2020-01-01, 17:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Om du använde blankett för att föra över pengar mellan isk så blir det ingen dubbelbeskattning.
Det har jag missat. Det var inte så mycket, men ändå - Nu vet jag till nästa gång. Tack för svar.
Citera
2020-01-05, 09:18
Medlem
Innan jag började handla med enskilda aktier köpte jag fonder för mer än 50k på Avanza och gick miste om deras gratis courtage. Förlorar jag något (förutom courtage vid försäljning) på att sälja de aktier jag har hos Avanza, ta ut pengarna, bli kund i Nordnet och köpa tillbaka de där (bortsett från eventuell kursförändring under de minuter jag flyttar aktierna)?
Citera
2020-01-05, 11:55
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Innan jag började handla med enskilda aktier köpte jag fonder för mer än 50k på Avanza och gick miste om deras gratis courtage. Förlorar jag något (förutom courtage vid försäljning) på att sälja de aktier jag har hos Avanza, ta ut pengarna, bli kund i Nordnet och köpa tillbaka de där (bortsett från eventuell kursförändring under de minuter jag flyttar aktierna)?

Lite extra skatt om du har ISK, <100kr.

Tror att du kan få hjälp av Nordnet att flytta aktierna direkt till dom, och slippa både skatteeffekter och courtaget.
Citera
2020-01-05, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh

Tror att du kan få hjälp av Nordnet att flytta aktierna direkt till dom, och slippa både skatteeffekter och courtaget.

Stort tack för det, vilket kanonråd!
Citera
2020-01-06, 00:05
Medlem
Run3s avatar
Stämmer det att det är först om man avkastar 1.27 % eller mer per år som det lönar sig med ISK ist. för AF, givet att schablonbeskattningen är 0.375 % (som det är för år 2020)?

Räknade ut det på följande sätt:

Kostnad per år med ISK om man investerar 100 kr = kostnad på vinst med AF från affär på 100 kr =>
100 * (1 + x) * 0.00375 = 100 * x * 0.3 =>
(1 + x) * 0.00375 = x * 0.3 =>
(1 + x) / x = 0.3 / 0.00375 =>
x = 1 / (0.3 / .00375 - 1) =>
x = 0.012658227848101266
Vet inte om jag tänkt fel.
Citera
2020-01-06, 01:55
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Stämmer det att det är först om man avkastar 1.27 % eller mer per år som det lönar sig med ISK ist. för AF, givet att schablonbeskattningen är 0.375 % (som det är för år 2020)?

Räknade ut det på följande sätt:

Kostnad per år med ISK om man investerar 100 kr = kostnad på vinst med AF från affär på 100 kr =>
100 * (1 + x) * 0.00375 = 100 * x * 0.3 =>
(1 + x) * 0.00375 = x * 0.3 =>
(1 + x) / x = 0.3 / 0.00375 =>
x = 1 / (0.3 / .00375 - 1) =>
x = 0.012658227848101266
Vet inte om jag tänkt fel.

Det stämmer bra.

Ett vettigt tips när det kommer till val av konto typ är följande, berodende på vad du tror du kommer avkasta:

Mer än 1,3% = välj ISK, lägre skatt.
Mellan 0-1.3%, typ ett räntekonto = välj vanligt konto
Mindre än 0% = varför investerar du om du tror du kommer förlora på det?

Kan lägga till att du räknade över ett år. Isk dras årligen medans ett vanligt konto drar först när du säljer, det betyder att om man inte säljer på väldigt länge så äter ISK lite av ränta på ränta effekten. Detta gör attt extremt långsiktigt så tjänar man på att skippa ISK’t. Men jag har för mig att det är 40+år innan break even för typisk avkastning hos aktier så inget jag tycker man bör ta i beaktning vid val av kontotyp. På 40år kommer garanterat skattereglerna ändras flera gånger, och investeringslandskaoet med nya aktier/fonder kommer förändras extremt så även om man är extremt långsiktig så är det nog få värdepapper som hålls så länge.
Citera
2020-01-06, 11:20
Medlem
Citat:

Citat:

Ifall någon undrar så kunde Nordnet hjälpa till med flytten gratis, Avanza ville däremot ha 39 spänn per överförd aktie Tackar ändå för svaret.

