2017-01-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drArsMoriendi
De kan be dig om det, men jag tror inte de gör det regelbundet. Landstingen kan (och bör) vägra dig praktikplats om det kommer fram att du är olämplig.

När du sedan ska ansöka om legitimation, får Socialstyrelsen uppgifter från belastningsregistret och kan isf. vägra dig leg. om det är ett allvarligare brott. Om du därför vet med dig att det inte kommer funka, uppta inte en utbildningsplats från någon annan.

Syftade bara på år 1-3, hur det är då?...
Citera
2017-01-23, 23:11
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underground1
Syftade bara på år 1-3, hur det är då?...
Jag tror inte i praktiken att de kontrollerar belastningsregistret.

Beroende på lärosäte finns det viss klinisk praktik även i preklin, och då kan landstinget vägra praktik om det framkommer att man har allvarlig brottshistorik, och då i sin tur får man inte godkänt på kursen.
Citera
2017-02-19, 13:43
Medlem
JudgeBootys avatar
Jag har några frågor angående läkarprogrammet (företrädesvis programmen vid KI och UmU). Min bror går för närvarande i gymnasiet och har ett intresse för kemi, dock inte för matematik eller fysik. Han är väldigt intelligent, allmänbildad och är väldigt analytiskt lagd. Han vet inte än vad han vill bli - jag frågade honom om han är intresserad av att studera juridik (som jag själv gör) - men nej, han vill inte läsa något "samhällsämne". Jag tror att han skulle passa väldigt bra som läkare, och har således några frågor ang. läkarprogrammet så att han kan få en inblick i livet som läkarstudent. Jag är väldigt tacksam för alla svar och synpunkter!

1. Hur mycket matematik och fysik förekommer på programmet? Är den matematiken/fysiken som förekommer svår, om man t.ex. jämför med gymnasienivån på ämnena? (Svårt att besvara, jag vet. Är dock tacksam för alla svar - både objektiva och subjektiva!)

2. Hur ser en "vanlig" vecka ut? (Syftar främst på hur många obligatoriska tillfällen det är per vecka, hur många föreläsningar och lab-relaterade tillfällen som förekommer, samt hur många timmar som läggs på läsande - i snitt)

3. Har någon några tankar, åsikter eller annan input att delge? T.ex. om vad man bör förvänta sig, etc.

4. Vad är det egentligen ni läser? Lär ni er kroppsdelars namn utantill? Cell-grejer? Vad läser ni t.ex. i kursen Den friska människan? Får själv förklara vad jag sysslar med som juriststudent då människor konfunderat frågar "rabblar ni bara paragrafer, eller?"
Citera
2017-02-19, 14:09
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
Jag har några frågor angående läkarprogrammet (företrädesvis programmen vid KI och UmU). Min bror går för närvarande i gymnasiet och har ett intresse för kemi, dock inte för matematik eller fysik. Han är väldigt intelligent, allmänbildad och är väldigt analytiskt lagd. Han vet inte än vad han vill bli - jag frågade honom om han är intresserad av att studera juridik (som jag själv gör) - men nej, han vill inte läsa något "samhällsämne". Jag tror att han skulle passa väldigt bra som läkare, och har således några frågor ang. läkarprogrammet så att han kan få en inblick i livet som läkarstudent. Jag är väldigt tacksam för alla svar och synpunkter!

1. Hur mycket matematik och fysik förekommer på programmet? Är den matematiken/fysiken som förekommer svår, om man t.ex. jämför med gymnasienivån på ämnena? (Svårt att besvara, jag vet. Är dock tacksam för alla svar - både objektiva och subjektiva!)

2. Hur ser en "vanlig" vecka ut? (Syftar främst på hur många obligatoriska tillfällen det är per vecka, hur många föreläsningar och lab-relaterade tillfällen som förekommer, samt hur många timmar som läggs på läsande - i snitt)

3. Har någon några tankar, åsikter eller annan input att delge? T.ex. om vad man bör förvänta sig, etc.

4. Vad är det egentligen ni läser? Lär ni er kroppsdelars namn utantill? Cell-grejer? Vad läser ni t.ex. i kursen Den friska människan? Får själv förklara vad jag sysslar med som juriststudent då människor konfunderat frågar "rabblar ni bara paragrafer, eller?"

Jag har inte själv läst till läkare, men att döma av kursplanen för KI (längst ned på sidan finns en tabell) så ser det inte ut att ingå några mattekurser eller fysikkurser överhuvudtaget. Det gör det rimligtvis inte på andra läkarprogram heller, med tanke på att det knappast finns någon användning för matte eller fysik inom medicinen.

Någon som faktiskt läser/har läst läkarprogrammet får svara på dina övriga frågor.
Citera
2017-02-19, 18:47
Medlem
JudgeBootys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag har inte själv läst till läkare, men att döma av kursplanen för KI (längst ned på sidan finns en tabell) så ser det inte ut att ingå några mattekurser eller fysikkurser överhuvudtaget. Det gör det rimligtvis inte på andra läkarprogram heller, med tanke på att det knappast finns någon användning för matte eller fysik inom medicinen.

Någon som faktiskt läser/har läst läkarprogrammet får svara på dina övriga frågor.

