2016-10-27, 22:35
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anbers
Har märkt att det verkar pågå en del daytrading än idag, funderar på att sätta mig in i det och eventuellt börja med det själv så har en del frågor kring ämnet.

1. Är det verkligen lönsamt att daytradea om man inte har tillgång till bottar och dylikt? Min bild är att alla bottar och scripts och all high frequency trading som sker idag i princip tagit bort möjligheterna till att tjäna på arbitrage och då återstår väl bara att spekulera i vad som kommer gå upp och ner och handla med optioner och andra värdepapper som multiplicerar upp- och nedgång för de underliggande värdepapprena? Om man inte är väldigt insatt i företagen man satsar i är väl det i princip lotteri?.

Daytrading har aldrig handlat om att göra arbitrage (möjligtvis om du stod i terminspiten i Chicago på 80 och 90 talet). Det du gör i är att spekulera i rörelser under dagen. Vad du baserar dina beslut på är upp till dig men tror knappast någon som är extremt insatt i ett bolag kan avgöra hur en aktie kommer att gå på en viss dag (förutom under rapporter), det är ofta andra, icke bolagsspecifika, faktorer som påverkar.
Citera
2016-10-27, 23:44
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Daytrading har aldrig handlat om att göra arbitrage (möjligtvis om du stod i terminspiten i Chicago på 80 och 90 talet). Det du gör i är att spekulera i rörelser under dagen. Vad du baserar dina beslut på är upp till dig men tror knappast någon som är extremt insatt i ett bolag kan avgöra hur en aktie kommer att gå på en viss dag (förutom under rapporter), det är ofta andra, icke bolagsspecifika, faktorer som påverkar.

Arbitrage kan, till viss del, fortfarande fungera på first north och liknande småbolagaslistor, men där är man ute på djupt vatten så fundamenta fungerar inte längre. Felprissättningar är precis som du säger borta från de stora marknaderna i stort
Citera
2016-10-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Arbitrage kan, till viss del, fortfarande fungera på first north och liknande småbolagaslistor, men där är man ute på djupt vatten så fundamenta fungerar inte längre. Felprissättningar är precis som du säger borta från de stora marknaderna i stort
Kan du ge exempel på en arbitragemöjlighet på First North? Behöver inte vara ett riktigt case, utan bara ett teoretiskt exempel.
Citera
2016-10-28, 07:03
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Kan du ge exempel på en arbitragemöjlighet på First North? Behöver inte vara ett riktigt case, utan bara ett teoretiskt exempel.

Det är så låg omsättning i en del bolag där, händer att det blir felprissättningar vid nyemmisoner, utdelning osv. Många småsparare som missar att den handlas utan täckningsrätt till exempel. Den typen av felprissättningar händer väldigt sällan på de stora listorna. Sen vet jag inte om att handla på felprissättning kan räknas som arbitrage just
Citera
2016-10-28, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Det är så låg omsättning i en del bolag där, händer att det blir felprissättningar vid nyemmisoner, utdelning osv. Många småsparare som missar att den handlas utan täckningsrätt till exempel. Den typen av felprissättningar händer väldigt sällan på de stora listorna. Sen vet jag inte om att handla på felprissättning kan räknas som arbitrage just
Felprissättningar kan säkert förekomma, men det är inte arbitrage. Ett arbitrage måste vara riskfritt för att räknas just som ett arbitrage, och i nästan alla fall innebär det att någonting är dubbelnoterat, handlas i olika valutor eller liknande som gör att det finns en spread som man riskfritt kan "stänga" genom olika positioner, typ köpa den ena, blanka den andra.
Citera
2016-10-30, 21:20
Medlem
Föra över från isk till isk...skattekonsekvenser?

Vill föra över från min bank där jag har isk till avanza istället pga lägre courtage. Hur blir de med skatten blir jag dubbel beskattad då?
Citera
2016-10-30, 21:36
Medlem
Aktier och fonder för en nybörjare

Hej! Har under ett bra tag varit sugen på att köpa några aktier för skojs skull. Ett sätt att "gambla" på men även för att lära sig aktier och hur den världen fungerar. Kanske att man lägger ut en engångssumma på 5000 kronor sedan lägger till ett par hundra kronor varje månad. Kanske lägga en liten summa på företag jag själv verkligen intresserar mig i och tror på en bra framtid (spelföretag m.m.) och andra företag som kanske är lite säkrare, om det nu finns något "säkert" i denna handel.

