2016-04-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspungen
Men hur tjänar dem pengar på att vi sätter in i deras fond? Det låter "för bra för att vara sant" om du hänger med hur jag menar.

Sen är ju inte bra att sätta alla äggen i en korg. Så finns det flera liknande som Avansa Zero?

Kanske du fråga men vet du någon "calculator sida" Där man kan för in te.x court avgifter, eventuella insättningar osv så får ett perspektiv hur mycket det komma kosta att köpa/återinvestera aktier osv osv.
Sen har jag en annan dum fråga, som jag har förståt så är det oftast fonder som tar mest skada vi eventuella finnansdippar? Te.x Volvo och andra privatägda företag torde ju ta mindre skadade eftersom de spekulerar inte med sina pengar? (dum fråga kanske)

Det är helt enkelt en gratistjänst som man tillhandahåller sina kunder, Nordnet och Avanza får helt enkelt dra in pengar på andra tjänster som kunderna nyttjar.

Nej det stämmer inte att fonder tar mer stryk än enskilda bolag. Fonder äger enskilda bolag och kan såklart straffas hårdare än vissa enskilda bolag i en finanskris men det omvända är lika vanligt.

Har man valt rätt innehav så kan ju ens portfölj gå ner mindre än index vid en finanskris men dagsnoteringar är mer av en popularitetstävling och inte något som behöver gälla över tid.

Det finns gott om fonder och ETF:er med lägre avgift än 0.8%
Citera
2016-04-16, 22:47
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Nej det totala värdet ökar iochmed att företaget säljer ju dessa nyskapade aktier och får in pengarna i kassan. Ponera att ett börsbolag är värt 100 miljoner och sen gör dom nyemmision på 5 millar, då är ju totala värdet numera 105 miljoner. Allt annat lika så ska aktien inte röra sig en centimeter, däremot så kanske marknaden inte gillar att det ska göras emision det kan ju påverka värdet

Däremot så rent teoretiskt så minskar ju din totala andel av företaget (så kallad utspädning) vilket gör att vid framtida vinst och utdelning osv så får du en mindre del av kakan om du inte är med i emisionen och satsar pengar föratt behålla din andel

Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Vi pratar inte om utbud när det gäller aktier. Aktier är bara andelar av en hel enhet. Ett företag kan bestå av en aktie eller 100000000000000000000 aktier. Det är samma pizza, frågan är bara hur många slicer det blir. När du vill ha in mer pengar i bolaget skapar du fler aktier som du kan sälja. Värdet i bolaget ökar, men antalet delar ökar också.

Om du som ägare inte deltar i emissionen, då kommer du fortfarande ha samma värde på dina aktier, men du kommer att äga en mindre procentuell andel av företaget.

Jag har grovt förenklat förklaringen.

Tackar!
Citera
2016-04-17, 21:06
Medlem
Om jag tror att mina aktier i ett visst bolag kommer att rasa vid "Öppning" 9:00 imorgon och fortsätta gå ner under dagen.. Hur ska jag då då agera under "callen" 08:45?

Ska jag uppdatera 08:59 och lägga in en säljorder på den kurs aktien står precis innan börsen öppnar? Callen gör väl någon typ av medelpris som börsen öppnar i? Som sagt, jag vill verkligen få aktierna sålda vid öppning då jag tror de kommer bli mycket rött under dagen...

Jag vill alltså sälja så fort som möjligt och eftersom att jag tror att bara då blir förlusten så liten som möjligt. Detta är självklart bara en teori men det är det jag tror kommer att hända..

Har ni några tips hur jag ska agera i callen?
Citera
2016-04-17, 21:49
Medlem
lfhs avatar
Om man sedan tidigare har en vanlig depå med vinst som man ännu inte skattat för men vill flytta lver till en ISK. Skulle det inte då vara fördelaktigt att investera kortsiktigt i en högrisksaktie? Om man förlorar på affären kan man kvitta den emot den tidigare vinsten? Man har alltså en "riskfri" investering?
Citera
2016-04-17, 22:06
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Om man sedan tidigare har en vanlig depå med vinst som man ännu inte skattat för men vill flytta lver till en ISK. Skulle det inte då vara fördelaktigt att investera kortsiktigt i en högrisksaktie? Om man förlorar på affären kan man kvitta den emot den tidigare vinsten? Man har alltså en "riskfri" investering?
Du slipper skatta om du inte gör vinst, helt riktigt.

Hur du kan kalla att förlora all din vinst för "riskfritt" förstår jag dock inte. Gillar du inte vinst?
Citera
2016-04-17, 22:22
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du slipper skatta om du inte gör vinst, helt riktigt.

Hur du kan kalla att förlora all din vinst för "riskfritt" förstår jag dock inte. Gillar du inte vinst?

