Citat:

Ursprungligen postat av 
Ivan111

Hallå!
Jag är helt grön inom det här området. Jag har alltid haft mina pengar på ett vanligt skitkonto på banken och nu på senare år på ett sparkonto. Men nu är gränsen nådd för räntan och jag vill nu satsa på någonting annat. Jag skulle gärna önska att någon kunde bekräfta eller bara kommentera om jag är på banan och har förstått grundprincipen.
Jag har ungefär 200 000 kronor jag vill investera väldigt långsiktigt. Efter att ha läst lite granna har jag bestämt mig för olika indexfonder. Indexfonder som tydligen ska följa dom olika börsarna generellt sett beroende på vilka fonder man väljer?
Överallt läser jag också att grejen är den att man ska sprida ut riskerna mot olika delar av världen. T.ex någon fond inriktar sig mot den europeiska marknaden, en fond mot Asien osv. Stämmer detta? Och varför är det i så fall bra? Vore det inte bra om man satsade på en fond som man vet är bra?

Problemet är att man inte vet vilken som är bra. En småbolagsfond kan mycket väl investera i pyttesmå bolag som över en natt blir till raketer, men det är en väldigt osäker investering i och med att du inte vet vilken fond som får tag i raketerna. Plus att raketer har en tendens att falla kort efter igen, vilket gör att fonden blir väldigt volatil. Med breda indexfonder följer du marknadens svängningar i ett mer långsamt tempo, men det blir framförallt tryggare på lång sikt. 8-10% om året på lång sikt brukar vara snitt för de flesta börserna.
Mitt tips om du ska investera 200k som ändå är att betydande summa, är att du (med tanke på din långsiktighet) läser på om aktier i 10-20h på olika sidor, bloggar, banker osv så att du får grepp om hur det fungerar och vad en aktie faktiskt är. Därefter (eller direkt) öppnar du ett ISK på Avanza och väljer courtageklass Mini. Du gör ditt första aktieköp i ett stort bolag på Stockholmsbörsen, kanske HM, ASSA eller Telia, välj själv vad du tycker verkar intressant. Köp för några tusenlappar så att du får känna på hur man lägger order och hur köpet går igenom. Därefter ägnar du tid åt att leta upp stora bolag som du tycker verkar intressanta, kolla gärna på de olika investmentbolagen (Investor, Lundberg, Kinnevik osv). Kolla även in en av mina favoriter Berkshire Hathaway Class B på den amerikanska börsen när du känner att du har koll på vad du gör. För att handla där krävs dock att du fyller i avtal i din profil. Berkshire tycker jag är ett utmärkt bolag att pensionsspara i.
När du letat upp 5-10 svenska stora bolag så gör du köp om 5-10k kronor med kanske någon månads mellanrum. Satsa på att sprida köpen under några månader. "Trygga" aktier bör utgöra 50-60% av din portfölj. Sen kan du krydda med ett par små osäkra bolag för max 10%. Resten kan du lägga i breda indexfonder, såsom Avanza Zero, Swedbank Robur Asien Index och Länsförsäkringar Global Index.
Detta är givetvis inte hugget i sten, men jag skulle säga att det är en bra utgångspunkt. Hoppas det hjälpte dig på vägen, lycka till!