Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-11, 16:22
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Han som betalade var stenrike pojkvännen som inte körde Porsche Cayenne eller Range Rover utan i stället en sniken Kia. På så sätt hade han han pengar över att finansiera sin hämnd på flickvännen. Han kände nämligen på sig långt i förväg att han skulle få fel soppa.

Just det, han hämnades och fick med sig militären - dom förstod att han hade reella skäl att hämnas och ville inte att han skulle åka dit och vips bestämde man sig för att Nerijus skulle bli syndabock.

Förhandlare tillkallades som organiserade "kammarspelet". På torsdagsnatten planterades Lisa och alla bevis. För vad gjorde militären annars där på torsdagsnatten? Dah?
2017-01-11, 16:27
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Enligt flertal rykten fanns det militär som smög omkring i Blomberg det bör väl ha varit spaningsledningen som tillkallade dem och det skall ha varit första veckan efter Lisas försvinnande som de tycks ha varit aktiva i området enligt rykten.
Vad gjorde militären i Blomberg, därför det här var inte något terroristdåd eller misstanke om något sådant ?

Vadå smög omkring i Blomberg ?
Har du fortfarande inte fattat efter flera år att de hjälpte till i sökarbetet ?
Både i egenskap av att vara vänner till Lisas pappa och som ingående i söken
som gjordes av missing people på polisens begäran .
Att de smög omkring är ju bara ytterligare en fantasi uppfunnen av "hjärngänget" i tråden .
Likaså är ju det så kallade kammarspelet på Martorp ett fantasifoster .
Den ende som spelade teater var ju mördaren Nerijus när han så vänligt pekade ut
var han hade gömt både offret och hennes tillhörigheter .
2017-01-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Vad du skriker. Bättre du svarade på min fråga. Vem bestämde/föreslog att Långsökt skulle kallas in i fallet dvs till Polishuset i Skövde?
Är det känsligt? Varför finns det inte dokumenterat?

Svar på första frågan: uppenbarligen, ja
Svar på andra frågan:
Skövdepolisens vanliga slarv och den normalt slarviga hanteringen kom väl till pass här.

Första frågan är inte för fem öre känslig. Man får förstå att kommunikation nu för tiden kan ske vi ett flertal kanaler. Den mest formella är gammalt hederligt brev. Sedan kan Långström tänkas höra av sig tillbaka via telefon eller mejl och säga att: "visst kan jag komma med ett utlåtande men det kommer att bli högst preliminärt. Jag kan göra ett säkrare utlåtande om jag får mer detaljer. Allra bäst blir det om vi kan träffas öga mot öga så att jag kan få svar på de följdfrågor som troligtvis uppkommer. Och för att ni skall kunna ha omedelbar tillgång till det ni behöver för att svara på det är det bästa att jag kommer till er. "
Men eftersom poliser inte är kognitivt underprivilegierade i allmänhet så räckte det nog med: "jag kommer till er. När passar det?"
Som sagt inte ett skit känsligt. Bara en överhettad hjärna kan få det till det.
Varför stod då inte detta i FUP:et?
Därför att det är ointressant metadata.
För att ta ett annat exempel om vad som inte stod i FUP:et och som har väglett en av dina meningsfränder. XO tror att då teknikerna skar loss snöret runt Lisas hals så skar de mitt i knuten. "Så kan det ha varit för det står inget om det i FUP:et." Men det är också metadata eftersom teknikerna har fått lära sig en rutin för sådant. Mycket av det som är rutin hamnar inte i ett FUP.
2017-01-11, 17:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Och vad vill du säga med det?

Förundersökningsledaren var åklagare Lars-Göran Wennerholm
och den polisiära ledaren Lars Johansson.

militären ingick i sökningen efter Lisa precis som MPS (Missing People Sweden) och frivilliga. Inget konstigt alls med det.
1. Pajasen Nopomil, som om och om igen ställer samma fråga (som om det vore nåt superspännande) har om och om igen skrivit om det samma i huvudtråden och vill ha det till Lindström.

.... Tänkte bara flika in så vederbörande kan släppa sin egenfixering då det är hög tid att leverera en alternativ teori som mördarkramare.

