2017-03-30, 21:11
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Just 5% var bara ett exempel. Men om vi ska ta ett mer drastiskt exempel: Under 10 år har portföljen ökat enormt i värde och nu har jag plötsligt bara råd att köpa ett innehav som motsvarar 0,5% av portföljens värde, eftersom jag inte har fått någon löneökning under den här tiden och inte har mer pengar att köpa för. Är det då värt det eller måste jag ombalansera? Och hur ombalanserar man egentligen en buy and hold portfölj? (När hela syftet är att sitta kvar på sitt innehav tills man inte längre tror på företagets framtid)
Om en enda aktie har ökat mycket mer än alla andra så att den tar upp oproportionerligt stor andel av portföljen så hade jag sålt en del av den. Med tillräckligt många aktier så är det inte så sannolikt.

Det är en smaksak hur noga man är, men ombalansering är väl inte tänkt till att alla aktier ska ta lika stor andel i portföljen, utan att en hel andelsklass inte ska vara större att det påverkar den risknivån man bestämt sig att hålla sig till.

Så har jag tolkat det i alla fall.
Citera
2017-03-30, 22:03
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Just 5% var bara ett exempel. Men om vi ska ta ett mer drastiskt exempel: Under 10 år har portföljen ökat enormt i värde och nu har jag plötsligt bara råd att köpa ett innehav som motsvarar 0,5% av portföljens värde, eftersom jag inte har fått någon löneökning under den här tiden och inte har mer pengar att köpa för. Är det då värt det eller måste jag ombalansera? Och hur ombalanserar man egentligen en buy and hold portfölj? (När hela syftet är att sitta kvar på sitt innehav tills man inte längre tror på företagets framtid)
Är inte tanken bakom buy and hold att du ska sitta på dussintals bolag eller fler, och handla Efter substansrabatt? Utdelningarna återinvesterar du, och tids nog väger utdelningen mer än ditt egna månadssparande.
Citera
2017-03-31, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tar terminer hänsyn till utdelningar?

Japp.
Citera
2017-03-31, 08:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Japp.

Så om en 1 termin ökar från 1556 kr till 1562 kr så ökar värdet med 6.000 kr?
Senast redigerad av JustZlatan 2017-03-31 kl. 08:58.
Citera
2017-03-31, 08:55
Medlem
Citat:
Så om en 1 termin ökar från 1556 kr till 1562 kr så ökar värdet med 6.000 kr?

100 kr per tick, d.v.s 600kr.
Citera
2017-03-31, 08:58
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
100 kr per tick, d.v.s 600kr.

Det var ju inte så mycket. Då måste man ha några miljoner om det ska vara lönsamt.

Dock förstår jag inte hur man kortar. Man trycker sälj om man inte har något sa du. Men hur säljer man då?
Citera
2017-03-31, 10:08
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Det var ju inte så mycket. Då måste man ha några miljoner om det ska vara lönsamt.

Dock förstår jag inte hur man kortar. Man trycker sälj om man inte har något sa du. Men hur säljer man då?
Man bygger ett berg av jordnötter.
Små dagliga vinster blir en hel del på en månad

1600 kr om dagen blir 33600 på en månad (21 handelsdagar)
Citera
2017-03-31, 10:10
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Man bygger ett berg av jordnötter.
Små dagliga vinster blir en hel del på en månad

1600 kr om dagen blir 33600 på en månad (21 handelsdagar)
Då måste man trada sig till 16 punkter per dag, på omx! Nästintill omöjligt.
Citera
2017-03-31, 11:29
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Är inte tanken bakom buy and hold att du ska sitta på dussintals bolag eller fler, och handla Efter substansrabatt? Utdelningarna återinvesterar du, och tids nog väger utdelningen mer än ditt egna månadssparande.

Ja juste utdelningarna hade jag inte tänkt på, så småningom blir ju de större än mitt eget månadssparande.
Menar du att jag ska köpa fler andelar i ett bolag när priset sjunker trots att det fundamentala är oförändrat eller till och med förbättras, och jag fortfarande har förtroende för bolagets framtid?
Då blir ju nästa fråga: När slutar jag utöka portföljen med nya bolag och istället ökar mitt innehav i de redan anskaffade bolagen?
Citera
2017-03-31, 12:10
Medlem
JustZlatans avatar
Finns det något instrument som har 1000x hävstång? Då behöver man bara satsa en liten summa och hoppas på det bästa.
Citera
2017-03-31, 12:18
Medlem
Citat:

Tja, return on investment är ganska högt när man bara behöver slanta upp en bråkdel av det nominella. Man kortar genom att trycka på säljknappen istället för köpknappen. När du säljer något som du inte har får du ett innehav på -1 på ditt konto. För att stänga denna position så köper du ett kontrakt så att du blir +-0 på kontot.

Grejen med terminer är också att man kan kalenderisera dem vilket ger ett annat djup än aktier. Eftersom kontrakten har ett slutdatum så kan man, istället för att spekulera i upp och nedgång i den aktiva månaden, handla kontango/backwardation-kurvan. Om det är stor skillnad mellan aktivmånad och nästkommande månad så kan man spekulera att denna kurva ska antingen öka eller minska. Då handlar man istället mellanskillnaden mellan de två månaderna. Detta ger också oftast en kreditlättnad eftersom man köper och säljer ett kontrakt var.
Senast redigerad av gObbo 2017-03-31 kl. 12:25.
Citera
2017-03-31, 12:19
Medlem
Citat:
Finns det något instrument som har 1000x hävstång? Då behöver man bara satsa en liten summa och hoppas på det bästa.

Då är det CFD som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in