2015-05-23, 11:57
Medlem
Noob-varning här :P

För nån vecka sedan stoppade jag in 200$ på etoro (social tradingsida) och fick då 100 extra $ som välkommengåva...
Jag tvivlar ju väldigt starkt på att jag nånsin skulle kunna ta ut dessa extradollars, så behöver man skatta på den "vinsten" då?

Kasnke ska tillägga att ja då kunde noll o har förmodligen redan sumpat bort typ 100$ där, så än vet ja int om ja har nån vinst att tala om...
Men den dag ja har vinst, måste jag då redovisa varenda litet köp till skatteverket? d blir ju säkert hundratals i månaden...

Ja funderar även på zulutrade (samma typ av sida) där jag verkar kunna få lite bättre översikt o där ja sen dess lärt mig en hel del på ett demokonto (utan riktiga pengar)
Några åsikter om den?
Citera
2015-05-24, 13:30
Medlem
Isnatts avatar
En bekant påstod för en tid sedan att om man hade över ett visst antal aktier så var det 'offentligt' och vem som helst kunde se hur stort innehav jag har i min portfölj. Personen som sa det är inte så haj på det där med aktier och så så jag var skeptisk och har inte tänkt på det förens idag.

Finns det nån sida där folk kan se mina innehav, eller hur mycket jag har på börsen?
Citera
2015-05-24, 14:56
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
En bekant påstod för en tid sedan att om man hade över ett visst antal aktier så var det 'offentligt' och vem som helst kunde se hur stort innehav jag har i min portfölj. Personen som sa det är inte så haj på det där med aktier och så så jag var skeptisk och har inte tänkt på det förens idag.

Finns det nån sida där folk kan se mina innehav, eller hur mycket jag har på börsen?

Du behöver förmodligen inte oroa dig.

Citat:
En insynsperson är en person som genom sin ställning i bolaget anses ha särskilt goda förutsättningar att få tillgång till förtrolig information om bolaget (insiderinformation). Följande personer har insynsställning:
...
- större aktieägare som själv, tillsammans med en eller flera fysiskt eller juridiskt närstående personer eller genom företag äger minst tio procent av aktiekapitalet eller röstetalet i bolaget
http://www.fi.se/Regler/Borsbolag/Insynsstallning
Citera
2015-05-24, 19:54
Medlem
Hej

jag har en riktigt dum fråga men jag hoppas lär mig.

beträffande fonder, man kan köpa och månadsspara. Vad är egentligen skillnaden mellan att köpa och månadsspara? Måste man först köpa för att sedan kunna månadsspara eller kan man månadspara utan att köpa först fonder ?
Citera
2015-05-24, 19:59
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Hej

jag har en riktigt dum fråga men jag hoppas lär mig.

beträffande fonder, man kan köpa och månadsspara. Vad är egentligen skillnaden mellan att köpa och månadsspara? Måste man först köpa för att sedan kunna månadsspara eller kan man månadspara utan att köpa först fonder ?

Enda skillnaden är väl att månadssparandet dras direkt från ditt konto 1 gång i månaden. Annars måste du ju manuellt föra över pengar till Avanza eller vilken depå du nu använder.

Tänker du spara samma belopp varje månad så kan det ju vara smidigt att sätta upp ett månadssparande. Vet du att du tänker spara olika varje månad (Ibland 5k, ibland 10k, ibland inget osv) så är det ju rätt dumt att ha ett månadssparande.

Köp är alltså det tillfället du köper. Klickar du på knappen "KÖP" så görs köpet samma dag (eller dagen efter beroende på vilken tid osv).

Månadssparande är att du sätter upp ett sparande där du köper för X antal kronor varje månad.
Citera
2015-05-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Enda skillnaden är väl att månadssparandet dras direkt från ditt konto 1 gång i månaden. Annars måste du ju manuellt föra över pengar till Avanza eller vilken depå du nu använder.

Tänker du spara samma belopp varje månad så kan det ju vara smidigt att sätta upp ett månadssparande. Vet du att du tänker spara olika varje månad (Ibland 5k, ibland 10k, ibland inget osv) så är det ju rätt dumt att ha ett månadssparande.

Köp är alltså det tillfället du köper. Klickar du på knappen "KÖP" så görs köpet samma dag (eller dagen efter beroende på vilken tid osv).

Månadssparande är att du sätter upp ett sparande där du köper för X antal kronor varje månad.

Intressant. I och med man vet aldrig vad som kommer hända längre fram, tror jag det bäst att köpa varje månad istället för att månadsspara. Jag kommer spara varje månad. Storleken på sparbeloppet kommer variera varje månad från 4k till 500 sek beroende på hur jag har det.
Citera
2015-05-24, 22:11
Medlem
Vitalrepuss avatar
Hur mycket pengar bör man minst ha som investeringskapital vid köp av aktier? Tacksam för svar.
Citera
2015-05-24, 22:36
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
Hur mycket pengar bör man minst ha som investeringskapital vid köp av aktier? Tacksam för svar.

Beror på vilken aktie du vill köpa, men 10 kr kanske?
Då kan du köpa aktier för 9 kr och betala 1 kr i courtage (om du har Avanza Mini).

Min poäng är att det inte finns någon nedre gräns. Men courtaget utgör en onödigt stor del om du handlar för lite.
Citera
2015-05-24, 22:46
Bannlyst
När det står i tidningen typ att Saab får ny order på plan värd miljarder, vad händer med aktien då? Går den upp dirr elr vad?
Citera
2015-05-25, 04:44
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus

Mer än priset på courtaget.
Beror på ditt courtage-avtal. Resten är ju upp till dig.
Citera
2015-05-25, 07:46
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
När det står i tidningen typ att Saab får ny order på plan värd miljarder, vad händer med aktien då? Går den upp dirr elr vad?

Har inte läst nyheten, men om det är en definitiv order, och inte bara "kanske" en order, då lär aktien lyftas lite idag.

EDIT: Det enda jag hittade var en order med övningsgranater på 114Mkr som kom i tisdags förra veckan och lyfte aktien ett par kronor, trots att nyheten om det kraschade Gripen-planet kom samma dag.
Senast redigerad av autoboten 2015-05-25 kl. 07:54.
Citera
2015-05-25, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Har inte läst nyheten, men om det är en definitiv order, och inte bara "kanske" en order, då lär aktien lyftas lite idag.

EDIT: Det enda jag hittade var en order med övningsgranater på 114Mkr som kom i tisdags förra veckan och lyfte aktien ett par kronor, trots att nyheten om det kraschade Gripen-planet kom samma dag.

Tog ett exempel bar. Tror dock jag läste att det kanske skulle bli stororder till hösten.

Men alltså, det jag undrar är väl om aktien stiger så fort nyheten släpps om ny ordrar elr framgång för ett bolag.

Då borde det ju va rätt enkelt att pricka av uppgångarna. Bara följa nyheterna noga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in