Citat:
Ursprungligen postat av
basiclogic
Ja juste utdelningarna hade jag inte tänkt på, så småningom blir ju de större än mitt eget månadssparande.
Menar du att jag ska köpa fler andelar i ett bolag när priset sjunker trots att det fundamentala är oförändrat eller till och med förbättras, och jag fortfarande har förtroende för bolagets framtid?
Då blir ju nästa fråga: När slutar jag utöka portföljen med nya bolag och istället ökar mitt innehav i de redan anskaffade bolagen?
Finns säkert helt olika strategier, men jag tänker aktiestinsen när jag hör Buy and Hold, och hans filosofi är substansrabatt, lågt P/E, och hög direktavkastning. Om du har ett 20-tal bolag du investerar i, så kommer inte alla prestera lika väl jämt, utan vissa kommer sticka ut mer än andra under åren som går.
Sedan finns det nog inte någon uttalad regel när du slutar handla i nya bolag alternativt slutar investera i de du har. Känner du att du vill spela säkert så handlar du i stabila bolag, och fyller sedan på om du vill utöka risknivån. Det är din ensak om du vill handla i tre bolag, eller sprida risken över 15 olika bolag.