2016-12-20, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel22
Vad Arnes Fru häver ur sig saknar betydelse.
Hon är ju inte heller helt säker.
Hon tyckte att hon såg Irina och 2 män...vilka män...vad var kl: exat ?
Du försöker bara försvara din NB..hur många bevis du än får framför näsan.

O.B.S. TILL ER ATT, NI SKA BERÄTTA FÖR POLISEN ATT HAN HAR VARIT HEMMA
VID ARTON TIDEN
Ja att han var hemma vid arton tiden ja
STÄLLER NI FRÅGAN VARFÖR HAN VILL ATT NI SKA BERÄTTA DETTA?
Nej, jag frågade absolut inte, för det var två personer som följde gick bakom oss som följde
efter oss och det var då han sa det

NB,s egen bror redogör att NB INTE var hemma kl: 18.00, är det så svårt att läsa.??

Glöm inte att NB's bror var själv misstänkt och var räd att bli dömd och sa allt vad behövdes för att rädda sig själv.
Fl ljög och manipulerade sanningen för att övertyga honom att det var NB och för att få honom att vittna mot NB.
Det största effekt för AB gjorde när fl sa att det hittades NB's sperma på mordplatsen.
Det är manipulering av sanningen - sperma hittades i andra lokalen, inte i den lokal där man tror att L dödades.
Det var deras strategi att knäcka NB's alibi.
NB hade alibi från sin familj och från andra vittne. För att döma honom behövdes att knäcka hans alibi. Lite lögn här, lite där, och de flesta blivit övertygade att det var NB. De flesta men inte alla, det är många som ser hur grovt spikat är detta fallet och att det inte stämmer många saker.
Hela fallet är präglad av manipulering av sanningen, man ser det när an läser fup.
Även i litauiska tidningar har skrivits lögner - det hat skrivits att hos litauer hittades Lisas tillhörigheter och att det hittades sperma på L kläder. Det är inte sant.
2016-12-20, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Arne Jönsson visste om att Nerijus var oskyldig till mordet på Lisa, det fick han reda på genom ett telefonsamtal innan 20.00 den 7 juni av en kvinna att Lisa var borta.
Sedan hade en vän till ekonomichefen mött Lisa 18.30 den 7 juni när hon kom körande på mopeden från Blomberg.
Förhören med Arne och ekonomichefen de misstänkliggör inte Nerijus på något vis utan istället framför honom positivt, de kunde naturligtvis inte påstå att han var oskyldig, men som de visste om.
Arne Jönsson förtjänar all respekt som en person som inte föll undan utan hade kurage och stod upp för rättvisan, samma sak med ekonomichefen.
Irina var helt säker på att Nerijus fanns i bostaden från 18.40 - 20.00 som hon vittnade under ed från Litauen för Hovrätten, det här Irinas vittnesmål motsatte andra vittnen som Gustavs, Annikas och Maj och Lars vittnesmål, och därför avfärdades Irinas vittnesmål.
Om Irinas vittnesmål hade accepteras hade det blivit frikännande för Nerijus, och Tingsrättens dom hade varit felaktig och hela fallet hade hamnat på ruta 1.

Det fanns väl ingen orsak för Arne Jönsson att vara missbelåten att en massa människor trampade ned grödan på fälten han kunde begära en skälig ersättning för det som han hade rätt till.
Vid samtal med Arne Jönsson var han inte missbelåten, men skulle begära ersättning om skador uppkommit, som de säkert gjort och kanske i mycket stor omfattning, men allt beror på kravet han ställer.
Man kan utan överdrift påstå att det var en impotent ledning, för den här utredningen om mordet på Lisa.

