Citat:
Ursprungligen postat av
Bigge877
Vart i Sverige finns den "lättaste" läkarprogrammet alltså där dom är minst "stärnga"/enklast att klara tentor?
Bara en fundering som jag har...
Tack!
Mina kursare som bytt ifrån Uppsala till KI tyckte att Uppsala var märkbart enklare.
Citat:
Ursprungligen postat av
ECAsson
Någon som vet vilket läkarprogram lär ha det flesta studenter som tillhör 22+ åldersgruppen?
KI har nog högst medelålder, och kanske Göteborg, eftersom dessa inte är studentstäder. Detta finns det statistik på ifrån UHR som stödjer.
Citat:
Ursprungligen postat av
TjockaPer
---
För att ge ett exempel, jag lade ut det här inlägget tidigare i tråden:
(FB) Läkarprogrammet i Sverige - Tråden Jag hade med andra ord inte pluggat någonting. Nu, cirka 10 dagar fram i tiden, har jag lärt mig allt man ska lära sig i biokemin och övriga ämnen, saknar lite fysiologi och embryologi om jag ska vara ärlig. Gjorde en gammal tenta och satte 80%> rätt på alla delar utom de som har med fysiologi och embryologi att göra. Detta på information jag lärde mig under 10 dagar. Har dock varit helt instängd under dessa dagar, kört 7-21 med paus för lunch och middag.
Det är såklart hanterbart, men ur ett rent pedagogiskt och livsstilsanpassat perspektiv känns det mindre bra. För att minnas nånting under en längre tid krävs repetition, och det över längre tid. Låt säg att man bestämmer sig för att plugga in all anatomi några dagar före en anatomiexamiantion, man kanske minns allt i några dagar, men sedan försvinner kunskapen. Skulle man istället plugga på det flera månader innan och repetera det hela tiden sitter det nog i år. Fan, jag minns fortfarande rätt så många ord ifrån de på ordprov.se jag utnyttjade när jag pluggade inför högskoleprovet, lol.

Sedan livsstil, hur kul är det att sitta en dag och plugga 10 timmar? Det är också egentligen ineffektivt eftersom hjärnan behöver tid för att processa informationen genom sömn. Det leder ju till stress också, och mindre fysisk träning. Jag hade neurotenta nyligen och pluggade typ 5-6 h/dag men satte igång i bra tid, upplevde ingen stress, tränade varje dag, och skrev helt okej på tentan. Jag menar inte att min metod är bäst för alla, men för mig är det faktiskt det.
Jag minns att drArsMorgagni skrev nåt i stil med att plugga för mycket ger en slags "diminish and return effect" och det stämmer säkert. Vill man effektivisera sina studieteknik, lära sig mycket och på ett bra sätt rekommenderar jag istället detta:
1) Sitt i ett rum, utan någon annan människa närvarande.
2) Drick kaffe.
3) Plugga flera timmar i sträck, läs och för anteckningar. Håll fokus, ju mer du tränar på det, desto bättre blir du.
4) Done, stick hem och du har lärt dig lika mycket som 2-3 dagars föreläsningar.
Kaffet för placebo
En analogi till träning:
Person 1;
1) Går till gymmet, går eller joggar långsamt på löpbandet i 60 minuter, eller till och med mer varje dag. Med hopp om att bli fit.
Person 2;
2) Joggar till fotbollsplan, sprintar allt vad den kan i intervaller, klar på 15 minuter. Får en skön endorfinboost, stimulerar GH-frisättning, bränner mer energi under kort tid (om det är målet), bygger spänst och muskulära ben.
Person 2 har trots att spenderat mindre tid fått betydligt bättre resultat, bättre syreupptagningsförmåga, bättre insulinkänslighet och glukostolerans, bättre kognition, etc.

Nackdel? Jo, det är jobbigt som fan, men till slut lär man sig älska det. Samma sak med att studera med ett intensivt fokus. De flesta gör inte det, utan sitter och pluggar lite halvslappt och går på föreläsningar (det gör jag också, men mer för att träffa kursare och anteckna lite avslappnat). Vill jag lära mig så mycket som möjligt så måste jag exekvera informationen via skrift eller tankar, eller förklara för någon annan, etc.