2015-04-10, 13:25
Medlem
Har innehav i Vardia och i skrivandes stund så har den stigit med 14.8 % idag. Läste mig till att det var bolagsstämma igår, men jag är nyfiken på en sak när en aktie stiger så här.

Vart kan man hitta info om varför den stigit så kraftigt, hittar ingenting när jag googlar.
Har inget stort innehav, är mest bara nyfiken.

T.ex hittar ingen info om bolagsstämma osv.
Citera
2015-04-10, 17:24
Medlem
Nybörjarfråga angående Schablonskatt

Jag har nyligen öppnat ett ISK-konto hos avanza och har tänkt handla med courtageklass mini för att lära mig lite om aktiehandel. Jag valde ISK för att det verkar vara det lättaste kontot att handskas med som nybörjare, men har fortfarande lite funderingar kring den årliga avgiften som ska betalas aka. Schablonskatt. Hur går själva betalningen till? Har inte riktigt koll på hur deklarationer fungerar.
Tack på förhand
Citera
2015-04-10, 17:29
Medlem
knasen79s avatar
Låt oss anta att du har 100.000 kr i genomsnittligt värde under 2015. Detta värde multipliceras med statslåneräntan fn 0,90 %. Dvs 900 kr. Denna summa beskattas med 30 % dvs 270 kr.

Det här vill regeringen ändra.
Citera
2015-04-10, 17:47
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flensberg
Jag har nyligen öppnat ett ISK-konto hos avanza och har tänkt handla med courtageklass mini för att lära mig lite om aktiehandel. Jag valde ISK för att det verkar vara det lättaste kontot att handskas med som nybörjare, men har fortfarande lite funderingar kring den årliga avgiften som ska betalas aka. Schablonskatt. Hur går själva betalningen till? Har inte riktigt koll på hur deklarationer fungerar.
Tack på förhand
Du kommer att nästa år se en schablonintäkt i din deklaration och skatten regleras då när din slutliga skatt beräknats.
Citera
2015-04-10, 18:34
Medlem
Brukar sitta och kolla lite i avanzas forum och där händer det att folk skriver saker om att kursen hålls nere, stoppklossar och dylikt. Jag tar självfallet allt som skrivs på forum med en nypa salt, men jag undrar vad någon faktiskt skulle tjäna på att hålla ner kursen? Vad skulle syftet vara? Det är ju den som säljer lågt som förlorar på det väl?
Citera
2015-04-11, 01:05
Medlem
Vilket är det viktigaste index att hålla koll på i USA? Vi påstår att jag har en indexfond i USA och vill hålla koll på olika nivåer som tas ut. Vilket index skall jag då hålla koll på?
Citera
2015-04-11, 02:29
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
Vilket är det viktigaste index att hålla koll på i USA? Vi påstår att jag har en indexfond i USA och vill hålla koll på olika nivåer som tas ut. Vilket index skall jag då hålla koll på?

Dom flesta följer nog S&P 500. Eller kanske NASDAQ. Dow Jones är pris-viktad så jag vet inte varför man skulle vilja följa den. Framstår dumt att inte vikta efter market cap
Citera
2015-04-11, 07:41
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
S&P500 och Russel2000 är nog de viktigaste. Nasdaq är lite väl tekniktungt.
Citera
2015-04-11, 14:19
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knorrvart
Brukar sitta och kolla lite i avanzas forum och där händer det att folk skriver saker om att kursen hålls nere, stoppklossar och dylikt. Jag tar självfallet allt som skrivs på forum med en nypa salt, men jag undrar vad någon faktiskt skulle tjäna på att hålla ner kursen? Vad skulle syftet vara? Det är ju den som säljer lågt som förlorar på det väl?
Förlorare som önskar deras innehav värderades högre.
Citera
2015-04-11, 17:01
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Förlorare som önskar deras innehav värderades högre.
Läste vi verkligen hela frågan nu? Men en helt korrekt beskrivning av användarna som sitter och skriver såna inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Knorrvart
Vill man köpa många aktier i ett bolag så är det ju alltid bättre att göra det till ett lägre pris, så det är klart att det finns folk som tjänar på att kursen hålls på lägre nivåer. Däremot så vet jag inte om bolagen på vilkas forum sånt brukar diskuteras är speciellt stora kandidater för att någon större aktör skulle vilja gå in och köpa stora poster. Oftast är det ju på "sekt-bolagen" som såna inlägg skrivs.
Citera
2015-04-11, 19:15
Medlem
Frågan är riktad till folk med lite erfarenhet: Hur mycket säger det er när en VD köper på sig fler aktier? Brukar kursen stiga orimligt mycket? Förstår att det är olika från fall till fall men går det att säga något generellt?
Citera
2015-04-11, 20:07
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiltovic
Frågan är riktad till folk med lite erfarenhet: Hur mycket säger det er när en VD köper på sig fler aktier? Brukar kursen stiga orimligt mycket? Förstår att det är olika från fall till fall men går det att säga något generellt?
I mindre aktier som är extremt beroende av nyheter för att kursen ska röra sig kan det innebära att den drar iväg lite. I större bolag brukar det inte innebära att kursen rör sig speciellt mycket. Om VD däremot skulle sälja stora mängder kan det påverka en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in