2016-04-13, 07:39
Medlem
bitumiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Jag är lite nyfiken på detta.
Läste på ett forum angående Nordic Leisure aktien att någon hade lagt en jättesäljpost på 5,70 kr (350000 st aktier).
Då skrev någon såhär "En sådan säljorder på den nivån är ju helt orealistiskt med tanke på dagens volymer. Kan inte se annat än att någon velat hålla ner kursen för att kunna köpa in sig billigt. Var sugen på att köpa rubbet bara för att jävlas (säljaren visste ju att den aldrig skulle gå igenom)."

Vad menar han med att kursen hålls nere på grund av detta och att den som lagt posten kan köpa in sig billigt?

Hej, nu har jag inte koll på omsättningen i den aktien men om personen lägger ut en jättepost måste andra lägga sig under 5,70kr om dom vill få sålt, och där kan "säljaren" köpa in fler aktier billigare.
Citera
2016-04-13, 14:03
Bannlyst
Hur använder jag mig av genomsnittsmetoden vid deklaration på internet!? Var finns den?
Citera
2016-04-13, 14:44
Medlem
SneakyBandits avatar
Hur funkar det med att kursen sjunker på "x dagen"
Är det självjusterande och folk betalar mindre helt enkelt för att en hel del pengar "försvinner" ur kassan, eller beror det på att kursen "justeras" på annat sätt?

I teorin skulle väl kursen i princip kunna värderas liknande och inte dippa precis lika mycket som utdelningarna.
Just eftersom värdet är mycket spekulation och inte ett exakt värde.

Tänker lite på denna text om Telia tex.
"Telia Sonera som sjunker med 4,1 procent sedan utdelningen avskiljts från börskursen"

Vad menar man?
Citera
2016-04-13, 17:08
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBandit
Är det självjusterande och folk betalar mindre helt enkelt för att en hel del pengar "försvinner" ur kassan
Ja.
Citat:
I teorin skulle väl kursen i princip kunna värderas liknande och inte dippa precis lika mycket som utdelningarna.
Marknaden är ganska effektiv och inte ens spekulanter vill ge bort flera procent utan att få nåt tillbaks.
Citera
2016-04-13, 18:38
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBandit

Njae förstår hur du tänker men värdet på aktien är ju vad marknaden anser att bolaget bör värderas till, har man precis delat ut 1.50:- kr från kassan så vet ju alla aktörer på marknaden att bolaget också minskat i värde med motsvarande. Finns inte så mycket att fundera på där. Helt annan sak när VD'arna kommer med vaga men negativa uttalanden, svårt att värdera hur mycket aktien ska gå ner då
Citera
2016-04-13, 21:40
Medlem
SneakyBandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ja.

Marknaden är ganska effektiv och inte ens spekulanter vill ge bort flera procent utan att få nåt tillbaks.

Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Njae förstår hur du tänker men värdet på aktien är ju vad marknaden anser att bolaget bör värderas till, har man precis delat ut 1.50:- kr från kassan så vet ju alla aktörer på marknaden att bolaget också minskat i värde med motsvarande. Finns inte så mycket att fundera på där. Helt annan sak när VD'arna kommer med vaga men negativa uttalanden, svårt att värdera hur mycket aktien ska gå ner då

Ja ok, tack till er båda!
Citera
2016-04-13, 22:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bitumium
Hej, nu har jag inte koll på omsättningen i den aktien men om personen lägger ut en jättepost måste andra lägga sig under 5,70kr om dom vill få sålt, och där kan "säljaren" köpa in fler aktier billigare.
Okej grymt svar! Men kan de inte också lägga sig på 5,70 eller går "säljarens" aktier i förtur?
Citera
2016-04-13, 22:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Okej grymt svar! Men kan de inte också lägga sig på 5,70 eller går "säljarens" aktier i förtur?
För samma pris går först in först.
Citera
2016-04-14, 10:24
Medlem
njaexss avatar
Alltså att handla med CFD är det stor skillnad emot vanligt? Jag tänkte öppna konto på IG för o få tillgång till prorealtime men vet inte om jag vill börja handla igenom dom dock. Det här med CFD verkar ju skitskumt tycker jag. Handlar just nu genom avanza.

Edit: När jag handlar är det långsiktigt eller om jag gör en trade under 1-2 veckor. Passar CFD ens till det? När jag har läst om det verkar det ju som man betalar en ränta varje dag om man sitter med det över natten...
Senast redigerad av njaexs 2016-04-14 kl. 10:27.
Citera
2016-04-14, 20:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
För samma pris går först in först.
Så då säljs alla aktier för 5,70 från "säljaren" innan någon annan kan få sina aktier sålda för 5,70 så då sänker folk kursen för att få sina aktier sålda. Och då kan "säljaren" köpa dessa? Har jag fattat rätt?
Citera
2016-04-14, 22:49
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Så då säljs alla aktier för 5,70 från "säljaren" innan någon annan kan få sina aktier sålda för 5,70 så då sänker folk kursen för att få sina aktier sålda. Och då kan "säljaren" köpa dessa? Har jag fattat rätt?
Det är väl deras teori kan man anta, men om ingen köper hans aktier för 5,70 så hade ju ingen annan fått sålt för det heller. Riskabel strategi.
Citera
2016-04-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal

Det kan säkert kännas som en oböjlig lag men man ska inte glömma att bolag med nettokassa sällan åtnjuter den fulla värderingen av kassan i aktiekursen, Apple är ett bra exempel på det.
Pengar som inte arbetar värderas helt enkelt lägre än sitt egentliga värde.

Det är däremot ofta som du säger att aktiepriset faller i linje med utdelningen. Ibland faller den mindre och ibland mer. Många aktier blir även dyrare före x-date, framförallt här i Sverige där bolagen i regel delar ut pengar en gång om året.

Just hur effektiv marknaden är när det kommer till aktiekurser i utdelningstider är svårt att sätta fingret på tycker jag.

Däremot så tycker jag att DGI skrev ett läsvärt blogginlägg om saken för ett tag sedan som alla som har ett intresse säkert kan avvara några minuter på.

Does Paying a Dividend Reduce a Company’s Value?http://www.dividendgrowthinvestor.co...-companys.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in