Håller med att det var en impotent ledningen för den här utredningen. Det var precis som Leif WG P sa om de och deras kompetens.
Utredningen är skyldiga för samhället att hitta en riktig mördare inte en syndabock.
Att hitta en syndabock betyder att man inte hittat en mördare och att han är fri.
2016-12-20, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Glöm inte att NB's bror var själv misstänkt och var räd att bli dömd och sa allt vad behövdes för att rädda sig själv.
Fl ljög och manipulerade sanningen för att övertyga honom att det var NB och för att få honom att vittna mot NB.
Det största effekt för AB gjorde när fl sa att det hittades NB's sperma på mordplatsen.
Det är manipulering av sanningen - sperma hittades i andra lokalen, inte i den lokal där man tror att L dödades.
Det var deras strategi att knäcka NB's alibi.
NB hade alibi från sin familj och från andra vittne. För att döma honom behövdes att knäcka hans alibi. Lite lögn här, lite där, och de flesta blivit övertygade att det var NB. De flesta men inte alla, det är många som ser hur grovt spikat är detta fallet och att det inte stämmer många saker.
Hela fallet är präglad av manipulering av sanningen, man ser det när an läser fup.
Även i litauiska tidningar har skrivits lögner - det hat skrivits att hos litauer hittades Lisas tillhörigheter och att det hittades sperma på L kläder. Det är inte sant.

Hur du än vrider och vänder på dina fantasier kan du inte komma ifrån FAKTA.
Det är inte några manipuleringar.
Det är bara dina hjärnspöken som dansar Tango i otakt.

Det går inte att komma ifrån att brodern redogjorde att NB inte var hemma 18.00.
All teknisk bevisning, vittnen, hustrun som ljuger,,,,,ja listan kan göras lång.
NB är den usla mörderen som dödade Lisa.
Försök att fatta det, så kanske hjärnspöken lugnar ner sig.
2016-12-20, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag tror att de alternativtroende har en dålig receptiv förmåga (förmågan att läsa och förstå sammanhanget) och kryddar detta med selektiv läsning, d.v.s man väljer ut den information man vill ska "gå in" - man väljer att bara fokusera på den information som på något vis är fördelaktig för den man försvarar och ömmar för, nämligen den baltiske mördaren och gästarbetaren Nerijus.
Nerijus den förskräcklige säger jag men "Nerijus den empatiske" kallar alternativarna honom.

Vad Arnes fru "hävde ur sig" är inte så intressant, inte heller allt det som Arne hävde ur sig heller.
Han var ju väldigt missbelåten över att polisen kom och "tog över" hans marker och han var väl inte direkt van vid att ha någon "över" sig som han är tvungen att respektera.
Irriterad och förmodligen skamsen var han också över att de haffade hans pöjk, hans egendom - den livegne gästarbetaren Nerijus.
Usch och fy, så hemskt! Komma här och domdera, vilka fräcka poliser!

Och han försvarade ju Nerijus som om han vore hans egen son. Försvarade därmed sig själv också för ingen skugga skulle väl falla över honom? Hade han anställt en baltisk mördare, hade han ingen koll, kände han inte sin personal? Var det p.g.a snålhet han dragit dit gästarbetare istället för svenska arbetare? För att slippa betala för rimliga arbetsvillkor och löner?

Jag tänker att det nog är ganska självklart att Arnes fru helst ville försöka backa upp sin dominerande man med hans version av den oskyldige, arbetssamme gästarbetaren.
Tror att risken finns att det påverkade lite vad hon "såg".
Hjälper och stöttar sin man.

Det gjorde ju även Irina, försökte hjälpa sin man.
Men, hennes lögner blev alldeles för uppenbara.
Hjälper sin man men stjälper sig själv.
Hon kan ju inte direkt må bra av att tänka på monstret hon levt med, vad han gjorde mot Lisa och att HON sen försvarade honom genom lögner i rätten.
Vem klarar att hantera sådant utan att det tär på psyket?

En bra redogörelse hur verkligheten kan se ut.

Varken AJ eller hans hustru ville bli störda av massa poliser, och att det också kryllade av militär och
MP.
1000 tals personer är på AJ,s ägor som han har svårt att gilla.
Men alla fakta går inte att komma ifrån.

Nu väntar Vi bara på att NB ska ut ur landet för all evighet.
Visserligen tror jag han kommer få det MYCKET svårt i Litauen bland Råbarkade och härdade kriminella personer som NB nu ska dela rum med.

