2016-12-22, 00:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är vaken med öronen/ögonen vidöppna ... så berätta nu.
Överst på önskelistan så finns då denna allmänna mening som vore det perfekta uttalet från en förälder - allt annat är suspekt och indikerar att pappan påstås veta att hon begått självmord:
Citat:
Han hade kunnat fråga "varför dödade du min dotter?"
Pappan har tagit del av bevisningen (bl.a blod på hennes jeans) samt NBs förhör där han sitt mantra dag ut och dag in om att han aldrig sett henne.
Bevisningen är tung och denna avsättning när hon återfinns med uppknäppta jeans har en förklaringsbörda.

Det är den absolut mest relevanta frågan att ställa - vad fan har hans fingrar där att göra.

Nu förväntar jag mig att den som monterat ihop en tanke och dragit en viss slutsats kan redogöra för den - det är väl det minsta man kan begära från en vuxen person.
Citat:
Men nu slog det mig, att han visste att det var självmord
2016-12-22, 00:21
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Överst på önskelistan så finns då denna allmänna mening som vore det perfekta uttalet från en förälder - allt annat är suspekt och indikerar att pappan påstås veta att hon begått självmord:

Pappan har tagit del av bevisningen (bl.a blod på hennes jeans) samt NBs förhör där han sitt mantra dag ut och dag in om att han aldrig sett henne.
Bevisningen är tung och denna avsättning när hon återfinns med uppknäppta jeans har en förklaringsbörda.

Det är den absolut mest relevanta frågan att ställa - vad fan har hans fingrar där att göra.

Nu förväntar jag mig att den som monterat ihop en tanke och dragit en viss slutsats kan redogöra för den - det är väl det minsta man kan begära från en vuxen person.
Ja, har man funderat så mycket på det här som #A1HORNYLAD säger sig ha gjort och sen kommit till denna uppseendeväckande slutsats som han postar och offentliggör - då krävs det verkligen en förklaring. Vad fan är det i pappans ord som säger A1HORNYLAD att Lisa tagit självmord och att pappan vet om det? För mig är denna tolkning helt obegriplig.
2016-12-22, 00:29
Medlem
Citat:

Absolut. Nu får man leda det till bevis.

Men ... NU är han redan tvåfaldigt dömd för Mord på Lisa Holm och på väg till hemlandet.

Så varför vissa postare fortsätter att kränka ett brottsoffer och hennes familj är för mig ofattbart.

Det ÄR FÖRTAL.
2016-12-22, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag är lite besviken på dig.

Du har inte förstått vad jag menade. Jag ska förtydliga.
Jag skrev :
Att poliser kan/vill skydda henne eller att hon är självmordsbenägen som kan uppfattas som att hon kan "hittas" död om den misstänkte inte säger det som polisen vill?

Hur tror du NB upplevde att Fl drog upp hans frus dåliga hälsa och att de är "oroliga" för att hon är självmordsbenägen? Är det inte polisens uppgift att i så fall förhindra självmord när de har henne i förvar?
Det är alldeles uppenbart att detta anmärkningsvärda uttalande från NL ( i stil med hans övriga småsadistiska tendenser som att hota via barn och att visa fotot för IB i Litauen) skulle oroa och knäcka NB. Hur mycket litade/litar NB på svensk polis tror du? Och vad de skulle vara i stånd till att göra?
Det är inte svårt att förstå för de som har det minsta empati, vad detta hotet om ens kärestas hälsa och liv innebär. TROTS det uttalandet att om bara NB "erkänner" så blir allt bra med frun, så erkänner han inte. För att han inte kan erkänna det han inte vet något om (och inte har gjort).

Var snäll och sluta trakassera mig med svordomar. Ditt sätt att skriva kan upplevas som hotfullt.
Detta skriver jag i sann "kollegial" anda, du vet.

