Citat:
Ursprungligen postat av
PantherE
Nu bjäbbar du som vanligt men skit samma för det du tror har ju inget betydelse.
Att HR gjorde syn är en sak men faktum kvarstår att Nerijus vallades runt på den plats han tog livet av Lisa och det inte bara en gång utan två gånger.
Rekonstruktion på att se när Nerijus skiter i ladan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22077262.ab
Som sagt, ingen rekonstruktion. Ingen möjlighet att se om brottet gick att utföra inom tillgänglig tidsram. Vallningen gällde inte hur brottet gick till, eftersom NB inte medgav medverkan i brottet.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Nej, men jag gör - vilket jag skrev. Jag skrev även att huvudtyngden givetvis inte ligger där.
Jag skiter i vad du tror. Åklagaren trodde inte på vittnet.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jo, om hon är på väg att dra.
Han väntade tills bilen hade passerat med att vinka. Då kunde han väntat med att ge sig till känna också. Lisa hade aldrig lämnat mopednyckeln och gått över vägen till någon okänd som stod och vinkade.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
1. Det har med empati att göra då det är grunden för en altruistisk handling. Lisa beskrivs som oerhört hjälpsam, ställer upp spontant, är serviceinriktad - och skulle hjälpa en människa i nöd.
2. Däremot inte kliva in i ladan med NB eller gå fram och ta kontakt själv.
Blyg och reserverad i andra sammanhang har ingenting med aktuell situation att göra. Han söker kontakt, han är i nöd, han behöver hjälp.
3. Att bli abrupt attackerad, i en för henne trygg miljö på dagtid, av en person hon tror har gott uppsåt och behöver hjälp gör att hon blir totalt överraskad.
4. Kombinationen empatisk personlighet-trygg miljö-totalt överraskad- späd kvinna gör att hon är helt oförberedd och kan inte försvara sig mot blixtattacken.
Det är på samma sätt som att ha ett lugnt samtal med en leende psykpatient som helt utan förvarning sätter en rak höger rätt i trynet.
Det var tryggt utanför arbetsplatsen, inte utanför ladan.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Tala du om för mig hur 165 cm, c:a 50 kg tonåring, helt mentalt oförberedd och som får en vältränad hantverkararm runt halsen, som tappar balansen, kan inte sparka, kan inte bita och försöker dra bort armen för att komma loss. ska kunna ge motvärnsskador.
Har hon handskar på - vilket är mycket sannolikt - ger det än mindre möjlighet att riva, klösa.
Lisa hade inte varit oförberedd, enligt AB.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Inte med handskar på.
Hon hade inte handskar på sig hela tiden. Lyckades hon ta sig loss en gång kunde hon ta sig loss en gång till. Han skulle ha säkrat händerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Han beskriver helt tvärtom. Att hon blir totalt överraskad till skillnad om man är på vakt i en mörk park. Att barn, kvinnor och sjuka inte kan försvara sig. Han talar om att hon kan vara avsvimmad vid hängning, att klädesplagg kan ha använts så hon inte kan värja sig - han beskriver flertal faktorer som inte ger motvärnsskador.
NB har ett övertag både mentalt och fysiskt.

Hon var trygg på östra sidan av vägen, utanför arbetsplatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
17 minus 4 minuter. NBs egentid, hans njutning - sen skiter han blankt i henne som använd förbrukningsvara.
Tidsramen blev naggad i kanten, som jag skrev. Jag vill se en rekonstruktion.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Uppskattning och att klocka tid hemma i fåtöljen är uppenbart inte din starka sida.
Det har givetvis att göra med vart han ser Adriana. Ju längre tid det tar för henne att jogga till stationen, ju högre hastighet han har med bilen - ju mer breddas tidsspegeln.
18 sekunder är totalt galet på den sträckan även om han ser henne vika av vid korsningen.
Usain Bolt har världsrekord på 200 meter med tid 19.9 sek.
... Han joggade knappast.
Du förstår fortfarande inte. Från det att han kan ha sett Adriana tills han parkerade utanför kopplingsstationen gick det högst 18 sekunder. Under den tiden måste han ha planerat attacken, även om han hann finslipa den medan han väntade på att Adriana skulle dyka upp. Han luktade mycket rök, när fick han tid att röka?
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
För att han är en organiserad förövare (delvis mixed då han går bananas på grusvägen):
Tre-stegs (kontaktplats, mordplats, dumpning).
Planerad, välinrunkad scen från kontakt till dumpning där han är både manusförfattare och huvudrollsinnehavare.
Han ämnar komma undan mordet.
Skåpet är en lämplig avstjälpningsplats men högst troligt tillfällig.
Han är garanterat inte klar vid Martorp och inbillar sig att han osedd ska ta sig dit tillbaka. Hade du försökt baka in nekrofili i denna del hade du framstått som mer trovärdig relaterat till vetenskapen.