BARA ATT VÄNTA och SE:
2016-12-20, 11:30
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Håller med att det var en impotent ledningen för den här utredningen. Det var precis som Leif WG P sa om de och deras kompetens.
Utredningen är skyldiga för samhället att hitta en riktig mördare inte en syndabock.
Att hitta en syndabock betyder att man inte hittat en mördare och att han är fri.
Fetat: Vad är det du håller med skribenten om egentligen, att ledningen hade problem med impotens eller? De enda officiella uppgifterna som finns om potensproblem är de uppgifter som Irina lämnade om Nerijus. Hon "fick jobba" för att han skulle få erektion, t.o.m på bröllopsnatten. Du menar kanske att ledningen för utredningen var lite slaka och kraftlösa, ungefär som IB beskrev NB:s försök till normalt sex med henne?

Så här skrev LGWP bl.a efter att ha fått tagit del av FUP:
Citat:
För en vecka sedan fick jag så tillfälle att läsa förundersökningen om mordet på Lisa Holm. En närmast exemplarisk polisutredning på 2000 sidor – vilket dock sällan är något givet styrkebesked i sådana här sammanhang – men som just i det här fallet präglas av ett systematiskt juridiskt tänkande och ett polisiärt hantverk som vittnar om både kreativitet, stor noggrannhet och en ytterst omfattande arbetsinsats. Svensk polis när den är som bäst och därför också bevisning när den är som tyngst.
En helhet bestående av fyra delar, tillsammans starka nog för att uppfylla lagens krav på det hårdaste straffet som vi kan döma någon till här i landet, livstids fängelse, och utan att vi för den skull har behövt tumma på den rättssäkerhet som ibland håller tänkande och kännande människor sömnlösa om natten.
Citat:
Dagens spaningar är inställda. Skälen till detta torde framgå av det tidigare sagda och det som det handlar om. Dessutom har åklagaren och poliserna redan gjort det jobbet åt mig. Tillika gjort det på ett sätt som varken lämnar utrymme för mina ironier, sarkasmer, ifrågasättanden eller allmänna spetsfundigheter. Ni hade rätt och jag hade lyckligtvis fel.
http://www.expressen.se/kronikorer/l...angelsestraff/

#Sudarma, i vilken del av Professorns krönika står det du håller med honom om angående polisens kompetens?
Var det denna mening?

"Svensk polis när den är som bäst och därför också bevisning när den är som tyngst."
2016-12-20, 13:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En åklagare som inte tar med ett vittne som såg mördaren tror givetvis inte på vittnet.
Nej, men jag gör - vilket jag skrev. Jag skrev även att huvudtyngden givetvis inte ligger där.
Han har tillräckligt för att gärningsbeskrivning ska vara trovärdig till skillnad mot din.
Citat:
Jag missade den inte, några sekunder hade inte gjort något.
Jo, om hon är på väg att dra.
Citat:
Det har inget med empati att göra, hon var inte avvisande. Däremot på sin vakt och hade fått motvärnsskador.
1. Det har med empati att göra då det är grunden för en altruistisk handling. Lisa beskrivs som oerhört hjälpsam, ställer upp spontant, är serviceinriktad - och skulle hjälpa en människa i nöd.

2. Däremot inte kliva in i ladan med NB eller gå fram och ta kontakt själv.
Blyg och reserverad i andra sammanhang har ingenting med aktuell situation att göra. Han söker kontakt, han är i nöd, han behöver hjälp.

3. Att bli abrupt attackerad, i en för henne trygg miljö på dagtid, av en person hon tror har gott uppsåt och behöver hjälp gör att hon blir totalt överraskad.

4. Kombinationen empatisk personlighet-trygg miljö-totalt överraskad- späd kvinna gör att hon är helt oförberedd och kan inte försvara sig mot blixtattacken.
Det är på samma sätt som att ha ett lugnt samtal med en leende psykpatient som helt utan förvarning sätter en rak höger rätt i trynet.

