Citat:
Ursprungligen postat av
Phyrex
Måste bara få ventilera lite..
Jag är så fruktansvärt trött på PBL att jag spyr. Jag önskar verkligen att man fick frågan om vill delta i PBL eller inte.
3 terminer av skiten, och 2 av 6 grupper har givit mig något. För det mesta förstör det ens planering, speciellt eftersom kursplanen alltid skiljer sig från hur läroböckerna är utformade.
Sen är jag allmänt trött på att känna att utbildningen inte räcker till, och känslan av att kunskapsnivån genrellt sett är för låg jämfört med förr i tiden gnager.
För er som vill bli läkare. Känn efter jävligt noga, och se till att ni vet vad ni vill. Både angående läkeriet och val av lärosäte (mycket p.g.a PBL).
Jag har själv ingen erfarenhet utav PBL men utifrån vad jag har hört tycker jag det mest verkar omständligt. Att istället för att få informationen sorterad till sig ska man själv, utifrån ytterst vaga "brainstorming" termer, leta sig fram till informationen, som kanske inte ens är särskilt relevant för lärandemålen. Det känns som slöseri på tid. De flesta lär sig ju ändå att själva kunna sortera.
Gruppkommunikation och samarbete är väl det jag kan se vara nyttigt, men det är väl därför man har projektarbeten, så även där ser jag inte hur PBL fyller någon lucka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Revole
Du läser väl inte ens på LiU? Här i PBL-fascisternas högborg är det konstant PBL som gäller. Vad jag förstår så är det Göteborg som gäller om man vill slippa PBL, kanske nåt för dig att fundera på.
Vi läser inte heller någon PBL på KI. Vi har å andra sidan olika projektarbeten där vi får som förslag att följa ett PBL-upplägg för samarbetet, något som vi såklart förbiser ifrån. Det står ju exakt inför varje projektarbetsuppgift vad vi ska läsa på om och redovisa om, varför PBL inte riktigt fyller någon funktion. Här är det mer "detta ska du kunna" och inte så mycket mer snack om det.
Även fast jag inte är särskilt förtjust i PBL så är jag heller inte särskilt förtjust i föreläsningar. Jag föredrar att vara mer aktiv i pluggandet, antingen genom att studera självständigt eller med någon kompis (att muntligt förklara koncept för varandra och formulera fakta i ord är väldigt lärorikt).
Citat:
Och vad gör ni alla här i tråden nu förresten? Har ni inte någon tenta att plugga till?
Tenta imorgon!