2015-06-02, 22:18
Medlem
sossesuspensoars avatar
Ska precis ge mig in i aktiesparandets värld, varit taggad på detta länge. Är riskbenägen av mig och tänkte således investera i småföretag som gått väldigt bra det senaste. Kommer sprida ut mitt kapital (en blygsam summa initialt, tills jag har större kunskap) över 5-8 företag väldigt kortsiktigt. Typ dessa "raketer", nån månad för att sedan sälja av och byta till andra småföretag som gått bra dom senaste månaderna och fortsätta på det sättet. Känns som att många kommer fördöma detta agerande, men själv förstår jag inte varför detta skulle vara dömt att misslyckas. Om en aktie ökat stadigt de senaste tre månaderna, varför skulle inte trenden hålla i sig åtminstone nån månad till?
Citera
2015-06-02, 22:44
Medlem
Problemet med den strategien är väl

när rasar aktien ? du kanske köper aktien samma dag som raset börjar "
Citera
2015-06-03, 08:46
Medlem
Sjuntorparns avatar
Anser ni HM vara köpvärt idag?
Citera
2015-06-03, 10:08
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Anser ni HM vara köpvärt idag?

Gör alltid din egen analys. Men ja, H&M är köpvärd, dock tycker jag att hela börsen står lite högt och skulle förmodligen vänta.
Citera
2015-06-03, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sossesuspensoar
Ska precis ge mig in i aktiesparandets värld, varit taggad på detta länge. Är riskbenägen av mig och tänkte således investera i småföretag som gått väldigt bra det senaste. Kommer sprida ut mitt kapital (en blygsam summa initialt, tills jag har större kunskap) över 5-8 företag väldigt kortsiktigt. Typ dessa "raketer", nån månad för att sedan sälja av och byta till andra småföretag som gått bra dom senaste månaderna och fortsätta på det sättet. Känns som att många kommer fördöma detta agerande, men själv förstår jag inte varför detta skulle vara dömt att misslyckas. Om en aktie ökat stadigt de senaste tre månaderna, varför skulle inte trenden hålla i sig åtminstone nån månad till?

Ett väldigt förenklat svar vore att om en aktie stiger kraftigt under en kort period så brukar den falla en del efteråt pga. Utförsäljning av kortsiktiga spekulationer, vinsthemtagning m.m.
Det finns en stor risk att du då köper in dig på en high, sen ser den falla en del och sen sitter du fast där du väljer att antingen sälja med förlust eller sitta kvar i båten..

Att istället investera i bolag man fundamentalt tror på och möjligtvis ser som undervärderade är det bästa alternativet då.
Citera
2015-06-03, 13:17
Medlem
Hej!

Relativt grön vad allt ekonomi innebär. Har under de senaste dagarna försökt sätta mig in i grunderna för att optimera min privata ekonomi efter studierna.
Är just nu kund hos Swedbank, men har öppnat ett ISK-konto på Avanza. De mesta av pengarna ligger i fonder hos Swedbank. Tanken är att föra över pengarna från Swedbank till Avanza och använda deras indexfond Avanza Zero.
Kommer inte fördjupa mig så mycket att aktier blir aktuellt.

Låter detta bra? Vad bör jag tänka på vid flytt från Swedbank och generellt? Kom gärna med förslag på fonder för långtidssparande utan någon hög risk. Är det då indexfonder som gäller?

Tack så mycket!
/Morrissey1
Senast redigerad av morrissey1 2015-06-03 kl. 13:20.
Citera
2015-06-03, 13:54
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrissey1
Hej!

Relativt grön vad allt ekonomi innebär. Har under de senaste dagarna försökt sätta mig in i grunderna för att optimera min privata ekonomi efter studierna.
Är just nu kund hos Swedbank, men har öppnat ett ISK-konto på Avanza. De mesta av pengarna ligger i fonder hos Swedbank. Tanken är att föra över pengarna från Swedbank till Avanza och använda deras indexfond Avanza Zero.

Låter detta bra? Vad bör jag tänka på vid flytt från Swedbank och generellt? Kom gärna med förslag på fonder för långtidssparande utan någon hög risk. Är det då indexfonder som gäller?

Tack så mycket!
/Morrissey1

Jag antar att fonderna idag inte ligger på ett ISK, och därför kommer det räknas som en försäljning där du får skatta 30%.
Citera
2015-06-03, 14:13
Medlem
Razys avatar
Citat:
Hej!

Tack så mycket!
/Morrissey1

Något som är väldigt viktigt att tänka på vid val av fonder är förvaltningsavgiften. Den kan tyckas spela liten roll, men på längre sikt äter den upp stora delar av ditt kapital.

