och har ställt siktet på Majorna, vilken/vilka adresser och gator är där att föredra, samt vilka (om några) bör kanske undvikas på grund av ditten eller datten?

Tacksam för svar!
Citera
2023-10-22, 11:35
  #16
Medlem
Haha, bra research du gjort, när du missat den största Gbg-tråden av dem alla, som dessutom bara ligger några trådar ner från din tråd: (FB) Göteborg, bra och dåliga områden

Men generellt, de områden som var bra/dåliga 2003, är fortfarande bra/dåliga 2023.

Sedan har ju samhället polariserats: Rikemansområdena 2003, har en mer förmögen befolkning 2023. Miljonprogramsförorterna som var illa 2003, är mycket sämre 2023.

Vissa områden såsom Kortedala har blivit sämre, medan exempelvis Kålltorp och Lunden känns som de fått ett statusmässigt "uppsving" under 2010-talet. Även Gamlestaden känns trevligare, om än pga försök att "sminka över" problemen med nya, fräscha byggnader och infrastruktur.
Citera
2023-10-22, 11:48
  #17
Medlem
HeroicDozes avatar
Angered, Bergsjön, Biskopsgården är bra områden
Citera
2023-10-22, 12:04
  #18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Haha, bra research du gjort, när du missat den största Gbg-tråden av dem alla, som dessutom bara ligger några trådar ner från din tråd: (FB) Göteborg, bra och dåliga områden

Men generellt, de områden som var bra/dåliga 2003, är fortfarande bra/dåliga 2023.

Sedan har ju samhället polariserats: Rikemansområdena 2003, har en mer förmögen befolkning 2023. Miljonprogramsförorterna som var illa 2003, är mycket sämre 2023.

Vissa områden såsom Kortedala har blivit sämre, medan exempelvis Kålltorp och Lunden känns som de fått ett statusmässigt "uppsving" under 2010-talet. Även Gamlestaden känns trevligare, om än pga försök att "sminka över" problemen med nya, fräscha byggnader och infrastruktur.
Ja, hur TS missat den tråden är otroligt. Men i alla fall så är det precis som du säger, de kassa områdena 2003 är mångt mycket värre idag. Sen har det ju gjorts försök med både Gamlestaden, Backa (särskilt runt Selma Lagerlöf Torg) att "bygga bort" slummen och försöka få in normalt folk i området. Alla såna försök är som att sminka en gris. Grisen är fortfarande en gris, Backa fortfarande kasst.

Dock så finns det ju blattar även i finare områden nu för tiden, om än begränsat. Ska man slippa dessa så mycket så möjligt ska man bosätta sig lantligt, typ ut mot Hällesåker.

Om vi pratar hyresområden så har väl Landala och Guldheden klarat sig relativt bra hittills, men jag misstänker att dessa områden också kommer "falla" med tiden.

Sen är det svårt att säga att en hel stadsdel är kass eller bra, för det kan vara rätt fläckvis bra eller dåligt. Frölunda är ju ett gott exempel på det.
Citera
2023-10-22, 12:19
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, hur TS missat den tråden är otroligt. Men i alla fall så är det precis som du säger, de kassa områdena 2003 är mångt mycket värre idag. Sen har det ju gjorts försök med både Gamlestaden, Backa (särskilt runt Selma Lagerlöf Torg) att "bygga bort" slummen och försöka få in normalt folk i området. Alla såna försök är som att sminka en gris. Grisen är fortfarande en gris, Backa fortfarande kasst.

Dock så finns det ju blattar även i finare områden nu för tiden, om än begränsat. Ska man slippa dessa så mycket så möjligt ska man bosätta sig lantligt, typ ut mot Hällesåker.

Om vi pratar hyresområden så har väl Landala och Guldheden klarat sig relativt bra hittills, men jag misstänker att dessa områden också kommer "falla" med tiden.

Sen är det svårt att säga att en hel stadsdel är kass eller bra, för det kan vara rätt fläckvis bra eller dåligt. Frölunda är ju ett gott exempel på det.

Exakt. Och i fallet Frölunda, är ju ganska stora delar av beståndet bostadsrätter, även om det såklart finns mycket allmännytta också. Inte sällan sammanfaller "de bra" delarna i Frölunda med ett bostadsrättsområde, då dessa ligger "fläckvis" (precis som allmännyttan).
Synd att kommunstyret satte ner foten för ombildningar, det finns ju HR-dominerade områden som fortfarande är relativt bra (t.ex. Järnbrott) där en ombildningar säkert skulle kunna hjälpa området att på sikt behålla sin status. Även om "bara" hälften av beståndet ombildades.