2. För övrigt härstammar allt dravel om militärer från Rönnbäck och Rönnbäck stagnerade vid insinuationer hon med.
Hon saknade belägg, tolkades som tossig och förkastades givetvis.
2017-01-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
"äh, det här funkar nog inte, kanske det var som åklagaren sa i alla fall"?

Jag tror nog att de allra flesta internt laborerar med alternativa förklaringar till enskildheter i åklagarens gärningsbeskrining. Man väger det mot vad som framkommit i FUP och rättegångar. Det är när man kommer till helheten som alternativen havererar. Domarna i målet är ju inte mer än människor de heller så om deras slutsats sammanfaller med det stora flertalet vanliga betraktares av fallet är inte jättemärkligt. Fast de är tvungna att sätta det på pränt på ett sådant sätt att det har täckning av lagen. De gjorde de på ett förtjänstfullt sätt enligt min ringa mening.
2017-01-11, 18:20
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
1. Pajasen Nopomil, som om och om igen ställer samma fråga (som om det vore nåt superspännande) har om och om igen skrivit om det samma i huvudtråden och vill ha det till Lindström.

.... Tänkte bara flika in så vederbörande kan släppa sin egenfixering då det är hög tid att leverera en alternativ teori som mördarkramare.

2. För övrigt härstammar allt dravel om militärer från Rönnbäck och Rönnbäck stagnerade vid insinuationer hon med.

Jag vet, jag har följt fallet om Lisa Holm från start då den från början låg i "Försvunna personer" och sen flyttades till "Aktuella Brott och Kriminalfall", har läst alla inlägg men har själv börjat skriva i tråden någon gång i juni 2015. Att tramsa om militären är helt idiotiskt.

Tittar man på det som nopomil så var det ju klart "militären" först på plats fast då som privatperson och far vilket är helt naturligt och förklarlig. Hade Stefan varit slaktare så hade dom skrikit att slaktarna var först på plats osv.
2017-01-11, 18:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Att tramsa om militären är helt idiotiskt.

Tittar man på det som nopomil så var det ju klart "militären" först på plats fast då som privatperson och far vilket är helt naturligt och förklarlig. Hade Stefan varit slaktare så hade dom skrikit att slaktarna var först på plats osv.
Ja, och frågan som repeterats till leda - vem kallade Långström till Grova brott, Skövde - har Nopomil redan bestämt sig är superspännande och vill att det ska svaras FL Lindström.

Rönnbäck presenterade det mest vansinniga försvar som troligen skådats i svensk historia.

Rönnbäcks fokus var att prata skit om polisen, insinuera att militär ledde förundersökningen samt att Lisas pappa styrde MPS på Martorp.
Fortsättningsvis var NB en på förhand utvald syndabock och Irina det mest trovärdiga kvinna som skådats.

Hon skämde med andra ord ut sig som försvarsadvokat och tog inte vara på sin klients intressen.
Hon kunde inte förankra ett enda av alla konspiratoriska påståenden, hon tog det rätt ur luften.
Hon kunde inte presentera gärningsförlopp och givetvis var det ingen som brydde sig om hennes osannolika fabler.

Detta tjat fortsätter Nopomil - trots att det förkastats i två rättsinstanser.
Nopomil kör i samma anda som Rönnbäck med andra ord - den ena döpte det till Twin Peak, den andra Kammarspelen på Martorp.
Lika värdelösa som melodramatiska.

Ett sannolikt och trovärdigt gärningsförlopp saknas helt.

