2017-07-28, 16:28
Citat:
Ursprungligen postat av OmpOm
Jag gick precis ut min första kliniska termin (läser på ett svenskt universitet). När man var på avdelning och gick med underläkare och AT-läkare så kändes det verkligen som att man har en riktigt lång väg kvar, trots att det bara är några år kvar tills att det är dags för en själv att jobba som underläkare. Både i det praktiska arbetet med allt det innebär, men också det teoretiska.

Jag skulle därför vilja höra med er som kommit en bra bit på vägen, eller rentav är klara - har ni några tips på hur man bör nyttja sina placeringar på bästa sätt? Det har varit en stor omställning från preklin då det bara var att nöta in massa teoretisk kunskap (något jag har väldigt lätt för), nu ska man ju lära sig själva yrket. Givetvis handlar detta om eget ansvar till stor del - och att inte bara glida igenom klin, men finns det t.ex. något ni tänkt på i efterhand som är bra att tänka på/lägga extra krut på?

Jag vet inte om jag oroar mig lite i onödan, kommer det mesta komma till en under utbildningen med erfarenheten bara man kör på? Jag inser att man såklart är långt ifrån färdig efter grundutbildningen, men man vill ju åtminstone klara av ett vikariat utan att sitta där aningslös.

Sådär känner alla i början, känns överväldigande men du oroar dig i onödan. När du är på slutet av utbildningen kommer du märka hur mycket du har snappat upp både teoretiskt och praktiskt.

Det man kan göra är att sommarjobba som läkarass. Du kan även prata med ansvariga inom områden du är intresserad av och följa med på jour under helger eller under sommaren(om du inte jobbar). Annars så kan du även prata med sjuksköterskorna och följa med på ett pass(man får ut mycket av det, speciellt i början). Ta vara på chanser du får till praktiska moment och var aktiv, fråga, fråga och återigen fråga om man kan göra olika moment med sjuksköterskor eller handledare. Ibland säger de nej och ibland ja.

Tycker annars att erfarheten från utbildningen i sig definitivt är tillräckligt för att klara ett vik. Lyssna uppmärksamt och ta så många patienter du kan så blir det fint.

Lovar du kommer dra på smilbanden om några år när du läser din post
Senast redigerad av J-dilla 2017-07-28 kl. 16:31.
Citera
2017-07-28, 19:29
Medlem
Duramaters avatar
Vet någon om det är möjligt att överföras/hoppa över från Danmark till Lund t.ex? Frågar bara av rent nyfikenhet då jag blev antagen till läkarlinjen i Köpenhamn.

Hur är det med omtentor i Sverige? Finns det en maxgräns på hur många man får ta. Kan man bli utsparkad från utbildningen om man inte klarar dem?

I Köpenhamn är max 3 ggr man får göra en tenta, sen är det kört.
Citera
2017-07-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Sådär känner alla i början, känns överväldigande men du oroar dig i onödan. När du är på slutet av utbildningen kommer du märka hur mycket du har snappat upp både teoretiskt och praktiskt.

Det man kan göra är att sommarjobba som läkarass. Du kan även prata med ansvariga inom områden du är intresserad av och följa med på jour under helger eller under sommaren(om du inte jobbar). Annars så kan du även prata med sjuksköterskorna och följa med på ett pass(man får ut mycket av det, speciellt i början). Ta vara på chanser du får till praktiska moment och var aktiv, fråga, fråga och återigen fråga om man kan göra olika moment med sjuksköterskor eller handledare. Ibland säger de nej och ibland ja.

Tycker annars att erfarheten från utbildningen i sig definitivt är tillräckligt för att klara ett vik. Lyssna uppmärksamt och ta så många patienter du kan så blir det fint.

Lovar du kommer dra på smilbanden om några år när du läser din post

Efter vilken termin kam man börja jobba som läkarass och följa med på jour?
Citera
2017-07-28, 19:44
Citat:
Ursprungligen postat av allstar1
Efter vilken termin kam man börja jobba som läkarass och följa med på jour?

