2019-11-12, 16:10
Medlem
lighten-ups avatar
Hur ser ni på att brottslingar eller t.o.m. våldtäktsdömda personer ska få plugga till läkare (och sedan alltså bl.a. få utföra undersökningar på patienter i sitt framtida yrkesliv)? Själv tycker jag att det är helt olämpligt. Såna här personer borde inte bli läkare...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...studera-vidare
Citera
2019-11-12, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Hur ser ni på att brottslingar eller t.o.m. våldtäktsdömda personer ska få plugga till läkare (och sedan alltså bl.a. få utföra undersökningar på patienter i sitt framtida yrkesliv)? Själv tycker jag att det är helt olämpligt. Såna här personer borde inte bli läkare...

Det beror lite på vad det är för brott man begått. Våldtäkt mot en annan läkarstudent under pågående utbildning känns som ett solklart avstängningsfall. Han har redan bevisat att det finns en risk att personer skadas i hans omgivning, vet inte vad förvaltningsrätten yrar om.
Citera
2019-11-12, 18:40
Medlem
Citat:

Läkaryrket är ett förtroendeyrke. Men samtidigt tror jag på att folk skall få en andra chans, så gränsdragningar kan vara svåra.

Men som ovanstående skrev; det beror givetvis på vilket brott det handlar om. Även när brottet begicks. Såg att IVO hade något fall där en psykologstudent inte skulle få legitimation på grund av att denne hade hamnat i slagsmål på krogen typ 18 år tillbaka i tiden. I det fallet tycker jag personligen att IVO/HSAN inte borde stoppa personen från att få leg. Mer rimligt att arbeta mer med prövotider och liknande.

Men som sagt; tid från när brottet begicks, samt vilken sorts brott det handlar om. Hellre hjälpa en person till en andra chans, än att för evigt döma. Dock skall personen isåfall underkasta sig mer kontroller och prövotider.
Citera
2019-11-12, 21:09
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Helt sjukt. Lyckligtvis, eller vad man nu skall kalla det, tror jag att kliniker och universitetet i maskopi kan stoppa sådant folk med fulmetoder. I just hans fall vill jag minnas att både gyn och barn nekade honom kliniskt tillträde till deras VFU. Vågar inte ta gift på det dock. Kommer också ihåg den vidrige läkarstudenten i Örebro som skickade mycket olämpliga meddelande till barn. Inte heller han har skilts från utbildningen (än). https://www.lakartidningen.se/Aktuel...rundersokning/

För att besvara din fråga: nej. Inte lämpligt. Naturligtvis måste ju även läkare och läkarstudenter få en andra chans, men inte för den typen av grova brott.
Citera
2019-11-13, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Helt sjukt. Lyckligtvis, eller vad man nu skall kalla det, tror jag att kliniker och universitetet i maskopi kan stoppa sådant folk med fulmetoder. I just hans fall vill jag minnas att både gyn och barn nekade honom kliniskt tillträde till deras VFU. Vågar inte ta gift på det dock. Kommer också ihåg den vidrige läkarstudenten i Örebro som skickade mycket olämpliga meddelande till barn. Inte heller han har skilts från utbildningen (än). https://www.lakartidningen.se/Aktuel...rundersokning/

För att besvara din fråga: nej. Inte lämpligt. Naturligtvis måste ju även läkare och läkarstudenter få en andra chans, men inte för den typen av grova brott.
Detta beslut är baserat på de allmänna reglerna om avskiljning från utbildning, alltså vad jag förstår ej specifikt för läkarprogrammet eller läkaryrket. Läkarlegitimation kommer han inte att kunna få i alla fall. Jag tycker det hade varit bättre med längre straff för dessa brott, men mindre efterhängande restriktioner efter avtjänat straff. Läkarstudenten i Örebro är inte dömd för brott, så det är svårt att göra något där.
Citera
2019-11-13, 19:32
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Detta beslut är baserat på de allmänna reglerna om avskiljning från utbildning, alltså vad jag förstår ej specifikt för läkarprogrammet eller läkaryrket. Läkarlegitimation kommer han inte att kunna få i alla fall. Jag tycker det hade varit bättre med längre straff för dessa brott, men mindre efterhängande restriktioner efter avtjänat straff. Läkarstudenten i Örebro är inte dömd för brott, så det är svårt att göra något där.
Likaså är min uppfattning. Men oavsett om det är juridiskt korrekt eller ej behöver det ju ingalunda vara moraliskt rätt. Vet inte exakt vad du menar med mindre efterhängsna restriktioner. Vissa människor borde inte bli (alternativt fortsätta vara) läkare, egentligen oavsett om straffet/beteendet är avtjänat eller ej (t.ex. örebroaren och Martin Trenneborg).
Citera
2019-11-16, 01:57
Medlem
09GRs avatar
Vilket tyckte ni var svårast, preklin vs klin? Motivera gärna också.

Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Jag förstår att det kan vara lite svårare under klin att jobba 50%, däremot ska det väl fungera under preklin? Givetvis beror det från person till person, så det kan vara svårt att svara på det.

Hade jag vetat att man var ledig så pass mycket och att man klarar sig med att läsa andras sammanfattningar så hade jag gärna haft ett jobb under preklin. Du kommer inte hamna på någon topscore på tentorna men tillräckligt för att klara dig. Du har extremt mycket egentid under preklin, 0-3 obligatoriska moment i veckan. Allt annat är frivilligt.
Citera
2019-11-16, 12:11
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 09GR
Vilket tyckte ni var svårast, preklin vs klin? Motivera gärna också.
Tyckte att preklin var lite jobbigare. Mest för alla tunga och stundom tråkiga böcker man skulle ta sig igenom, t.ex. The Cell, Boron, Kandel o.s.v. Klin var ju mer arbetsintensivt eftersom man är schemalagd 90-110% av normal arbetstid.
Citera
2019-11-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 09GR
Hade jag vetat att man var ledig så pass mycket och att man klarar sig med att läsa andras sammanfattningar så hade jag gärna haft ett jobb under preklin. Du kommer inte hamna på någon topscore på tentorna men tillräckligt för att klara dig. Du har extremt mycket egentid under preklin, 0-3 obligatoriska moment i veckan. Allt annat är frivilligt.

Härligt! Ska passa på att jobba under studietiden. Jag vill inte ha studieskulder upp över öronen.
Citera
2019-11-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Tyckte att preklin var lite jobbigare. Mest för alla tunga och stundom tråkiga böcker man skulle ta sig igenom, t.ex. The Cell, Boron, Kandel o.s.v. Klin var ju mer arbetsintensivt eftersom man är schemalagd 90-110% av normal arbetstid.

Hur mycket teori är det under kliniska delen av utbildningen? Kan väl tänka mig max 10h per vecka?
Citera
2019-11-18, 23:11
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Hur mycket teori är det under kliniska delen av utbildningen? Kan väl tänka mig max 10h per vecka?
Skiljer sig säkert från lärosäte till lärosäte. Den termin vi var som mest schemalagda (kirurgi) låg vi på 44 timmar i veckan i genomsnitt. Annars kan jag tänka mig ca 35-38 timmar. Sen finns ju också obligatoriska utbildningar där det ofta inte var närvarokontroll. Det känns som de studenter man handleder nästan aldrig är här, så kanske har ändrats något. Men knappast under 35 timmar.
Citera
2019-11-20, 13:23
Avstängd
Fojoss avatar
Citat:

Han får ju fortsätta för att fallet inte är klart än. Nej, du kommer inte ens få börja AT som våldtäktsdömd.

Vad som är mer orimligt är att massa läkare (främst kvinnliga) verkar gå på emotionell nonsens i stället för att leva efter evidens och due process. Fuck metoo och alla ni som följt med rörelsen med anti-vetenskaplig nonsens.

http://lakartidningen.se/Aktuellt/Ny...tangs-inte-av/

http://lakartidningen.se/Aktuellt/Ny...tudera-vidare/

Enbart Fredrik Carlsson och Kent Olsson agerar i dessa kommentarer som riktiga läkare. När ska du göra det?
Senast redigerad av Fojos 2019-11-20 kl. 13:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in