Har ett par frågor.
Om man har aktier via exempelvis Avanza, och Avanza går i konkurs. Vad händer med mina pengar och aktierna?

Är Avanza en bra start om man vill lägga lite pengar på aktier. Eller finns det några andra bra alternativ?

Finns det några aktier som är värd att kolla in för en nybörjare?

Borde man bli mer insatt i aktier innan man startar med små summor?

Tar Avanza några avgifter om man tar hand om sina aktier där? Det där med courtage. Kan jag sätta in ett pris för vid vilket pris jag vill köpa en viss aktie, hur många gånger jag vill utan att det kostar pengar. Men när det blir en affär (jag köper/säljer aktier) så tar Avanza en viss procent?
Senast redigerad av AUsername 2016-10-30 kl. 21:42.
Citera
2016-10-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AUsername
Om man har aktier via exempelvis Avanza, och Avanza går i konkurs. Vad händer med mina pengar och aktierna?
Beror på vilken kontoform du använder. Om du kör vanligt aktie- och fondkonto eller ISK så står du som ägare till aktierna, så du drabbas inte om Avanza går i konkurs. För rena kontanter du har på kontot så är du skyddad av staten upp till 950 000 kr. Har du istället en Kapitalförsäkring så äger Avanza dina värdepapper och pengar oc du har en fordran på dem. Aktierna/pengarna ska de hålla separerat från verksamheten så det ska inte heller vara någon fara om de konkar.

Citat:
Är Avanza en bra start om man vill lägga lite pengar på aktier. Eller finns det några andra bra alternativ?
Avanza, Nordnet eller DeGiro - Alla har sina för- och nackdelar men på det stora hela blir du nog nöjd oavsett ville du väljer.

Citat:
Finns det några aktier som är värd att kolla in för en nybörjare?
Investmentbolag är alltid en bra början p.g.a. riskspridningen. Köper du ett investmentbolag så får du en massa underliggande bolag. Annars är fonder lättare för nybörjare. Håll dig undan från förhoppningsbolag.

Citat:
Borde man bli mer insatt i aktier innan man startar med små summor?
Det är alltid bättre att vara insatt än att inte vara insatt.

Citat:
Tar Avanza några avgifter om man tar hand om sina aktier där? Det där med courtage. Kan jag sätta in ett pris för vid vilket pris jag vill köpa en viss aktie, hur många gånger jag vill utan att det kostar pengar. Men när det blir en affär (jag köper/säljer aktier) så tar Avanza en viss procent?
Gratis att ha konto, det du betalar för är om du gör affärer - courtage och eventuell växlingsavgift om du handlar utländska aktier. Du betalar bara för de ordrar som går igenom, inte när du "lägger" en order. Här är prislistan för Sverige: https://www.avanza.se/vart-utbud/pri...l-sverige.html
Citera
2016-10-30, 22:05
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Föra över från isk till isk...skattekonsekvenser?

Vill föra över från min bank där jag har isk till avanza istället pga lägre courtage. Hur blir de med skatten blir jag dubbel beskattad då?

Nej, det ska du inte bli. Se till att använda rätt blanketter bara.
Citera
2016-10-30, 22:09
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Investmentbolag är alltid en bra början p.g.a. riskspridningen. Köper du ett investmentbolag så får du en massa underliggande bolag. Annars är fonder lättare för nybörjare. Håll dig undan från förhoppningsbolag.

Sen kan man säga när det gäller aktier för nybörjare är att desto större bolag desto mera safe. Om du håller dig till large cap så är chansen rätt liten att du bränner bort alla pengar. Sen finns det såklart undnantag, men att köpa storbolag inom t.ex. verkstadsindustri, storbanker, telekommunikation, osv. är ganska safe.

Sen när du kan mera är det bara att fynda på de andra listorna
Citera
2016-10-30, 23:00
Medlem
Drdeoos avatar
En noob-fråga ang vinst på fonder..

om en fond ökar 10% sedan köp, och man väljer att sälja.. Är det då 10% av det insatta beloppen som blir vinsten?
Citera
2016-10-31, 01:22
Medlem
Är det smart eller vågat att köpa i Norska olje bolag tex Seadrill? Nu när oljepriserna är väldigt låga och kommer med säkerhet gå upp snart kanske redan efter nästa opecmöte i Nov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in