Känner mig inte som en kollega till dig. Svordomar? Närdå? Jag går igång på stupiditet förstår du. När någon förvränger fakta och skarvar i med egna fantasier vill jag gärna gå i svaromål.
Beträffande fotovisningen så kunde den göras bättre. Först skulle man visat Yvonne Fletcher i dödskamp utanför Libyens ambassad i London. Sedan Rachel Corrie krossad av en Israelisk Caterpillar i Ramallah. Först därefter bilderna på Lisa. Då hade man kunnat utröna om Irina bara var allmänt känslig eller om hon reagerade som hon reagerade för att hon visste det hon visste. Jag tror att hon visste mycket väl att det var hennes man som var Lisas mördare. Hennes reaktion var ju till och med somatisk. Och man måste bryta igenom hennes skal av förnekelse och bagatellisering av Nerijus brott. Lisa hade inte bara ramlat och slagit huvet i en sten eller vad hon nu i sitt inre målade upp för bild för att motivera för sig själv att fortsätta stödja Nerius historia.
2016-12-22, 01:08
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Känner mig inte som en kollega till dig. Svordomar? Närdå? Jag går igång på stupiditet förstår du. När någon förvränger fakta och skarvar i med egna fantasier vill jag gärna gå i svaromål.
Beträffande fotovisningen så kunde den göras bättre. Först skulle man visat Yvonne Fletcher i dödskamp utanför Libyens ambassad i London. Sedan Rachel Corrie krossad av en Israelisk Caterpillar i Ramallah. Först därefter bilderna på Lisa. Då hade man kunnat utröna om Irina bara var allmänt känslig eller om hon reagerade som hon reagerade för att hon visste det hon visste. Jag tror att hon visste mycket väl att det var hennes man som var Lisas mördare. Hennes reaktion var ju till och med somatisk. Och man måste bryta igenom hennes skal av förnekelse och bagatellisering av Nerijus brott. Lisa hade inte bara ramlat och slagit huvet i en sten eller vad hon nu i sitt inre målade upp för bild för att motivera för sig själv att fortsätta stödja Nerius historia.
#nopomil verkar tycka att det är värre för Irina att få se bilderna av sin mans verk än det är för familjen Holm att mista en dotter/syster på det här mardrömslika sättet. I vart fall har jag aldrig sett en medkännande kommentar om familjen från hans håll.
Det är bara mördaren och hans fru det är synd om.
2016-12-22, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Frågan om varför Nerijus tiger är omöjligt att svara på, men jag tror att han kan ha varit ett vittne till händelserna framför cafeet. Han kanske såg SUV:n som stog framför cafeet och tog Lisa med sig. Från spritfabrikens håll är det ju klarsyn mot cafeet. Föraren i SUV:en kan ha sett Nerijus och kände igen honom. Vittnet måste tystas ner. Nerijus blev en lämplig syndabock.

Ett bra försök till en alternativ teori, det är dock sista meningen som haltar.

Detta hade mycket väl kunnat hänt i verkligheten. Problemet är bara att även NB hade till 100% säkerhet hittats mördad, förmodligen i skåpet intill Lisa.
2016-12-22, 02:57
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag tycker också att det är en underlig fråga. "Varför dödade du min dotter?" är en mer naturlig fråga i sammanhanget.

Nytt försök...

På vilket sätt skulle det vara mer naturlig?

Frågan som Stefan ställde till Nerijus och försvaret om vad Nerijus fingrar gjorde innanför hans dotters byxor kom ju innan TR-domen, Nerijus var ju inte dömd än, det kom i inledningen av TR förhandlingarna så frågan var helt korrekt ställt oavsett vad du och din "vapendragare" bjäbbar om.

Citat:
Visste han att det var självmord?

Det var inget självmord utan mord utförd av Nerijus som blev dömd i två instanser, av enig jury, till livstid för mord. Det har vi ju diskuterat innan. Har du redan glömt det igen?
2016-12-22, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
De där "fingrarna" levde sitt eget liv på nätet innan SH uttalande dem i rätten. Det har inget med självmord att göra - däremot med planteringen. Och hur vidhäftning skulle stödja fantasierna.
Ordet "fingrar" är helt enkelt mycket användbart att använda för vilseledarna och hur de ville peka ut syndabocken.

I det här sammanhanget är det också viktigt att komma ihåg SH:s vredesutbrott när "Kammarspelet i Martorp" utmanades. DET var känsligt.

LH är mördad eller dräpt.