Självklart är Fu i polisiär regi och självklart kontaktas militär (rekvirerar helikopter, hemvärn kallas in) vid ett stort eftersök.
Har skett som sedvanlig rutin vid försvunna personer likt alla andra fall.
2017-01-11, 18:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ingen VET vart de härrör på Lisas kläder så nån bestämd form i ordval "är" kan inte uttalas. Den skitiga jackan lär inte varit inne i boden då han valt att lägga den i rishögen ute.
Byxor som sitter vid smalbenen är mycket veckade. De veck som ligger närmast huden blir mer missfärgade av kroppsvätska än de veck som ligger längst från. Så, att jeansen skulle ha blivit randiga om de färgats av kroppsvätska. Det är de inte, så vi kan utesluta kroppsvätska. Jeansen blev skitiga av att ligga på golvet eller marken efter att boxor och trosa dragits ned.
Citat:
Om det inte står uttalat ordagrant så klarar inte Xeniaonatopp att extrahera ur ett sammmanhang av vad ALLA säger - vilket helt utesluter andemeningen självmordsbenägen.
Den mening som mamman säger visar att hon inte var psykiskt instabil(vilket är förutsättningen för självmord aka icke psykiskt välbefinnande) och den avrundas med orden " eller annat".
I stället är #develi bra på att hitta på saker som inte står. Det står varken att Lisa inte var självmordsbenägen eller psykiskt stabil.
Citat:
En oerhört korkad slutsats - det beror givetvis på hur avlägset personen gått samt terräng och du borde veta bättre som följer fallen via MPS då personer försvunnit. För att få rätt talar du mot dig själv och framstår som mindre vetande, det är det enda det resulterar i.
Det var inte jag som undanhöll självmordstendenser, så vad jag vet om MPS har inget med saken att göra. Vad visste Lisas mamma om det? Följde hon MPS?
Citat:
En förtvivlad förälder berättar desperat ALLT för att förtvivlat komma på nåt för att hitta sitt barn. Det samma gäller vid svåra suicidala händelser där personen överlevt. Det finns ingen händelse som skapar så mycket tankar och grubbel att försöka komma på orsakssammanhang.

Däremot finns det skitföräldrar som vid barns självmordsörsök försöker dölja vad som hänt - som om det vore en skamfaktor, som sjukt nog anser det drar ner status.
Det är två vitt skilda fenomen.
Känner du Lisas föräldrar tillräckligt väl för att avgöra vilken kategori de tillhör?
Citat:
Det kan hon mycket väl ha gjort om han ser nödställd ut - ropar, vevar i armarna. Det samma uppger hennes far ("om han vore i nöd"). Lämna mopednycklarna är vad som sker om man hastigt ser nåt oförutsett.
Inte om man är så försiktig att man låser hemma på gården. Lisa var inte dum, en kumpan kunde ha rusat fram och stulit mopeden.
Citat:
Du har skrivit att han ignorerat sin dotter då hon uttalat i telefon att hon önskat ta livet av sig.
Du har framställt honom som en dålig pappa.
Nej, jag har spekulerat.

Känd låg argumentationsteknik är att kränka meningsmotståndare. Jag är inte oempatisk, jag tycker det är tråkigt varje gång jag hör talas om ett självmord, särskilt bland unga personer. Men personer begår självmord varje dag, jag kan inte gå och hänga läpp jämt. Jag kände inte Lisa, jag känner inte mer för hennes självmord än för någon annan okänd ung människa som beslutar att ta sitt liv.

