2018-08-20, 09:59
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Är läkarprogrammet en lätt utbildning? Bara att den är jobbig tidsmässigt?

För att summera allt jag har läst om Läkarprogrammet så är den svåraste biten att ta sig in då konkurrensen är hård. Själva utbildningen i sig är självklart inte busenkel utan du lär lägga mycket tid åt att plugga. Men det är inget super svårt utan gör du det du ska i skolan sedan pluggar 1-2 timmar hemma så kommer det gå galant.
Citera
2018-08-20, 14:39
Medlem
Citat:
Är läkarprogrammet en lätt utbildning? Bara att den är jobbig tidsmässigt?
Läkarprogrammet är inte svårt på samma sätt som t.ex ingenjörs- och matematikutbildningar är, men det är en hård och slitsam utbildning på grund av väldigt mycket att göra och lära sig i fem och ett halvt år i sträck.
Citera
2018-08-20, 20:15
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
För att summera allt jag har läst om Läkarprogrammet så är den svåraste biten att ta sig in då konkurrensen är hård. Själva utbildningen i sig är självklart inte busenkel utan du lär lägga mycket tid åt att plugga. Men det är inget super svårt utan gör du det du ska i skolan sedan pluggar 1-2 timmar hemma så kommer det gå galant.

Hur mycket tid i skolan är det ungefär? Heldag varje dag?
Citera
2018-08-20, 22:29
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Hur mycket tid i skolan är det ungefär? Heldag varje dag?

https://www.youtube.com/watch?v=kcLP-CgSwtw

Detta är en video där en KI student förklarar hur Läkarprogrammet är uppbyggt på KI.
Han går igenom scheman osv i videon så den är sevärd för den intresserade!
Citera
2018-09-09, 09:55
Medlem
Sitter här på preklin på KI.

Jag undrar egentligen hur annorlunda det blir sedan på den kliniska delen av utbildningen. Jag är i ärlighetens namn rätt trött på preklin. Man har föreläsningar från 8.30 till 13 och ibland längre, labbar, seminarier och projektarbeten, för att hinna med allt får jag i regel plugga till 20.00 varje dag och om jag har tur känner jag att jag kan unna mig en ledig dag i veckan. Jag har alltid haft hoppet uppe och tänkt att det blir bättre tidsmässigt men framförallt roligare när man väl är på klin.

Ni som läser klin på KI:

Hur pass annorlunda är det från den prekliniska perioden tidsmässigt?
En äldre kursare jag pratat med uttryckte det som att preklin och klin är som två helt olika utbildingar. Håller ni med om detta?
Citera
2018-09-09, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Sitter här på preklin på KI.

Jag undrar egentligen hur annorlunda det blir sedan på den kliniska delen av utbildningen. Jag är i ärlighetens namn rätt trött på preklin. Man har föreläsningar från 8.30 till 13 och ibland längre, labbar, seminarier och projektarbeten, för att hinna med allt får jag i regel plugga till 20.00 varje dag och om jag har tur känner jag att jag kan unna mig en ledig dag i veckan. Jag har alltid haft hoppet uppe och tänkt att det blir bättre tidsmässigt men framförallt roligare när man väl är på klin.

Ni som läser klin på KI:

Hur pass annorlunda är det från den prekliniska perioden tidsmässigt?
En äldre kursare jag pratat med uttryckte det som att preklin och klin är som två helt olika utbildingar. Håller ni med om detta?

pluggar ej på KI men du gör definitivt något fel om du kör 8-20 varje dag(80h+/v) om du inte siktar på alla rätt på tentorna. Se över din studieteknik är mitt tips.
Senast redigerad av kalvbebis 2018-09-09 kl. 15:12.
Citera
2018-09-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalvbebis
pluggar ej på KI men du gör definitivt något fel om du kör 8-20 varje dag(80h+/v) om du inte siktar på alla rätt på tentorna. Se över din studieteknik är mitt tips.

Okej tack för tips.
Någon som faktiskt läser på KI och kan berätta hur kliniska och prekliniska skiljer sig åt studiemässigt?
Citera
2018-09-17, 16:21
Medlem
Vad är det för skillnad mellan läkarprogrammen i landet?

Och när man pluggar läkarprogrammet, är allt på svenska och latin?
Senast redigerad av ExpressK 2018-09-17 kl. 16:50.
Citera
2018-09-17, 20:07
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Vad är det för skillnad mellan läkarprogrammen i landet?
Några är mer riktade mot normala katedrala föreläsningar, medan andra följer mallen för problembaserat lärande, PBL, vilket Linköping är ledande med.

Citat:
Och när man pluggar läkarprogrammet, är allt på svenska och latin?
Mycket på svenska; några föreläsningar och allt kursmaterial på engelska. Det mycket lilla latin du behöver lär du dig på plats.
Citera
2018-09-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drArsMoriendi
Några är mer riktade mot normala katedrala föreläsningar, medan andra följer mallen för problembaserat lärande, PBL, vilket Linköping är ledande med.

Mycket på svenska; några föreläsningar och allt kursmaterial på engelska. Det mycket lilla latin du behöver lär du dig på plats.
Så man måste i stort sett ha bra engelska kunskaper innan man börjar programmet pga allt kursmaterial är på engelska?

Vad är det som är så jobbigt med PBL? Finns några som skriver med oro/frustration om det.
Citera
2018-09-18, 02:26
Medlem
Citat:
Så man måste i stort sett ha bra engelska kunskaper innan man börjar programmet pga allt kursmaterial är på engelska?

Vad är det som är så jobbigt med PBL? Finns några som skriver med oro/frustration om det.

Vad gäller engelskan; ytterst få fallerar på Läkarprogrammet på grund av brister i engelska språket. Men givetvis skall man ha minst genomsnittliga kunskaper så att säga. Men min bild är som sagt att det sällan är engelska som är läkarstudenternas problem.

Vad gäller PBL; många gillar det - andra inte. Av de jag har kontakt med, som prövat PBL, är de flesta negativa till PBL och föredrar "katederföreläsningar". Som skäl har de angett att PBL är en tidstjuv och att informationsinhämtningen blir omständlig och i många fall mycket ostrukturerad. Det bästa är att man går till en själv och funderar; vill jag ha "allt serverat" i form av föreläsningar? Eller vill jag ha en större helhet och vara mer aktiv i vilken information jag skall studera?

PBL; grupparbete, kräver oftast mycket mer tid, ställer större krav på samarbetet/vänskapen i gruppen, man uppfinner hjulet gång på gng, grupptryck kan leda till bättre prestation, arbete med case och gruppdynamik kan leda till bättre övergång på klin senare.

"Kateder": Step by step, allt blir serverat för dig, egenstudier (mer ensamt), svårt att se den stora bilden i början, oftast mindre tidskrävande.

Detta är mina egna reflektioner.
Citera
2018-09-18, 12:37
Medlem
Vilka lärosäten har minst PBL? Hur ser det ut på KI, Uppsala och Umeå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in