Intressant. Du anser att NB:s fingrar hade med planteringen att göra. Du börjar klarna och komma till samma slutsats som den eminenta polisutredningen.
2016-12-22, 03:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, normal oro när man är ansvarig för försvinnandet och vet var kroppen finns. Vi är återigen överens.
Ja, självklart eftersom han mördat henne. Dock diskuterade jag med en som ser honom som en slags moder Theresa.
Det var väldigt vad du vill vara överens med mig gång efter annan, trodde inte din grandiositet tillät sådana utsvävningar bland palmbladen.

Ska du ta och besvara inlägget eller försöker du byta ämne?
Vi diskuterade empati:
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm
Senast redigerad av develi 2016-12-22 kl. 03:15.
2016-12-22, 03:37
Medlem
Citat:
Jag tycker också att det är en underlig fråga. "Varför dödade du min dotter?" är en mer naturlig fråga i sammanhanget.

Det verkar som om pappan är mer upprörd över skändningen av dotterns kropp än själva mordet. Visste han att det var självmord? Om man ska fortsätta att spekulera kring det kan man fundera på hur han kunde veta det. "Fickringningen" låter underlig. Låt oss säga att Lisa ringde och berättade om sina avsikter, och pappan inte tog henne på allvar utan lade på. Han insåg i efterhand att polisen skulle kunna se att telefonsamtalet hade ägt rum, så han hittade på en förklaring för att ingen skulle veta att hans dotter hade begått självmord. Beskrivningen är som ett eko från låsningen av kaféet, men samtalet kom tio minuter senare, vilket pappan inte visste då. Hur kunde ljuden i samtalet så exakt överensstämma med låsningen, så exakt att åtminstone åklagaren trodde det i förhöret med Rebecka i tingsrätten? Ingen i någon domstol ifrågasatte det. Först 1,5 timmar efteråt började han att ringa till Lisa.

Du fortsätter med detta osmakliga ältande om självmord. Varför?

Du har inget som helst belägg för att detta skulle vara fallet. Det verkar mer som att du driver en hatkampanj mot Lisa och hennes familj. Varför?

Eftersom Lisa har blivit brutalt mördad av NB borde det visas empati för hennes familj istället för att komma med osmakliga påståenden.
Senast redigerad av April62 2016-12-22 kl. 03:45.
2016-12-22, 07:21
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Du fortsätter med detta osmakliga ältande om självmord. Varför?

Du har inget som helst belägg för att detta skulle vara fallet. Det verkar mer som att du driver en hatkampanj mot Lisa och hennes familj. Varför?

Eftersom Lisa har blivit brutalt mördad av NB borde det visas empati för hennes familj istället för att komma med osmakliga påståenden.
Kloka ord och självklara frågeställningar.

Dessutom, jämfört med självmords/förtals-"teorin" av #XeniaOnatopp med bihang så framstår t.o.m #Fagro och hans förvirrade jättekonspirationshärva som 99,99% mer trovärdig och sannolik.
2016-12-22, 09:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Nu bjäbbar du som vanligt men skit samma för det du tror har ju inget betydelse.

Att HR gjorde syn är en sak men faktum kvarstår att Nerijus vallades runt på den plats han tog livet av Lisa och det inte bara en gång utan två gånger.

Rekonstruktion på att se när Nerijus skiter i ladan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22077262.ab
Som sagt, ingen rekonstruktion. Ingen möjlighet att se om brottet gick att utföra inom tillgänglig tidsram. Vallningen gällde inte hur brottet gick till, eftersom NB inte medgav medverkan i brottet.
Citat:
Nej, men jag gör - vilket jag skrev. Jag skrev även att huvudtyngden givetvis inte ligger där.
Jag skiter i vad du tror. Åklagaren trodde inte på vittnet.
Citat:
Jo, om hon är på väg att dra.
Han väntade tills bilen hade passerat med att vinka. Då kunde han väntat med att ge sig till känna också. Lisa hade aldrig lämnat mopednyckeln och gått över vägen till någon okänd som stod och vinkade.
Citat:
1. Det har med empati att göra då det är grunden för en altruistisk handling. Lisa beskrivs som oerhört hjälpsam, ställer upp spontant, är serviceinriktad - och skulle hjälpa en människa i nöd.

2. Däremot inte kliva in i ladan med NB eller gå fram och ta kontakt själv.
Blyg och reserverad i andra sammanhang har ingenting med aktuell situation att göra. Han söker kontakt, han är i nöd, han behöver hjälp.

