Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-01, 10:24
  #1069
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vad är de största nackdelarna med att börja på vårterminen? Anser ni att det är för sent för en 19-åring att börja på vårterminen om denne inte kommer in på höstterminen men garanterat på vårterminen?

PS: Någon som pluggar till läkare som vill PM:a mig? Skulle vilja snacka med en av er

Den enda nackdelen jag ser är att du kommer göra T9 på våren. Det är efter godkänt på T9 du kan vikariera som UL, så när du söker ett UL-vik till sommaren så vet du ju faktiskt inte om du är godkänd T9 än. Till skillnad från de som har T9 på hösten.
Citera
2017-06-02, 15:22
  #1070
Medlem
Hur gamla är de som börjar första terminen, i er erfarenhet? Vad ligger medel på tror ni? Och vilket lärosäte läser ni på?
Citera
2017-06-02, 15:49
  #1071
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Den enda nackdelen jag ser är att du kommer göra T9 på våren. Det är efter godkänt på T9 du kan vikariera som UL, så när du söker ett UL-vik till sommaren så vet du ju faktiskt inte om du är godkänd T9 än. Till skillnad från de som har T9 på hösten.

Men man kan ju också se till att man klarar T9-kurserna tills sommaren liksom plugga hårt och se fram emot första läkarjobbet
Citera
2017-06-02, 17:21
  #1072
Medlem
Jag tänkte börja läsa lite böcker innan första terminen, men det finns nämnligen två varianter av biokemiboken, 2013: ISBN 9781451187533 och 2017: ISBN 9781496363541!! vet någon vilken man bör köpa? eller om ni rekommenderar annan bok man kan läsa innan man börjar plugga på riktigt
Citera
2017-06-02, 17:53
  #1073
Medlem
Oisders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmEEMmOO
Jag tänkte börja läsa lite böcker innan första terminen, men det finns nämnligen två varianter av biokemiboken, 2013: ISBN 9781451187533 och 2017: ISBN 9781496363541!! vet någon vilken man bör köpa? eller om ni rekommenderar annan bok man kan läsa innan man börjar plugga på riktigt

Det är den senaste som gäller Antar att det är på KI du ska läsa? Isf kommer boken att bli din bibel, så jag hade passat på att vila ut mig över sommaren om jag vart du, finns gott om tid till att plugga biokemi under terminen Du kommer få info från skolan kring vad som är bra att repetera om du känner att du behöver det, så kika på det eller släng iväg ett PM om du har några mer specifika funderingar eller dylikt
Citera
2017-06-05, 22:56
  #1074
Avstängd
Någon som en sida eller liknande där man kan lära sig alla skelettdelar i kroppen och musklerna?
Citera
2017-06-11, 02:12
  #1075
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomeStone
Någon som en sida eller liknande där man kan lära sig alla skelettdelar i kroppen och musklerna?

Jag laddade ner en app nyligen om absolut alla skelettdelar, den definierar alla ben och sånt. Den kostar på App store men jag fick den gratis, den heter Essential skeleton 4 . Den e dock onödig att plugga om man läser T1 troligtvis, men värt att kolla och lära sig nya saker och de sjuka namnen på alla ben
Citera
2017-06-11, 14:15
  #1076
Avstängd
Kom in på läkarutbildningen utomlands. Någon som har några tips eller råd på saker man bör göra/tänka på? Alla tips välkomnas.
Citera
2017-06-13, 04:56
  #1077
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MmEEMmOO
Jag laddade ner en app nyligen om absolut alla skelettdelar, den definierar alla ben och sånt. Den kostar på App store men jag fick den gratis, den heter Essential skeleton 4 . Den e dock onödig att plugga om man läser T1 troligtvis, men värt att kolla och lära sig nya saker och de sjuka namnen på alla ben

Hittar inte Essential skeleton 4, hittar bara Essential skeleton 3 och den var helt gratis.
Citera
2017-06-13, 04:58
  #1078
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Riskkapitalist
Hur gamla är de som börjar första terminen, i er erfarenhet? Vad ligger medel på tror ni? Och vilket lärosäte läser ni på?

60% av alla som börjar på läkarlinjen kommer ju från gymnasiet och ungefär 40% från högskoleprovet. Så minst 60% som är under 20 år gamla borde det vara.
Citera
2017-06-19, 13:43
  #1079
Medlem
Hejsan! Jag är en pojke, från Finland, som skall börja läkarprogrammet på Umeå universitet. Jag har en garanterad plats, eftersom jag tillhör urvalsgruppen direktantagning. Min fråga jag vill ställa är att kommer jag att få något informationsbrev eller introduktionsbrev inför skolstarten?
Citera
2017-06-19, 17:14
  #1080
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasva123
Hejsan! Jag är en pojke, från Finland, som skall börja läkarprogrammet på Umeå universitet. Jag har en garanterad plats, eftersom jag tillhör urvalsgruppen direktantagning. Min fråga jag vill ställa är att kommer jag att få något informationsbrev eller introduktionsbrev inför skolstarten?
Kåren brukar ofta skicka ut information till nyantagna, skulle gissa på att det även gäller för Umeå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback