2015-06-23, 21:30
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badholm
stämmer bra!

Vilken grej, trodde alla hade 5 preklinterminer. Så på KI har man 4 preklinterminer, 1 termin till kandidatuppsats och 6 klinterminer?
Citera
2015-06-24, 08:43
Medlem
I Lund har vi ~4½. ~Andra halvan av T5 går till kandidatuppsats.
Citera
2015-06-24, 13:55
Medlem
lighten-ups avatar
I Uppsala är preklin under T1-T4
Citera
2015-06-24, 14:48
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex

Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
I Uppsala är preklin under T1-T4

Vad är detta? Varför dras vi i Linköping med en extra preklintermin? (och går miste om en klintermin)
Citera
2015-06-24, 15:04
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:

Bara 15hp på kandidatuppsats? Trodde alla hade en hel termin avlagd för det. Nu när jag tittar på Örebros läkarprogram verkar de ha 45 hp för examensarbete, dvs ännu mer än vad vi på KI har.

Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Vad är detta? Varför dras vi i Linköping med en extra preklintermin? (och går miste om en klintermin)

Tror Umeå har T1-5 preklin också. Minns att jag tittade upp detta när jag skulle välja lärosäte. Är det kanske så att ni har mer kliniska inslag redan i preklin?
Citera
2015-06-24, 15:31
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Tror Umeå har T1-5 preklin också. Minns att jag tittade upp detta när jag skulle välja lärosäte. Är det kanske så att ni har mer kliniska inslag redan i preklin?

Vi börjar ju med patientkontakt vecka 2 eller vad det är, sen hinner vi väl ha några kliniska moment (hjärtauskultering, lungauskultering, gynundersökning, obduktion och säkert nåt mer) på preklin men inte så att det rättfärdigar att ha en klintermin mindre.
Citera
2015-06-24, 15:37
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Vi börjar ju med patientkontakt vecka 2 eller vad det är, sen hinner vi väl ha några kliniska moment (hjärtauskultering, lungauskultering, gynundersökning, obduktion och säkert nåt mer) på preklin men inte så att det rättfärdigar att ha en klintermin mindre.

Det ironiska är att det är ungefär likadant i Uppsala, där man har vårdcentral och övningar på praktiska moment varannan vecka under terminerna, men trots allt detta är preklin fram tills T4 (och inte T5)
Citera
2015-06-24, 18:26
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det ironiska är att det är ungefär likadant i Uppsala, där man har vårdcentral och övningar på praktiska moment varannan vecka under terminerna, men trots allt detta är preklin fram tills T4 (och inte T5)

Då är ju frågan vad vi sysslar med, har gjort T4 nu och kan i stort sett inget om vad som händer superiort om atlaskotan.
Citera
2015-06-25, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Bara 15hp på kandidatuppsats? Trodde alla hade en hel termin avlagd för det. Nu när jag tittar på Örebros läkarprogram verkar de ha 45 hp för examensarbete, dvs ännu mer än vad vi på KI har.

Yup,

Examensarbete 1, LÄLA53/LÄMA53 (teori 3.0 hp och projektarbete 12.0 hp)
Kurstider VT14: 2014-04-07 - 2014-06-15

Resten av poängen utgörs av Professionell utveckling och patologi 2.

På praktikfronten har vi haft lite halvhjärtade heldagar på olika ställen. Det kommer nog mer nu under termin 4 och 5.
Citera
2015-06-25, 11:47
Medlem
drArsMoriendis avatar
I Umeå är preklin T1-T5 och vi har en hel termin för examensarbete (T10). En bit av T5 är dock KLUM (kliniska undersökningsmetoder) där man faktiskt har lite avdelningsarbete så man får in nån form av journalskrivning innan klin.
Citera
2015-06-25, 12:02
Medlem
Hela termin 10 i Lund går åt för att skriva examensarbete med, men då gäller det för master-nivån.
Citera
2015-06-25, 18:25
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Hela termin 10 i Lund går åt för att skriva examensarbete med, men då gäller det för master-nivån.

Jaha, ni skriver alltså uppsats för både kandidat- och masternivå. Vi har bara en termin avlagd för examensarbete på avancerad nivå. Vilket ointressant diskussion egentligen, haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in