2015-05-31, 18:39
Medlem
Hur tjänar man pengar på en börskrasch?

Ska man blanka en massa blue-chip aktier eller satsa allt på BEAR certifikat?

Jag vill vara förberedd.
Citera
2015-05-31, 19:03
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harakash
Hur tjänar man pengar på en börskrasch?

Ska man blanka en massa blue-chip aktier eller satsa allt på BEAR certifikat?

Jag vill vara förberedd.

Båda alternativen är tänkbara om du vill tjäna pengar på en krasch. För den mindre erfarna skulle jag nog rekommendera BEAR-certifikat i första hand.
Citera
2015-05-31, 19:16
Medlem
RostigHinks avatar
Vill man blanka enskilda aktier så ser det ut som om det är billigare att köpa Nordeas Blanka-certifikat än att låna aktier för blankning. Dessa Blanka är utan hävstång och ett fullgott alternativ i ett ISK där man inte kan blanka.

Annars skulle jag gå på minifutures vars hävstång inte sätts tillbaka dagligen och saknar därmed urgröpningseffekten. Det lilla besväret är att man får byta minifutures när hävstången sjunkit lite väl mycket.
Citera
2015-05-31, 20:48
Medlem
pok?s avatar
Har kollat på vilka olika konton jag kan skapa på avanza, och jag ser inte varför man någonsin skulle välja aktiekonto över kapitalförsäkring/investeringssparkonto. Kom fram till att aktievärdet måste ha ökat med ~0,5%-1% (nånstans däremellan) för att KF ska vara mer lönsamt än aktiekonto, och det gör det väl nästan alltid?

Säg att jag satte in 100k i avanza zero på ett AF-konto och ett KF-konto för ett år sen. Kursen har stigit med ~20%.

På AF-kontot måste jag betala 6,000 (20,000*0.3) i skatt, medans jag bara behöver betala 324 (120,000*0.0027) på KF-kontot. Eller missar jag nåt?
Citera
2015-05-31, 20:52
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Kom fram till att aktievärdet måste ha ökat med ~0,5%-1% (nånstans däremellan) för att KF ska vara mer lönsamt än aktiekonto, och det gör det väl nästan alltid?

Placerar du dina pengar dåligt så är det ju absolut ingen garanti. Men visst, investerar du i breda indexfonder/aktier i stabila bolag så är det troligt att de kommer öka med mer än 0.5-1%, ja.
Citera
2015-05-31, 23:25
Medlem
Eldebrinks avatar
När ett företag gör ett förvärv av ett annat företag med aktier som betalning istället för kontanter, späds då antalet aktier ut eller äger alla företag en viss mängd "egna" aktier?
Citera
2015-06-01, 21:41
Medlem
Jag vill lära mig mer om trading (är nybörjare)... Men alla har väl varit det nån gång...

Undrar helt enkelt var jag kan börja lära mig om teknisk analys? Har hittat en fantastisk sida på engelska "investopedia.com"... där står skitmycket, men kanske någon har förslag?

Tack!
Citera
2015-06-01, 22:03
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Jag vill lära mig mer om trading (är nybörjare)... Men alla har väl varit det nån gång...

Undrar helt enkelt var jag kan börja lära mig om teknisk analys? Har hittat en fantastisk sida på engelska "investopedia.com"... där står skitmycket, men kanske någon har förslag?

Tack!

Var är din kunskapsnivå idag? Du säger att du är nybörjare, vad betyder det? Är du bekant med aktier och fonder eller är du total nybörjare?
Citera
2015-06-01, 22:17
Medlem
Razys avatar
Citat:

Tack!

Kom ihåg bara att det tar tid att bli framgångsrik inom trading. Inget som händer över en natt.

Läs på allt du bara kan och vandra inte in i tradingträsket innan du har samlat ihop lite kunskap och har en någorlunda plan om hur du ska agera osv.
Citera
2015-06-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Var är din kunskapsnivå idag? Du säger att du är nybörjare, vad betyder det? Är du bekant med aktier och fonder eller är du total nybörjare?

Är inte en total nybörjare... Jag förstår grundläggande om aktier etc., vad fundamental/teknisk analys är... och dess funktion.

Svårt att förklara, men jag vill lära mig mer om hur jag kan själv göra teknisk analys och t ex. se köpsignaler och se vad kursen har för stöd på, t ex. när toppen/botten sannolikt bör komma etc. Du förstår nog hur jag menar. Vill mest fördjupa mig så att jag inte bara sitter framför aktiens kurshistorik och tänker "nu borde den gå upp för folk säger att den är undervärderad och jag ser nu att det ser ut som en ruschkana på kursutvecklingen, så nu borde den väl vända"...

men bara gissar utan att veta vad aktien egentligen har för tekniskt stöd...

tack
Citera
2015-06-01, 22:46
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Är inte en total nybörjare... Jag förstår grundläggande om aktier etc., vad fundamental/teknisk analys är... och dess funktion.

Svårt att förklara, men jag vill lära mig mer om hur jag kan själv göra teknisk analys och t ex. se köpsignaler och se vad kursen har för stöd på, t ex. när toppen/botten sannolikt bör komma etc. Du förstår nog hur jag menar. Vill mest fördjupa mig så att jag inte bara sitter framför aktiens kurshistorik och tänker "nu borde den gå upp för folk säger att den är undervärderad och jag ser nu att det ser ut som en ruschkana på kursutvecklingen, så nu borde den väl vända"...

men bara gissar utan att veta vad aktien egentligen har för tekniskt stöd...

tack
Jag förstår precis vad du menar. Se till att läsa på om TA, läs om de olika instrument som kan vara lämpliga för trading och börja smått. Ofta gör man misstag i början och då är det skönt om det inte försvinner så mycket pengar.
Citera
2015-06-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Jag förstår precis vad du menar. Se till att läsa på om TA, läs om de olika instrument som kan vara lämpliga för trading och börja smått. Ofta gör man misstag i början och då är det skönt om det inte försvinner så mycket pengar.

Tack Om du har något förslag på bok eller var man kan börja hitta information, så tack än en gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in