2015-11-22, 19:04
Medlem
Reevess avatar
Ett av bolagens aktieslag kan vara noterade och den andra onoterade, stämmer.
Citera
2015-11-22, 21:28
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Vilket var anledningen till att jag skrev som jag skrev. Svaret måste sättas i relation till frågan. Du tog mitt svar och satte det i relation till en annan fråga (effektiva marknadshypotesen) och tyckte sen att jag hade fel.

I sådana fall har du rätt, och jag tolkar dig som att du då också håller med mig om att daytrading (som ju iofs inte hade något med din utsago att göra) inte är tur.

Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Hur blir man en duktig daytrader? Är total nybörjare så behöver alla råd jag kan få. Finns det någon sida där framgångsrika traders ger tips osv? Kanske en traderdagbok eller liknande?

Precis som med allt annat där den motiverade individen vinner: hård disciplin, en omättlig vilja att lära sig och ett driv att ständigt utveckla sig själv och sina metoder. Det finns hur mycket information som helst, det gäller bara att lägga ner tid och energi på att anamma sig den kunskap som finns där ute.

Det snabbaste och bästa sättet, som även jag lever efter, är nog att trada samtidigt som man studerar sig själv, marknaden och allehanda olika metoder och lärdomar. Att kunna leva på sin trading betyder ju rent krasst att man är ett finansiellt proffs, en av den finansiella marknadens bästa spelare - och precis som fotbollens bästa spelare har lagt tusentals timmar av sitt liv på hårt slit måste även den aspirerande tradern göra samma sak.

Ha ett professionellt förhållningssätt till din trading och var beredd på att lägga flera timmar per dag på det i flera år. Gör man inte det kommer man bli slaktad där ute, för det finns alltid någon annan som är villig att göra uppoffringarna som krävs, och därför måste man - ganska så logiskt - göra minst samma sak. Varje gång man loggar in på sin handelsterminal så tävlar man mot världens skarpaste sinnen - de bästa av de bästa - och de har vigt tusentals timmar på att lära sig konsten om hur man tar dina pengar ifrån dig. För att du ska ha någon chans måste du göra samma sak, att tro något annat är att lura sig själv.
Citera
2015-11-23, 05:06
Medlem
Celenos avatar
Som vanligt en massa mumbo jumbo, inget konkret alls. "Inte tur, skicklighet". Hur gör man då? "Jobbar hårt."

Goddag yxskaft.

När all statistik visar att daytraders lyckas sämre än snittet, då kan man med fog påstå att de som lyckas lider av survivorship bias.

Till alla nybörjare: Släpp alla tankar om daytrading.

Till alla daytraders som blir upprörda av detta: om ni tjänar så bra, varför bryr ni er om vad jag påstår, och varför vill ni ha in nybörjare till att trada?
Citera
2015-11-23, 11:36
Medlem
Grogganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag hade bara kört med hävstång om det var på lång sikt. Det är i det närmaste ett lotteri hur börsen går på kort sikt men på lång sikt kommer den stiga och då tjänar du på hävstången. Sen handlar mycket om vilken ränta man får på belåningen. Just nu är ju räntorna väldigt låga och Avanza har ju Superlånet (som jag antar är det du tittat på) men börjar räntorna stiga till "normala" nivåer så kanske det inte är lika fördelaktigt direkt. Och sen, som alltid: diversifiera. Köp någon globalfond för de belånade pengarna så låser du dig inte bara till Sverige.

Det viktiga är att inte välja produkter med daglig avräkning (som certifikat). Om man bortser från Avanzas egna kredit så hade jag tittat på minifutures med låg hävstång. Skulle dock gissa att minifutures har sämre ränta än Superlånet.

Aah, tack för att du tog dig tiden och gav ett vettigt svar! Min tanke är att månadsspara ca 8000:-/månad och sedan viss belåning på det. Kan tänka mig att jag behöver pengarna någon gång mellan 5-8 år framöver och eftersom jag har ett ganska brett spann på när jag kan tänkas ta ut denna, så känns det som det skulle kunna gå vägen med någon belåning. Det är, precis som du skriver, Avanzas superlån jag tänker på. Får helt enkelt utvärdera lite då och då varteftor räntorna börjar röra på sig!
Citera
2015-11-23, 21:36
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Som vanligt en massa mumbo jumbo, inget konkret alls. "Inte tur, skicklighet". Hur gör man då? "Jobbar hårt."

Goddag yxskaft.

När all statistik visar att daytraders lyckas sämre än snittet, då kan man med fog påstå att de som lyckas lider av survivorship bias.

Till alla nybörjare: Släpp alla tankar om daytrading.

