Citat:
Ursprungligen postat av
AUsername
Om man har aktier via exempelvis Avanza, och Avanza går i konkurs. Vad händer med mina pengar och aktierna?
Beror på vilken kontoform du använder. Om du kör vanligt aktie- och fondkonto eller ISK så står du som ägare till aktierna, så du drabbas inte om Avanza går i konkurs. För rena kontanter du har på kontot så är du skyddad av staten upp till 950 000 kr. Har du istället en Kapitalförsäkring så äger Avanza dina värdepapper och pengar oc du har en fordran på dem. Aktierna/pengarna ska de hålla separerat från verksamheten så det ska inte heller vara någon fara om de konkar.
Citat:
Ursprungligen postat av
AUsername
Är Avanza en bra start om man vill lägga lite pengar på aktier. Eller finns det några andra bra alternativ?
Avanza, Nordnet eller DeGiro - Alla har sina för- och nackdelar men på det stora hela blir du nog nöjd oavsett ville du väljer.
Citat:
Ursprungligen postat av
AUsername
Finns det några aktier som är värd att kolla in för en nybörjare?
Investmentbolag är alltid en bra början p.g.a. riskspridningen. Köper du ett investmentbolag så får du en massa underliggande bolag. Annars är fonder lättare för nybörjare. Håll dig undan från förhoppningsbolag.
Citat:
Ursprungligen postat av
AUsername
Borde man bli mer insatt i aktier innan man startar med små summor?
Det är alltid bättre att vara insatt än att inte vara insatt.
Citat:
Ursprungligen postat av
AUsername
Tar Avanza några avgifter om man tar hand om sina aktier där? Det där med courtage. Kan jag sätta in ett pris för vid vilket pris jag vill köpa en viss aktie, hur många gånger jag vill utan att det kostar pengar. Men när det blir en affär (jag köper/säljer aktier) så tar Avanza en viss procent?
Gratis att ha konto, det du betalar för är om du gör affärer - courtage och eventuell växlingsavgift om du handlar utländska aktier. Du betalar bara för de ordrar som går igenom, inte när du "lägger" en order. Här är prislistan för Sverige:
https://www.avanza.se/vart-utbud/pri...l-sverige.html