Tala du om för mig hur 165 cm, c:a 50 kg tonåring, helt mentalt oförberedd och som får en vältränad hantverkararm runt halsen, som tappar balansen, kan inte sparka, kan inte bita och försöker dra bort armen för att komma loss. ska kunna ge motvärnsskador.
Har hon handskar på - vilket är mycket sannolikt - ger det än mindre möjlighet att riva, klösa.

De verkar ha grav brist på inlevelseförmåga när det kommer till varma känslor med tanke på hur oerhört märkligt kognitivt resonemang du för.
Citat:
Med tanke på att hon lyckades slita sig loss fanns det stor risk för klössår. Han hade säkrat händerna direkt.
Inte med handskar på.
Citat:
AB förväntade sig motvärnsskador.
Han beskriver helt tvärtom. Att hon blir totalt överraskad till skillnad om man är på vakt i en mörk park. Att barn, kvinnor och sjuka inte kan försvara sig. Han talar om att hon kan vara avsvimmad vid hängning, att klädesplagg kan ha använts så hon inte kan värja sig - han beskriver flertal faktorer som inte ger motvärnsskador.
NB har ett övertag både mentalt och fysiskt.
Citat:
Nej, bara fakta som naggar din tidsram i kanten rejält. Det tog minst fyra minuter för Lisa att dö.

17 minus 4 minuter. NBs egentid, hans njutning - sen skiter han blankt i henne som använd förbrukningsvara.
Citat:
Med tanke på den stora mängd argumentförstärkare som du behövde, och de delar av mitt inlägg som du lämnade obesvarat, är det uppenbart att du har problem med att försvara scenariot.
Du stöter på patrull för att du hänger dig åt den mest osannolika teorin som skådats. Du argumenterar långsökt och emellanåt väcker du irritation med din gravt empatilösa text.
Vad jag dock finner patetiskt är dina överdrivna reaktioner.
Du responderar med att ideligen skriva att du är så kränkt och förorättad vid minsta mothugg. Du repeterar argumentförstärkare som om du vore dement med bristande ordförråd.

Patologiskt överkänslig mot kritik men de facto är du på ett allmänt forum och levererar kränkande, empatilösa insinuationer om offret, om hennes föräldrar och vänner - rena fablerna för att stärka din sjuka självmordsteori där du påstår att Lisa ville dö.
Vad förväntar du dig? Att vi ska vifta med palmblad åt din storhet och beundra din helt osannolika självmordsteori?
Svar på frågor ska lämnas separat strax och jag ska komplettera med det du undlåter att svara på.
Senast redigerad av develi 2016-12-20 kl. 14:11.
2016-12-20, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, men jag gör - vilket jag skrev. Jag skrev även att huvudtyngden givetvis inte ligger där.
Han har tillräckligt för att gärningsbeskrivning ska vara trovärdig till skillnad mot din.

Jo, om hon är på väg att dra.

1. Det har med empati att göra då det är grunden för en altruistisk handling. Lisa beskrivs som oerhört hjälpsam, ställer upp spontant, är serviceinriktad - och skulle hjälpa en människa i nöd.

2. Däremot inte kliva in i ladan med NB eller gå fram och ta kontakt själv.
Blyg och reserverad i andra sammanhang har ingenting med aktuell situation att göra. Han söker kontakt, han är i nöd, han behöver hjälp.

3. Att bli abrupt attackerad, i en för henne trygg miljö på dagtid, av en person hon tror har gott uppsåt och behöver hjälp gör att hon blir totalt överraskad.

4. Kombinationen empatisk personlighet-trygg miljö-totalt överraskad- späd kvinna gör att hon är helt oförberedd och kan inte försvara sig mot blixtattacken.
Det är på samma sätt som att ha ett lugnt samtal med en leende psykpatient som helt utan förvarning sätter en rak höger rätt i trynet.

Tala du om för mig hur 165 cm, c:a 50 kg tonåring, helt mentalt oförberedd och som får en vältränad hantverkararm runt halsen, som tappar balansen, kan inte sparka, kan inte bita och försöker dra bort armen för att komma loss. ska kunna ge motvärnsskador.
Har hon handskar på - vilket är mycket sannolikt - ger det än mindre möjlighet att riva, klösa.

