2017-03-31, 12:23
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Ja juste utdelningarna hade jag inte tänkt på, så småningom blir ju de större än mitt eget månadssparande.
Menar du att jag ska köpa fler andelar i ett bolag när priset sjunker trots att det fundamentala är oförändrat eller till och med förbättras, och jag fortfarande har förtroende för bolagets framtid?
Då blir ju nästa fråga: När slutar jag utöka portföljen med nya bolag och istället ökar mitt innehav i de redan anskaffade bolagen?
Finns säkert helt olika strategier, men jag tänker aktiestinsen när jag hör Buy and Hold, och hans filosofi är substansrabatt, lågt P/E, och hög direktavkastning. Om du har ett 20-tal bolag du investerar i, så kommer inte alla prestera lika väl jämt, utan vissa kommer sticka ut mer än andra under åren som går.

Sedan finns det nog inte någon uttalad regel när du slutar handla i nya bolag alternativt slutar investera i de du har. Känner du att du vill spela säkert så handlar du i stabila bolag, och fyller sedan på om du vill utöka risknivån. Det är din ensak om du vill handla i tre bolag, eller sprida risken över 15 olika bolag.
Citera
2017-03-31, 12:26
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Tja, return on investment är ganska högt när man bara behöver slanta upp en bråkdel av det nominella. Man kortar genom att trycka på säljknappen istället för köpknappen. När du säljer något som du inte har får du ett innehav på -1 på ditt konto. För att stänga denna position så köper du ett kontrakt så att du blir +-0 på kontot.

Men investment är ju beloppet man går i god för. Så egentligen slantar man upp hela beloppet, bara det inte syns på ordern. Så när omx backar och kursen backar så går man ändå plus, man trycker på sälj vid kurs 1570 och man köper vid 1560?

Citat:
Då är det CFD som gäller.

Ska kolla upp det.
Citera
2017-03-31, 12:33
Medlem
Citat:
Tja, return on investment är ganska högt när man bara behöver slanta upp en bråkdel av det nominella. Man kortar genom att trycka på säljknappen istället för köpknappen. När du säljer något som du inte har får du ett innehav på -1 på ditt konto. För att stänga denna position så köper du ett kontrakt så att du blir +-0 på kontot.

Grejen med terminer är också att man kan kalenderisera dem vilket ger ett annat djup än aktier. Eftersom kontrakten har ett slutdatum så kan man, istället för att spekulera i upp och nedgång i den aktiva månaden, handla kontango/backwardation-kurvan. Om det är stor skillnad mellan aktivmånad och nästkommande månad så kan man spekulera att denna kurva ska antingen öka eller minska. Då handlar man istället mellanskillnaden mellan de två månaderna. Detta ger också oftast en kreditlättnad eftersom man köper och säljer ett kontrakt var.

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Men investment är ju beloppet man går i god för. Så egentligen slantar man upp hela beloppet, bara det inte syns på ordern. Så när omx backar och kursen backar så går man ändå plus, man trycker på sälj vid kurs 1570 och man köper vid 1560?

Ska kolla upp det.

Du lånar/reserverar inte hela beloppet utan bara en liten del reserveras/lånas. T.ex. för E-mini S&P 500 så kontrollerar man ungefär 110000 $ men man lånar/reserverar ungefär 4000-4500 $. För OMX bör det vara ungefär samma sak. Vi säger att du måste reservera/låna 1/25 av det nominella ~6300kr och då är en 600 kr uppgång 10%. Detta är ju mer än vad du håller på med nu.
Citera
2017-03-31, 12:57
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Du lånar/reserverar inte hela beloppet utan bara en liten del reserveras/lånas. T.ex. för E-mini S&P 500 så kontrollerar man ungefär 110000 $ men man lånar/reserverar ungefär 4000-4500 $. För OMX bör det vara ungefär samma sak. Vi säger att du måste reservera/låna 1/25 av det nominella ~6300kr och då är en 600 kr uppgång 10%. Detta är ju mer än vad du håller på med nu.

Säg att terminen går upp med ca 1%. 1568 x 1% = 1584. Då tjänar jag 1600 kr. Om jag istället hade köpt ett certifikat med hävstång x10 för samma summa - 156.800 kr - då hade jag tjänat betydligt mer. Så varför ska man då köpa terminer?

Eller nu kanske jag fattar, är det så att jag bara lägger ut 1568 kr på terminen och resten av pengarna på kontot kan jag köpa annat för?
Citera
2017-03-31, 13:10
Medlem
Citat:
Säg att terminen går upp med ca 1%. 1568 x 1% = 1584. Då tjänar jag 1600 kr. Om jag istället hade köpt ett certifikat med hävstång x10 för samma summa - 156.800 kr - då hade jag tjänat betydligt mer. Så varför ska man då köpa terminer?

Eller nu kanske jag fattar, är det så att jag bara lägger ut 1568 kr på terminen och resten av pengarna på kontot kan jag köpa annat för?

