2017-04-20, 20:05
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeStone
Någon som vet vilka skillnader det finns på att läsa läkarprogrammet i Sverige och att läsa läkarprogrammet utomlands, som i t.ex. Polen?

Antar att utbildningen är svårare utomlands där hela utbildningen är på engelska och man befinner sig i ett nytt land,nytt språk,ny miljö o.s.v...

Men undrar annars finns det fler skillnader? Hur mycket är utbildningen svårare utomlands? Någon som känner någon som pluggat utomlands eller i Sverige och man vet ungefär hur det är? Vilka skillnader de finns? För antar att man läser i princip samma kurser,förutom att om man pluggar i Polen så lär man sig även polska de första åren för att kunna kommunicera med patienterna senare under de kliniska momenten?

Någon som har några tankar angående detta? Är det verkligen lättare att läsa utbildningen i Sverige?

Svenska utbildningen är mer praktiskt lagd än de nedåt i Europa. På de europeiska läkarprogrammen värdesätter man mer teoretiska kunskaper, vilket är kanske bra om man ska forska och inte jobba så mycket kliniskt. Dock så märks det tydligt när utlandsutbildade läkare kommer hit att de inte har samma nödvändiga praktiska kunskap som svenska studenter. Det är ju därför vissa väljer att gå AT-tjänst här i Sverige trots att de egentligen kan gå ST-tjänst direkt.
Citera
2017-04-20, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Svenska utbildningen är mer praktiskt lagd än de nedåt i Europa. På de europeiska läkarprogrammen värdesätter man mer teoretiska kunskaper, vilket är kanske bra om man ska forska och inte jobba så mycket kliniskt. Dock så märks det tydligt när utlandsutbildade läkare kommer hit att de inte har samma nödvändiga praktiska kunskap som svenska studenter. Det är ju därför vissa väljer att gå AT-tjänst här i Sverige trots att de egentligen kan gå ST-tjänst direkt.

Jag förstår. Men är det verkligen så mycket mer praktik här i utbildningen i Sverige? För i t.ex. Polen så läser man helt teoretiska kurser de 2 första åren. Sedan preklin i tredje året och sedan mer och mer praktik. Hela utbildningen är 6 år totalt och sista året är i princip mest praktik. Vet du hur det ser ut i Sverige? Är det också så att de 2 första åren enbart är teoretiska? kommer man ut i preklin i det tredje året och sedan mer och mer praktik?

Edit: Du kanske menar att det är mer praktik är i Sverige,genom att räkna in AT i utbildningen, alltså 5,5 år + AT som är på 18-21 månader?...isåfall förstår jag att du menar att det är mer praktik i utbildningen är i Sverige.
Senast redigerad av HomeStone 2017-04-20 kl. 20:47.
Citera
2017-04-20, 21:04
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Jag förstår. Men är det verkligen så mycket mer praktik här i utbildningen i Sverige? För i t.ex. Polen så läser man helt teoretiska kurser de 2 första åren. Sedan preklin i tredje året och sedan mer och mer praktik. Hela utbildningen är 6 år totalt och sista året är i princip mest praktik. Vet du hur det ser ut i Sverige? Är det också så att de 2 första åren enbart är teoretiska? kommer man ut i preklin i det tredje året och sedan mer och mer praktik?

Edit: Du kanske menar att det är mer praktik är i Sverige,genom att räkna in AT i utbildningen, alltså 5,5 år + AT som är på 18-21 månader?...isåfall förstår jag att du menar att det är mer praktik i utbildningen är i Sverige.

Jag pratar i första hand om själva utbildningen i Sverige. Här får man tidigt patientkontakt och man får praktisera på vårdcentral varje månad redan från första termin. Sen har man preklin, vilket är placeringar på avdelningar.

Skillnaden mellan svenska utbildningen idag mot den polska är att de läser 6 år och vi läser 5,5 år i Sverige, samtidigt de i Polen får mindre praktisk totalt sett och får dessutom läkarlegitmation utfärdat. Allt detta är därför en del hemvändande läkarstudenter från Polen väljer (klokt nog) att göra AT-tjänst här trots att de har fått läkarleg. utfärdat.

Edit: Hur den polska utbildning är upplagd, osv. kan såklart läkarstudenterna i Polen svara bäst på
Senast redigerad av lighten-up 2017-04-20 kl. 21:20.
Citera
2017-04-23, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Spärrad innebär att du inte får fortsätta till en senare termin. När det gäller obligatoriska moment så måste man vara godkänd på dessa för att få fortsätta till nästa termin d v s du måste var godkänd på alla obligatoriska moment på T1 för att få läsa T2. Tentorna däremot är varannan termin, d v s godkänd T1-tenta för att få läsa T3.
Du bör ju rimligen ha fått en motivering till varför du är på väg att bli underkänd så vad sa dem?

Ja, hon sa att jag är inte tillräckligt aktiv. Jag har svårt för att få fram nåt i en grupp på åtta pers som kacklar på konstant, blir då att jag blir väldigt passiv i gruppen
Citera
2017-04-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lekstuga99
Ja, hon sa att jag är inte tillräckligt aktiv. Jag har svårt för att få fram nåt i en grupp på åtta pers som kacklar på konstant, blir då att jag blir väldigt passiv i gruppen
Prova att ta upp det i basgruppen. Säg som det är, att du riskerar att bli underkänd på basgrupperna p g a att du har svårt att göra dig hörd och fråga om ni kan försöka hitta ett sätt så att alla får komma till tals.
Jobbig grej att göra kanske, men blir du underkänd på basgruppen så är det stor risk att du får gå om terminen. Ta kontakt med kåren om situationen inte blir bättre så att du kan få stöd från det hållet.
Citera
2017-04-23, 16:03
Bannlyst
Citat:
Jag pratar i första hand om själva utbildningen i Sverige. Här får man tidigt patientkontakt och man får praktisera på vårdcentral varje månad redan från första termin. Sen har man preklin, vilket är placeringar på avdelningar.