Okej, nej jag gjorde en tankevurpa och trodde att man drog av förlusten emot vinstskatten (alltså inte vinsten). Så är det självklart inte.
Citera
2016-04-18, 08:57
Medlem
bitumiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asdfghzq
Om jag tror att mina aktier i ett visst bolag kommer att rasa vid "Öppning" 9:00 imorgon och fortsätta gå ner under dagen.. Hur ska jag då då agera under "callen" 08:45?

Ska jag uppdatera 08:59 och lägga in en säljorder på den kurs aktien står precis innan börsen öppnar? Callen gör väl någon typ av medelpris som börsen öppnar i? Som sagt, jag vill verkligen få aktierna sålda vid öppning då jag tror de kommer bli mycket rött under dagen...

Jag vill alltså sälja så fort som möjligt och eftersom att jag tror att bara då blir förlusten så liten som möjligt. Detta är självklart bara en teori men det är det jag tror kommer att hända..

Har ni några tips hur jag ska agera i callen?

Lägg ett lägre pris i callen, du får öppningskursen iaf.
Citera
2016-04-20, 12:21
Medlem
NickeNyfiken..s avatar
För att utöka min kunskap inom området TA så tänkte jag be om er hjälp & synpunkter.
Helt grön inom TA så ber om ursäkt om det ser oprofessionellt/rörigt ut.

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=189298&size=full
Nu till mina frågor:
1. Om den kortsiktiga uppåtgående trenden(A) bryter den mer långsiktiga nedåtgående trenden(B) kommande dagar... Hur starkt tolkar man en sådan "signal"?
2. Om kursen stannar under C-nivån kommande dagar så bör sannolikheten tala för minst en kortsiktig dipp framöver?

Tack på förhand!
Citera
2016-04-20, 20:47
Medlem
bitumiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNyfiken..
För att utöka min kunskap inom området TA så tänkte jag be om er hjälp & synpunkter.
Helt grön inom TA så ber om ursäkt om det ser oprofessionellt/rörigt ut.

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=189298&size=full
Nu till mina frågor:
1. Om den kortsiktiga uppåtgående trenden(A) bryter den mer långsiktiga nedåtgående trenden(B) kommande dagar... Hur starkt tolkar man en sådan "signal"?
2. Om kursen stannar under C-nivån kommande dagar så bör sannolikheten tala för minst en kortsiktig dipp framöver?

Tack på förhand!

Well, jag är ingen TA-expert så jag uttalar mig inte om hur starka signaler är, men där du har C-linjen har jag en fibonacci- linje.
Där hoppas iaf jag att det kan bli lite motstånd.

Tar det emot där kan man se likheter med rörelserna i nov- dec och då kanske vi får ett liknande fall därefter.

Ren spekulation från min sida, folk verkar ju helt köpgalna nu, mina björnar blev rejält fistade idag då jag ansåg att det skulle ner på eftermiddan.

Nya tag imorron.
Citera
2016-04-21, 20:57
Medlem
Bimboankans avatar
Hej hej. kan börja med att säga att jag Kan inget om detta aktier.

Så har en liten fråga.
Funderar på att investera i aktier på långsikt 5 - 10år.
Tyvärr så fungerar inte jag och siffror riktigt, så jag undrar hur det blir med deklarationer. kan man låta någon annan deklarera ens egna aktier, typ en bank kanske?
Citera
2016-04-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimboankan
Hej hej. kan börja med att säga att jag Kan inget om detta aktier.

Så har en liten fråga.
Funderar på att investera i aktier på långsikt 5 - 10år.
Tyvärr så fungerar inte jag och siffror riktigt, så jag undrar hur det blir med deklarationer. kan man låta någon annan deklarera ens egna aktier, typ en bank kanske?

Hej!

Handlar du exempelvis från ett ISK (Investeringssparkonto) på avanza, så sköter banken detta. Handlar du med ett vanligt aktie- & fondkonto så behöver du själv deklarera köp & sälj i en blankett.

Föredrar för övrigt ISK, där du betalar skatt på ditt totalbelopp, oavsett om du gjort vinst eller förlust.
I ett aktie- & fondkonto så betalar du 30% skatt på vinsten du gör.
Så med andra ord är detta ju en personlig fråga och beroende på vad man har för intentioner med sitt sparande.

Hoppas du fick någon klarhet
Citera
2016-04-22, 12:32
Medlem
Bimboankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynkun
Hej!

Handlar du exempelvis från ett ISK (Investeringssparkonto) på avanza, så sköter banken detta. Handlar du med ett vanligt aktie- & fondkonto så behöver du själv deklarera köp & sälj i en blankett.

Föredrar för övrigt ISK, där du betalar skatt på ditt totalbelopp, oavsett om du gjort vinst eller förlust.
I ett aktie- & fondkonto så betalar du 30% skatt på vinsten du gör.
Så med andra ord är detta ju en personlig fråga och beroende på vad man har för intentioner med sitt sparande.

Hoppas du fick någon klarhet

Okej så om man gör sig ett ISK och handlar aktier/fonder från så behöver man inte deklarera?
Har jag förstått det rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in