Om man ska försöka sig på den inte helt enkla uppgiften att komma på områden som gått från illa till bra de senaste 20 åren, blir det helt klart en större utmaning. Spontant tänker jag nya Kvillebäcken, inte för att det är superbra idag men det känns mycket trevligare än vad det var förr iaf. Så stadsplaneringsmässigt har man ju lyckats göra något rätt iaf, även om snygga fasader såklart inte löser de sociala problemen.
"Vita Björn" i Majorna kändes lite halvrisigt på 00-talet. Fått för mig att det är något bättre klientel där idag än vad det var då. Samma med Pennygången i Högsbo, nog för att det är en sorglig syn men det känns spontant som att det är högre andel "skötsamt folk" och mindre "klientel" i lägenheterna där idag. Kan vara aktiv politik från hyresvärden Stena iofs.
Citera
2023-10-22, 12:39
  #20
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Exakt. Och i fallet Frölunda, är ju ganska stora delar av beståndet bostadsrätter, även om det såklart finns mycket allmännytta också. Inte sällan sammanfaller "de bra" delarna i Frölunda med ett bostadsrättsområde, då dessa ligger "fläckvis" (precis som allmännyttan).
Synd att kommunstyret satte ner foten för ombildningar, det finns ju HR-dominerade områden som fortfarande är relativt bra (t.ex. Järnbrott) där en ombildningar säkert skulle kunna hjälpa området att på sikt behålla sin status. Även om "bara" hälften av beståndet ombildades.

Om man ska försöka sig på den inte helt enkla uppgiften att komma på områden som gått från illa till bra de senaste 20 åren, blir det helt klart en större utmaning. Spontant tänker jag nya Kvillebäcken, inte för att det är superbra idag men det känns mycket trevligare än vad det var förr iaf. Så stadsplaneringsmässigt har man ju lyckats göra något rätt iaf, även om snygga fasader såklart inte löser de sociala problemen.
"Vita Björn" i Majorna kändes lite halvrisigt på 00-talet. Fått för mig att det är något bättre klientel där idag än vad det var då. Samma med Pennygången i Högsbo, nog för att det är en sorglig syn men det känns spontant som att det är högre andel "skötsamt folk" och mindre "klientel" i lägenheterna där idag. Kan vara aktiv politik från hyresvärden Stena iofs.
Ja, Kvillebäcken är ett rätt bra exempel. Vet inte hur beståndet är fördelat där, men det är väl lite blandat med HR, BR om jag inte minns fel. Problemet med det är att BR kan bli mer oattraktiva om näraliggande HR fylls med skräpblattar och pundare. Jag har lite dålig koll på Kville idag, men jag uppfattar området som medel; dvs lite stök men mestaledes lugnt.

Pennygången har absolut blivit bättre. Värdar som Stena och Wallenstam vill ju helst inte ha massa problemfolk, det blir både resurskrävande och dyrt. Dels folk som inte betalar hyran och som ska hysas av, samt att de sabbar allt som finns i området och trakasserar övriga boende på alla möjliga sätt. Det blir billigare att ha lugnt folk som är skötsamt och det fås vanligen genom moderna lägenheter med något högre hyra, och att man inte upplåter några lägenheter till soc.

I mindre områden går det kanske att få ordning om det är en och samma hyresvärd, men det kräver verkligen att de är hårdföra och bara ser till att genomföra det. Är det flera värdar eller ett större område så är det i princip omöjligt att justera den socioekonomiska nivån. Kvillebäcken är väl lite av ett undantag då det i princip är om och utbyggnad av en hel stadsdel.
Citera
2023-10-22, 15:57
  #21
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Haha, bra research du gjort, när du missat den största Gbg-tråden av dem alla, som dessutom bara ligger några trådar ner från din tråd: (FB) Göteborg, bra och dåliga områden
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, hur TS missat den tråden är otroligt.

Tack för svar!

Och yes, en väsentlig tråd gick jag tydligt bet på. Surt sa räven.
Men i alla fall, en av mina funderingar står ännu obesvarad.
Vilka "hyreslägenhetsadresser" i Majorna anses mest attraktiva?
Citera
2023-10-22, 18:10
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Vilka "hyreslägenhetsadresser" i Majorna anses mest attraktiva?

I princip hela Majorna. (Det är inte stort.)
Vill du ha statistik på enskilda gator, får du googla.
Tips är att gå runt och bilda dig din egna uppfattning. Och satsa på ej landshövdningshus om du vill bo mer kvalitativt, då dessa gamla lägenheter ofta är dragiga och lyhörda.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback