2018-09-19, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
T1-T4 är preklinisk och T5-T11 är klinisk (gäller på samtliga läkarprogram i Sverige).

Sen vad som är svårast/hårdast kan man diskutera, men utan tvekan tycker de flesta att den kliniska delen är roligast.

T5 är även den terminen preklinisk, i alla fall på Linköping.
Citera
2018-09-20, 14:22
Medlem
Hur mycket pluggar ni per vecka i snitt under kliniska terminerna? Vilken studieteknik använder ni? Ifall ni antecknar, antecknar ni då ungefär 1/3 av allt som sägs/står i böckerna?
Senast redigerad av ExpressK 2018-09-20 kl. 14:27.
Citera
2018-09-20, 20:48
Medlem
Hur många dagar per vecka Måste ni vara i skolan/sjukhuset efter klockan 17:00 i snitt i Uppsala?
Senast redigerad av ExpressK 2018-09-20 kl. 20:57.
Citera
2018-09-25, 00:09
Medlem
Hur ser en typisk vecka ut i Linköping, med avseende på PBL? Ungefär 6h i veckan? Hur många tillfällen?
Citera
2018-09-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Hur ser en typisk vecka ut i Linköping, med avseende på PBL? Ungefär 6h i veckan? Hur många tillfällen?

Två tillfällen i veckan där lokalen är bokad mellan 15:00 och 18:00. Mellan 15:00 och 17:00 genomförs själva PBL delen och efter det brukar man stanna ett tag för utvärdering alternativt plugg.
Citera
2018-09-29, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangentbordspam
Två tillfällen i veckan där lokalen är bokad mellan 15:00 och 18:00. Mellan 15:00 och 17:00 genomförs själva PBL delen och efter det brukar man stanna ett tag för utvärdering alternativt plugg.

Ah, okej, tack för svar!

--

Har tre frågor till ifall någon har lust att svara. (Lyckades inte googla till mig svaren av någon anledning)

1) Under den kliniska delen: är man på diverse kliniker varje vecka? Dvs. alla terminens veckor? Isåfall; när har man egentligen tid för föreläsningar? Man borde ju rimligtvis vara borta 08-16 åtminstone varje dag. Hur blir det med studentlivet under denna tid då? Känns som man tappar kontakten helt med sin klass, och distanseras från universitetet.
Hade tänkt studera i en studentstad och vill helst ha ett någorlunda roligt studentliv i mer än endast två år...

2) En fråga lite lik den tidigare: hur är studentlivet på läkarprogrammet egentligen (utöver SU och GU). Man läser ju inte på samma campus som de flesta andra studenter. Detta känns på ett sätt ganska jobbigt. Man vill ju hänga med folk från olika linjer, och inte bara andra läkare (även om jag gärna hänger med även dessa förstås).

3) Har man mycket gemensamma aktiviteter med de som läser till sjuksköterskor? På ställen man har overall; har man samma färg på overallen som dessa framtida sjuksköterskor?
Som manlig läkarstudent känns det som att förutsättningarna är rätt så goda för ett roligt festliv i sin studentstad. :P
Citera
2018-10-01, 17:38
Medlem
Tropicanans avatar
Förekommer urinprov på läkarprogrammet?
Läst mycket om att läkarstudent röker gräs men detta måste väl anses som en riskfaktor vid bemötande av patienter osv. Det kan väl knappast anses professionellt att möta en "narkotikapåverkad" läkare/läkarstudent?
Citera
2018-10-01, 17:46
Medlem
Memmajemmas avatar
Ni som pluggar till läkare, hur upplever ni VFU:n på utbildningen?
Citera
2018-10-01, 20:21
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma

Dötid, mycket dötid. VFU är kul i början men mot slutet tröttnar man (i varje fall jag). Det är mycket tid som går till spillo som jag nu för tiden känner att jag skulle kunna spendera till annat, t.ex. arbeta, plugga, forska eller sova.
Citera
2018-10-01, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma

Det beror lite på vilken termin du frågar om.

Under preklin är VFU en såpass liten del av terminerna; ett par dagar per termin i snitt. Den brukar upplevas som ett kul avbrott i vardagen bland alla föreläsningar och tentaplugg.

T5 ---> är det ju klin mest hela tiden. Det är väl egentligen här som kritiken, eller avsaknad av den, börjar ta form. Det är stora skillnader under dessa terminer; beroende på sjukhus, lärosäte och kurs. Många sjukhus och avdelningar är fantastiska på VFU-delen; engagerade handledare med stor portion avsatt tid till studenterna. Ibland är det motsatsen.

Visst kan viss VFU kännas ostrukturerad, forcerad, seg osv... Men min uppfattning är att VFU i det stora hela brukar uppskattas mycket av studenterna; vilket brukar speglas i kursnämndsprotokollen/kursvärderingarna.

VFU är precis som arbetslivet i övrigt - både uppåt och nedåt.
Citera
2018-10-21, 19:17
Medlem
Återuppliver en gammal tråd. Nu efter högskoleprovet är det aktuellt med läkarprogrammet.

Som jag förstår det så skiljer sig Uppsala mot Karolinska på så vis att Uppsala har mer av någon slags problembaserat lärande och Karolinska mer rena genomgångar och föreläsningar.

Vad innebär det i praktiken? Hur ser en klassisk vecka ut på UU jämfört med KI? Hur ser en "lektion" ut?
Citera
2018-10-22, 01:07
Medlem
Hur tidskrävande är läkarprogrammet?

Jag förstår det som att det finns två typer av termin de första 5 åren:
Teoretiska (kallas pre-klin?)
Praktiska när man får vara med sjukhus (kliniska?)

Hur ser en typisk vecka ut under en praktisk termin? Hur många och hur långa pass har man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in