Tack för ditt svar! Jag har också förstått det så efter att ha ströläst i denna tråd.
Citera
2017-02-20, 03:26
Medlem
Citat:
J

Ingen alls i princip. Den enda matte vi har behövt kunna hittills är att beräkna koncentrationer och enklare algebra vid statistikundervisning. Nu läser jag inte på KI så vet inte hur det är där men tvivlar på att det skulle vara mer matte där.
Sedan är det bra om man har lite grundläggande förståelse för grafer men man kan nog lugnt utgå ifrån att alla som är intelligenta nog att komma in på läkarprogrammet har det.
Fysik är det inte mycket av heller, har förekommit lite vid radiologiundervisning men annars kan jag inte komma på något direkt.

Ogillande av matte och fysik är absolut ingen anledning till att inte läsa läkarprogrammet.
Citera
2017-02-20, 07:30
Medlem
JudgeBootys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Ingen alls i princip. Den enda matte vi har behövt kunna hittills är att beräkna koncentrationer och enklare algebra vid statistikundervisning. Nu läser jag inte på KI så vet inte hur det är där men tvivlar på att det skulle vara mer matte där.
Sedan är det bra om man har lite grundläggande förståelse för grafer men man kan nog lugnt utgå ifrån att alla som är intelligenta nog att komma in på läkarprogrammet har det.
Fysik är det inte mycket av heller, har förekommit lite vid radiologiundervisning men annars kan jag inte komma på något direkt.

Ogillande av matte och fysik är absolut ingen anledning till att inte läsa läkarprogrammet.

Tusen tack för din input! Att plugga fysik och matte i 5 år om man inte tycker om de ämnena är ju inget att rekommendera, men om dessa ämnen inte förekommer alltför frekvent så tror jag nog att min bror skulle kunna vara intresserad av läkarprogrammet. Jag ska tala med honom senare idag!
Citera
2017-02-20, 14:59
Medlem
Citat:
Tusen tack för din input! Att plugga fysik och matte i 5 år om man inte tycker om de ämnena är ju inget att rekommendera, men om dessa ämnen inte förekommer alltför frekvent så tror jag nog att min bror skulle kunna vara intresserad av läkarprogrammet. Jag ska tala med honom senare idag!

En bra idé för att få en insikt i vad vi faktiskt läser(iallafall de första 5 terminerna) skulle kunna vara att slänga ett öga på kurslitteraturen. Om du studerar på universitet så borde det kunna gå att låna dessa någonstans. Mellan tummen och pekfingret(i Lund):

T1 - The Cell (Essentials), ev Marieb
T2 - Purves Neuroscience
T3 - Guytons tegelsten
T4/T5 - Robbins Pathology (Basic)

Sen blir det kliniskt och då är det olika för de olika avdelningarna.

Som nämnts, minimalt med matematik och väldigt begränsat med fysik(i praktiken inget alls förutom radiologi).
Citera
2017-02-20, 15:51
Avstängd
konstapels avatar
Biologi och kemi är da shit för att bli läkare.
Citera
2017-03-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
HP-kvot för andra urvalet:
Örebro - 1.65
Umeå - 1.65
Linköping - 1.65
Göteborg - 1.70
Karolinska - 1.75
Lund - 1.75

Sådärja, då var samtliga lärosäten nere under 1.80. Jämför vi med VT15 har samtliga sjunkit, vissa med två snäpp. 1.65 i Linköping var lägre än jag kunde tänka mig, och nästa vår kanske även Göteborg trillar ned under 1.70.

Det var väl nu 2016 de gjorde HP ännu svårare (dvs. mindre % skriver högt resultat). Finns det någon chans att genomsnittet sänkts med 0,1 inom 3-4 år?
Citera
2017-03-02, 17:26
Medlem
Hej ska börja studera i höst på läkarprogrammet, har däremot inte bestämt mig om det blir Örebro eller Umeå. Vad rekommenderar ni om vi ser till utbildningens kvalité? Läste något år gammalt inlägg att salar och materiel i Umeå är relativt föråldrade stämmer det? Tillsist vilken stad är trevligast att bo i?
Citera
2017-03-04, 10:44
Medlem
VikingCarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tessx
Hej ska börja studera i höst på läkarprogrammet, har däremot inte bestämt mig om det blir Örebro eller Umeå. Vad rekommenderar ni om vi ser till utbildningens kvalité?
Jag går i Umeå, så kan egentligen inte uttala mig om Örebro. Kvalitén skiljer sig väldigt lite mellan de sju lärosätena i Sverige. Däremot skiljer sig upplägget en del; jag syftar då mest på användandet av PBL. I Örebro kör man (enligt vad jag hört) stenhårt på PBL och i Umeå inte lika mycket. För mig som tycker PBL är rätt kul gillar jag Umeås upplägg (ibland önskar jag dock att vi hade lite fler föreläsningar).
Citat:
Läste något år gammalt inlägg att salar och materiel i Umeå är relativt föråldrade stämmer det?
Stämmer inte, i alla fall inte hittills. Jag gick en halv termin i Göteborg innan Umeå och det var bra mycket ruffigare.
Citat:
Tillsist vilken stad är trevligast att bo i?
Umeå är en bättre studentstad, helt klart. Finns många föreningar man kan engagera sig i osv. IKSU ligger också här vilket öppnar många dörrar för gemenskap.

Välj Umeå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in