2015-06-01, 23:59
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harakash
Tack Om du har något förslag på bok eller var man kan börja hitta information, så tack än en gång

Jag har mest lärt mig av andra eller på egen hand. Känner inte till någon bok som jag kan gå i god för. Ett tips dock är att följa olika traders på Twitter eller Facebook, men var noga med att ta dina egna beslut.
Citera
2015-06-02, 06:34
Medlem
Fridaynights avatar
Sparar nu i KF till barn & ISK till pension. Tänkte börja leka lite med aktier för skojs skull och undrar då vad jag ska handla dem i för kontotyp.. Om jag förstår rätt borde det i mitt fall vara bättre med ett ISK till, eller är en depå bättre..?

Skattebiten förstår jag, men finns det annat jag missat?
Citera
2015-06-02, 07:13
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Sparar nu i KF till barn & ISK till pension. Tänkte börja leka lite med aktier för skojs skull och undrar då vad jag ska handla dem i för kontotyp.. Om jag förstår rätt borde det i mitt fall vara bättre med ett ISK till, eller är en depå bättre..?

Du bör välja ISK. Mest förmånliga med skatt osv.
Citera
2015-06-02, 07:53
Medlem
Reevess avatar
Citat:

KF om det är till barnen annars ISK. Och skatteskälet är den största anledningen.
Citera
2015-06-02, 11:50
Medlem
Vill köpa i en nyemission/Börsnotering, men nu har företaget kommit ut med ett nytt pressmeddelande som säger "Hybricon: Hybricons emission garanterad till 100 procent" Vad betyder detta? Att jag inte kommer få några aktier? Antar ju att stora viktiga investerare går före mig ju

Mer info:
Hybricon har erhållit icke säkerställda teckningsförbindelser på MSEK 11,2 (40,0 procent av Emissionsbeloppet) från nio investerare1. Dessa parter garanterar tillsammans teckning i emissionen i intervallet MSEK 16,8 – 28,0 (den s k Toppgarantin). Den av Bolaget arrangerade Toppgarantin innebär att 100 procent av emissionsbeloppet om MSEK 28,0 är säkerställt.

Pressmeddelandet:
http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=74017

EDIT: Ringde upp Hybricon som sa att jag kan teckna hur mkt jag vill, att det endast är en garant för att emissionen kmr tecknas till 100% oavsett vilka andra som tecknar. Så detta är ju bara mkt positiva nyheter
Senast redigerad av Axelsander 2015-06-02 kl. 12:13.
Citera
2015-06-02, 14:21
Medlem
Jag vill nu koncentrera mig på ett kunskapsområde och läsa mig klok på detta.

Var vänder jag mig om vi säger att jag vill ha all info jag kan få om läkemedelsföretag? möjligtvis listor på vilka bolag som finns och vad de koncentrerar sig på för medicin?
Citera
2015-06-02, 14:55
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Du bör välja ISK. Mest förmånliga med skatt osv.

Tack!

Gör det någon egentlig skillnad om jag handlar i det ISK där jag har fondsparande? Tänker mest ifall man ska öppna ett nytt för att lättare hålla isär dem?
Citera
2015-06-02, 15:03
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Tack!

Gör det någon egentlig skillnad om jag handlar i det ISK där jag har fondsparande? Tänker mest ifall man ska öppna ett nytt för att lättare hålla isär dem?

Det spelar ingen som helst roll. Gör där som du själv behagar.
Citera
2015-06-02, 16:40
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Tack!

Jag har själv 3 st ISK, ett för aktier, ett för fonder och ett för kortsiktig handel. Flytt av likvider mellan dessa utlöser ingen extra beskattning så jag tycker det är praktiskt att ha dem åtskilda.
Citera
2015-06-02, 20:04
Medlem
apan760s avatar
Om jag tecknar mig på en nyemission/börsnotering på 500 aktier men blir tilldelad 50 aktier, får jag då tillbaka pengarna för resterande 450 aktier bara sådär? Eller tar de ngn avgift, etc?

Antar såklart att man får tillbaka pengarna, men är lika bra att fråga
Citera
2015-06-02, 20:23
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Det spelar ingen som helst roll. Gör där som du själv behagar.

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag har själv 3 st ISK, ett för aktier, ett för fonder och ett för kortsiktig handel. Flytt av likvider mellan dessa utlöser ingen extra beskattning så jag tycker det är praktiskt att ha dem åtskilda.

Tackar & bockar! Då blir det i ett annat ISK
Citera
2015-06-02, 20:46
Medlem
housemusiclovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harakash
Tack Om du har något förslag på bok eller var man kan börja hitta information, så tack än en gång

Jag började trada för första gången den här veckan efter att ha skuggat börsen en månad. Det finns massvis med information online! Sök på youtube på "technical analysis course" eller "technical analysis" och kolla igenom allt du bara orkar. Vad jag lärt mig hittills är att det finns mycket propaganda, så ta bara det bästa från vad alla säger och producera din egna metod och uppfattning om aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in