Skillnaden mellan svenska utbildningen idag mot den polska är att de läser 6 år och vi läser 5,5 år i Sverige, samtidigt de i Polen får mindre praktisk totalt sett och får dessutom läkarlegitmation utfärdat. Allt detta är därför en del hemvändande läkarstudenter från Polen väljer (klokt nog) att göra AT-tjänst här trots att de har fått läkarleg. utfärdat.

Edit: Hur den polska utbildning är upplagd, osv. kan såklart läkarstudenterna i Polen svara bäst på

Oj praktik redan från första termin?? Det visste jag inte, men vad får man göra egentligen under praktiken under första terminen? Går man mest runt och ser hur allt fungerar o.s.v?

Sen undrar jag hur stor av kurslitteraturen är på engelska? Och hur många timmars plugg snitt lägger en läkarstudent? Är det mest intensivt under de första 2 åren?
Citera
2017-04-23, 20:14
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Oj praktik redan från första termin?? Det visste jag inte, men vad får man göra egentligen under praktiken under första terminen? Går man mest runt och ser hur allt fungerar o.s.v?

Det man praktiserar under preklin är i princip anamnes och statusundersökningar. Det är dock överlägset mer teori än praktik under de fyra preklinterminerna...

Citat:
Sen undrar jag hur stor av kurslitteraturen är på engelska?

En klar majoritet av kurslitteraturen på preklin är på engelska (det finns några böcker på svenska som man kan använda där). På klin är det ganska blandat - både svenska och engelska.

Citat:
Och hur många timmars plugg snitt lägger en läkarstudent?

Hur många timmar? Så att man lär sig det man ska kunna

Om man känner att det går åt orimligt mycket tid till plugg ska man kanske se över vad man pluggar (material) och hur man pluggar (studietekniken). Det man borde alltid ta hänsyn till är kursplanen och tentan, tycker jag. Visst kan man läsa för att lära sig - men om man lär sig sånt som inte kommer på tentan så är det ju på ett sätt faktiskt överflödig inlärning för just kursen i fråga - det finns så mycket info och material man kan gröta in sig på så det räcker och bli över.

Citat:
Är det mest intensivt under de första 2 åren?

Hur intensivt det egentligen är vet jag inte. Det är hur som helst en del att lära sig
Citera
2017-04-24, 16:38
Medlem
Finns någon som går på Lund? Skulle gärna vilja ha lite gamla tentor från T1 ifall det finns någon vänlig stjäl som kan skicka.

Sitter och kollar igenom målen och det jag ser är att första stora kursen kommer handla om nervsystemet, immunförsvaret, knäleden och genetik.
Citera
2017-04-24, 22:35
Medlem
Literals avatar
Citat:
Kvalificerat skitsnack och säkerligen en myt som latmasken släppt för att motivera sin egen betydelse på arbetsmarknaden.Gosse, Polen är en prövning för riktiga studenter som inte fuskar.Sure,kan vi få se exempel på polska läkare i praktik?Nä,eftersom vi suger i Sverige så måste vi ljuga om andra!
Citera
2017-04-25, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Kvalificerat skitsnack och säkerligen en myt som latmasken släppt för att motivera sin egen betydelse på arbetsmarknaden.Gosse, Polen är en prövning för riktiga studenter som inte fuskar.Sure,kan vi få se exempel på polska läkare i praktik?Nä,eftersom vi suger i Sverige så måste vi ljuga om andra!

Så det ``lighten-up`` säger stämmer alltså inte? Skulle du kunna utveckla? Pluggar du själv till läkare? Isåfall i Sverige eller utomlands?
Citera
2017-04-25, 19:26
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPTVTV
Finns någon som går på Lund? Skulle gärna vilja ha lite gamla tentor från T1 ifall det finns någon vänlig stjäl som kan skicka.

Sitter och kollar igenom målen och det jag ser är att första stora kursen kommer handla om nervsystemet, immunförsvaret, knäleden och genetik.

Vad gäller knäleden kan du titta på denna videon om hur man utför knästatus så har du klarat av den fjärdedelen av kursen.
Citera
2017-04-25, 20:50
Medlem
Literals avatar
Citat:
Så det ``lighten-up`` säger stämmer alltså inte? Skulle du kunna utveckla? Pluggar du själv till läkare? Isåfall i Sverige eller utomlands?
Lighten-ups påstående grundar sig på inget annat än avundsjuka.Om du bara hade vetat hur plugget går till i Polen!Erfarenhetsmässigt många gånger bättre än svenska läkare.Själv är jag biolog och har haft både biomedicinare och läkarstudenter på deras labbar.Vi har tyvärr förlorat väldigt mycket på lögner och myter om Läkarutbildningen i Sverige.Det är den sämsta utbildningen för den som inte förlitar sig på myter.Friska människan och babbeln som man slösar våra skattepengar på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in