Med det inte sagt att jag tror att så är fallet.
Han är en grymt obehaglig och bedräglig person som tänder på makt och kontroll och vore snart ute och letade mer offer om han kommit undan (cooling off period).
Organiserad, som har handskar på sig i inledningen för att inte lämna spår, och ändå lämnar tio DNA-spår? Haha.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Vad är det som tar sån tid i ladan enligt dig om han redan förberett både mentalt (månader) och praktiskt.
Som du skrev: på fyra minuter är det över.
Inte bara i ladan. Dessutom, fyra minuter är kortaste tiden från strypning till död. Han skulle locka en tveksam tjej över vägen, övermanna, fånga in henne igen, få henne att gå till mjölkrummet, hänga, tejpa, klä av mm.mm. Jag vill se en realistisk rekonstruktion innan jag tror att det är möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Glömde en mening.
För att han inte är så urbota korkad att han inbillar sig att de skulle tro att det är självmord (arrangerat) gällande en ung tjej som sagt hej då till sina arbetskamrater då hon slutat jobbet och är på väg hem.
När skulle hon annars göra det? Innan hon har sagt hej då till arbetskamraterna? Nu fick hon minst två timmar innan någon kom och letade.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
För att tejp (eller tejprester) lämnar spår.
Tejprester hade lätt kunnat undvikas.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
För att han ville ta bort kroppen från arbetsplatsen (koppling till sig själv, fåtal anställda) och eliminera alla risker gällande DNA.
Bättre att Lisa hittas självmördad på en arbetsplats än mördad på en annan.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
För att han egna fantasier följs från A till Ö.
Att han i all upphetsning gjorde bort sig kunde han inte förutse i sina runkplaner.
Det är väl vad många faller på (kåthet, stress, adrenalin, eufori, impulsstörningar) förutom ovana, tanklöshet och rent slarv. Det finns många olika faktorer beroende på personlighet, mental kapacitet, emotioner eller rent av personlighetsstörningar.
Jag tyckte du sa att han var organiserad och hade planerat brottet länge, och att han inte runkade.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Att bli störd är en annan faktor som hastar på förlopp och kan leda till stress och förändra ett nog så välplanerat förlopp.
Vad störde?
Citat:
Ursprungligen postat av
henkess
Blir man exempelvis fasthållen runt midjan så blev Lisa försvarslös, det lämnar inga avvärjningsskador. Det har rättsläkaren själv sagt, tror nog att en rättsläkare vet mer än ett internet troll som dig. Så det uteslutet inte alls Nerijus som GM, och inte heller ladan. Sluta försök att skapa trådsanningar.
Det är ditt antagande. AB sa att miljön var trygg eftersom Lisa saknade avvärjningsskador efter att ha blivit överraskad. I en otrygg miljö är man mer beredd.
Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Om man ska göra en förenkling av alternativ-"tänkarnas" statistikpåståenden så kan man säga så här.
1. Mord genom hängning är jätteovanligt
2. Sexualsadistiska mord är jättejätteovanligt.
Men, det som då "stör" dessa påståenden är en ytterligare punkt.
3. Nekrofili är jättejättejätteovanligt.
HUR får man då ihop det i skallen? Och, när nu nekrofili är en ytterst sällsynt parafili, mycket mera ovanlig än sexuell sadism - hur stor är chansen att denna ytterst sällsynta nekrofil plötsligt korsar en nyss avliden, hängd flickas väg i denna landsortshåla?
Teorin är inte ens värd att besvara när alla fakta på bordet med tydlighet talar om att det är mord.
Men, kan vara intressant att tänka på hur vissa personer så totalt förvränger verkligheten och dessutom felaktigt använder statistik i syfte att backa upp sin teori. Dock - och det är viktigt - så bortser man från annan statistik, den som visar att man hittar på och manipulerar till ett osannolikt händelseförlopp.
Det du skriver om att "narcissisten höjer sig själv genom att trycka ner andra" - stämmer mycket väl in på Nerijus och många andra kvinnomisshandlare och kvinnomördare. Psykisk misshandel, att "trycka ner" någon annan för att därigenom få mera makt, mera "värde" är nog mycket vanligt förekommande inom "genren".
En narcissist tror sig ju vara förmer än andra, tror sig vara en mycket betydelsefull person med kunskaper och förmågor utöver det vanliga. Känner sig överlägsen andra, kräver särbehandling och är mycket överdrivet känslig för kritik då "överlägsenheten" egentligen bottnar i ett urbota dåligt självförtroende och självkänsla. Kritisera inte en narcissist, då kan man förvänta sig det mesta.
Narcissism kan man känna doften av både lite här och där.
Jag förstår att Irina och Aivaras tassade på tå där hemma när Nerijus var där.
De var rädda för hans humörsvängningar, vana att vara undergivna och hunsade.
Nerijus var ju den som bestämde.
Ifrågasätt inte honom.
Belägg för det fetstilta?