Citat:
Ursprungligen postat av
TooOldForThis
Nej, det var verkligen inte min poäng. Om något verkar du projicera. Däremot var min poäng att inte alla når upp till 1.7 på högskoleprovet, och det stämmer väl om man kollar tillgänglig statistik?
1) Vad är det jag projicerar på dig?
2) De flesta som skriver högskoleprovet har inte som ambition att bli läkarstudenter heller, det kan vara så att dessa individer i regel presterar bättre och har högre normeringsvärde än snittet.
3) Låt säg att man pluggar upp sina betyg mha prövningar och hamnar i BII. Då skulle man behöva kanske 1.6 i högskoleprovet för att ta sig in i Umeås alternativa urvalskvot. Menar du att detta är ett orealistiskt mål om man lägger manken till och faktiskt pluggar massa gamla högskoleprov? Har man ett visst prov med särskild struktur går det lära sig den strukturen och träna upp det som ofta testas. Man blir bra på just den saken.
Jag vill förmedla en mer realistisk bild och det är att plugga upp ens högskoleprovsresultat, ta sig in via PIL eller nån annan kvot inte är
omöjligt om man faktiskt försöker och har det som mål i livet. Energin man lägger därefter man tagit sig in i programmet kommer vara betydligt större.