Du behöver bara reservera en bråkdel av det belopp du kontrollerar. Om OMX-terminen fungerar som E-mini S&P 500 (/ES) så behöver du reservera 1/25 av det nominella beloppet. Detta ger då att du måste låna/reservera ungefär 6300 kr för att kontrollera 156700 kr. De andra pengarna du har på kontot kan du göra vad du vill med. Detta medför att du kan ha en position i OMX med stor hävstång samtidigt som du kan göra andra grejer med dina pengar på kontot.

Jag hade läst på nasdaqomxnordic.com för att kolla närmare på hur kontraktet ser ut. Det reserverade beloppet beror på vem du har som mäklare men man brukar beräkna det som en rörelse på 2 sigma.
Citera
2017-03-31, 13:32
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Du behöver bara reservera en bråkdel av det belopp du kontrollerar. Om OMX-terminen fungerar som E-mini S&P 500 (/ES) så behöver du reservera 1/25 av det nominella beloppet. Detta ger då att du måste låna/reservera ungefär 6300 kr för att kontrollera 156700 kr. De andra pengarna du har på kontot kan du göra vad du vill med. Detta medför att du kan ha en position i OMX med stor hävstång samtidigt som du kan göra andra grejer med dina pengar på kontot.

Jag hade läst på nasdaqomxnordic.com för att kolla närmare på hur kontraktet ser ut. Det reserverade beloppet beror på vem du har som mäklare men man brukar beräkna det som en rörelse på 2 sigma.

På sätt kan man köpa många olika terminer samtidigt?
Citera
2017-03-31, 13:39
Medlem
Citat:
På sätt kan man köpa många olika terminer samtidigt?

Ja, det kan man. Jag hade dock inte köpt mer än 1-2 st med ett konto på 200k.
Citera
2017-03-31, 13:48
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ja, det kan man. Jag hade dock inte köpt mer än 1-2 st med ett konto på 200k.

Avanza har ju bara en termin. Finns det andra och bättre ställen man kan handla terminer på? Jag känner mig lite trött på Avanza.
Citera
2017-03-31, 13:53
Medlem
Citat:
Avanza har ju bara en termin. Finns det andra och bättre ställen man kan handla terminer på? Jag känner mig lite trött på Avanza.

Aha, missuppfattade dig. Det finns terminer för många olika underliggande och på OMX Nordic finns det för omx-indexet och för räntor. I ränteterminerna finns det ingen volym så det kan man skippa då. I USA och på Euronext så finns det många olika underliggande man kan handla på termin. Kolla på cmegroup.com så får du se vad som handlas i USA.

DeGiro och Interactive Brokers har tillgång till USA och Euronext.
Citera
2017-03-31, 16:27
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Aha, missuppfattade dig. Det finns terminer för många olika underliggande och på OMX Nordic finns det för omx-indexet och för räntor. I ränteterminerna finns det ingen volym så det kan man skippa då. I USA och på Euronext så finns det många olika underliggande man kan handla på termin. Kolla på cmegroup.com så får du se vad som handlas i USA.

DeGiro och Interactive Brokers har tillgång till USA och Euronext.

Får nog börja med det enkla Avanza ändå, det känner jag till. Ska man godkänna någonting innan, nåt avtal eller så?

Jag fattar inte varför terminen har 15 min fördröjning. https://www.avanza.se/terminer/om-te...21424/omxs307d

Det blir ju lite svårt att trada då.
Citera
2017-03-31, 16:34
Medlem
Citat:
Får nog börja med det enkla Avanza ändå, det känner jag till. Ska man godkänna någonting innan, nåt avtal eller så?

Jag fattar inte varför terminen har 15 min fördröjning. https://www.avanza.se/terminer/om-te...21424/omxs307d

Det blir ju lite svårt att trada då.

Jag hade personligen öppnat ett konto hos IB om jag hade haft 10k $ att spendera men det har jag inte.

Man måste godkänna kreditavtal och andra grejer på Avanza för att handla med optioner/terminer.

Avanza bryr sig inte om att folk ska kunna handla med derivat för de tjänar så mycket pengar på warranter/mini futures/ceritfikat så de ser ingen mening med att köpa realtidsdata från OMX derivatives. De får pengar (kickbacks, provision) av utställarna när det gäller warranter/mini futures/ceritfikat.
Citera
2017-03-31, 19:03
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Grejen med terminer är också att man kan kalenderisera dem vilket ger ett annat djup än aktier. Eftersom kontrakten har ett slutdatum så kan man, istället för att spekulera i upp och nedgång i den aktiva månaden, handla kontango/backwardation-kurvan. Om det är stor skillnad mellan aktivmånad och nästkommande månad så kan man spekulera att denna kurva ska antingen öka eller minska. Då handlar man istället mellanskillnaden mellan de två månaderna. Detta ger också oftast en kreditlättnad eftersom man köper och säljer ett kontrakt var.
Nja, inte på aktieterminer. På ränte- och råvaruterminer är det vanligt att handla kurvan (spreadar är förmodligen vanligare än outright) men på aktieterminer sker all handel i front month.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in