2017-03-30, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Okej, då förstår jag mer. Finns det billigare omx-terminer? Jag hittade bara den på Avanza.

En sak till, är det urholkningseffekt på terminer?

Men varför visas terminen 15 minuter efter?

Så fort jag har gått ur mina positioner på certen och minisarna så ska jag testa terminen, och med en tight stop loss så att jag inte spränger kontot.

Den visas väl 15 min efter för att du inte är inloggad eller så har Avanza inte realtidsrapportering för terminer, vilket är väldigt konstigt för det är ju en termin på OMX.
Citera
2017-03-30, 10:17
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Den visas väl 15 min efter för att du inte är inloggad eller så har Avanza inte realtidsrapportering för terminer, vilket är väldigt konstigt för det är ju en termin på OMX.

Jag är inloggad. Det är Avanza som inte har realtidsrapportering, jag måste t.o.m. trycka på uppdateringsknappen för att kursen ska uppdateras.
Citera
2017-03-30, 10:20
Medlem
Citat:
Jag är inloggad. Det är Avanza som inte har realtidsrapportering, jag måste t.o.m. trycka på uppdateringsknappen för att kursen ska uppdateras.

Då får du se till att gnälla på Avanza.
Citera
2017-03-30, 10:25
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Då får du se till att gnälla på Avanza.

Eller så byter jag handlare till någon bättre. Angående S&P-terminer, då kan man sitta och trada på kvällarna också? S&P är nästan enklare att förutse än OMX.
Citera
2017-03-30, 10:37
Medlem
Citat:
Eller så byter jag handlare till någon bättre. Angående S&P-terminer, då kan man sitta och trada på kvällarna också? S&P är nästan enklare att förutse än OMX.

S&P 500 handlas dygnet runt förutom från fredagkväll till söndagkväll. Allt detta är ju lokal tid. Så ungefär fredagnatt till måndagmorgon för oss. Det finns mängder av terminer i USA, kolla på cmegroup.com
Citera
2017-03-30, 11:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
S&P 500 handlas dygnet runt förutom från fredagkväll till söndagkväll. Allt detta är ju lokal tid. Så ungefär fredagnatt till måndagmorgon för oss. Det finns mängder av terminer i USA, kolla på cmegroup.com

Tar terminer hänsyn till utdelningar?
Citera
2017-03-30, 16:30
Medlem
Tack till alla för svaren. Ska kanske tydliggöra att när jag skrev jag vill inte sätta mig in i hela aktievärlden så syftar jag mer på att jag är inte intresserad av att följa aktier dagligen. Jag har nämligen en vän som håller på med det dagligen. Det intresset har jag inte. Självklart har jag försökt sätta mig in i det men det är inte så roligt. Därför skapade jag den här tråden då jag vill kunna nyttja marknaden. Jag menar, om jag ändå ska spara 100k så varför ha de i en bank när jag också kan vinna lite på det?

Vad menas med investmentbolag?

"Vill du riska mer och faktiskt få en chans till bättre avkastning? Köp bolag som är billiga mot P/E, P/S, P/B. Dessa överavkastar statistiskt."

Vad är P/E, P/S, P/B?
Citera
2017-03-30, 18:34
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valhav
Tack till alla för svaren. Ska kanske tydliggöra att när jag skrev jag vill inte sätta mig in i hela aktievärlden så syftar jag mer på att jag är inte intresserad av att följa aktier dagligen. Jag har nämligen en vän som håller på med det dagligen. Det intresset har jag inte. Självklart har jag försökt sätta mig in i det men det är inte så roligt. Därför skapade jag den här tråden då jag vill kunna nyttja marknaden. Jag menar, om jag ändå ska spara 100k så varför ha de i en bank när jag också kan vinna lite på det?

Vad menas med investmentbolag?

"Vill du riska mer och faktiskt få en chans till bättre avkastning? Köp bolag som är billiga mot P/E, P/S, P/B. Dessa överavkastar statistiskt."

Vad är P/E, P/S, P/B?
Det tråkiga svaret är ju att om du inte vill lägga ned tiden kommer du inte få avkastningen.
Citera
2017-03-30, 18:39
Moderator
TheLuckys avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2017-03-30, 20:25
Medlem
Måste ställa samma fråga åter igen då den har hamnat långt bak nu och jag har fortfarande inte fått något svar.
Jag behöver råd om en buy and hold strategi. I och med att min portfölj växer i värde, låt oss säga att den växer med 100% på ett år. Då kanske jag inte längre har råd att köpa aktier som motsvarar exempelvis 5% av portföljens värde nästa månad, eftersom jag inte plötsligt har mer pengar att köpa aktier för. Och att sälja några aktier i ett bolag som har gått bra strider ju lite mot hela buy and hold strategin. Och enligt den här passiva strategin är det inte någon bra idé att vänta med att köpa tills jag har mer pengar. Så hur ska jag göra när portföljen växer enormt (även om det tar några år) och jag inte har en större summa att handla för varje månad?
Citera
2017-03-30, 20:28
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Då kanske jag inte längre har råd att köpa aktier som motsvarar exempelvis 5% av portföljens värde nästa månad, eftersom jag inte plötsligt har mer pengar att köpa aktier för. Och att sälja några aktier i ett bolag som har gått bra strider ju lite mot hela buy and hold strategin.
Varför måste du köpa för 5% av portföljen då?

Köp vad du kan.
Citera
2017-03-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Varför måste du köpa för 5% av portföljen då?

Köp vad du kan.

Just 5% var bara ett exempel. Men om vi ska ta ett mer drastiskt exempel: Under 10 år har portföljen ökat enormt i värde och nu har jag plötsligt bara råd att köpa ett innehav som motsvarar 0,5% av portföljens värde, eftersom jag inte har fått någon löneökning under den här tiden och inte har mer pengar att köpa för. Är det då värt det eller måste jag ombalansera? Och hur ombalanserar man egentligen en buy and hold portfölj? (När hela syftet är att sitta kvar på sitt innehav tills man inte längre tror på företagets framtid)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in