Citat:
Jag gick precis ut min första kliniska termin (läser på ett svenskt universitet). När man var på avdelning och gick med underläkare och AT-läkare så kändes det verkligen som att man har en riktigt lång väg kvar, trots att det bara är några år kvar tills att det är dags för en själv att jobba som underläkare. Både i det praktiska arbetet med allt det innebär, men också det teoretiska.
Jag skulle därför vilja höra med er som kommit en bra bit på vägen, eller rentav är klara - har ni några tips på hur man bör nyttja sina placeringar på bästa sätt? Det har varit en stor omställning från preklin då det bara var att nöta in massa teoretisk kunskap (något jag har väldigt lätt för), nu ska man ju lära sig själva yrket. Givetvis handlar detta om eget ansvar till stor del - och att inte bara glida igenom klin, men finns det t.ex. något ni tänkt på i efterhand som är bra att tänka på/lägga extra krut på?
Jag vet inte om jag oroar mig lite i onödan, kommer det mesta komma till en under utbildningen med erfarenheten bara man kör på? Jag inser att man såklart är långt ifrån färdig efter grundutbildningen, men man vill ju åtminstone klara av ett vikariat utan att sitta där aningslös.
Jag skulle därför vilja höra med er som kommit en bra bit på vägen, eller rentav är klara - har ni några tips på hur man bör nyttja sina placeringar på bästa sätt? Det har varit en stor omställning från preklin då det bara var att nöta in massa teoretisk kunskap (något jag har väldigt lätt för), nu ska man ju lära sig själva yrket. Givetvis handlar detta om eget ansvar till stor del - och att inte bara glida igenom klin, men finns det t.ex. något ni tänkt på i efterhand som är bra att tänka på/lägga extra krut på?
Jag vet inte om jag oroar mig lite i onödan, kommer det mesta komma till en under utbildningen med erfarenheten bara man kör på? Jag inser att man såklart är långt ifrån färdig efter grundutbildningen, men man vill ju åtminstone klara av ett vikariat utan att sitta där aningslös.
Sådär känner alla i början, känns överväldigande men du oroar dig i onödan. När du är på slutet av utbildningen kommer du märka hur mycket du har snappat upp både teoretiskt och praktiskt.
Det man kan göra är att sommarjobba som läkarass. Du kan även prata med ansvariga inom områden du är intresserad av och följa med på jour under helger eller under sommaren(om du inte jobbar). Annars så kan du även prata med sjuksköterskorna och följa med på ett pass(man får ut mycket av det, speciellt i början). Ta vara på chanser du får till praktiska moment och var aktiv, fråga, fråga och återigen fråga om man kan göra olika moment med sjuksköterskor eller handledare. Ibland säger de nej och ibland ja.
Tycker annars att erfarheten från utbildningen i sig definitivt är tillräckligt för att klara ett vik. Lyssna uppmärksamt och ta så många patienter du kan så blir det fint.
Lovar du kommer dra på smilbanden om några år när du läser din post
Senast redigerad av J-dilla 2017-07-28 kl. 16:31.
Senast redigerad av J-dilla 2017-07-28 kl. 16:31.