2006-11-16, 15:04
Medlem
svindyrs avatar
Nu ska det ske, jag ska flytta till Göteborg.
Inom två månader kommer min bostad att finnas i Sveriges näst största stad, och det ska bli kul flytta.

Men då jag inte känner till någonting om Göteborgs geografi så vet jag heller inte mycket om vilka områden man (inte) ska bo i.

Jag hade hoppats kunna fråga er här när jag hittar en lägenhet, för att få höra om området är något att ha. Jag vill inte flytta dit och det visar sig att jag bosatt mig i Göteborgs Rosengård.

Jag har redan fattat att Bergsjön är ett no-no, samma med Kortedala, och faktiskt det mesta som ligger i den riktningen från Nordstan.

Den första lägenhet jag fått erbjudande om, som jag vill fråga er om ligger i Olskroken. Hur är det området?
Citera
2006-11-16, 16:11
Medlem
Jävla_Ass avatar
Olskroken är ett lungt ställe med mestadels vita svenskar, fast det finns inslag av en del psyksjuka och alkisar. Ett trevligt ställe som jag kan rekomendera.
Citera
2006-11-16, 18:40
Medlem
Kortedala inte så farligt

Citat:
Ursprungligen postat av svindyr
Jag har redan fattat att Bergsjön är ett no-no, samma med Kortedala, och faktiskt det mesta som ligger i den riktningen från Nordstan.

Bergsjön och Angered kan nog vara bra att undvika men Kortedala och Gamlestan är inte så farligt. Iaf inte om du ska bo där på egen hand. Har du ungar i dags/skolålder däremot är det nog frågetecken för hela nordöstra stan. Har inte sett till några farliga typer i Gamlestan och Kortedala när jag varit där och de jag känner som bor/bott där har tyckt att det varit okej. Möjligen kan det vara läge att undvika spårvagnen fredag/lördagkvällar.

Citat:
Ursprungligen postat av svindyr
Den första lägenhet jag fått erbjudande om, som jag vill fråga er om ligger i Olskroken. Hur är det området?

Olskroken har alltid känts lugnt när jag varit där och ligger centralt, även om det är på "fel sida" motorvägen. Se dock upp så att inte lägenheten är trafikstörd, finns mycket vägar och järnvägar i området som väsnas.
Citera
2006-11-16, 20:48
Medlem
Rafos avatar
Örgryte är ett väldigt fint område, sedan så finns ju alltid guldheden. Största delen av mölndal är också rätt fint. Finns även många bra ställen på andra sidan utav älven.
Citera
2006-11-17, 01:33
Medlem
Saltets avatar
Det finns redan en tråd om Göteborgs värsta stadsdelar.
Den tråden stämmer bra.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=264660
Citera
2006-11-17, 03:14
Medlem
tjaboooos avatar
bor i kvillestan och här är rätt lugnt numera, fastighetsägarna har jobbat i flera år med att säkra upp husen mot inbrott, kastat ut löst folk och allmänt snygga till.

biskopgsården/länsmansgården ska tydligen va ena jäkla råtthål efter vad jag hört.
Citera
2006-11-17, 07:00
Medlem
Dennos avatar
Finns bra och dåliga ställen i alla förorter. Det bästa är väl att se på kvaliten på lägenheterna. Av någon märklig anledning så är ofta de lägenheter som ligger i lite sunkigare områden eftersatta.

Har lägenheten en säkerhetsdrörr tex. Kolla även förråd, ligger dom på vinden eller i källaren? Hur ser dom ut?
Citera
2006-11-17, 10:06
Medlem
svindyrs avatar
Tack för tipsen, då kan det vara värt att kolla lägenheten i Olskroken.

Anledningen till att jag inte vill ha något med Kortedala att göra är dels att det är åt samma håll som Bergsjön, och att det är så satans långt från stan. När jag en gång skulle hälsa på vänner vid Kortedala Torg tog det spårisen runt 30 min från Linné, ingen höjdare.

Återkommer med fler frågor om jag får nys om andra lägenheter...
Citera
2006-11-17, 10:13
Medlem
ct_s avatar
Olskroken är relativt lugnt om man säger så. En bra bit från "slummen".
Det enda negativa är alla alkisar då systemet ligger vid torget. De skulle först flytta upp det till Kålltorp, men det blev tyvärr inte så.
Bodde där i ca. 1 år och trivdes ypperligt. Bodde på Redbergsvägen mittemot St. Pauli.

MVH,
Citera
2006-11-17, 10:29
Medlem
BalleKalles avatar
Det är ju alltid bra att bo nära en av spårvagnslinjerna så att man kan ta sig centralt smidigt.
Jag tycker personligen att hela Hisingen går fetbort, hellre Kortedala då.
Ju längre västerut du kommer ju dyrarare blir det!
Citera
2006-11-17, 10:41
Medlem
Enda minuset med Olskroken e alkisarna som sagt och kanske lite för mycket trafik.
Citera
2006-11-17, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ct_
Olskroken är relativt lugnt om man säger så. En bra bit från "slummen".
Det enda negativa är alla alkisar då systemet ligger vid torget. De skulle först flytta upp det till Kålltorp, men det blev tyvärr inte så.
Bodde där i ca. 1 år och trivdes ypperligt. Bodde på Redbergsvägen mittemot St. Pauli.

MVH,

Systemet har nu flyttat från torget, ligger istället på Kobbarnas väg, så nu håller de flesta "dygnetruntfestarna" till under järvägsbron istället. Dom har dessutom placerat ut lite möbler och växter för att förhöja sin trivsel och bekvämlighet!

Annars är Olskroken ett trevligt område, men ännu trevligare i dess närhet är Lunden, Strömmensberg, Munkebäck och Kålltorp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in