Citat:
Ursprungligen postat av
HomeStone
Oj praktik redan från första termin?? Det visste jag inte, men vad får man göra egentligen under praktiken under första terminen? Går man mest runt och ser hur allt fungerar o.s.v?
Det man praktiserar under preklin är i princip anamnes och statusundersökningar. Det är dock överlägset mer teori än praktik under de fyra preklinterminerna...
Citat:
Ursprungligen postat av
HomeStone
Sen undrar jag hur stor av kurslitteraturen är på engelska?
En klar majoritet av kurslitteraturen på preklin är på engelska (det finns några böcker på svenska som man kan använda där). På klin är det ganska blandat - både svenska och engelska.
Citat:
Ursprungligen postat av
HomeStone
Och hur många timmars plugg snitt lägger en läkarstudent?
Hur många timmar? Så att man lär sig det man ska kunna
Om man känner att det går åt orimligt mycket tid till plugg ska man kanske se över vad man pluggar (material) och hur man pluggar (studietekniken). Det man borde alltid ta hänsyn till är kursplanen och tentan, tycker jag. Visst kan man läsa för att lära sig - men om man lär sig sånt som inte kommer på tentan så är det ju på ett sätt faktiskt överflödig inlärning för just kursen i fråga - det finns så mycket info och material man kan gröta in sig på så det räcker och bli över.
Citat:
Ursprungligen postat av
HomeStone
Är det mest intensivt under de första 2 åren?
Hur intensivt det egentligen är vet jag inte. Det är hur som helst en del att lära sig