Citat:

Ursprungligen postat av 
lighten-up

Hur ser ni på att brottslingar eller t.o.m. våldtäktsdömda personer ska få plugga till läkare (och sedan alltså  bl.a. få utföra undersökningar på patienter i sitt framtida yrkesliv)? Själv tycker jag att det är helt olämpligt. Såna här personer borde inte bli läkare...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...studera-vidare 

Läkaryrket är ett förtroendeyrke. Men samtidigt tror jag på att folk skall få en andra chans, så gränsdragningar kan vara svåra. 
Men som ovanstående skrev; det beror givetvis på vilket brott det handlar om. Även när brottet begicks. Såg att IVO hade något fall där en psykologstudent inte skulle få legitimation på grund av att denne hade  hamnat i slagsmål på krogen typ 18 år tillbaka i tiden. I det fallet tycker jag personligen att IVO/HSAN inte borde stoppa personen från att få leg. Mer rimligt att arbeta mer med prövotider och liknande. 
Men som sagt; tid från när brottet begicks, samt vilken sorts brott det handlar om. Hellre hjälpa en person till en andra chans, än att för evigt döma. Dock skall personen isåfall underkasta sig mer kontroller och prövotider.