Rekommenderar dig att, precis som du tänkt, börja spara i Avanza Zero. Men tycker även du ska ta med Länsförsäkringar Global Index för att få lite riskspridning och inte ligga så tung i Sverige. Om du vill få ytterligare lite riskspridning i din portfölj kan du ta med Swedbank Robur Indexfond Asien.

Kanske kan detta vara något?
50% - Länsförsäkringar Global Index
30% - Avanza Zero
20% - Swedbank Robur Indexfond Asien

Vill du inte ha med Asien så rekommenderar jag 60% i LF Global och 40% i Avanza Zero.
Senast redigerad av Razy 2015-06-03 kl. 14:19.
Citera
2015-06-03, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Något som är väldigt viktigt att tänka på vid val av fonder är förvaltningsavgiften. Den kan tyckas spela liten roll, men på längre sikt äter den upp stora delar av ditt kapital.

Rekommenderar dig att, precis som du tänkt, börja spara i Avanza Zero. Men tycker även du ska ta med Länsförsäkringar Global Index för att få lite riskspridning och inte ligga så tung i Sverige. Om du vill få ytterligare lite riskspridning i din portfölj kan du ta med Swedbank Robur Indexfond Asien.

Kanske kan detta vara något?
50% - Länsförsäkringar Global Index
30% - Avanza Zero
20% - Swedbank Robur Indexfond Asien

Vill du inte ha med Asien så rekommenderar jag 60% i LF Global och 40% i Avanza Zero.

Tack för bra svar!
Ringde precis banken, fondkonto, självklart. Skattar 10k och säljer av direkt.
Litar på dig och väljer något av de alternativen.

Tänkte på det, finns det någon fördel med att vänta till årsskiftet med att sälja fonden?

Var bör jag placera pengarna om jag behöver dem om 3 år?
Citera
2015-06-03, 15:12
Medlem
Razys avatar
Citat:
Tack för bra svar!
Ringde precis banken, fondkonto, självklart. Skattar 10k och säljer av direkt.
Litar på dig och väljer något av de alternativen.

Tänkte på det, finns det någon fördel med att vänta till årsskiftet med att sälja fonden?

Var bör jag placera pengarna om jag behöver dem om 3 år?

Jobbigt med skatten, men det är lika bra att bli av med den nu och dra igång sparandet i ett ISK på Avanza.

Mig veterligen så vinner du inget på att vänta till årsskiftet innan du säljer. Så sälj så snart du har möjlighet.

Ett vanligt sparkonto är ju alltid säkrast, men du kommer inte få någon större tillväxt heller. Det finns ju räntefonder, men personligen är jag inget större fan av dessa produkter i dagsläget (mycket pga ränteläget). Sedan finns det ju konton där du låser pengarna i en viss tid och då kan du få lite högre ränta än ett vanligt sparkonto, mot att du då inte kan få tag i pengarna under tiden.
Citera
2015-06-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Jobbigt med skatten, men det är lika bra att bli av med den nu och dra igång sparandet i ett ISK på Avanza.

Mig veterligen så vinner du inget på att vänta till årsskiftet innan du säljer. Så sälj så snart du har möjlighet.

Ett vanligt sparkonto är ju alltid säkrast, men du kommer inte få någon större tillväxt heller. Det finns ju räntefonder, men personligen är jag inget större fan av dessa produkter i dagsläget (mycket pga ränteläget). Sedan finns det ju konton där du låser pengarna i en viss tid och då kan du få lite högre ränta än ett vanligt sparkonto, mot att du då inte kan få tag i pengarna under tiden.

Ah, okej.
Vad tycker du om Splitan Aktiefond Investmentbolag? Verkar ju vara väldigt uppskattad. Vad jag förstått det som vill man hålla normanbeloppet så lågt som möjligt.
Senast redigerad av morrissey1 2015-06-03 kl. 18:49.
Citera
2015-06-03, 19:48
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ah, okej.
Vad tycker du om Splitan Aktiefond Investmentbolag? Verkar ju vara väldigt uppskattad. Vad jag förstått det som vill man hålla normanbeloppet så lågt som möjligt.

Det är en bra fond, helt klart. Billig och har gett god avkastning, vilket troligtvis kommer att fortsätta så. Dock så bör du, ur ett riskspridnings perspektiv, inte ha både Avanza Zero och Spiltan Investmentbolag då båda är inriktade på den svenska marknaden.

Ja kostnaden är viktig för att som sagt undvika att fonderna äter upp ditt kapital på lite längre sikt. Men ha även lite koll på i vilka regioner av världen som fonderna placerar i, och försök att inte ha allt för mycket i en och samma del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in