Citat:
Ursprungligen postat av
Tessx
Låter väldigt lovande! tack för svaret.
Något speciellt område man borde hålla sig borta ifrån? är ute efter ett relativt lugnt område hur är det på Mariehem? på kartan ser det väldigt "off" ut men är ju bara 3km så kanske får anses som centralt trots allt.
Jag skulle väl inte säga att Mariehem ligger direkt centralt. De enda stadsdelarna som ligger centralt (dvs. inom bekvämt gångavstånd till Umeå centrum) är Öst på Stan och möjligen Berghem.
De bra områdena (enligt mig) med avseende på centralt/nära till universitetet och lugnhet/fräschhet är Öst på Stan, Berghem och Tvistevägen. Övriga områden ligger inte direkt inom gångavstånd till Umeå centrum, utan då får man nöja sig med Ålidhem centrum. Mariehem, Tomtebo och Carlshem är dock lugna områden osv.
Ålidhem anses väl vara lite av Umeås betongförort. Det är egentligen inget fel på Ålidhem förutom att husen är rätt ruffiga (Ålidhem kallas ibland för Ålidgrad här) och att det är mycket fester där osv. Får man inget annat tycker jag absolut inte man ska vara rädd för att bo på Ålidhem.
Läs gärna på om Tvistevägen
här,
här och
här. Just nu byggs det nämligen nya lägenheter här med mycket bra läge. De är superfräscha och lottas ut nu i vår. Har du tur kanske du kan vinna en och få tillträde lagom till terminsstarten i höst.