2016-01-30, 12:47
Medlem
lighten-ups avatar
Ett tips om man planerar att plugga Läkarprogrammet i Uppsala:

Börja på höstterminen! Då får du nämligen julloven som en inläsningsperiod till att plugga in de lite tyngre kurserna EoN och NHoI under slutet av T1 resp. T3.

Om du istället börjar på vårterminen så har du ingen sådan inläsningsperiod för just de kurserna, utan istället får du en inläsningsperiod under julen för de mindre/lättare kurserna HoER och Int1 under slutet av T2 och T4 - och någon sådan exta tid behöver man verkligen inte för de kurserna, enligt mig!

På vårterminerna har man ingen inläsningsperiod inför tentamen i form av ett lov, eftersom terminen slutar redan innan sommarlovet börjar. Höstterminerna däremot har sina slut efter jullovet, nån gång i januari.

Så därför är det bättre att läsa T1 och T3 under höstterminerna och T2 och T4 under vårterminerna
Citera
2016-01-30, 12:51
Medlem
anonymess avatar
Hej alla

Jag har funderat på vilken stad jag vill plugga i men jag är lite osäker. Jag bor hellre i en studentstad, vil inte plugga utomlands, tror att jag skulle gilla PBL, pluggar bättre hemma (syftar på att olika lärosäten kanske har olika obligatorisk närvaro). Vad borde jag välja? Förresten, jag bor i stockholm men har möjlighet att bo var jag vill rent ekonomiskt. Har hört att man ska undvika göteborg och örebro, någon som kan förklara berötta varför?
Citera
2016-01-30, 12:51
Bannlyst
Har hört att man kan söka in till läkarutbildningen på karolinska institutet utan att ha så jättehöga betyg,att man kan söka in och komma in efter man gjort några intervjuer? Någon som kan förklara lite mer hur det går till? Hur mycket i snitt måste man ha för att komma in och hur får man plats?är det bara att gå dit sedan göra en intervju sen får man veta direkt ifall man kommit in eller inte?
Citera
2016-01-30, 12:54
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSteal
Har hört att man kan söka in till läkarutbildningen på karolinska institutet utan att ha så jättehöga betyg,att man kan söka in och komma in efter man gjort några intervjuer? Någon som kan förklara lite mer hur det går till? Hur mycket i snitt måste man ha för att komma in och hur får man plats?är det bara att gå dit sedan göra en intervju sen får man veta direkt ifall man kommit in eller inte?

Man kan göra ett begpvningstest men bara om man har tillräckligt "högt" hp resultat. Tror att det brukar ligga runt 1.4 kanske 1.5. Man skriver då ett prov och får man tillräckligt bra resultat så blir man kallad till två intervjuer., en med psykolog och en med en läkare tror jag eller en läkarstudent
Citera
2016-01-30, 13:08
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Hej alla

Jag har funderat på vilken stad jag vill plugga i men jag är lite osäker. Jag bor hellre i en studentstad, vil inte plugga utomlands, tror att jag skulle gilla PBL, pluggar bättre hemma (syftar på att olika lärosäten kanske har olika obligatorisk närvaro). Vad borde jag välja? Förresten, jag bor i stockholm men har möjlighet att bo var jag vill rent ekonomiskt. Har hört att man ska undvika göteborg och örebro, någon som kan förklara berötta varför?

Linköping låter ganska givet. Kanske inte lika mycket studentstad som Uppsala eller Lund, men om du vill ha PBL och kunna sitta hemma och plugga mycket (vi har få föreläsningar och de är aldrig obligatoriska) är det helt rätt ställe. LÄK på LiU brukar ju oftast rankas om bästa/näst bästa läkarprogrammet också. LiU har dock decentralisering under klin, men det har vad jag förstår även vissa andra lärosäten.
Citera
2016-01-30, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Man kan göra ett begpvningstest men bara om man har tillräckligt "högt" hp resultat. Tror att det brukar ligga runt 1.4 kanske 1.5. Man skriver då ett prov och får man tillräckligt bra resultat så blir man kallad till två intervjuer., en med psykolog och en med en läkare tror jag eller en läkarstudent

Så först måste man skriva 1,4-1,5 på HP sedan ett begåvningstest,sedan ska man skriva ett prov(antagligen inom Kemi/Biologi/Fysik och matte) för att sedan ifall man får bra resultat sedan får man gå på intervjuer sedan kanske man kan komma in? Haha det låter lättare att skriva 1,7 på HP sedan komma in direkt i Umeå isåfall eller plugga utomlands.

Trodde man kunde söka in utan HP bara med vanliga betyg(medel) och sedan gå på en intervju så kan man komma in,utan krångligheter.
Citera
2016-01-30, 14:29
Medlem
Citat:
Så först måste man skriva 1,4-1,5 på HP sedan ett begåvningstest,sedan ska man skriva ett prov(antagligen inom Kemi/Biologi/Fysik och matte) för att sedan ifall man får bra resultat sedan får man gå på intervjuer sedan kanske man kan komma in? Haha det låter lättare att skriva 1,7 på HP sedan komma in direkt i Umeå isåfall eller plugga utomlands.

Trodde man kunde söka in utan HP bara med vanliga betyg(medel) och sedan gå på en intervju så kan man komma in,utan krångligheter.
Vad trodde du själv egentligen? Att det finns en genväg för de som slappade under gymnasietiden?
Citera
2016-01-30, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Sker undervisningen uteslutande i anslutning till sjukhusen i Lund och Uppsala?

Bump. Någon borde väl kunna svara på hur undervisningen sker.
Citera
2016-01-30, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Vad trodde du själv egentligen? Att det finns en genväg för de som slappade under gymnasietiden?

Nej! Jag trodde att man kunde komma in med betygen och inte HP.Jag trodde att man kunde komma in med 16-17 i snitt genom att göra en intervju.
Citera
2016-01-30, 16:38
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Nej! Jag trodde att man kunde komma in med betygen och inte HP.Jag trodde att man kunde komma in med 16-17 i snitt genom att göra en intervju.

Om de hade tagit in via betygen så skulle det säkert vara runt 20 inte så lågt som 16-17
Citera
2016-01-31, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Bump. Någon borde väl kunna svara på hur undervisningen sker.
Svarar för Uppsala.

Under de 4 prekliniska terminerna sker undervisningen i Uppsala (möjligt undantag placering på vårdcentral någon gång i månaden). Under klinterminerna (5-11) är man delvis utplacerad på andra orter i landet. Kan handla om cirka 5 veckor per termin, dock har man i regel någon dag teori i veckan så man åker alltid hem till helgen.
Citera
2016-01-31, 02:05
Medlem
I vilken omfattning tillämpas PBL vid Lunds universitet? Är en person som gillar att sitta, höra och anteckna så jag skulle jätte gärna vilja ha en schema med många föreläsningar. Är helt okej med hela PBL konceptet men att den ska utgöra mestparten av utbildningen som den gör i Linköping är inte särskilt tilltalande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in