Måste ställa en följdfråga då: Gör det något ifall jag väljer att flytta mina fonder själv till Nordnet istället? Dvs sälja alla hos Avanza, ta ut från min ISK där till SEB, föra över pengarna till Nordnet och sedan köpa tillbaka fonder? Tänker om det blir något med skatt eller annat jag borde veta?

Mvh
Citera
2020-01-06, 12:07
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ifall någon undrar så kunde Nordnet hjälpa till med flytten gratis, Avanza ville däremot ha 39 spänn per överförd aktie Tackar ändå för svaret.

Måste ställa en följdfråga då: Gör det något ifall jag väljer att flytta mina fonder själv till Nordnet istället? Dvs sälja alla hos Avanza, ta ut från min ISK där till SEB, föra över pengarna till Nordnet och sedan köpa tillbaka fonder? Tänker om det blir något med skatt eller annat jag borde veta?

Mvh

Ja det blir samma sak där, insättningar i Nordnet ISK’t ökar skatten med nästan 0.1% av summan. Oså ligger du utanför kanske en vecka vilket medför en risk beroende på hur kursen går den veckan.
Citera
2020-01-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ja det blir samma sak där, insättningar i Nordnet ISK’t ökar skatten med nästan 0.1% av summan. Oså ligger du utanför kanske en vecka vilket medför en risk beroende på hur kursen går den veckan.

Ok. Återigen, tack!
Citera
2020-01-06, 15:18
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Det stämmer bra.

Ett vettigt tips när det kommer till val av konto typ är följande, berodende på vad du tror du kommer avkasta:

Mer än 1,3% = välj ISK, lägre skatt.
Mellan 0-1.3%, typ ett räntekonto = välj vanligt konto
Mindre än 0% = varför investerar du om du tror du kommer förlora på det?

Kan lägga till att du räknade över ett år. Isk dras årligen medans ett vanligt konto drar först när du säljer, det betyder att om man inte säljer på väldigt länge så äter ISK lite av ränta på ränta effekten. Detta gör attt extremt långsiktigt så tjänar man på att skippa ISK’t. Men jag har för mig att det är 40+år innan break even för typisk avkastning hos aktier så inget jag tycker man bör ta i beaktning vid val av kontotyp. På 40år kommer garanterat skattereglerna ändras flera gånger, och investeringslandskaoet med nya aktier/fonder kommer förändras extremt så även om man är extremt långsiktig så är det nog få värdepapper som hålls så länge.

Vad måste skatten upp till för att det ska löna sig med ett vanligt vp-konto?
Citera
2020-01-06, 15:33
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Vad måste skatten upp till för att det ska löna sig med ett vanligt vp-konto?

Skatten på ISK? Till förväntad avkastning*0.30. Eller med andra ord max(1.25%, statslåneräntan) måste vara större än förväntad avkastning.

Men det är även lite beroende på situation så som om man ska hålla det länge, eller bara tar utdelningar m.m.
Citera
2020-01-06, 15:52
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Skatten på ISK? Till förväntad avkastning*0.30. Eller med andra ord max(1.25%, statslåneräntan) måste vara större än förväntad avkastning.

Men det är även lite beroende på situation så som om man ska hålla det länge, eller bara tar utdelningar m.m.

Så säg att man förväntar sig en avkastning på 7% per år, då måste statslåneräntan upp ganska rejält innan det lönar sig med ett vp-konto istället för ett isk-konto(allt annat lika så klart). Typ upp till nivåer vi inte haft sen 90-talet?
Senast redigerad av Aigis 2020-01-06 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in