Funderar på att bosätta mig i kvibergsstaden Göteborg. Hur är det?
Tryggt? Har hört både gott och ont om det. Har hört att spårvagnen dit om kvällar o nätter kan vara stökig.
Känns som ett område som det satsas väldigt mycket på o som verkar gå framåt. Borde bli mer attraktivt framöver?
Ja du, det är inte det lugnaste direkt,mycket pack från Kortedala och Bergsjön som driver omkring där för att stjäla och råna på kvällar och helger.
Så,om du ska ut med en massa pengar på en bostadsrätt ,så hade jag nog valt nån annanstans att investera.
Jag tycker att Gamlestan är trevligt, och dessutom en stadsdel på frammarsch. Där finns en hel del urbana kvalitéer, en blandstad med mycket verksamheter och stans kanske bästa kollektivtrafikläge (utanför innerstaden).
Kvibergstaden är däremot ett skämt. Varför bygga på det viset man gjort där? Istället för att förtäta och bygga vidare på Gamlestaden eller andra liknande områden har man valt att slänga ut ett gäng gravtråkiga längor på några gamla fotbollsplaner. Man har dessutom valt att avskilja kvarteren från det omkringliggande området genom hav av parkeringsytor och plank. Vilka kvalitéer har egentligen boendet där? Är det urbant - nej! Är det naturskönt - nja (fint längs säveån men i direkt anslutning finns ett stort värmeverk).
Det som är fint med området dock är att det ligger nära Utby där det finns många fina nationalromantiska kåkar. Möjligheterna att träna är också goda med fina löprundor och det idrottscentrum som är tänkt att byggas i Kviberg.
Summa summarum. Jag skulle fundera på vad det är du söker. Är det ett lugnt och naturskönt läge - välj då för samma peng att flytta till en ort längs något pendelstråk. Är det staden du vill åt - välj då ett boende som faktiskt har urbana kvalitéer.
Nej för sjutton. Det där känns lite som, om inte vinnaren av, så en stark toppkandidat till Götets mest felplanerade område.
Tar du vagnen till Bellevue på kvällen och går sista biten lär du inte njuta av sällskapet på den vagnen direkt. Jag hade lagt pengarna på ett annat ställe, hellre då en bit längre från stan än där.
Lägenheterna är väldigt övervärderade där i och med att det ligger i ett problemområde och är inte alls så attraktivt. Det är många som köper lägenhet där nu, men som planerar att flytta när de skaffar barn.
Det finns inga affärer i närheten så antingen måste man till gamlestaden (ca 1 km) eller till Ica Kvantum (ca 2 km) där de flesta handlar (väldigt trångt i affären på fredagar och svårt att parkera mm). Bussen från ICA Kvantum till Kvibergsstaden läggs ned från den 15 december vilket gör att man måste ha bil i fortsättningen eller gå hela vägen om man inte vill handla på gamlestan..