Jag har några frågor angående läkarprogrammet (företrädesvis programmen vid KI och UmU). Min bror går för närvarande i gymnasiet och har ett intresse för kemi, dock inte för matematik eller fysik. Han är väldigt intelligent, allmänbildad och är väldigt analytiskt lagd. Han vet inte än vad han vill bli - jag frågade honom om han är intresserad av att studera juridik (som jag själv gör) - men nej, han vill inte läsa något "samhällsämne".

Jag tror att han skulle passa väldigt bra som läkare, och har således några frågor ang. läkarprogrammet så att han kan få en inblick i livet som läkarstudent. Jag är väldigt tacksam för alla svar och synpunkter!
1. Hur mycket matematik och fysik förekommer på programmet? Är den matematiken/fysiken som förekommer svår, om man t.ex. jämför med gymnasienivån på ämnena? (Svårt att besvara, jag vet. Är dock tacksam för alla svar - både objektiva och subjektiva!)
2. Hur ser en "vanlig" vecka ut? (Syftar främst på hur många obligatoriska tillfällen det är per vecka, hur många föreläsningar och lab-relaterade tillfällen som förekommer, samt hur många timmar som läggs på läsande - i snitt)
3. Har någon några tankar, åsikter eller annan input att delge? T.ex. om vad man bör förvänta sig, etc.
4. Vad är det egentligen ni läser? Lär ni er kroppsdelars namn utantill? Cell-grejer? Vad läser ni t.ex. i kursen
Den friska människan? Får själv förklara vad jag sysslar med som juriststudent då människor konfunderat frågar
"rabblar ni bara paragrafer, eller?"