3. Att bli abrupt attackerad, i en för henne trygg miljö på dagtid, av en person hon tror har gott uppsåt och behöver hjälp gör att hon blir totalt överraskad.

4. Kombinationen empatisk personlighet-trygg miljö-totalt överraskad- späd kvinna gör att hon är helt oförberedd och kan inte försvara sig mot blixtattacken.
Det är på samma sätt som att ha ett lugnt samtal med en leende psykpatient som helt utan förvarning sätter en rak höger rätt i trynet.
Det var tryggt utanför arbetsplatsen, inte utanför ladan.
Citat:
Tala du om för mig hur 165 cm, c:a 50 kg tonåring, helt mentalt oförberedd och som får en vältränad hantverkararm runt halsen, som tappar balansen, kan inte sparka, kan inte bita och försöker dra bort armen för att komma loss. ska kunna ge motvärnsskador.
Har hon handskar på - vilket är mycket sannolikt - ger det än mindre möjlighet att riva, klösa.
Lisa hade inte varit oförberedd, enligt AB.
Citat:
Inte med handskar på.
Hon hade inte handskar på sig hela tiden. Lyckades hon ta sig loss en gång kunde hon ta sig loss en gång till. Han skulle ha säkrat händerna.
Citat:
Han beskriver helt tvärtom. Att hon blir totalt överraskad till skillnad om man är på vakt i en mörk park. Att barn, kvinnor och sjuka inte kan försvara sig. Han talar om att hon kan vara avsvimmad vid hängning, att klädesplagg kan ha använts så hon inte kan värja sig - han beskriver flertal faktorer som inte ger motvärnsskador.
NB har ett övertag både mentalt och fysiskt.
Hon var trygg på östra sidan av vägen, utanför arbetsplatsen.
Citat:
17 minus 4 minuter. NBs egentid, hans njutning - sen skiter han blankt i henne som använd förbrukningsvara.
Tidsramen blev naggad i kanten, som jag skrev. Jag vill se en rekonstruktion.
Citat:
Uppskattning och att klocka tid hemma i fåtöljen är uppenbart inte din starka sida.

Det har givetvis att göra med vart han ser Adriana. Ju längre tid det tar för henne att jogga till stationen, ju högre hastighet han har med bilen - ju mer breddas tidsspegeln.

18 sekunder är totalt galet på den sträckan även om han ser henne vika av vid korsningen.
Usain Bolt har världsrekord på 200 meter med tid 19.9 sek.
... Han joggade knappast.
Du förstår fortfarande inte. Från det att han kan ha sett Adriana tills han parkerade utanför kopplingsstationen gick det högst 18 sekunder. Under den tiden måste han ha planerat attacken, även om han hann finslipa den medan han väntade på att Adriana skulle dyka upp. Han luktade mycket rök, när fick han tid att röka?
Citat:
För att han är en organiserad förövare (delvis mixed då han går bananas på grusvägen):
Tre-stegs (kontaktplats, mordplats, dumpning).
Planerad, välinrunkad scen från kontakt till dumpning där han är både manusförfattare och huvudrollsinnehavare.
Han ämnar komma undan mordet.

Skåpet är en lämplig avstjälpningsplats men högst troligt tillfällig.
Han är garanterat inte klar vid Martorp och inbillar sig att han osedd ska ta sig dit tillbaka. Hade du försökt baka in nekrofili i denna del hade du framstått som mer trovärdig relaterat till vetenskapen.
Med det inte sagt att jag tror att så är fallet.
Han är en grymt obehaglig och bedräglig person som tänder på makt och kontroll och vore snart ute och letade mer offer om han kommit undan (cooling off period).
Organiserad, som har handskar på sig i inledningen för att inte lämna spår, och ändå lämnar tio DNA-spår? Haha.
Citat:
Vad är det som tar sån tid i ladan enligt dig om han redan förberett både mentalt (månader) och praktiskt.
Som du skrev: på fyra minuter är det över.
Inte bara i ladan. Dessutom, fyra minuter är kortaste tiden från strypning till död. Han skulle locka en tveksam tjej över vägen, övermanna, fånga in henne igen, få henne att gå till mjölkrummet, hänga, tejpa, klä av mm.mm. Jag vill se en realistisk rekonstruktion innan jag tror att det är möjligt.
Citat:
Glömde en mening.
För att han inte är så urbota korkad att han inbillar sig att de skulle tro att det är självmord (arrangerat) gällande en ung tjej som sagt hej då till sina arbetskamrater då hon slutat jobbet och är på väg hem.
När skulle hon annars göra det? Innan hon har sagt hej då till arbetskamraterna? Nu fick hon minst två timmar innan någon kom och letade.
Citat:
För att tejp (eller tejprester) lämnar spår.
Tejprester hade lätt kunnat undvikas.
Citat:
För att han ville ta bort kroppen från arbetsplatsen (koppling till sig själv, fåtal anställda) och eliminera alla risker gällande DNA.
Bättre att Lisa hittas självmördad på en arbetsplats än mördad på en annan.
Citat:
För att han egna fantasier följs från A till Ö.