De verkar ha grav brist på inlevelseförmåga när det kommer till varma känslor med tanke på hur oerhört märkligt kognitivt resonemang du för.

Inte med handskar på.

Han beskriver helt tvärtom. Att hon blir totalt överraskad till skillnad om man är på vakt i en mörk park. Att barn, kvinnor och sjuka inte kan försvara sig. Han talar om att hon kan vara avsvimmad vid hängning, att klädesplagg kan ha använts så hon inte kan värja sig - han beskriver flertal faktorer som inte ger motvärnsskador.
NB har ett övertag både mentalt och fysiskt.

17 minus 4 minuter.

Du stöter på patrull för att du hänger dig åt den mest osannolika teorin som skådats. Du argumenterar långsökt och emellanåt väcker du irritation med din gravt empatilösa text.
Vad jag dock finner patetiskt är dina överdrivna reaktioner.
Du responderar med att ideligen skriva att du är så kränkt och förorättad vid minsta mothugg. Du repeterar argumentförstärkare som om du vore dement med bristande ordförråd.

Patologiskt överkänslig mot kritik men de facto är du på ett allmänt forum och levererar kränkande, empatilösa insinuationer om offret, om hennes föräldrar och vänner - rena fablerna för att stärka din sjuka självmordsteori där du påstår att Lisa ville dö.
Vad förväntar du dig? Att vi ska vifta med palmblad åt din storhet och beundra din helt osannolika självmordsteori?
Svar på frågor ska lämnas separat strax och jag ska komplettera med det du undlåter att svara på.

Man tappar medvetandet efter ett fåtal sekunder då halspulsådern stryps åt hårt.

Täpper du blodflödet till hjärnan blir personen medvetslös efter 20-40 sekunder,
Det uppstår ganska fort svåra hjärnskador.
Därefter död efter c:a någon minut.
Det kan uppstå brott på tungbenet vid hård strypning, och då är döden ganska
snabb
.
2016-12-20, 14:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Det spelar ingen roll var Adriana befann sig när NB fick syn på henne. Han hade högst 18 sekunder på sig att se henne mellan Stenhagsvägen och kopplingsstationen. 18 sekunder att smida sin plan och iscensätta planen genom att parkera vid kopplingsstationen.
Uppskattning och att klocka tid hemma i fåtöljen är uppenbart inte din starka sida.

Det har givetvis att göra med vart han ser Adriana. Ju längre tid det tar för henne att jogga till stationen, ju högre hastighet han har med bilen - ju mer breddas tidsspegeln.

18 sekunder är totalt galet på den sträckan även om han ser henne vika av vid korsningen.
Usain Bolt har världsrekord på 200 meter med tid 19.9 sek.
... Han joggade knappast.
2016-12-20, 14:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Han har nog spanat in henne tidigare. Intresset väcktes nog vid "presentationen" vi silon. Nationaldagen med firande i familjens sköte för en stor del av Kinnekulles befolkning innebar lite trafik på vägarna. Idealiskt för en predator.
Ja, jag tror inte det var random. Han hade sett henne på dagen och han ser henne troligen starta och passera hans hus vid 18-tiden. Han åker ut med bilen i samma veva:
Hem efter jobbet vid samma tid, tvärt ut och kör en cirkelsåg till LÅ, sen tillbaks till ladan. Hem igen, till Martorp och till Källby.
Han kör plötsligt i alla väderstreck på alla vägar runt Blomberg.

Samma vinkande vid vägen (hjälpsökande) utsattes nog Lisa för nästa dag - dock mer målmedveten och med finjusterat MO eftersom han misslyckdes få med sig A till bilen:

"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag höll ju på och sprang, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."
AB, ljudfil TR)

NB är risktagande. NB är spänningssökande. NB finner njutning i ett helt scenario att bedra kvinnor, förnedra dem och känna makt.

