2017-03-04, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingCarrot
Jag går i Umeå, så kan egentligen inte uttala mig om Örebro. Kvalitén skiljer sig väldigt lite mellan de sju lärosätena i Sverige. Däremot skiljer sig upplägget en del; jag syftar då mest på användandet av PBL. I Örebro kör man (enligt vad jag hört) stenhårt på PBL och i Umeå inte lika mycket. För mig som tycker PBL är rätt kul gillar jag Umeås upplägg (ibland önskar jag dock att vi hade lite fler föreläsningar). Stämmer inte, i alla fall inte hittills. Jag gick en halv termin i Göteborg innan Umeå och det var bra mycket ruffigare. Umeå är en bättre studentstad, helt klart. Finns många föreningar man kan engagera sig i osv. IKSU ligger också här vilket öppnar många dörrar för gemenskap.

Välj Umeå.

Vad tyckte du om andelen PBL som göteborg hade?
Citera
2017-03-04, 12:27
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allstar1
Vad tyckte du om andelen PBL som göteborg hade?
Göteborg har ingen andel PBL, men det var du kanske medveten om.
Citera
2017-03-04, 13:51
Medlem
Citat:
Jag går i Umeå, så kan egentligen inte uttala mig om Örebro. Kvalitén skiljer sig väldigt lite mellan de sju lärosätena i Sverige. Däremot skiljer sig upplägget en del; jag syftar då mest på användandet av PBL. I Örebro kör man (enligt vad jag hört) stenhårt på PBL och i Umeå inte lika mycket. För mig som tycker PBL är rätt kul gillar jag Umeås upplägg (ibland önskar jag dock att vi hade lite fler föreläsningar). Stämmer inte, i alla fall inte hittills. Jag gick en halv termin i Göteborg innan Umeå och det var bra mycket ruffigare. Umeå är en bättre studentstad, helt klart. Finns många föreningar man kan engagera sig i osv. IKSU ligger också här vilket öppnar många dörrar för gemenskap.

Välj Umeå.

Låter väldigt lovande! tack för svaret.

Något speciellt område man borde hålla sig borta ifrån? är ute efter ett relativt lugnt område hur är det på Mariehem? på kartan ser det väldigt "off" ut men är ju bara 3km så kanske får anses som centralt trots allt.
Citera
2017-03-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Göteborg har ingen andel PBL, men det var du kanske medveten om.

Varför så dryg? En kompis sa att göteborg har lite PBL.
Citera
2017-03-04, 17:17
Medlem
VikingCarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tessx
Låter väldigt lovande! tack för svaret.

Något speciellt område man borde hålla sig borta ifrån? är ute efter ett relativt lugnt område hur är det på Mariehem? på kartan ser det väldigt "off" ut men är ju bara 3km så kanske får anses som centralt trots allt.

Jag skulle väl inte säga att Mariehem ligger direkt centralt. De enda stadsdelarna som ligger centralt (dvs. inom bekvämt gångavstånd till Umeå centrum) är Öst på Stan och möjligen Berghem.

De bra områdena (enligt mig) med avseende på centralt/nära till universitetet och lugnhet/fräschhet är Öst på Stan, Berghem och Tvistevägen. Övriga områden ligger inte direkt inom gångavstånd till Umeå centrum, utan då får man nöja sig med Ålidhem centrum. Mariehem, Tomtebo och Carlshem är dock lugna områden osv.

Ålidhem anses väl vara lite av Umeås betongförort. Det är egentligen inget fel på Ålidhem förutom att husen är rätt ruffiga (Ålidhem kallas ibland för Ålidgrad här) och att det är mycket fester där osv. Får man inget annat tycker jag absolut inte man ska vara rädd för att bo på Ålidhem.

Läs gärna på om Tvistevägen här, här och här. Just nu byggs det nämligen nya lägenheter här med mycket bra läge. De är superfräscha och lottas ut nu i vår. Har du tur kanske du kan vinna en och få tillträde lagom till terminsstarten i höst.
Citera
2017-03-04, 17:57
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allstar1
Varför så dryg? En kompis sa att göteborg har lite PBL.
Fan menar du? Jag var inte dryg i mitt inlägg. Jag försökte bara förtydliga att GU inte har någon PBL, men sen la jag till "det kanske du redan visste" för att du kanske syftade på hur läkarutbildningen ser ut utan någon PBL alls.

Din kompis har fel. Göteborg är ensamt med att inte införa PBL i sin läroplan.

Citat:
Ursprungligen postat av http://xn--lkarstudent-l8a.se/lakarprogram.html#goteborg
Till skillnad från övriga läkarprogram i Sverige har Göteborgs Universitet inte infört PBL som övergripande pedagogisk modell, någonting som gör Göteborgs Universitets läkarprogram populärt bland de blivande läkarstudenter som inte är lockade av den pedagogiken.
Citera
2017-03-04, 20:17
Medlem
Citat:
Jag skulle väl inte säga att Mariehem ligger direkt centralt. De enda stadsdelarna som ligger centralt (dvs. inom bekvämt gångavstånd till Umeå centrum) är Öst på Stan och möjligen Berghem.

