Citat:
Ursprungligen postat av
ExpressK
Så man måste i stort sett ha bra engelska kunskaper innan man börjar programmet pga allt kursmaterial är på engelska?
Vad är det som är så jobbigt med PBL? Finns några som skriver med oro/frustration om det.
Vad gäller engelskan; ytterst få fallerar på Läkarprogrammet på grund av brister i engelska språket. Men givetvis skall man ha minst genomsnittliga kunskaper så att säga. Men min bild är som sagt att det sällan är engelska som är läkarstudenternas problem.
Vad gäller PBL; många gillar det - andra inte. Av de jag har kontakt med, som prövat PBL, är de flesta negativa till PBL och föredrar "katederföreläsningar". Som skäl har de angett att PBL är en tidstjuv och att informationsinhämtningen blir omständlig och i många fall mycket ostrukturerad. Det bästa är att man går till en själv och funderar; vill jag ha "allt serverat" i form av föreläsningar? Eller vill jag ha en större helhet och vara mer aktiv i vilken information jag skall studera?
PBL; grupparbete, kräver oftast mycket mer tid, ställer större krav på samarbetet/vänskapen i gruppen, man uppfinner hjulet gång på gng, grupptryck kan leda till bättre prestation, arbete med case och gruppdynamik kan leda till bättre övergång på klin senare.
"Kateder": Step by step, allt blir serverat för dig, egenstudier (mer ensamt), svårt att se den stora bilden i början, oftast mindre tidskrävande.
Detta är mina egna reflektioner.