NB är blånekande.
Han skiter fullständigt i om hon känner igen honom. Sin vana trogen kommer han prata sig ur ett eventuellt igenkännande, manipulativ och bedräglig.
Senast redigerad av develi 2016-12-20 kl. 14:39.
2016-12-20, 15:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Varför lämnade inte NB kroppen hängande, påklädd, om brottet var så välplanerat?
För att han är en organiserad förövare (delvis mixed då han går bananas på grusvägen):
Tre-stegs (kontaktplats, mordplats, dumpning).
Planerad, välinrunkad scen från kontakt till dumpning där han är både manusförfattare och huvudrollsinnehavare.
Han ämnar komma undan mordet.

Skåpet är en lämplig avstjälpningsplats men högst troligt tillfällig.
Han är garanterat inte klar vid Martorp och inbillar sig att han osedd ska ta sig dit tillbaka. Hade du försökt baka in nekrofili i denna del hade du framstått som mer trovärdig relaterat till vetenskapen.
Med det inte sagt att jag tror att så är fallet.
Han är en grymt obehaglig och bedräglig person som tänder på makt och kontroll och vore snart ute och letade mer offer om han kommit undan (cooling off period).

Vad är det som tar sån tid i ladan enligt dig om han redan förberett både mentalt (månader) och praktiskt.
Som du skrev: på fyra minuter är det över.

Citat:
Citat:
Vevar i armarna, tar sekunder för henne att gå till vägen. Ställer en fråga.
Blixtattack.
Kort kamp på insidan och övermannad, skräckslagen, hotad och foglig.
För henne forcerat drygt 40 meter.

Strypt medvetslös på 15-20 sek.
Drar upp henne halvstående på knä med förberedda snören. Tejpar huvudet. Drar upp bh/jumper, drar ner byxor.
Död inom 4 min. Ejakulerar.

Skär ner henne, bär några meter till rum bredvid, lägger henne på redan utbredd byggplast.
Skiter diarré.
Bär ut henne i bilen och åker.
Senast redigerad av develi 2016-12-20 kl. 15:12.
2016-12-20, 16:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Varför lämnade inte NB kroppen hängande, påklädd, om brottet var så välplanerat?
Glömde en mening.
För att han inte är så urbota korkad att han inbillar sig att de skulle tro att det är självmord (arrangerat) gällande en ung tjej som sagt hej då till sina arbetskamrater då hon slutat jobbet och är på väg hem.
För att tejp (eller tejprester) lämnar spår.
För att han ville ta bort kroppen från arbetsplatsen (koppling till sig själv, fåtal anställda) och eliminera alla risker gällande DNA.

För att han egna fantasier följs från A till Ö.

Att han i all upphetsning gjorde bort sig kunde han inte förutse i sina runkplaner.
Det är väl vad många faller på (kåthet, stress, adrenalin, eufori, impulsstörningar) förutom ovana, tanklöshet och rent slarv. Det finns många olika faktorer beroende på personlighet, mental kapacitet, emotioner eller rent av personlighetsstörningar.
Att bli störd är en annan faktor som hastar på förlopp och kan leda till stress och förändra ett nog så välplanerat förlopp.
Senast redigerad av develi 2016-12-20 kl. 17:07.
2016-12-20, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Han har nog spanat in henne tidigare. Intresset väcktes nog vid "presentationen" vi silon. Nationaldagen med firande i familjens sköte för en stor del av Kinnekulles befolkning innebar lite trafik på vägarna. Idealiskt för en predator.

Så Kinnekullefolket "firar" nationaldagen hemma i "skötet"?
Att döma av fupen är det hur mycket vittnesmål som helst, om bilar av olika sorter och olika färger, ute och snurrade denna kvällen. Fullt med predatorstyper?

Folk tog promenader, besökte utflyktsmål, var ute red, körde och handlade. Ditt "sköte" får du nog behålla själv.

A:s vittnesmål är redan avfärdad som icke trovärdigt. Inget att diskutera. Tillhör vidhäftningsfantasierna i härvan.

Detta är bara att tex kolla hur det sk utpekandet gått till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in