2018-09-18, 15:41
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Vilka lärosäten har minst PBL? Hur ser det ut på KI, Uppsala och Umeå?

Göteborg har väldig lite PBL, på KI är det inte så mycket heller vad jag förstått. Uppsala har en hel del. Umeå vet jag inget om.
Citera
2018-09-18, 20:58
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Vilka lärosäten har minst PBL? Hur ser det ut på KI, Uppsala och Umeå?

Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Göteborg har väldig lite PBL, på KI är det inte så mycket heller vad jag förstått. Uppsala har en hel del. Umeå vet jag inget om.

Bara för att förtydliga: Göteborg har ingen PBL alls.

KI har en del PBL och Uppsala har ganska mycket PBL.
Dock är Örebro, Umeå och sist men inte minst Linköping värst i klassen när det gäller PBL.
Citera
2018-09-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up

Dock är Örebro, Umeå och sist men inte minst Linköping värst i klassen när det gäller PBL.
Men är PBL svårt då? Eller bara tidskrävande?

Är Linköping värre än Umeå när det kommer till PBL?
Citera
2018-09-18, 21:51
Medlem
Citat:
Men är PBL svårt då? Eller bara tidskrävande?

Är Linköping värre än Umeå när det kommer till PBL?

PBL är inte svårt. Det är tidskrävande och sjukt jobbigt, speciellt om man har intentioner på att söka sig utomlands kort efter läkarexamen.

Jag bytte från Linköping till KI och PBL var ett av anledningarna.

Å andra sidan fyller PBL en social funktion så från det perspektivet är PBL bra.
Citera
2018-09-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
PBL är inte svårt. Det är tidskrävande och sjukt jobbigt, speciellt om man har intentioner på att söka sig utomlands kort efter läkarexamen.

Jag bytte från Linköping till KI och PBL var ett av anledningarna.

Å andra sidan fyller PBL en social funktion så från det perspektivet är PBL bra.
Om vi säger att läkarprogrammet är 6 år, hur mycket PBL är det då av allt det man pluggar? Är det bara en liten klick av det man pluggar? Låt oss säga 10%?
Citera
2018-09-18, 22:37
Medlem
Citat:
Om vi säger att läkarprogrammet är 6 år, hur mycket PBL är det då av allt det man pluggar? Är det bara en liten klick av det man pluggar? Låt oss säga 10%?

PBL har du två gånger i veckan, där varje pass är 2h långt. Åtminstone de första tre terminerna.

Utöver detta förväntas du läsa en hel del beroende på kliniskt fall som presenteras i varje pass.
Citera
2018-09-18, 22:37
Medlem
ftFates avatar
Citat:

När har KI PBL?
Citera
2018-09-19, 18:58
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftFate
När har KI PBL?

Ingen aning faktiskt. Det kanske är så att Ki inte har PBL, men då undrar jag varför det är så spritt bland läkarstudenter att GU är det enda 100% PBL-fria läkarprogrammet i Sverige.
Citera
2018-09-19, 20:17
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Ingen aning faktiskt. Det kanske är så att Ki inte har PBL, men då undrar jag varför det är så spritt bland läkarstudenter att GU är det enda 100% PBL-fria läkarprogrammet i Sverige.

KI har haft PBL under preklin men det är borttaget. Det kan vara något PBL under klin, vet inte hur det ser ut där. Vet inte när det togs bort, så det kan vara en kvarleva eller så är det PBL under klin.
Citera
2018-09-19, 20:18
Medlem
Hur många kliniska terminer finns det på läkarprogrammet? Sägs att man måste pluggar hårdast under dem terminerna.
Citera
2018-09-19, 20:44
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Hur många kliniska terminer finns det på läkarprogrammet? Sägs att man måste pluggar hårdast under dem terminerna.

T1-T4 är preklinisk och T5-T11 är klinisk (gäller på samtliga läkarprogram i Sverige).

Sen vad som är svårast/hårdast kan man diskutera, men utan tvekan tycker de flesta att den kliniska delen är roligast.
Citera
2018-09-19, 21:24
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
T1-T4 är preklinisk och T5-T11 är klinisk (gäller på samtliga läkarprogram i Sverige).

Sen vad som är svårast/hårdast kan man diskutera, men utan tvekan tycker de flesta att den kliniska delen är roligast.

Hur mycket kontakt har man med resten av studenterna under klin? Träffar man bara några få den mesta av tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in