2016-01-16, 03:20
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ktrain
Traglade mig igenom kemi a på gymnasiet och fick ett stabilt G. Valde bort kemi b för att att kursen var för svår. Nu 3 år senare läser jag upp kursen på komvux för att jag vill bli läkare. Kommer jag klara läkarutbildningen även om jag har knappt ngt intresse eller talang för kemi? Hur mkt kemi behövs på programmet? Laborerar man mkt? Tkr det är dötrist att skriva labbrapporter.

Läkarprogrammet är förmodligen inte likt nåt annat du läst innan. Det är lite av varje. Och det är inte mycket "kemi" egentligen heller. Visst, det är en del jonkanaler och reaktionsformler emellanåt, men för min del handlar del mest om att lära sig sakerna utantill. Jag ser det inte som kemi, utan medicin
Citera
2016-01-16, 08:31
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Traglade mig igenom kemi a på gymnasiet och fick ett stabilt G. Valde bort kemi b för att att kursen var för svår. Nu 3 år senare läser jag upp kursen på komvux för att jag vill bli läkare. Kommer jag klara läkarutbildningen även om jag har knappt ngt intresse eller talang för kemi? Hur mkt kemi behövs på programmet? Laborerar man mkt? Tkr det är dötrist att skriva labbrapporter.

Jag kan nog räkna alla labbrapporter jag skrivit under hela preklin på ena handen. Ärligt talat kommer jag bara ihåg en enda labbrapport och den handlade om trombocytreceptorer, inte alls som labbarna på gymnasiet var. Vi har å andra sidan haft fler laborationer än 5 st men inte skrivit rapporter till dessa.
Citera
2016-01-17, 21:05
Medlem
Sker undervisningen uteslutande i anslutning till sjukhusen i Lund och Uppsala?
Citera
2016-01-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Läkarprogrammet är förmodligen inte likt nåt annat du läst innan. Det är lite av varje. Och det är inte mycket "kemi" egentligen heller. Visst, det är en del jonkanaler och reaktionsformler emellanåt, men för min del handlar del mest om att lära sig sakerna utantill. Jag ser det inte som kemi, utan medicin

Så det betyder att jag kommer klara av utbildningen?? kemi är verkligen inte mitt ämne, borde jag satsa på något annat istället?
Citera
2016-01-19, 23:21
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Så det betyder att jag kommer klara av utbildningen?? kemi är verkligen inte mitt ämne, borde jag satsa på något annat istället?

Det är lugnt, kemi är inte mitt ämne heller.
Citera
2016-01-20, 12:00
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:

Jag anser inte att det spelar så stor roll för vilken färdighet för kemi man har när det kommer till om man klarar utbildningen eller ej.
Citera
2016-01-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Jag anser inte att det spelar så stor roll för vilken färdighet för kemi man har när det kommer till om man klarar utbildningen eller ej.

Vad jag förstått är det mkt organisk och biokemi? Hade rätt svårt för det i kemi 2 kursen och på läkarprogrammet borde väl nivån mkt högre?
Citera
2016-01-20, 15:03
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Vad jag förstått är det mkt organisk och biokemi? Hade rätt svårt för det i kemi 2 kursen och på läkarprogrammet borde väl nivån mkt högre?

Ja, nivån är ju högre än gymnasiets naturvetenskapliga kurser, men samtidigt är saker och ting ganska förenklade, tycker jag då.

Hur som helst är omfattningen av kemin på Läkarprogrammet inte liknande t.ex. kemin på Kandidatprogrammet i kemi, för där snackar vi verkligen högre nivå. Kan du inte kemi och ska börja läsa kemikandidat så skulle du nog kunna vara orolig

Du kan vara lugn med att klara medicinstudierna, bara du pluggar in skiten, så att säga
Senast redigerad av lighten-up 2016-01-20 kl. 15:05.
Citera
2016-01-23, 18:59
Medlem
anonymess avatar
Läser man en kurs i taget eller har man kanske 5 kurser samtidigt? Skiljer det sig mellan olika lärosäten? Hur är det i KI, uppsala, lund örebro osv?
Citera
2016-01-26, 20:25
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Läser man en kurs i taget eller har man kanske 5 kurser samtidigt? Skiljer det sig mellan olika lärosäten? Hur är det i KI, uppsala, lund örebro osv?

På preklin läser man en kurs i taget på KI, parallellt med professionell utveckling och primärvård. På gymnasiet var man tvungen att fokusera på fler saker samtidigt, fast inte med samma intensitet, och jag antar att det finns både för- och nackdelar med det. Det kan ju vara skönt att få variera vad man studerar lite, fast å andra sidan blir det variation när man ena stunden pluggar fysiologi och andra anatomi, eller säg histologi. Allt hänger ju ihop. Det är heller inte så mycket inlämningsuppgifter, nästan inget alls.
Citera
2016-01-26, 20:38
Medlem
Revoles avatar
Citat:

En kurs i taget, inte för att det säger särskilt mycket. Jag har nyss påbörjat utbildningens sista kurs, den är på 180 hp. I Linköping läser man organspecifikt, dvs när du läser hjärtat så läser du anatomi/histologi/fysiologi om just hjärtat.
Citera
2016-01-30, 10:38
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:

I Uppsala är det en kurs i taget.

Dock är det en liten kurs varje preklinisk termin (Professionell utveckling) som är på några högskolepoäng och löper över hela terminen, fast den kursen tar folk inte på lika stort allvar som de andra kurserna (med all rätta!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in