Vad gäller läkarass. finns det ingen specifik mininum termin som så. Vet flera som jobbat T6, någon även T5.

Vad gäller jour är det bara att snacka med lärarna och fråga om du kan följa med. Tycker dock minimum T6 för att få ut något från jouren för du kanske får ta anamnes eller undersöka.

Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Vet någon om det är möjligt att överföras/hoppa över från Danmark till Lund t.ex? Frågar bara av rent nyfikenhet då jag blev antagen till läkarlinjen i Köpenhamn.

Hur är det med omtentor i Sverige? Finns det en maxgräns på hur många man får ta. Kan man bli utsparkad från utbildningen om man inte klarar dem?

I Köpenhamn är max 3 ggr man får göra en tenta, sen är det kört.

T.ex. Innan man börjar T10 så måste man vara klar med T8(alla tentor osv.). I praktiken så får man alltså 3-4 försök på sig.

Från och med nästa år så tar man dock bort kraven.
Senast redigerad av J-dilla 2017-07-28 kl. 19:56.
Citera
2017-08-01, 19:17
Medlem
Vilka ställen är man placerade på under studietiden om man går i Göteborg?
Citera
2017-08-04, 08:48
Medlem
Hur ser de kliniska perioderna ut i Uppsala?

Blir man placerad på något sjukhus en hel termin och får nöja sig med att åka hem på helgen, eller är det enstaka veckor det handlar om?

Jag har familj, vänner och ett helt liv i Uppsala och har ingen lust att bli förvisad till landsbygden. Dessvärre har jag inget barn så jag är ej aktuell för placering på akademiska.
Citera
2017-08-04, 10:10
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Hur ser de kliniska perioderna ut i Uppsala?

Blir man placerad på något sjukhus en hel termin och får nöja sig med att åka hem på helgen, eller är det enstaka veckor det handlar om?

Jag har familj, vänner och ett helt liv i Uppsala och har ingen lust att bli förvisad till landsbygden. Dessvärre har jag inget barn så jag är ej aktuell för placering på akademiska.

Man har alldeles nyligen börjat med längre placeringar på en-två avdelningar per termin. Förut hoppade man som student runt mer mellan flera avdelningar under terminen, fast det gav sämre kontinuitet och inblick i hur verksamheterna fungerar.
Citera
2017-08-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Man har alldeles nyligen börjat med längre placeringar på en-två avdelningar per termin. Förut hoppade man som student runt mer mellan flera avdelningar under terminen, fast det gav sämre kontinuitet och inblick i hur verksamheterna fungerar.

Hur pass långa perioder pratar vi om? Kan man bli förvisad till typ Skurup i 3 månader liksom?

Är
Citera
2017-08-04, 16:28
Medlem
Jag är antagen till läkarprogrammet i Göteborg och undrar: ska man köpa boken direkt eller ska man vänta tills start? Syftar på boken som behövs till t1
Citera
2017-08-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag är antagen till läkarprogrammet i Göteborg och undrar: ska man köpa boken direkt eller ska man vänta tills start? Syftar på boken som behövs till t1
Nu har jag inte läst i Göteborg men du lär nog behöva mer än en bok...
Vänta tills terminen börjar, brukar ofta vara någon lärare som pratar om litteraturen som behövs och äldrekursare kan också komma med förslag på vad som är bra.
Citera
2017-08-04, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Nu har jag inte läst i Göteborg men du lär nog behöva mer än en bok...
Vänta tills terminen börjar, brukar ofta vara någon lärare som pratar om litteraturen som behövs och äldrekursare kan också komma med förslag på vad som är bra.

Så man ska inte köpa någonting innan uppropet?
Citera
2017-08-04, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Så man ska inte köpa någonting innan uppropet?
Jag väntar alltid till efter kursstart, aldrig varit några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in