Till alla daytraders som blir upprörda av detta: om ni tjänar så bra, varför bryr ni er om vad jag påstår, och varför vill ni ha in nybörjare till att trada?
Är det bättre att investera långsiktigt? Kan man sin sak tror jag definitivt att man kan tjäna bra på daytrading.
Citera
2015-11-24, 01:09
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Är det bättre att investera långsiktigt? Kan man sin sak tror jag definitivt att man kan tjäna bra på daytrading.
Ja, det är det. Men du får givetvis tro vad du vill, och göra vad du vill med dina pengar.
Citera
2015-11-24, 10:29
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Tror också det går att tjäna pengar på daytrading eller swingtrading.Att köpa och sälja i rätt lägen kan ge mycket mer än att bara köpa och behålla aktier.
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ja, det är det. Men du får givetvis tro vad du vill, och göra vad du vill med dina pengar.
I vissa sällsynta fall kan det vara bra med långsiktighet.Men vill du tjäna pengar bör börsen och enskilda aktiers upp och nedgångar utnyttjas.
Citera
2015-11-24, 12:51
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
I vissa sällsynta fall kan det vara bra med långsiktighet.Men vill du tjäna pengar bör börsen och enskilda aktiers upp och nedgångar utnyttjas.
Jag hävdar precis tvärtom.

To each his own.
Citera
2015-11-24, 16:04
Bannlyst
"Om kursen för XACT BEAR 2 går under eller är lika med 0 SEK t.o.m. 2015-12-23. Köp 1 st XACT BEAR 2 till kursen 1 000 SEK. Ordern är giltig i 2 dagar efter att den triggats."
Någon som orkar förklara vad som menas?
Tack på förhand.
Citera
2015-11-24, 16:32
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
"Om kursen för XACT BEAR 2 går under eller är lika med 0 SEK t.o.m. 2015-12-23. Köp 1 st XACT BEAR 2 till kursen 1 000 SEK. Ordern är giltig i 2 dagar efter att den triggats."
Någon som orkar förklara vad som menas?
Tack på förhand.

När ett avslut sker på målkursen är din order giltig i 2 dagar. Det blir underligt och irrelevant i ditt fall i och med de kurserna du fyllt i. (0 och 1000). Använder du dig dock av rimliga kurser ser du enklare nyttan i det.
Citera
2015-11-24, 17:33
Bannlyst
Är det normalt att sista timmen innan stängning följer OMX DAX med en 5 minuters-delay - för att sedan OMX öppnar med en liknande uppåt/nedåtgång som DAX avslutade med innan stängning? - Eftersom DAX stänger senare än OMX...?

Tack för svar. Ursäkta min röriga frågeställning

Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
När ett avslut sker på målkursen är din order giltig i 2 dagar. Det blir underligt och irrelevant i ditt fall i och med de kurserna du fyllt i. (0 och 1000). Använder du dig dock av rimliga kurser ser du enklare nyttan i det.
Jo tack det vet jag :=)
Men vad händer rent praktiskt när 'tilläggsorden' (dvs 1000 sek-orden) slutar vara giltig? Blir tilläggsorden en liten miniboost i form av hävstång för att sedan integreras med orginal-orden när den går ut?
Jag fifflade med stop loss inne på Avanza och då dök denna 'tilläggsorder' upp, och jag satte "köp ytterligare 1st när kursen är 1000kr". *förvirrad*

Edit: Naturligtvis i experiment-syfte, jag har inte lagt någon order
Senast redigerad av butterflykniv 2015-11-24 kl. 17:47.
Citera
2015-11-24, 18:40
Medlem
Citat:
Men vad händer rent praktiskt när 'tilläggsorden' (dvs 1000 sek-orden) slutar vara giltig?

Din order ligger ute i två dagar. Om den inte går till avslut under dessa två dagar försvinner den.

Citat:
Blir tilläggsorden en liten miniboost i form av hävstång för att sedan integreras med orginal-orden när den går ut?

Va? Hävstång har ingenting med stop-loss att göra. Vad menar du med originalordern och tillägsordern?

Citat:
Jag fifflade med stop loss inne på Avanza
Jo tack, nog är du inne och fifflar med saker du inte borde, det förstår jag.

Citat:
och då dök denna 'tilläggsorder' upp, och jag satte "köp ytterligare 1st när kursen är 1000kr". *förvirrad*

Du har troligen missförstått vad en stop-loss är. När du lägger en stop-loss-order så anger du först när ordern ska triggas (exempelvis om kursen går under 100 kr), och sedan vilken order du då vill skicka till marknaden (exempelvis sälj 500 aktier till 99kr/styck). Det är bara en order som skickas. Det finns ingen originalorder eller tilläggsorder. Du skickar en order (sälj 500 för 99kr) när aktien går under 100.

Lägg bara en vanlig order. Varför ska du ens in och pilla med stop-loss när du inte ens vet hur det fungerar eller vad syftet är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in