2017-03-23, 12:19
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Alltså tänkt gå in för det och lära mig vinna på detta och på sikt kanske kunna leva på det (länge från nu). Är just nu väldigt noob på aktier i skriven stund.

Vad ska man börja med, några obligatoriska artiklar, forum, böcker, fokuseringsområden osv?
Vad fokusera på först och sen för att lära sig successivt kontinuerligt lyckas?

Vill helst det ska gå så snabbt som möjligt, men förstår att riskerna ökar med detta, men antar det går att knäcka denna nöten - psykologi är en av mina starka sidor - som jag förstått är det mycket psykologi inblandat, hur generellt sett vet man var man ska satsa pengarna och när?
Forska fram all info om ett företag eller någonting mer som är viktigt att lära sig som man bör fokusera på? Hur funkar det?

Några övriga tricks och tips?

Ska starta ett konto där jag kommer ha pengarna att leka med. Var ska man sätta in dom för att faktiskt börja med aktiehandlen, vad är bäst? Hört något om Index, men beskriv gärna detta i detalj och fördelarna mot nackdelarna.

Tack så hemskt mycket på förhand!
Det absolut viktigaste:
Del 4: Riskhantering

Det finns massor av utbildningsmaterial hos tradingportalen, bara att ta en mugg kaffe och börja läsa.

Det näst viktigaste, för att uttrycka mig med emfas, ge fan i förhoppningsaktier.

Det därefter viktigaste, se raden ovanför.

Därefter är det viktigt att inte satsa på bolag med alltför smal produktportfölj som exempelvis Fingerprint.

I början ska man leta efter större bolag med en regelbunden årlig försäljnings- och vinsttillväxt. De flesta hittas på largecap, en del på midcap och enstaka på smallcap. First North är NASDAQ OM sopnedkast och undvikes lämpligen när man är nybörjare. Samma sak med Aktietorget och de andra fjuttlistorna. Estaka undantag finns som exempelvis Bahnhof på Aktietorget.

tl;dr: köp bara bolag som tjänar pengar.
Citera
2017-03-23, 12:47
Medlem
lobstoks avatar
Vad är egentligen nackdelen med bara investmentbolag i sin portfölj?
Vad bör man minst komplettera med?
Senast redigerad av lobstok 2017-03-23 kl. 12:49.
Citera
2017-03-23, 13:14
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABB
Viktigt meddelande i ABB Ltd – erbjudande om Utdelningsförfarande 2017
I år föreslår ABB:s styrelse att en utdelning om CHF 0,76 lämnas och att denna utbetalas med ABB:s vinstmedel vilket, enl schweizisk skattelagstiftning, innebär att utdelningen blir föremål för schweizisk källskatt (35 %). Men aktieägare med svensk skattehemvist kan här anmäla sitt deltagande i ett Utdelningsförfarande då de i så fall kommer att erhålla utdelningen utan avdrag för schweizisk källskatt, utdelningen beskattas enl svenska skatteregler. Observera att anmälda aktier i Utdelningsförfarandet innebär att dessa inte kan säljas under perioden 4 - 7 april 2017 eftersom aktierna då är föremål för omregistrering till ABB U-aktie (en tillfällig aktiesort, se närmare på ABB:s hemsida) Observera också att om du inte anmäler ditt deltagande i Utdelningsförfarandet så kommer det att dras 35 % schweizisk källskatt i den kommande utdelningen.
Nackdel med att tacka ja?
Citera
2017-03-23, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Tack för all info. Blir ett konto avanza tror jag.
Förhoppnings/forskningsbolag är alltså när dom inte har utvecklat någon konkret produkt ännu?
Om företaget har teknologi som ser ut att komma funka då?

Kan man inte köra daytrading hos avanza då?
Okej jag har en väns vän som är sjukt duktig på det, kommer nog ta hans tips i början då, tydligen prickat en hel del rätt nu.
Det jag vill lära mig, hur man analyserar lättast. Något konkret boktips om psykologin etc om detta?

Jag undrar också angående aktier i utlandet ex USA, hur funkar det, och hur blir det med skatten om man gör ett klipp?
Klart du kan. Men för att lära sig trejding tror jag det är bra att börja med ett demokonto, annars lär du bränna pengar snabbt. Tror inte Avanza erbjuder något demokonto att lära sig via.
Citera
2017-03-23, 16:41
Moderator
TheLuckys avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2017-03-23, 20:06
Medlem
lobstoks avatar
Jag förstår hur fill or/and kill fungerar rent konkret men när ska man välja vad rent taktiskt?

Såg att avanza hade ännu ett alternativ: inget val (som default)
Är det som fill and kill men hela dagen?
Citera
2017-03-24, 07:05
Medlem
ethernals avatar
ja då ligger ordern kvar tills den är helt fylld. fill and kill köper det den kan och avbryts sedan den ligger inte kvar
Citera
2017-03-25, 11:53
Medlem
Hm, om en aktie senast var 100:- och jag sätter att jag vill köpa för 10 aktier för 110:- (enkel order) på avanza, kommer jag då betala 110:- per aktie eller kommer jag betala ett lägre pris (om det finns säljare som säljer till lägre pris)? Visas min beställning för allmänheten då?
Citera
2017-03-25, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jurstud123
Hm, om en aktie senast var 100:- och jag sätter att jag vill köpa för 10 aktier för 110:- (enkel order) på avanza, kommer jag då betala 110:- per aktie eller kommer jag betala ett lägre pris (om det finns säljare som säljer till lägre pris)?
Finns det en säljorder på 100 kr så kommer du att få aktierna för 100 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av Jurstud123
Visas min beställning för allmänheten då?
Det kan du välja själv (åtminstone på Avanza)
Citera
2017-03-25, 16:30
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_

Hur kan en order inte visas för allmänheten? Hur ska du komma till avslut om ordern inte visas upp i orderboken?

Har aldrig använt avanza men känns spontant inte som att du kan handla i dark pools som privatperson via avanza? Så hur går det till rent praktiskt?
Citera
2017-03-25, 18:11
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ehm nja, det man kan göra är att visa en del av en order i taget. Men aldrig en helt dold order.
Citera
2017-03-25, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Hur kan en order inte visas för allmänheten? Hur ska du komma till avslut om ordern inte visas upp i orderboken?

Har aldrig använt avanza men känns spontant inte som att du kan handla i dark pools som privatperson via avanza? Så hur går det till rent praktiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Ehm nja, det man kan göra är att visa en del av en order i taget. Men aldrig en helt dold order.
Gick kanske lite snabbt, det jag syftade på var det RostigHink är inne på, att man kan välja att endast visa delar av ordern. Så om man vill lägga en order för 10 aktier så kan man ställa in så att den endast visar 1, och resten är dold.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in