Att han i all upphetsning gjorde bort sig kunde han inte förutse i sina runkplaner.
Det är väl vad många faller på (kåthet, stress, adrenalin, eufori, impulsstörningar) förutom ovana, tanklöshet och rent slarv. Det finns många olika faktorer beroende på personlighet, mental kapacitet, emotioner eller rent av personlighetsstörningar.
Jag tyckte du sa att han var organiserad och hade planerat brottet länge, och att han inte runkade.
Citat:
Att bli störd är en annan faktor som hastar på förlopp och kan leda till stress och förändra ett nog så välplanerat förlopp.
Vad störde?
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Blir man exempelvis fasthållen runt midjan så blev Lisa försvarslös, det lämnar inga avvärjningsskador. Det har rättsläkaren själv sagt, tror nog att en rättsläkare vet mer än ett internet troll som dig. Så det uteslutet inte alls Nerijus som GM, och inte heller ladan. Sluta försök att skapa trådsanningar.
Det är ditt antagande. AB sa att miljön var trygg eftersom Lisa saknade avvärjningsskador efter att ha blivit överraskad. I en otrygg miljö är man mer beredd.
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Om man ska göra en förenkling av alternativ-"tänkarnas" statistikpåståenden så kan man säga så här.

1. Mord genom hängning är jätteovanligt
2. Sexualsadistiska mord är jättejätteovanligt.

Men, det som då "stör" dessa påståenden är en ytterligare punkt.

3. Nekrofili är jättejättejätteovanligt.

HUR får man då ihop det i skallen? Och, när nu nekrofili är en ytterst sällsynt parafili, mycket mera ovanlig än sexuell sadism - hur stor är chansen att denna ytterst sällsynta nekrofil plötsligt korsar en nyss avliden, hängd flickas väg i denna landsortshåla?
Teorin är inte ens värd att besvara när alla fakta på bordet med tydlighet talar om att det är mord.
Men, kan vara intressant att tänka på hur vissa personer så totalt förvränger verkligheten och dessutom felaktigt använder statistik i syfte att backa upp sin teori. Dock - och det är viktigt - så bortser man från annan statistik, den som visar att man hittar på och manipulerar till ett osannolikt händelseförlopp.

Det du skriver om att "narcissisten höjer sig själv genom att trycka ner andra" - stämmer mycket väl in på Nerijus och många andra kvinnomisshandlare och kvinnomördare. Psykisk misshandel, att "trycka ner" någon annan för att därigenom få mera makt, mera "värde" är nog mycket vanligt förekommande inom "genren".

En narcissist tror sig ju vara förmer än andra, tror sig vara en mycket betydelsefull person med kunskaper och förmågor utöver det vanliga. Känner sig överlägsen andra, kräver särbehandling och är mycket överdrivet känslig för kritik då "överlägsenheten" egentligen bottnar i ett urbota dåligt självförtroende och självkänsla. Kritisera inte en narcissist, då kan man förvänta sig det mesta.
Narcissism kan man känna doften av både lite här och där.
Jag förstår att Irina och Aivaras tassade på tå där hemma när Nerijus var där.
De var rädda för hans humörsvängningar, vana att vara undergivna och hunsade.
Nerijus var ju den som bestämde.
Ifrågasätt inte honom.
Belägg för det fetstilta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in