2016-12-08, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Urval 1 klart till VT 17!

Jämförelse Urval 1 VT 16 mot VT17. HP-kvoten
VT 16 inom parantes

Läkarprogrammet
Lund (1,8. 43 antagna) --> 1,8. 44 antagna
KI (1,8. 83 antagna) --> 1,75. 86 antagna
UU (1,75. 52 antagna) --> 1,75. 57 antagna
GU (1,75. 51 antagna) --> 1,75. 58 antagna
UMU (1,7. 48 antagna) --> 1,65. 53 antagna
Örebro (1,7. 46 antagna) --> 1,65. 46 antagna
Linköping (1,7. 60 antagna) --> 1,7. 61 antagna

Nytt bottenrekord. Örebro och Umeå; 1,65. Lär landa på 1,6 i urval hos åtminstone en av dem.
Jag tror att vi iår kommer få se första person någonsin som kommer in som lokalt antagen reserv med en poäng på 1,55.

Känner mig skeptisk till att någon med 1.6 kommer komma in. Blev själv runt 45 i reserv i bägge städerna med 1.65
Citera
2016-12-09, 08:32
Medlem
Fråga för läkarstudenter i Linköping!

Jag måste tyvärr pendla (iaf till en början) från Stockholm och har börjat skissa på hur långt resväg det blir.

När man väl är på Linköpings station för fjärrtåg, är det då långt till den plats där undervisningen sker? Detta är på Linköpings universitet eller?
Citera
2016-12-09, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums

Jag måste tyvärr pendla (iaf till en början) från Stockholm och har börjat skissa på hur långt resväg det blir.

När man väl är på Linköpings station för fjärrtåg, är det då långt till den plats där undervisningen sker? Detta är på Linköpings universitet eller?
Linköpings station ligger på promenadavstånd från hälsouniversitetet. Om jag måste gissa så skulle jag säga en kvart men det var så länge sedan jag bodde i Linköping så jag vet inte.
Senast redigerad av flashbackstallion 2016-12-09 kl. 08:42.
Citera
2016-12-09, 10:18
Medlem
oxxpytts avatar
Hejsan! Vad tror ni om mina chanser till att komma in på Linköpings Universitet med en reservplacering på 26? (HP-kvoten). Ser hyfsat ljust ut om man jämför med statistiken på läkarstudent.se. Men vad säger ni som kaanske stått som reserv vid tidigare antagningar?

Hade gott
Citera
2016-12-09, 10:19
Medlem
oxxpytts avatar
Vad tror ni om mina chanser att bli antagen till LiU med en reservplacering på 26? (HP-kvoten)

tack!
Citera
2016-12-09, 11:15
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxxpytt
Hejsan! Vad tror ni om mina chanser till att komma in på Linköpings Universitet med en reservplacering på 26? (HP-kvoten). Ser hyfsat ljust ut om man jämför med statistiken på läkarstudent.se. Men vad säger ni som kaanske stått som reserv vid tidigare antagningar?

Hade gott

Det beror på hur många platser som det finns i kvoten i fråga. Och att se på tidigare antagning på http://statistik.uhr.se och de förändringarna som skedde mellan urvalen då kan vara till en hjälp
Citera
2016-12-09, 13:16
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums

Medfak (tidigare hälsouniversitetet) ligger på US, inte ute på Valla som resten av universitetet. Som flashbackstallion säger så är det bara en kortare promenad mellan centralen och US, 20 minuter kanske.

Citat:

Hade gott

Dina chanser ser bra ut, om jag tänker på hur det var när jag själv började.
Citera
2016-12-09, 14:39
Medlem
Revoles avatar
Citat:

Hade gott

EDIT sen tidigare: Det kanske är så att LiU använder sig av överintag nuförtiden, vilket skulle försämra dina chanser. Jag är ärligt talat inte helt säker.
Citera
2016-12-09, 20:12
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
EDIT sen tidigare: Det kanske är så att LiU använder sig av överintag nuförtiden, vilket skulle försämra dina chanser. Jag är ärligt talat inte helt säker.
Vad skulle syftet med överintag vara när man ändå har ett reservplaceringsystem?
Citera
2016-12-09, 21:11
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drArsMoriendi
Vad skulle syftet med överintag vara när man ändå har ett reservplaceringsystem?

Det får du nog fråga lärosätet om. Kanske praktiskt att slippa ringa in reserver?
Citera
2016-12-14, 23:50
Medlem
Jag ska börja i Linköping i januari och läste precis att de inte har någon bestämd kurslitteratur. Däremot har de en litteraturlista med 54 (!) böcker, bara för kurs 1. Har ju inte råd o köpa alla så är det någon som pluggar i Linköping som vet vilka av böckerna som är viktigast att införskaffa?
Citera
2016-12-15, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lekstuga99
Jag ska börja i Linköping i januari och läste precis att de inte har någon bestämd kurslitteratur. Däremot har de en litteraturlista med 54 (!) böcker, bara för kurs 1. Har ju inte råd o köpa alla så är det någon som pluggar i Linköping som vet vilka av böckerna som är viktigast att införskaffa?

Jag räknar med att ni kommer att få information i början av terminen om litteraturen så du kan ju avvakta tills du har fått höra mer och tagit del av böckerna.
Senast redigerad av Doc. 2016-12-15 kl. 01:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in