De bra områdena (enligt mig) med avseende på centralt/nära till universitetet och lugnhet/fräschhet är Öst på Stan, Berghem och Tvistevägen. Övriga områden ligger inte direkt inom gångavstånd till Umeå centrum, utan då får man nöja sig med Ålidhem centrum. Mariehem, Tomtebo och Carlshem är dock lugna områden osv.

Ålidhem anses väl vara lite av Umeås betongförort. Det är egentligen inget fel på Ålidhem förutom att husen är rätt ruffiga (Ålidhem kallas ibland för Ålidgrad här) och att det är mycket fester där osv. Får man inget annat tycker jag absolut inte man ska vara rädd för att bo på Ålidhem.

Läs gärna på om Tvistevägen här, här och här. Just nu byggs det nämligen nya lägenheter här med mycket bra läge. De är superfräscha och lottas ut nu i vår. Har du tur kanske du kan vinna en och få tillträde lagom till terminsstarten i höst.

Återigen tack för ditt utförliga svar! jag kommer köpa mig en 2:a då köpoängen ej räcker till och månadskostnaden blir det samma. Har tittat på berghem innan men priserna där är högre än vad jag har råd för annars ligger det väldigt bra till. Som jag ser det så har jag främst Tomtebo och Mariehem att välja på möjligtvis Gimmonäs.

Om jag har uppfattat dig rätt så är Tomtebo och Mariehem relativt bra områden? (inget ghetto med brinnande bilar). Lägenheterna på Tvistevägen hade ju ett underbart läge, lite trångbodda bara.
Citera
2017-03-04, 20:33
Medlem
VikingCarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tessx
Återigen tack för ditt utförliga svar! jag kommer köpa mig en 2:a då köpoängen ej räcker till och månadskostnaden blir det samma. Har tittat på berghem innan men priserna där är högre än vad jag har råd för annars ligger det väldigt bra till. Som jag ser det så har jag främst Tomtebo och Mariehem att välja på möjligtvis Gimmonäs.

Om jag har uppfattat dig rätt så är Tomtebo och Mariehem relativt bra områden? (inget ghetto med brinnande bilar). Lägenheterna på Tvistevägen hade ju ett underbart läge, lite trångbodda bara.

Nej, Tomtebo och Mariehem är inga ghetton med brinnande bilar. Inte Ålidhem heller för den delen. De ligger dock för långt bort enligt mig. Lycka till!
Citera
2017-03-07, 23:20
Medlem
Till er som studerar i Göteborg. Hur är medelåldern? Är det sköna klasskamrater, mycket typiska studentgrejer eller är det dött på den fronten som vissa säger? Har inget jättebehov av att festa loss, men hade gärna velat hitta några likasinnade att hitta på roliga grejer med på helgerna och kvällar hehe
Citera
2017-03-10, 00:45
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanctusAetas
Du lär dig så mycket mera, speciellt om man är tidigt i utbildningen eller innan man påbörjat utbildningen. Du lär dig att bemöta och ta i sjuka människor och att hjälpa dessa. Visst det är inte mycket medicinskt men fortfarande väldigt relaterat till ditt framtida yrke. Har du svårt med detta ska du nog skippa att bli läkare.

Btw: Var det inte du som sneade för någon månad sedan för att du skulle sommarjobba på äldreboende? Och du ska tydligen bli läkare? Varför? Klarar du inte av att möta sjuka människor, eller ha svårt för att "torka röv", tycker jag du ska fundera om läkaryrket är något för dig. Springer du ut från rummet när din patient har spytt ner sig. "Usch det där tänker jag inte ta tag i!"

Har fortfarande väldigt lite med en läkares arbetsuppgifter att göra. Däremot bra erfarenhet för undersköterskor eller i vissa fall sjuksköterskor då det är just dessa som är ansvariga för omvårdnad, inte läkare.
Citera
2017-03-10, 12:44
Medlem
GyllenePeniss avatar
Min syster ska börja läsa på läkarprogrammet till hösten i Stockholm.

Är det någon som kan svara på hur mycket kurslitteraturen kostar på ett ungefär för termin 1 & 2? (Vill inte ge henne överdos). Tänkte ge henne pengar eller kanske beställa kurslitteratur åt henne om jag hittar en lista någonstans.
Citera
2017-03-10, 17:05
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GyllenePenis
Min syster ska börja läsa på läkarprogrammet till hösten i Stockholm.

Är det någon som kan svara på hur mycket kurslitteraturen kostar på ett ungefär för termin 1 & 2? (Vill inte ge henne överdos). Tänkte ge henne pengar eller kanske beställa kurslitteratur åt henne om jag hittar en lista någonstans.
Om hon redan har en dator och Internetåtkomst, runt 700-800kr för T1 och T2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in