Citat:
Det absolut viktigaste:Alltså tänkt gå in för det och lära mig vinna på detta och på sikt kanske kunna leva på det (länge från nu). Är just nu väldigt noob på aktier i skriven stund.
┼
Vad ska man börja med, några obligatoriska artiklar, forum, böcker, fokuseringsområden osv?
Vad fokusera på först och sen för att lära sig successivt kontinuerligt lyckas?
┼
Vill helst det ska gå så snabbt som möjligt, men förstår att riskerna ökar med detta, men antar det går att knäcka denna nöten - psykologi är en av mina starka sidor - som jag förstått är det mycket psykologi inblandat, hur generellt sett vet man var man ska satsa pengarna och när?
Forska fram all info om ett företag eller någonting mer som är viktigt att lära sig som man bör fokusera på? Hur funkar det?
┼
Några övriga tricks och tips?
┼
Ska starta ett konto där jag kommer ha pengarna att leka med. Var ska man sätta in dom för att faktiskt börja med aktiehandlen, vad är bäst? Hört något om Index, men beskriv gärna detta i detalj och fördelarna mot nackdelarna.
Tack så hemskt mycket på förhand!
┼
Vad ska man börja med, några obligatoriska artiklar, forum, böcker, fokuseringsområden osv?
Vad fokusera på först och sen för att lära sig successivt kontinuerligt lyckas?
┼
Vill helst det ska gå så snabbt som möjligt, men förstår att riskerna ökar med detta, men antar det går att knäcka denna nöten - psykologi är en av mina starka sidor - som jag förstått är det mycket psykologi inblandat, hur generellt sett vet man var man ska satsa pengarna och när?
Forska fram all info om ett företag eller någonting mer som är viktigt att lära sig som man bör fokusera på? Hur funkar det?
┼
Några övriga tricks och tips?
┼
Ska starta ett konto där jag kommer ha pengarna att leka med. Var ska man sätta in dom för att faktiskt börja med aktiehandlen, vad är bäst? Hört något om Index, men beskriv gärna detta i detalj och fördelarna mot nackdelarna.
Tack så hemskt mycket på förhand!
Del 4: Riskhantering
Det finns massor av utbildningsmaterial hos tradingportalen, bara att ta en mugg kaffe och börja läsa.
Det näst viktigaste, för att uttrycka mig med emfas, ge fan i förhoppningsaktier.
Det därefter viktigaste, se raden ovanför.
Därefter är det viktigt att inte satsa på bolag med alltför smal produktportfölj som exempelvis Fingerprint.
I början ska man leta efter större bolag med en regelbunden årlig försäljnings- och vinsttillväxt. De flesta hittas på largecap, en del på midcap och enstaka på smallcap. First North är NASDAQ OM sopnedkast och undvikes lämpligen när man är nybörjare. Samma sak med Aktietorget och de andra fjuttlistorna. Estaka undantag finns som exempelvis Bahnhof på Aktietorget.
tl;dr: köp bara bolag som tjänar pengar.