Men Lisa begick inte självmord för att ängasoppan tog slut. Det fanns en orsak till det drastiska beslutet, och det låg i skolan, bekantskapskretsen eller familjen. Det är knappast själva skolarbetet som är orsaken, hon hade rätt skapliga betyg från ettan, även om det inte finns något A som systern sa. Den som läser FUP utan skygglappar ser flera indicier, ingen behöver säga rätt ut att Lisa begick, eller kan ha begått, självmord.
  • "Hon lämnade inte ofta hemmet om hon inte stannat kvar i stan efter skolan."
  • "Lisa brukade inte vara på fester o d."
  • "Han hade försökt att vända sina kompisar mot Lisa så hon hade mått lite dåligt."
  • "Lisa hade inte några direkta vänner kvar i Stöpen efter att de börjat på gymnasiet."
  • "Deras mamma och pappa hade också hämtat henne efter de fester hon varit på."
  • "Han hade hämtat Lisa redan klockan 21 på kvällen då hon varit på fester och de andra då hade druckit alkohol. Detta hade Lisa 'fått mycket skit för i skolan'."
Detta visar sammantaget på en flicka som hade anledning att må dåligt.
2017-01-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Första frågan är inte för fem öre känslig. Man får förstå att kommunikation nu för tiden kan ske vi ett flertal kanaler. Den mest formella är gammalt hederligt brev. Sedan kan Långström tänkas höra av sig tillbaka via telefon eller mejl och säga att: "visst kan jag komma med ett utlåtande men det kommer att bli högst preliminärt. Jag kan göra ett säkrare utlåtande om jag får mer detaljer. Allra bäst blir det om vi kan träffas öga mot öga så att jag kan få svar på de följdfrågor som troligtvis uppkommer. Och för att ni skall kunna ha omedelbar tillgång till det ni behöver för att svara på det är det bästa att jag kommer till er. "
Men eftersom poliser inte är kognitivt underprivilegierade i allmänhet så räckte det nog med: "jag kommer till er. När passar det?"
Som sagt inte ett skit känsligt. Bara en överhettad hjärna kan få det till det.
Varför stod då inte detta i FUP:et?
Därför att det är ointressant metadata.
För att ta ett annat exempel om vad som inte stod i FUP:et och som har väglett en av dina meningsfränder. XO tror att då teknikerna skar loss snöret runt Lisas hals så skar de mitt i knuten. "Så kan det ha varit för det står inget om det i FUP:et." Men det är också metadata eftersom teknikerna har fått lära sig en rutin för sådant. Mycket av det som är rutin hamnar inte i ett FUP.

Du skriver mycket men inget om det första mötet med Långsökt i Skövde polishus den 18 september.
Det ska dokumenteras. Så enkelt är det.
Att brevet från tomten Lars Johansson fyra dagar senare är utformat precis så som Långsökt hade velat är naturligtvis ingen slump.
Hur var det nu? "Hata slumpen."

Teknikerna, som likt målsökande robotar styrs av "grenar" i dörrar, som i så fall någon måste ha stoppat in alldeles innan, är klåpare har avhandlats många gånger.
2017-01-11, 19:01
Medlem
Citat:

Många på Blomberg som är tossiga då med tanke på militärhelikoptern samma kväll och vimlandet av militären under veckan.
Du vet väl att FM hemligstämplar sina utredningar? Det kanske är okänt för dig?

Du undviker också den viktiga militära torsdagsnatten. Börjar förstå varför.
2017-01-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ja, och frågan som repeterats till leda - vem kallade Långström till Grova brott, Skövde - har Nopomil redan bestämt sig är superspännande och vill att det ska svaras FL Lindström.

Rönnbäck presenterade det mest vansinniga försvar som troligen skådats i svensk historia.

Rönnbäcks fokus var att prata skit om polisen, insinuera att militär ledde förundersökningen samt att Lisas pappa styrde MPS på Martorp.
Fortsättningsvis var NB en på förhand utvald syndabock och Irina det mest trovärdiga kvinna som skådats.

Hon skämde med andra ord ut sig som försvarsadvokat och tog inte vara på sin klients intressen.
Hon kunde inte förankra ett enda av alla konspiratoriska påståenden, hon tog det rätt ur luften.
Hon kunde inte presentera gärningsförlopp och givetvis var det ingen som brydde sig om hennes osannolika fabler.

Detta tjat fortsätter Nopomil - trots att det förkastats i två rättsinstanser.
Nopomil kör i samma anda som Rönnbäck med andra ord - den ena döpte det till Twin Peak, den andra Kammarspelen på Martorp.
Lika värdelösa som melodramatiska.

Ett sannolikt och trovärdigt gärningsförlopp saknas helt.

Självklart är Fu i polisiär regi och självklart kontaktas militär (rekvirerar helikopter, hemvärn kallas in) vid ett stort eftersök.
Har skett som sedvanlig rutin vid försvunna personer likt alla andra fall.

Du missar en viktig detalj. Det fanns ingen polisiär fu första veckan.
2017-01-11, 19:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du missar en viktig detalj. Det fanns ingen polisiär fu första veckan.
Förundersökning inleddes relativt omgående - via rubriceringen olaga frihetsberövande.

Snyt dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in